B-jager 1/100

Discussie in 'Marineschepen' gestart door erikztm, 23 sep 2013.

  1. erikztm

    erikztm Guest

    Hallo,

    Ik vroeg me af of iemand misschien de bekende 1/100 tekeningen van de nederlandse fregatten en/of die van de B-jager heeft liggen en ze aan mij wil verkopen. Ik wil dringend wat aan zelfbouw doen ;)

    Alvast bedankt voor uw reactie!

    Mvrgr, Erik
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.153
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Je kan eens naar de link hieronder kijken onder de categorieën "Stoom/Motorschepen voor de Marine" en "Werftekeningen Marine":

    NVM - Tekeningen

    Er is nog een site specifiek voor marineschepen die gedeeltelijk overlapt met het NVM aanbod, daar moet ik nog even naar kijken.

    Groet,

    Ad Bakker

    EDIT
    Al gevonden:

    Modelbouwtekeningen | Ministerie van Defensie
     
  3. erikztm

    erikztm Guest

    Bedankt! Nuttige info. Ik vraag me nu alleen hevig af waarom de tekeningen uit jouw linkje zoveel goedkoper zijn dan die van de NVM. Zijn die soms ongeschikt of dusdanig simpel van opzet dat daarmee eigenlijk niet te bouwen is?

    Ik bedoel, 12 euro versus 30 euro voor een GWF is nogal een verschil. En het totaal van 48 euro staat dan uiteraard ook in schril contrast met 120 euro in het andere geval.

    Enig idee?
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.153
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik kan daar zo geen antwoord op geven. GWF zegt me niks, zal wel een afkorting voor een scheepsnaam zijn maar ik ben geen ingewijde in marineschepen.

    Verschil kan soms liggen aan detaillering, kijk ook eens naar het aantal tekeningen/bladen dat wordt opgegeven. Af en toe kom je ook wel wat opmerkingen in verslagen tegen. Misschien kan je eens wat bouwverslagen hierop doornemen (dit soort informatie staat natuurlijk meestal in het begin).

    Verschillen ook zitten in de organisatie. De Marine doet dit als een soort service om goodwill te kweken, en zal wellicht onder de kostprijs werken. NVM is een vereniging die wel z'n eigen broek moet ophouden.

    Ik kan zelf nu niet verder kijken want ik sta op het punt om weg te gaan, en ben dan vanavond laat pas weer thuis.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.153
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik kan je helaas nog steeds geen direct antwoord geven omdat ik niet weet wat je met "GWF" bedoelt. Ik heb alleen even een willekeurige vergelijking gezocht voor de van Speyk klasse. Die kost bij het NIMH 12 € voor 1 tekening en € 30,72 (niet leden prijs) bij NVM voor 2 bladen/tekeningen. Ik vermoed dat de NVM tekeningen wat meer details heeft van de opbouw, maar weet dat niet zeker.

    Wat je bedoelt met die 48 € en die 120 € is mij volstrekt onduidelijk, dus daar kan ik geen verklaring voor geven. Ik kan eerlijk bij de NVM geen tekeningen van marineschepen van 120 € vinden.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. erikztm

    erikztm Guest

    Aha. Met GWF bedoel ik Geleide Wapen Fregat.
    48 respectievelijk 120 euro geldt voor 4 tekeningen, voor de Van Speijk klasse, S-Fregat, Geleide Wapen Fregat en de Friesland klasse.

    Zo'n vermoeden is prima, maar als dezelfde info over twee bladen verspreid is, is dat een beetje zonde. Ik heb hier een A-3 uitgave van de 1/100 tekening van het S-Fregat en daarop staan de opbouwen apart op dat ene blad ingetekend.

