Bouwverslag Bücker Bü 180A V-1 Student ⇨ W.Nr. 2101 | D-ELIO

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
De kist is de Bücker uit DIT DRAADJE

In eerste instantie van Jan-W (Jan) en afgebouwd en gevlogen door Hans (hannesie) waarna ik de kist weer van Hans heb overgenomen. De Bücker ziet er nu zo uit:

full


full


full

.
.
Aangezien het vliegseizoen er weer aan komt heb ik haar even helemaal nagekeken en ben wat cosmetische dingen tegen gekomen. De verf heeft behoorlijke blazen op sommige plekken en verder her en der wat plekjes. De ABS motorkap heeft twee flinke scheuren. Verder is de kist helemaal in orde!

Ik ga de kist helemaal licht schuren en kijken wat ik met de blazen door de methanol/nitro kan doen, wat plekjes bijwerken en de motorkap ga ik een nieuwe zelf maken. Waarschijnlijk gelijk wat pinking tape erop en wat paneellijnen nabootsen. Daarna een nieuw verfjasje erop en dan is ze er al weer klaar voor!

De motorkap:

full


Wat blazen:

full


Op de bouwplank:

full


full


Motor + werkende uitlaat even eraf. Motor moet ik nakijken want hij gaat niet lekker rond:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bücker Bü 180A Student | D-ELIO V-1 W.Nr. 2101 | Afwerkverslag 1/6

Omdat er toch een nieuwe jasje overheen komt heb ik voor een andere versie gekozen. De Bücker Bü 180A Student D-ELIO. Het was een licht sportvliegtuig en werd ook gebruikt als sleepvliegtuig voor zwevers.

Foto van de D-ELIO:

full


Handige foto voor wat details van de neus:

full


Tekening met paneellijnen:

full


Tekening (heb ik als full-size pdf) handig voor plaats en vorm van de letters en andere dingen:

full


Foto van een zusje met duidelijke paneel overlapping op romp:

full


Tekeningen waarvan volgens mij de kleur niet klopt (veel te blauw):

full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb via internet dit boekje als pdf gedownload en geprint:

973tnc0.jpg


Staan heel bruikbare foto`s in! :D

De kist is trouwens gebouwd uit een oude Krick bouwdoos en is schaal 1/6 wat een spanwijdte geeft van ca. 1,95 meter. Motor is een OS-Max .48 SF viertakt met werkend schaal uitlaatsysteem. Closed-loop op het richtingroer en "uit het zicht" aansturing op hoogteroer en ailerons. Beide ailerons via een enkele servo in de romp, vrijwel zonder speling met deelbare vleugels, mooi gemaakt Hans! :D Ik verander verder ook niets aan de constructie, aansturing oid, dat is allemaal prima. Beetje uiterlijk bijwerken, details toevoegen en ander kleurtje erop en weer lekker rondtuffen!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
De swastika`s.....

..... en om de discussie voor te zijn: ja, er komen swastika`s op het richtingsroer en nee, ik hang geen eng totalitair regime aan. Ik verafschuw alle ellende die het nationaal socialisme heeft gebracht en bouw trouwens ook meer geallieerde kisten dan axis :mrgreen: ;) Wel vind ik de Bu-180 en Me-109 mooie kisten en werk ze af als origineel, dus ook de markings.

Genoeg verantwoord, ik zal witte half ronde stickers maken dat wanneer ik gastvlieg en er problemen met het swastika zijn ik de stickers erover kan plakken zodat niemand zich kan storen en ik wel kan vliegen ;)

Groeten, Ramses
 
:mrgreen: ;)

Motortje liep vorig jaar nog goed...

full


... maar draait nu stroef rond dus even nakijken.

De aantasting van de verf door de methanol/nitro viel gelukkig heel erg mee. Een paar plaatselijke plekken, voor de rest zit de verf nog erg goed vast. Kon de plekken goed schoonmaken en bijwerken en de pinkingtape zit er inmiddels op. Ben nu bezig met wat lithoplaat

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

De blazen verwijderd, schoongemaakt, geschuurd en daarna alles geschuurd en nagekeken. De rest van de verf zit er erg goed op. Pinkingtape geplakt en een papieren malletje gemaakt voor litho neuszijkanten en overlappend bovenstuk. Hier de zijkanten er tegenaan gelijmd met epoxy:

full


Bovenkant erop en goed met tape vastgezet:

full


En zo heb je een aluminium neusje. Nog wat kleine details erop en klaar.

full


Pinkingtape aan de onderkant:

full


full


Verder met de rompachterkant en staartvlakken schuren. Op hoogte- en richtingsroer komen ook pinkingtape. Stabilo en kielvlak niet, zie zijn net als de romp "in het echt" bekleedt met triplex en hebben alleen panneellijnen.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D-ELIO foto`s

Kon in eerste instantie niet veel afbeeldingen van de Bücker Bü-180 Student vinden, maar heb er inmiddels van de D-ELIO al meer dan 25.

Voor de liefhebbers van historisch beeldmateriaal:

full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

@ Henri, klopt! ;) heb zelfs detailtekeningetjes van de ski`s en ophanging!

@ Jan: "On February 24, 1938 the prototype, registered D-ELIO left Berlin on a tour of Africa flown by Edgar Gofthold and Willi Ruge, the latter a journalist. They flew by way of Rome, Cairo, Khartoum, Nairobi and Salisbury arriving in Johannesburg at the end of March before returning. In all they covered 25,000 km, a tremendous achievement over some very inhospitable terrain".

