Beste mensen. Ik heb een SIG piper J-3 1/4 scale SIGRC48 Benzinemotor er op gebouwd en alles aangesloten. Ik kan echter in de bouwinstructies niet vinden waar het balanspunt zit. Kan iemand mij even op weg helpen? Vast bedankt. Han
Het ZWP zou op de tekening moeten staan. Kijk of je daar een cirkel (kwart wit, kwart zwart, kwart wit, kwart zwart) in het vleugelprofiel getekend kunt vinden.
Hoi P.L. het probleem is dat ik geen tekening heb alleen de bouwinstructie en daar staan wel tekeningen in maar geen met de vleugels en de zwart/witte cirkels
Volgens deze http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXFSBC&P=ML informatie 109 mm vanaf de voorlijst. Geldt voor een Clipped Wing versie.
Hier is het zwaartepunt-teken duidelijk, in tweevoud zelfs. Plaatje uit zweefvliegopleiding.nl/het-controleren-van-het-gewicht-en-het-zwaartepunt
Zelf berekenen: https://www.ecalc.ch/cgcalc.php Of via twee plans op Outerzone in een andere schaal, herschalen http://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=7870 http://outerzone.co.uk/download_this_plan.asp?ID=6597 Kom je telkens uit op een waarde tussen de 9 en 11 cm. Kies een beetje een voorlijk zwaartepunt voor de eerste vluchten en stel bij. Met de informatie die ik nu hoor zou ik hem ergens op 9,5 - 10 cm leggen en daarmee testen. Het is een grote piper, zo kritisch zal die niet zijn (tenzij je hem echt te ver naar achter legt natuurlijk).
Voor vliegtuigen met rechte vleugels, zoals een Piper Cub, zit je meestal heel aardig in de buurt als je het zwaartepunt net vóór het dikste punt van de vleugel legt. Vrijwel alle vleugelconstructies hebben precies daar (op dat dikste punt) ook liggers, omdat ze daar het effectiefst zijn (grootste afstand tussen de liggers, dus sterkste constructie). Ik ben daar in elk geval nog nooit bedrogen mee uitgekomen. Voor vliegtuigen met taps toelopende vleugels, of vleugels met pijlstelling geld dit uiteraard niet....