Backlight DX6I DSMX

Hallo,

Ik heb EL-folie gekocht om mijn DX6I van backlight te voorzien. Ik heb nog wel 2 vragen:

1. Moet je de zijkanten van het geknipte EL-folie wel of niet bewerken (met blanke nagellak of plakband);

2. Er zijn verschillende voorbeelden op de wijze waarop men de stroom aftapt: + en - vanaf de printplaat (en welke punten) of - rechtstreeks vanaf de batterijhouder.

Iemand het juiste antwoord?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik heb EL-folie gekocht om mijn DX6I van backlight te voorzien. Ik heb nog wel 2 vragen:

1. Moet je de zijkanten van het geknipte EL-folie wel of niet bewerken (met blanke nagellak of plakband);

2. Er zijn verschillende voorbeelden op de wijze waarop men de stroom aftapt: + en - vanaf de printplaat (en welke punten) of - rechtstreeks vanaf de batterijhouder.

Iemand het juiste antwoord?

2: Van de +/- polen NA de schakelaar. anders blijft ie altijd aanstaan....;)

Hoi Ton,

Als je bij you tube intikt backlight dx6i, kom je meerdere filmpjes tegen.
Hier laten ze zien hoe je het voor elkaar krijgt.
Ikzelf heb de backlight gewoon met een schakelaar ertussen bij de batterij-aansluiting afgetapt.

P.S. ik neem aan dat je ook een inverter hebt aangeschaft, de folie werkt anders niet.
Succes Ron

Hoi Ton,

Als je bij you tube intikt backlight dx6i, kom je meerdere filmpjes tegen.
Hier laten ze zien hoe je het voor elkaar krijgt.
Ikzelf heb de backlight gewoon met een schakelaar ertussen bij de batterij-aansluiting afgetapt.

P.S. ik neem aan dat je ook een inverter hebt aangeschaft, de folie werkt anders niet.
Succes Ron
Hoi Ron,

Dank voor je sbnelle reaktie. Betekend het dat je zowel de + alsook de - heb aangesloten op de klemmen van de batterijenhouder?
En zo ja, gebruik je dan de spanning van alle 4 de batterijen of maar van 3 batterijen?

Groetjes, Ton

Hoi Ton,

Ik gebruik gewoon de volle batterijspanning, de inverter kan dit hebben.
Kijk wel even op you tube, je moet nl. ook de folie welke achter je display zit verwijderen.
Als je alles met beleid doet, is het heel goed te doen, ik ben er ca. 1- 1,5 uur mee bezig geweest.

Het is zeker de moeite waard, mijn zender was toen pas 2 weken oud, maar gewoon gedaan.

Succes Ron

Hoi Ton,

Ik gebruik gewoon de volle batterijspanning, de inverter kan dit hebben.
Kijk wel even op you tube, je moet nl. ook de folie welke achter je display zit verwijderen.
Als je alles met beleid doet, is het heel goed te doen, ik ben er ca. 1- 1,5 uur mee bezig geweest.

Het is zeker de moeite waard, mijn zender was toen pas 2 weken oud, maar gewoon gedaan.

Succes Ron
Goedemorgen Ron,

Ik heb vanochtend de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn DX6I voorzien van backlight. Dat is gelukt. Maar.......
Ondanks alle eenvoudige voorbeelden op youtube kreeg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om het alu-gedeelte van het display te scheiden. Met geen mogelijkheid. Vanaf alle 4 de hoeken geprobeerd, maar tevergeefs. Het zilverlaagje liet overal los. En ja, je raadt t misschien al.........display naar de klote. Het polariserende deel is er af.
Ik ga nu maar even kijken of ik ergens een los display kan bestellen.