    Als niemand me hierover definitief uitsluitsel kan geven moet ik misschien die NVM-tekening van dat S-fregat bestellen, dan worden de verschillen vanzelf duidelijk denk ik.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    16.307
    Locatie:
    As,België
    hallo

    brecht heeft voor een binnen vaart schip bij de NVM plannen besteld
    diepe teleur stelling
    het waren drie bladen en elk blad in een andere schaal
    dat werkt dus voor geen meter want we moesten naar het copy center om alles nogmaals terug op dezelfde schaal te laten omzetten
    de plannen die ik hier bij de marine krijg waren wel gedetaileerd en allemaal op 1/50 schaal
    voor de zinnia kwam ik uit op 6 bladen en de kostprijs was gratis maar ja dit is België hé en jullie zitten in NL
    succes met je zoektocht en ik blijf de bouw volgen
    gr raf
     
  8. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Geldrop
    Zo? Gaat er weer een B-jager op stapel gezet worden?

    Groeten Sjaak
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.153
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dag Erik,

    Je zou forumlid Zuiderkruis (Jan) een PB kunnen sturen, die heeft tekeningen van een S-Fregat en heeft plannen de Hr. Ms. Piet Hein te gaan bouwen. Ik weet alleen niet welke tekeningen dat zijn.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  10. erikztm

    erikztm Guest

    Hmm. Die F-804 van Zuiderkruis wordt er eentje uit 1942. Ik zal maar eens zien of die marinetekeningen wat zijn dan. Nou heb ik 0,0 ervaring met het maken van dit soort schepen, maar voor alles is een eerste keer. Ik hoop niet dat jullie denken dat ik aan 4 scheepjes tegelijk ga beginnen. Eentje is voorlopig meer dan voldoende, al heb ik geen idee met welk type het het makkelijkst te beginnen zou zijn. Met name de romp lijkt me het meest gecompliceerd van alles.
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.153
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Alle fases van bouwen hebben makkelijke en vooral moeilijke aspecten. Ik ben nu aan m'n 5e grote romp bezig, en het is elke keer weer een worsteling. Aan het eind denk je te weten hoe het moet, maar de volgende kan wel weer eens een jaar of wat duren, en dan is het net of je weer vanaf 0 begint.:(

    Gereedschappen zijn ook belangrijk. Als je een houten romp hebt moeten de spanten en kielbalk uitgezaagd worden, en dan is een elektrische figuurzaag erg prettig.
    Bij deze laatste romp ben ik overgegaan op laseren van de spanten, maar dan moet je wel toegang hebben tot zo'n faciliteit. Je geeft geen omgeving op waar je woont (ik zou dat doen, is altijd makkelijk bij adviezen geven) dus kan ik zo niet zien of er misschien een geschikt Fablab in je omgeving is. Ik doe dat bij het Stadslab in Rotterdam, en dat is me goed bevallen. Voorwaarde is dan wel weer dat je kan omgaan met svg tekenpakketten (bijv. Illustrator of Inkscape dat ik zef gebruik).

    Groet,

    Ad Bakker
     
  12. erikztm

    erikztm Guest

    Ik kom uit Zoetermeer. Ik heb tot nu toe 1 romp gemaakt, een Wasp klasse LHD in 1/144 die een kleine 2 meter lang is. Hierbij heb ik de spanten bekleed met polystyreenplaat, met daar overheen in polyesterhars gedrenkte glasvezelmat. Echter, de polystyreenplaat scheurt en barst op de rondingen. Het spul is soepel bij verwerking maar droogt blijkbaar verder uit. Idealiter zou ik de romp opnieuw moeten maken, maar daarvoor ontbreekt me de animo een beetje. Deze keer wil ik dus hout voor de huid gebruiken, eventueel met schuimblokken tussen de spanten. Achteraf kan dat met aceton gemakkelijk worden opgelost.
     
  13. Edwin de B

    Edwin de B

    Lid geworden:
    4 sep 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Steensel
    Hallo,

    De tekeningen van de marine zijn simpel van opzet maar voldoende om er mee aan de slag te gaan.
    Wat je wel even moet doen is controleren dat de maatvoering op elk aanzicht gelijk is.
    Bij de tekening van de rotterdam zaten wat kleine fouten, als je die oplost is het bouwen geen probleem.
    Voor verdere details zijn er genoeg foto's en filmpjes op internet te vinden om het uit te kunnen werken.
    Ook is het een mogelijkheid om van de nog varende marineschepen foto's te maken op de vlootdagen,tenminste als ze dan in de haven liggen. ;)

    Hopelijk kan je hier iets mee.
     
