Baja 5b start niet

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door dylan, 11 mrt 2018.

  1. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    mijn baja 5b start niet heb er zeker 3 jaar niet mee gereden , wel rijdend weg gezet.
    Zat oude benzine in had vernomen dat dat het probleem kon zijn.
    Alles eruit goed schoongemaakt , cabarateur schoongemaakt etc.
    Alles gemonteerd bougie vonkt ( zit nieuwe in ) hy krijgt als goed is genoeg benzine ,
    Na aantal malen trekken aan de kickstart loopt de benzine uit me uitlaat ( verzuipt dus )
    Maar hy geeft gewoon geen teken van leven hy slaat niet eens 1 sec aan.
    Dus begon toch te twijfelen of de bougie na die aantal maanden nog wel vonkte.
    Dus draai hem er gister uit ik trek .. maar had hem half in dat bougiegat laten hangen.. en toen kwam er een behoorlijke steekvlam uit..
    Toen wist ik zeker dat die benzine krijgt en vonkt..
    Maar wat is de reden dat die niet wilt aanslaan.. heb er nooit mee gecrossed of iets dergelijks altijd op asfalt gereden , alle originele onderdelen zitten erop.
    Heb begrepen dat het misschien de pakkingen van me cabarateur kan zijn dus die heb ik net besteld, en heb hem opgeborgen om even alles te laten verdampen..
    Ik starte hem dus zonder afstand bediening ik deed enkel alleen de ontvanger aan op de auto zelf maar ook dat was niet de juiste manier maar dat lijkt niet het probleem van niet willen aanslaan..
    Iemand enig idee ????
     
  2. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    hoi, kijk eens naar de isolator of deze niet krom is, als deze niet goed sluit start hij niet heb ook wel eens gehad
     
  3. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    Waar zit dat precies ?
     
  4. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    deze zit tussen de motor en carb meestal een plastic blokje
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    Als ik een foto van de onderdelen maak .. kan jy dan zien of er iets mis mee is ?
     
  6. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    hoi als je hem op een gladde rechte onder grond ligt mag die niet wiebelen, en kijk of er geen scheurtjes in zitten,
    als hier te veel ruimte op zit rijdt/start de auto niet. en nooit te strak aan draaien vast is vast.
    heb bij mijn auto's weleens gehad na 2 jaar stilstand dat ze gewoon krom trekken en
    dat ze van uitdroging uit mekaar vielen ,
     
    dylan vindt dit leuk.
  7. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    Kijk is ..
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    hoi ,haal dat bruine blokje er eens af en kijk of de isolator nog goed is, en de pakkingen kunnen uitgedroogd zijn
     
  9. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    en is de isolator heel/krom ,als die niet krom/scheur , vervang de pakkingen dit ook een veel voorkomend probleem
    en als je hem dan weer in elkaar zet , zet hem dan weer op fabriek, s instellingen dan zou teken die een leven van moeten geven


    Motor starten & afstellen
    Starten van de koude motor:
    Choke klep van de carburateur of van de luchtfilter geheel sluiten.
    Nu op de primer pomp van de carburateur drukken totdat deze geheel gevuld is met benzine.
    Trekstarter langzaam aantrekken totdat men weerstand voelt, daarna krachtig door trekken totdat de motor aan wil slaan.
    In de regel slaat de motor gelijk weer af.
    Nu de chokeklep geheel openen en met de trekstarter door trekken totdat de motor aanslaat.

    Starten van de warme motor:
    Chokeklep geheel geopend laten staan, een aantal malen op de primer pomp drukken en met de trekstarter door trekken totdat de motor aanslaat.

    De basis afstelling:
    Deze is in de fabriek ingesteld.
    Als door onbekende oorzaak of door het reinigen van de carburateur de beide mengsel schroeven H en L verlopen zijn, moeten deze opnieuw afgesteld worden.
    Beide mengsel schroeven H en L voorzichtig en met gevoel geheel indraaien tot de aanslag.
    Bij de Zenoah G230RC en G260RC de H schroef 1½ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.
    Bij de Zenoah G2D type 97 de H schroef 1⅛ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.
    Bij de Solo-Tuning de H schroef 1¾ slag en de L schroef 1½ slag uitdraaien.
    Bij de Solo-Standaard de H schroef 1¼ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.

    Carburateur afstelling Zenoah G230RC en G260RC
    De carburateurfabrieksinstelling voldoet in de meeste gevallen goed, maar voor rijders die gebruik maken van een standaard koppeling hier de afstelling. Dit vanwege de bovenstaande problemen met kapotte bougies. Draai de beide mengschroeven, H en L, voorzichtig helemaal in tot je de aanslag voelt. Draai vervolgens de H schroef, 1,25 slag ,en de L schroef 1,5 slag open, start vervolgens de motor en stel het stationair toerental met de bijbehorende schroef met grote veer, af naar wens. Het inrijden, doe dit met een gevarieerd toerental, maar vermijd langdurige hoge toerentallen! , doe dit gedurende de eerste twee tankvullingen. Mocht het zo zijn dat de motor begint in te houden, draai dan de H schroef één kwart slag open.
    Na de inloopperiode kan het zijn dat de motor opnieuw moet worden ingesteld, voor het afstellen van het toptoerental is het belangrijk dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Ga als volgt te werk; rijdt een paar rondjes en draai de schroef waar de H bij staat een kwart slag in ,herhaal deze procedure totdat de motor begint in te houden. Draai vanaf dit punt de schroef weer een kwart slag open, dit is de afstelling die onder normale omstandigheden uitstekend voldoet. Wanneer tijdens het rijden de pompbal van de carburateur begint leeg te raken word de motor te warm, dan verdampt de benzine al in de carburateur voordat deze de cilinder bereikt, in vaktermen heet dit “vapor lock”. De oplossing hiervoor is om, wanneer dit van toepassing is, de achterruit en de zijruiten te verwijderen zodat de motor voldoende koeling krijgt. Wanneer hiermee het probleem niet is opgelost zal de motor bovenin, de H schroef, iets rijker gezet moeten worden, telkens weer een 1/8 slag open draaien.
    Voor al deze afstellingen geld dat het richtlijnen zijn, dit kan per motor verschillen. Verander de instellingen met beleid en ga met stapjes van 1/8 slag te werk, indraaien geeft een armer, uitdraaien een rijker mengel. Het stationair toerental kun je dan weer bijregelen door de stationairschroef in, (hoger toerental), of uit, (lager toerental), te draaien.

    Carburateur afstelling Zenoah G2D
    De carburateurfabrieksinstelling voldoet goed voor het inrijden, dit gedurende één tankvulling. Daarna kan de stationairschroef, de grote schroef met veer, volledig worden ingedraaid. Start daarna de motor en stel het stationair toerental af met de onderste mengschroef waar de bij staat, indraaien geeft een hoger toerental, uitdraaien een lager toerental. Voor het afstellen van het toptoerental is het belangrijk dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Ga als volgt te werk; rijdt een paar rondjes en draai de schroef waar de H bij staat een kwart slag in, rijdt weer een paar rondjes en herhaal de procedure totdat de motor begint in te houden. Draai vanaf dit punt de schroef weer een halve slag open, dit is de afstelling die onder normale omstandigheden uitstekend voldoet. Wanneer tijdens het rijden de pompbal van de carburateur begint leeg te raken word de motor te warm, dan verdampt de benzine al in de carburateur voordat deze de cilinder bereikt, in vaktermen heet dit “vapor lock”. De oplossing hiervoor is om de achterruit en de zijruiten te verwijderen zodat de motor voldoende koeling krijgt. Wanneer hiermee het probleem niet is opgelost zal de motor bovenin, (de H schroef), iets rijker gezet moeten worden, (telkens weer een 1/8 slag open draaien). Wanneer zich vapor lock heeft voorgedaan zal de motor eerst moeten afkoelen alvorens deze weer gestart kan worden, deze afsteltips gelden voor alle G2D Zenoah types.