Groetjes, Ton

Goedemorgen Ron,

Ik heb vanochtend de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn DX6I voorzien van backlight. Dat is gelukt. Maar.......
Ondanks alle eenvoudige voorbeelden op youtube kreeg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om het alu-gedeelte van het display te scheiden. Met geen mogelijkheid. Vanaf alle 4 de hoeken geprobeerd, maar tevergeefs. Het zilverlaagje liet overal los. En ja, je raadt t misschien al.........display naar de klote. Het polariserende deel is er af.
Ik ga nu maar even kijken of ik ergens een los display kan bestellen.

Groetjes, Ton

Nou daar zou ik even mee wachten. Ga binnenkort ook deze mod uitvoeren en heb me aardig ingelezen.

A Pro Hobbies : Polarized Filter Film for SpekTrum DX6i LCD Screen (Repair Part)

Als je een vrij nieuwe DSMX versie hebt blijken die 2 laagjes aan elkaar vast te zitten. Hiervoor krijg je bij de bovenstaande winkel een polarized filter erbij. ( bij de backlight kit )

Dan word het beeld wel inverted en lichten de letters op ipv de achtergrond. Blijkt beter leesbaar te zijn en vind dit zelf ook mooier. Geloof alleen dat je dan, als je het licht uit hebt staan ( als je er een schakelaar opzet ) je dan niks ziet op het scherm.

x3uSxSI_PmQ[/media] Backlight‬‏ - YouTube

Geld alleen voor de DSMX versie.

Hoi Ton,

Jammer dat je display naar de mallemoer is,

Bij mij ging het stripje er eigenlijk zonder problemen af, daarna heb ik de boel zo kunnen aansluiten.

Ik hoop dat je nog een display kunt krijgen.

Ik weet echter niet hoe de aangeboden set is van Remco, ik vind de prijs echter wel behoorlijk, maarja een nieuw display is natuurlijk ook al genoeg geld.

Succes ermee, hou me op de hoogte.

Gr. Ron

Ton,

Aangezien jij blijkbaar ook een DSMX versie hebt ( staat rechts naast je beeldscherm ), heb je dit al gezien?

terugroepactie-dx6i-dsmx-2011-a

Mocht jij ook een "kapotte" zender hebben, is het misschien een idee om hem daarvoor terug te sturen en tegen betaling je scherm gelijk te laten vervangen?

Gelukkig heb ik hem nog niet verbouwd aangezien ik wel in aanmerking kom voor de terugroepactie.

Dit is niet bedoeld om je nog teleurgestelder te maken dan je misschien al bent door je zender, maar misschien als een oplossing voor je defecten.

Ton,

Aangezien jij blijkbaar ook een DSMX versie hebt ( staat rechts naast je beeldscherm ), heb je dit al gezien?

terugroepactie-dx6i-dsmx-2011-a

Mocht jij ook een "kapotte" zender hebben, is het misschien een idee om hem daarvoor terug te sturen en tegen betaling je scherm gelijk te laten vervangen?

Gelukkig heb ik hem nog niet verbouwd aangezien ik wel in aanmerking kom voor de terugroepactie.

Dit is niet bedoeld om je nog teleurgestelder te maken dan je misschien al bent door je zender, maar misschien als een oplossing voor je defecten.
Hallo Remco,

Mijn transmitter komt er gelukkig niet voor in aanmerking. Aangezien mijn garantie verlopen is na de modificatie.

Gr. Ton

Backlight DX6I DSMX Hallo allemaal,

Vanwege het feit dat ik alleen maar positieve verhalen lees over het modificeren van de DX6I transmitter met backlight toch ook maar even een kritische kanttekening.

Nadat ik me behoorlijk heb verdiept (dacht ik) in de wijze van aanbrengen van backlight heb ik ook maar EL-folie gekocht. Alles is uiteindelijk goed gegaan, m.u.v. een pikant detail: ik kreeg het zilverfolie met geen mogelijkheid gescheiden van het polarizerende filter. Resultaat: display nagenoeg niet meer bruikbaar. Daarnaast is de lichtopbrengst van het blauwe EL-folie bij lange na niet het resultaat als dat wat op diverse youtube-filmpjes te zien is. Daarbij gaat het licht ook nog eens bijna niet meer aan.

