Bakdekker Goliath, van oorsprong Ercee.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door danny56, 7 okt 2013.

  1. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    We willen naast ons lopende project een nieuw model gaan bouwen.
    Het betreft een bakdekker uit 1929, gebouwd bij Schouten in Muiden.
    Deze boot hebben we in bezit gehad van 1993 tot en met 1999.
    De boot is 18 meter lang en 3,65 meter breed met een diepgang van 95cm.

    De Albatros, de boot die we nu ook bouwen, hebben we in 1999 gekocht. Het toeval was dat de Albatros exact 25 jaar later gebouwd is, op dezelfde werf ontworpen door dezelfde ontwerper.

    De bakdekker was één van de langste modellen in die tijd. Met haar 18 meter lengte was het in die tijd een heuse status. Zo doet het schip zich ook voor met de hoge boeg, een statige dame.

    Over een week gaan we de bouwtekeningen digitaliseren in het scheepvaartmuseum in Amsterdam. Ik heb ze in bezit gehad en heb ze destijds afgedragen aan het historisch archief in Haarlem. Ik ben blij dat ze bewaard zijn gebleven.

    Op dit moment heb ik geen foto's van de boot. Wel heb ik een soortgelijk schip wat er erg veel op lijkt. Deze foto heb ik bijgevoegd.

    We willen de boot schaal 1-15 of 1-12,5 bouwen. Er komt één motor in en ze moet kunnen halfglijden.
    De opbouw wordt geheel van echt teak gemaakt, de romp volgens een houten spantenraam overtrokken met polyester, net zoals de Albatros gebouwd is.
    De materialen liggen klaar, nu de tekeningen nog.

    To be continued.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Heel fraai schip, ben benieuwd naar de bouw ervan.

    Gr Robin
     
  3. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    De tekeningen zijn binnen. Gezien de kwaliteit van de digiscans wordt het wel een uitdaging om alles duidelijk te krijgen. Een rondje fotoshoppen zal het wel makkelijker leesbaar maken.

    Alle materialen staan klaar, dus we kunnen beginnen.
    Er komt een enkele motor in. Waarschijnlijk een g160 245kv motor. Dit vermogen is nodig omdat het een halfglijder wordt.

    Ik kan maar slecht besluiten wat voor verhouding ik ga gebruiken voor het model.
    1:12,5 komt neer op 144cm, 1:15 komt neer op 120cm.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Met 1:15 heb je ook al een flink schip met 120cm lang, je moet ook bedenken dat je het nog moet transporteren en op zijn waterlijn krijgen, hoe groter je gaat hoe zwaarder het wordt (duh), dit gaat exponentieel.
     
  5. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je hebt gelijk. Ik ben maar begonnen met de spanten op 1-15. Dan heb je het al snel over een boot van 15kg.
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Meer derde macht Diede;). Maar 1,2 m is inderdaad een mooie maat, 12 à 13 kilo lijkt me een redelijke schatting.

    Weet je al wat voor bouwwijze je gaat toepassen? Zo uit de verte ziet de tekening met de lijnenplannen er nog goed bruikbaar uit. De spanten zijn natuurlijk het belangrijkst, maar hoe je die precies gaat uitvoeren hangt sterk van de rompconstructie af.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  7. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bij de vorige boot hebben we polyester getrokken over horrengaas en dat ging snel en mooi.
    Ik wil het nu wel eens proberen met houten latten. Mijn voorkeur gaat hier nu naar uit omdat deze boot een best waaiersteven heeft.
    Er zijn totaal 18 spanten die ik wil gebruiken en aangezien de romp redelijk recht is lijkt dit me voldoende.
    Over het hout komt dan een dunne laag epoxylaminaat.
    De binnenzijde wordt ook behandeld met epoxy.
    De spanten worden gezaagd uit 9mm berken hechthout.
    De kiel maak ik uit aluminium omdat hij best spits uit het voorsteven steekt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Je hebt gelijk Ad, ik had nog overwogen om het verhaaltje wat uitgebreider te maken en het beestje dus ook beter te benoemen, maar voor het idee vond ik exponentieel "goed genoeg" ;)
    12-13 kilo is al een aardig gewicht om in het water te moeten leggen en voort te stuwen met een aardig vaartje (want halfglijder). Ik ben benieuwd!
     
  9. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het begin is er.
    Spanten vergroot op de pc, spantenraam schoongemaakt met photoshop, alles uitgeprint en op hout geplakt en uitgezaagd.
    Morgen zal ik de vloerdelen en kiel uitzagen en dan kunnen we bouwen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zo, de basis zit in elkaar.
    Ik ga hem komende week verder afschuren en de aluminium kiel er in lijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Deze week heb ik de latten gezaagd. Ik heb maar teak gebruikt in dikte van 1,5mm in diverse breedtes.
    De uitdaging was toch wel de boeg. Ik heb de hele boeg zojuist samengeknepen met een soort van eigengemaakt extrabrede reuze-knijper. Ik heb er een epoxycompound ingegoten en morgen zal alles sterk zijn en op zijn plaats blijven zitten.