Update:

Heb aan de hand van een foto van de cockpit en de tekening van Krick de twee paneeltjes in photoshop gemaakt. Het gaat in de bestandjes alleen om de instrumenten en de plek ervan. Deze lage resolutie jpg`s zijn wazig, het orginele bestand is per paneel 10X15cm en 300 Dpi. Nu opsturen naar de HEMA en als foto`s laten afdrukken:

full


full



full


Heb het cockpitgedeelte voor een deel uit elkaar gehaald zodat de nieuwe paneeltjes geplaatst kunnen worden.

Ben verder bezig met de paneellijnen op de romp, staartvlakken en vleugels. Dat duurt alleen wat langer want elke keer een laagje plamuur en dan een nacht drogen, schuren en nog een dun laagje (en weer een nacht drogen) en dan weer de volgende lijnen... zal dit weekend wat foto`s plaatsen.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Om de oude instrumentenpaneeltjes te kunnen verwijderen heb ik de pilootjes eruit gehaald. Ook de windschilden heb ik verwijderd want die waren wat geelachtig geworden. Met het verwijderen kwam wat zijde bekleding los en sommige stukken heb ik daarna kaal gemaakt. De onderzijde van de cockpitplaat was onbekleed en aangezien ik die in `t gras leg als de kist gestart moet worden leek `t me beter deze ook gelijk te bekleden. Hiervoor heb ik japanse zijde gebruikt en deze niet met spanlak maar met verdunde PVAc lijm opgebracht. Hier begonnen met de onderzijde van de cockpitplaat:

full


full


De foto`s van de instrumentenpaneeltjes opgehaald bij de HEMA en twee uitgeknipt en los erin gezet voor de foto. Paneeltjes worden van hout en nu maar weer ringetjes zoeken voor de instrumentenrandjes:

full


Vleugels geschuurd en klaar voor de paneellijnen en pinkingtape:

full


Pinkingtape op de staartvlakken geplakt en daarna paneellijnen op de romp gemaakt. Eerst aftekenen en dan met 2 lagen isolatietape de panelen afplakken:

full


Eerste dunne laagje lakplamuur ertegen:

full


De pdf van de tekening geplot want dat is toch wel handig erbij. Hoef niets te vervangen maar het is wel handig te weten wat er waar precies onder de bekleding zit. De romp 24 uur laten drogen in `t ketelhok en een tweede dunne laagje lakplamuur erover. De extra geel-groene tape zit erop om te voorkomen dat de tape van de paneellijnen losspringt tijdens het drogen:

full


Tape eraf. Moet nog eenmaal geschuurd worden. De plekken in de bekleding van `t schuren is tot de bekleding, gelukkig niet erdoor. Het hout eronder is al door de bekleding zichtbaar. Daar dus niet meer schuren... ;)

full


full


full


Nu de paneellijnen van het kielvlak, stabilo en de vleugels maken.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Touché! ;);)

Als je zo te werk gaat komt er natuurlijk geen kist klaar.;)
Maar knutsel lekker door dan komt er vast wel 1`af.:worship:
Bouwse.

Han.
 
Wauw ... dan kan je in de winter schaal-correct met skies vliegen! :)

Deze inderdaad ook maar maken denk ik ;)
Het blijft maar sneeuwen!
Komt weer nieuwe sneeuw aan dit weekend :x-mas:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Pinkingtape zit nu ook op de vleugels en rolroeren. Ben begonnen met de paneellijnen op de vleugels, maar dat duurt weer een paar avonden. Afplakken, plamuren, 24 uur laten drogen en licht schuren, dan weer plamuren, laten drogen en nog een keer schuren en daarna de volgende paneellijnen afplakken.

De kleur van de D-ELIO is RLM 76 Hellgrau. Op diverse websites wordt deze kleur vergeleken met RAL 6034, maar ik vind daar teveel verschil tussen zitten (en RAL 6034 ook niet mooi voor deze kist). Ook ben ik deze verhouding tegengekomen: RLM 76 = RAL 7042 + 50% RAL 6027 mat. Het komt niet zo nauw, ik ga eens kijken aan de hand van wat kleurenwaaiers wat er nog meer in de buurt komt van RLM 76 en mooi bij de Bucker past ;)

Twee oorkondes van de recordvlucht van 24-03-1939 met de Bücker Bü-180A Student D-ESBS:

Van de F.A.I:

full


Van de Aero Club Von Deutschland:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Is inderdaad logischer om de plamuur eerst te laten drogen en dan te schuren.... :mrgreen: heb de tekst aangepast.
In deze post is de volgorde aan de hand van foto`s te zien. Zal deze week foto`s van de vleugels plaatsen.

Groeten, Ramses
 
Update

Profilering aan de bovenkant van de deurtjes gemaakt. Van zwart styreen de instrumentenpaneeltjes gemaakt en de instrumenten uit de foto`s geknipt:

full


Naar voorbeeld van de foto de instrumenten opgeplakt en de houder voor het extra instrument buiten de cockpit gemaakt van balsa:

full


De gescheurde motorkap in stukken geknipt:

full


Vervangende delen van lithoplaat gemaakt:

full


De bovenkant van de motorkap aan het frontje gemaakt. Het cockpitgedeelte een eerste kleurlaag RLM 76 gegeven:

full


Op de instrumenten komt nog een glaasje en instrumentenrand, hier even voor de foto los op z`n plek gezet:

full


De pilootjes waren flink mager en ik heb ze iets meer vlees in het gezicht gegeven. Ga ze ook verschillend afwerken (zijn nu identieke tweelingen):

full


De paneellijnen zijn eindelijk ook klaar. Nog 24 uur laten drogen en dan schuren en de tape er weer af:

full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top