Op aanraden van een forumlid heb ik nu polarizerende filters besteld in USA. Hij heeft namelijk ontdekt dat het scheiden van de 2 lagen bij de oudere modellen van de DX6I wel kan, maar bij de nieuwere DMSX-modellen niet meer kan. Deze filters zouden speciaal voor een dsmx-versie zijn. Ik ben echt benieuwd of ik mijn display daarmee kan sparen.

Het leek mij gepast om toch ook even anderen te waarschuwen hiervoor. Helaas kreeg ik de raad net iets te laat.

Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat.

Groetjes, Ton

Hallo Ron & Remco,

Goed nieuws.....
Ik heb 2 polarized filters besteld in USA. Maar die kunnen 14-30 dagen onderweg zijn. Dat duurt wel erg lang.
Nu zag ik een week geleden iemand bezig met een oud LCD-scherm. Dat bracht mij vanmorgen op een idee.
Ik heb van een oude wekkerradio het schermpje verwijderd, polarizerende laag eraf gehaald, en achter mijn schermpje van de DX6I geplakt. En wat denk je?
Hij werkt weer. Het filter is alleen iets te klein. Dus als de filters vanuit USA binnen zijn nog even omwisselen. Maar voorlopig red ik em wel even ermee.

full
full

Groetjes, Ton

Haha creatief hoor, netjes opgelost. Blij dat ie weer werkt. En toch ga ik ook backlight inbouwen als mijn zender terug is. Vind het echt slecht leesbaar, al met het contrast zitten spelen maar dat helpt ook niet echt.

Hallo,

ik heb van de week het polarizerende filter vanuit USA binnen gekregen. Gisteren achter mijn LCD-schermpje geplaatst en getest. Resultaat is beter dan mijn tijdelijke lapmiddel (filter van oude wekkerradio) vanwege het formaat. Het nieuwe filter past beter. Het optische resultaat vind ik echter minder. Hij geeft namelijk inverted weer. D.w.z. dat de achtergrond donker is en de tekst oplicht. Vind ik zelf minder mooi. Tevens is het display met uitgeschakeld backlight nagenoeg niet te lezen. Zal morgen even een foto plaatsen ter vergelijk.
Ik ga waarschijnlijk toch op zoek naar een ander (niet inverted) filter.

Groetjes, Ton

Ik heb een nieuw scherm kunnen bestellen voor 26€ .
Kreeg ook de laag er niet af en heb de flat kabel gescheurd.
Dus nieuw scherm nodig.
Als ik de folie nugewoon achter het scherm plaats en de verschillende lagen laat zitten zou dit ook niet werken?

Backlight DX6I

full

Ik heb mijn backlight besteld bij HK.
Gewoon erachter geplaatst zonder folie weg te halen.
Easy job.

Gr.Bernard

Knap gedaan zo te zien . NICE !!
Ik heb momenteel ook zo een backlight van HK in bestelling ( wel groen kwestie van niet allemaal het zelfde te hebben ) maar ben van zin dit met een aparte 9v batterij te gaan voeden en met een schakelaar de mogelijkheid dit aan te doen of uit .
Dit kwestie om mijn batterij niet extra te belasten .
Als ik het binnen heb en geplaatst laat ik wel iets weten .

Grtjs Blitske

Bernard .

Even een vraagje omdat jij ook dat backlight van HK hebt besteld .
Daar zit normaal toch een fiche aan voor de Turnigy transmitter , welke draden heb jij gebruikt om je backlight aan te slioten op je Dx6i ?

grtjs Blitske

Bernard .

Bedankt voor de link hierboven , duidelijker kan het niet zijn .
Als mijn lichtje brand laat ik het wel weten .

grtjs Blitske

Back