  14. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    82
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    kijk eens rond op dutch fleet genoeg te vinden op het gebied van oude en nieuwe marine schepen.
    groet kajoe (een echte geweest in de marine tijd)
     
  15. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    166
    Locatie:
    delft
  16. erikztm

    erikztm Guest

    Hé dat is goed nieuws. Ik heb inmiddels een aantal marinetekeningen besteld. Daarnaast hoop ik een set via marktplaats binnen te krijgen. Bij die set ontbreekt die van het GW fregat. Misschien kunnen we afspreken? Delft is inderdaad naast de deur.
     
  17. erikztm

    erikztm Guest

    Ik heb inmiddels zo'n beetje alle tekeningen die ik ooit nodig verwacht te hebben, en daarnaast sommige waarvan ik dat betwijfel, in huis. Sommige dubbel. Ook heb ik een tweetal zaagmachines op de kop getikt. Een klein cirkelzaagtafeltje en een figuurzaagmachine. Nu kan ik het spantenplan van de B-jager 20x kopieren zodat ik dat per spant op kan plakken tbv het zaagwerk. Ik moet alleen even uitvinden hoe ik die spanten op de juiste hoogte kan maken zodat de boel mooi recht op de bouwplank komt.
    Dat geldt ook voor het fixeren van de spanten op de plank. Wellicht hebben jullie daar een handigheidje voor?

    Ik had het idee om deze spanten uit 4 mm triplex te maken en de huidplanken van 1 mm triplex. Daar overheen fijn glasvezeldoek en 2 comp epoxyhars. Dit zou al met al stevig en licht genoeg moeten zijn leek me. Ik lees hier her en der ook over G4 lak. Ik ken dat niet. Misschien is het goed om daar eerst het hout mee te behandelen alvorens het te bedekken met doek? En hoe reageert dat met epoxyhars?

    Tips en adviezen zijn van harte welkom en worden bijzonder gewaardeerd!
     
  18. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Geldrop
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.153
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik zou G4 en epoxy niet combineren. Beter is om als eerste impregneerlaag epoxy injecteer hars te nemen. Dat is wat dunner dan de gewone hars die je bij lamineren gebruikt en dringt daardoor beter in het hout.
    Ik ben weliswaar geen oude rot met deze materie, maar heb dit advies overgenomen van een zeer ervaren bouwer.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  20. erikztm

    erikztm Guest

    @ Sjaak,

    Dat hele foto-album heb ik al op de HDD staan natuurlijk; een onmisbaar stukje huisvlijt en bijzonder fraai bovendien. Ik moet het bouwverslag nog even zien te vinden. Jij bouwt in 1/72 en ik zie dat het papier wat je op de spanten hebt gelijmd ook anders is dan de tekeningen die ik hier heb. Heb jij gewoon arbitrair een stuk bovenop de spanten gezet zodat je ruimte overhield voor de verhoogde boeg? Verder wil ik jouw bouwwijze min of meer identiek volgen, zij het dat ik dat romp-weefsel wil gebruiken en geen draaibank tot mijn beschikking heb voor bijvoorbeeld die mooie uithouders.
    Ik vraag me wel af waar jij die mooie lengtes abachi vandaan hebt. Quartel heeft alleen stukjes van 80 cm en die zijn ook een stuk smaller en erg prijzig, vandaar dat ik dat millimetertriplex wilde gebruiken. Dat scheelt nogal een slok op een borrel.

    @ Ad, dank voor de tip; in principe wil ik al het hout na verlijming met iets behandelen waardoor het niet rot, maar voor de strakke en gegarandeerd waterdichte laag is dat fijne keperdoek natuurlijk erg geschikt, en daarvoor zal ik toch polyster of epoxyhars moeten gebruiken denk ik. Ik zal ook eens even bij Polyservice langsgaan om te horen wat hun ideeen hierbij zijn. Er werd me bij Quartel hars van Wilsor aangeraden, maar daar heb ik erg slechte ervaringen mee.
     

Deel Deze Pagina