    Carburateur afstelling Solo en Solo Tuning
    Ook Solo motoren moeten inlopen volgens de volgende procedure. Het instellen van de carburateur is iets gecompliceerder dan bij Zenoah. De fabriekscarburateurafstelling ,VERANDER DIT NIET !, voldoet tijdens het rustig! inrijden van de eerste twee tanks, Solo motoren hebben een strakke passing en hebben voldoende tijd nodig om te “zetten”, het duurt zeker 15 á 20 draai uren voordat het maximale vermogen aanwezig is. Tussen de eerste twee tankjes is het raadzaam de moter volledig te laten afkoelen. Daarna kan worden begonnen met het afstellen van de carburateur; draai de stationairschroef, (die grote zonder veer), helemaal in en draai deze vervolgens weer 1,5 slag open. Start daarna de motor en stel het stationair toerental af met de schroef waar de L bij staat, uitdraaien geeft een lager toerental, indraaien een hoger toerental, zorg dat de motor rustig en gelijkmatig “rond” loopt. Voor het instellen van het hoog toerental moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn. Draai de schroef waar de H bij staat telkens een kwart dicht totdat de motor slecht accelereert en begint in te houden, vanaf dat punt de schroef een halve slag open draaien. Het maximale toerental mag kortstondig onbelast de 19.500 tpm. niet overschrijden !, laat u bij twijfel dit controleren bij een erkende FG dealer. Bij extreme temperatuurverschillen dient die schroef te worden bijgesteld, bij hogere temperaturen een kwart uitdraaien bij lagere een kwart slag in. Dit zijn alleen maar basisafstellingen en kunnen bij diverse motoren afwijken. Verder moet bij Solo motoren om de 5 draai uren de zuigerveer vakkundig worden vervangen, anders is motorschade onvermijdelijk
     
    corné 1981 vindt dit leuk.
  11. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    Oke bedankt , ja de isolator is heel , ik heb al
    Pakkingen besteld ervoor en voor de cabarateur die komen morgen binnen , heb gister al de cabarateur na fabrieksverhouding gesteld.
    Dus hoop dat het met de nieuwe pakkingen tenminste aan wilt slaan , anders weet ik het ook niet meer
     
  12. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    Pakkingen vervangen maar wilt alsnog niet starten..
     
  13. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Z,meer
    heb je de naalden helemaal in gedraaid en weer op fabriek stand gezet dan zou die moeten gaan pruttelen/aanslaan.


    choke open laten met starten kijken wat die dan doet
    verzuip de motor gelijk afstel schroeven stellen
    geen brandstof carb verstop
    contoleer of de cilinder kop vast zit
    geen vonk ontsteking defect of stellen, of bougie defect
    goede brandstof er in 1/25 ongelood 95 met mengsmering
    voet pakking cilinder nog intact
    geen zand in de motor gekomen hoeft maar 1 korrel te zijn

    maar als je vonk en brandstof hebt moet je in de richting zoeken van afstelling en of
    pakking cilinder
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2018
  14. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    Ja heb opnieuw gedaan
     
  15. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    Heb de ontsteking met vliegwiel gecontroleerd , de bougie vonkt wel maar naar myn idee weinig ik heb filmpje maar is te groot om hier te uploaden , maar ik weet het niet , benzine loopt uitlaat uit hy verzuipt dus .. geen teken van leven
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      301,1 KB
      Weergaven:
      432
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      235,4 KB
      Weergaven:
      386
  16. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    De foto met vliegwiel klopt niet de magneet was mie boven de afstand is dus nog kleiner dan je ziet dus dat is ok niet het geval
     
  17. B3rnard

    B3rnard

    Lid geworden:
    30 jul 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Den Haag
    Hi Dylan,
    Pakkingen vd carb heb je vervangen, maar heb je ook (via Dave' s Motors bv) een van revisie set besteld? Was bij mij meerdere malen het juiste antwoord op een niet (goed) lopende Baja. Zo'n setje is niet duur, en makkelijk te vervangen, zijn die flinterdunne membraampjes in de carb zelf. Proberen waard!
     
  18. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    Ik heb ze wel gecontroleerd op scheuren etc etc maar nee die heb ik niet besteld. Maar misschien is dat wel een idee .. maar hy slaat helemaal niet aan , ook niet bijna , dus het lijkt my niet dat het aan die membraampjes ligt.. maar het is het proberen uiteraad waard.
    Ik ga morgen even na de winkel kijken of hun mij kunnen helpen want ik weet mezelf geen raad
     
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Tussen de spoel en het vliegwiel moet de dikte van een kaartje van een verpakking van bijvoorbeeld FG zitten.
    Probeer ook eens wat gas te geven, of hem iets harder stationair laten lopen.
     
  20. dylan

    dylan

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    amsterdam
    Ik heb hem inmiddels kunnen laten lopen met de sproeiers dicht... als ik die open doe slaat die niet meer aan..ookal zet ik ze op 1 slag opv 1 1/4
     

Deel Deze Pagina