Balanceer systeem van Miklos Koncz

Ik ben al een tijdje opzoek naar een goed en eenvoudig balanceer systeem voor de turbines uit te balanceren zonder ze uit elkaar te halen.
ik deed dit met de hand ,en daar kwam ik heel ver mee ,maar op een gegeven moment weet je niet meer waar de onbalans zit.
Vooral bij kleine motoren die veel toeren draaien is dit alstig om op mijn manier te doen.

Nu heb ik via John Wright een adres gekregen van Miklos Koncz ,die maakt al een tijdje prachtige balanceer systemen voor zowel kleine als grote turbines.

Wat heb je hiervoor nu precies nodig :
een vast computer of laptop met Vista / windows 7 of xp ,dat kan allemaal.
je hebt een express slot nodig ,of een usb geluidskaart ,en die heb ik dus.

het is een creative X-fi geluidskaart die je dus in een usb poort kan steken.
Dan heb je de software nodig ,die is verkrijgbaar bij Miklos ,en kost 100 euro .
De heb je de goedkoopste versie van de sensoren ,en die kosten 60 euro bij elkaar.
het bestaat uit een toerensensor ,die tegelijkertijd ook de onbalans zoekt.
en een vibratie sensor , een printplaatje zo groot als een lucifer doosje .

Miklos verkoopt die hele systeem met kabels en al dus zelf hoef je enkel maar een goed werkende geluidkaart te hebben .

Als jullie hier meer over willen weten ,dan kunnen jullie mij een pm sturen ,en dan zorg ik dat jullie het email adres krijgen.
Hoe werk je er mee.
heel simpel.

ik ga proberen nog wat foto's erbij te zetten ,maar ik moet eerst even kijken of me dat lukt want dat is in pdf ,en dat weet ik nog niet hoe dat moet, gewoon foto's wel.

Maargoed , je gaat als volgd te werk.
je sluit alles aan ,en dan monteer je de toeren sensor aan de compressor kant , en de sensor leest de spinner moer, en die moet je dus voor de helft zwart maken.
das 1
dan 2: de vibratie sensor bevestig je onder aan de motor op een 4mm alu plaatje ,en de sensor moet op de hoogte van het turbine wiel zitten .
je moet perslucht aansluiten via festo slangetjes of zo iets , en die laat je met een buisje tegen je turbine wiel blazen , dit moet wel regelbaar zijn ,en je moet em afstellen op 7000 toeren ,dat is belangrijk.
zet op 1 van de turbine schoepen een viltstiftstreep ,en draai die naar boven tot je ongeveer gelijk met de gloeiplug staat.
Plak een stukje plakband op de spinner van de compressor precies op de zelfde plaats als het streepje op het turbine wiel.
spin de turbine met lucht tot 7000 toeren ,en druk met de muis op knop zeroing van het software programma.
nu heeft de software het zware punt herkent ,en vanaf hier gaat het programma uit balanceren.
Wat je op het display ziet ,is de rpm ,de frozen onbalans ,de huidige onbalans ,en de grote klok aan de rechterzijde van het scherm is je turbine wiel of compressor wiel ,dit kun je switchen .
in die klok komen die wijzers.
1 voor de plaats waar je gewicht toe moet voegen , rood
1 voor de plaats waar je gewicht af moet halen , blauw
1 voor de frozen onbalans of tewel de vast gezette onbalans ,maar die veranderd elke keer natuurlijk .
Het kleine klokje is voor zeroing ,en dat is het inslellen van je zware punt .
je moet die meerdere malen doen als je een een echt goed resutaat wil hebben .

Als je dit dus goed doet ,dan laat het display precies zien hoeveel onbalans je hebt ,dat zie je links ,en hij laat ook de graden in de klok zien zodat je precies weet waar je iets afmoet halen , of opplakken .
als je door de software heen bladert , dan kom je in een opslag map ,daarin kun je precies zien wat je je gedaan hebt .
Je kunt ook 1 scherm verder ,en dan zie je het zelfde als bij een scoop ,met de sinus en trigger.

Ik ben er een possje mee bezig geweest en ik moet zeggen , het werkt super goed ,de motor zijn muis stil.
het mooie hier aan vind ik dat je niet je motor uit elkaar hoeft te halen ,maar als je het echt goed wil doen ,dan moet je eerst de as met turbine uit balanceren ,dan in elkaar zetten ,en dan nog een keer na balanceren ,en op het laatste de compressor.

Ik ben ook niety zo,n electro technicus ,dus ik stop hier, want alnder begrijp ik het zelf niet meer straks, maar Miklos had aan mij gevraagd ogf ik het hier wilde promoten , dus bijdeze.
nu ga ik eerst aan Miklos vragen of ie het goed vind om gelijk hier het email adres te zdetten ,of dat via mij moet.

ik probeer ook nog even wat foto,s te plaatsen .

Tot straks,

Martin.

weet iemand misschien hoe ik hier winzip files en pdf files kan plaatsen? , ik krijg er geen foto's uit.

Groet,

Martin.

Hallo Martin,

Je kan printscreen gebruiken en dan in paint even bijsnijden.
printscreen.jpg

daarna opslaan en uploaden.

Dat is een optie maar de pdf bestanden open je in Acrobat Reader en daar zit als het goed is ook een foto (opname) functie op.
acrobatreader.jpg

Groetjes,
Jaap

Laatst bewerkt:
Hallo Martin,

volgens mij kan je geen bestanden uploaden dus ik denk dat dat niet gaat lukken.

Je zou gebruik kunnen maken van Google documenten. daar kan je het document uploaden en een link daarvan hier weg zetten. zodat iedereen het bestand kan inzien. maar dan moet je wel een Google account hebben of aanmaken.

dit is de manier die ik daarvoor gebruikt.

je kan ook dropbox en weet ik wel niet welke andere site's er zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.

Groeten,
Jaap

Foto links komen direct uit een webmail programma lijkt het wel en daar kan je niet naartoe linken.
Krijg ook steeds een scherm om in te loggen :roll:

Dat kan ik niet meer Martin, moet je even zelf de post aanpassen met de "edit" knop in de betreffende post.

Back