    Deze manier van bouwen neemt wel erg veel tijd in beslag. De vorige boot hebben we met behulp van horregaas in twee dagen in de polyester gekregen.
    Nu ben ik al de hele week aan het plakken met secondelijm om de latten op hun plek te krijgen.

    Voor de boeg heb ik 3mm aluminium gebruik. Dit omdat de boeg nu eenmaal te scherp is om omheen te lamineren.
    De boot heeft een 1-1 ook een 40mm massieve strip in het steilsteven zitten waar de platen op aangelast zijn.
    Ik kan dit alleen maar bewerkstelligen door de latten tegen de plaat aan te brengen, en naderhand uit te plamuren.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    We hebben de afgelopen weken niet stil gezeten.
    De romp heeft een laag polyester gehad. Ik heb het voorsteven voorzien van een dikke laag epoxylijm aan de binnenzijde, alles geplamuurd, geschuurd en vanavond voorzien van drie lagen epoxyprimer.
    De dekken zijn gewalst om de dekronding er in te krijgen. Ik heb de dekken gemaakt van 1,5mm aluminium. Hier komt een dun teakdek overheen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo dan, in één keer staat daar een strakke romp op de foto!
    Is 1,5mm alu niet een beetje aan de zware kant? Het zit wel boven de waterlijn eh.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kun je beschrijven hoe dat is gedaan?
    Ik heb een dekrondte van 8 mm over 32 cm breedte
    en een zeeg van 5 cm over 180 cm lengte.

    En dat gaat nu eenmaal niet uit één stuk.
     
  15. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik denk dat de dekken zo totaal rond de 700 gram komen. Het weegt ongeveer 4kg per m2.

    Het mooie van aluminium is dat je het goed en strak kunt vormen met een walsje.
    Ik heb de platen tussen twee platen hardboard gelegd tijdens het walsen.
    Zo beschadig je de platen niet en wals je de platen tot aan de rand.
    De wals die ik gebruik is 150cm breed. We hebben er ook één van 250cm.

    Ik heb er ongeveer 8mm dekronding ingebracht op 245mm breedte.
    Alleen het voordek(bakdek) is een redelijk oppervlak. Tussen de gangboorden komen grote gaten voor de toegang tot de machinekamer.

    De zeeg is zowel in de gangboorden als het voordek minimaal. En dat druk je er met de hand wel in.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jaja.:rolleyes:

    Met andere woorden: je hebt nu slechts in één richting de bolling erin. :(

    Jammer, dan moet ik dat zelf nog maar gaan uitvinden, komt vast wel goed.
     
  17. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vandaag een begin gemaakt met het stuurhuis.
    Deze zijwand is 245mm lang en 105mm hoog.
    Echt teakhout natuurlijk.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Danny,

    Dat ziet er uitstekend uit!

    Bedoel je deze motor? Turnigy G160 Brushless Outrunner 245kv (160 Glow)

    Ben je niet bang, dat je met 10S (37V) en iets van 8500 toeren onder last te weinig toeren zult hebben (of last van de wielwerking door de benodigde grote prop)?
    Nog even afgezien van de prijzige regelaar (en lader) die je voor 10S (ook niet goedkoop) nodig hebt...

    Groeten, Jan.
     
  19. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kv's. watts en amps.

    Hey Jan.

    Ik zit nu al avonden motoren te vergelijken.
    De g160 is gewoon overdone voor deze afmeting. Ik kijk meer naar de toeren dan naar het totaal vermogen wat een motor geeft.

    Het probleem waar ik nu mee zit is de maximale grote van de schroef onder de boot.
    70mm is toch wel de max. En als de boot dan snelvarend moet worden is de enige oplossing te vinden in een tweemotorige aandrijving.

    Ik wil niet verder gaan dan 3 of 4 cellen. En ik wil geen overbrenging meer.
    Dus dan zit je snel naar een 300 of 400 kv motor te kijken. Op 12 volt praten we dan over grofweg 3000 á 4000 toeren belast. Voor een halfglijder zou dit volgens mij moeten lukken met 70mm geskewde propellers.

    Met 3 tot 4 cellen kan ik gebruik maken van autoregelaars die niet al te duur zijn en de toeren mooi regelen, ook op lage toeren.

    Zo kom ik eigenlijk uit op g60, 300kv motoren. Deze hebben een vermogen van 1425 watt.
    Wat ik me eigenlijk afvraag is dat volgens de specs deze motoren op 5 tot 7 cellen lopen......
    Maar ze mogen toch best op minder cellen draaien?
    Dat maximale vermogen wordt dus verkregen op 7 cellen?
    Dus op 3 of 4 cellen geven ze een maximaal vermogen van grofweg 700 watt?

    Als ik meer cellen zou gebruiken gaan de toeren teveel omhoog. Dan moet ik weer vertragen. Anderzijds is 2x 700 watt toch volgens mij voldoende voor de aandrijving.
    Esc's van 100 amps 4s kosten 35 dollar. In een andere boot hebben we hier al veel plezier van gehad.

    Doe ik dit goed?
     
  20. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi wit is niet lelijk. Excuses voor de slechte kwalitieit foto's.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina