Baleniera Olandese 1:60 Sergal

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 6 okt 2013.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Zoals in een ander verslag vermeld wordt dit mijn volgende project. In het begin zal het niet echt snel gaan omdat ik eerst de Dolphyn af moet ronden, maar ik kon het niet laten de spanten al vast in dry fit te zetten en een eerste beeld te krijgen van de romp.

    [​IMG]

    Ik had me voorgenomen bij de zichtbare delen van kiel en stevens het multiplex te vervangen door een houten versie. Daarbij kom ik de eerste puzzel tegen. Hoe wordt de afgeronde driehoek bij de achtersteven bekleed. De spanten voorzien geen overgang naar zandstroken. Die suggereert meer twee halve rompen met een plank ertussen.

    [​IMG]

    Dit historische model lijkt te stroken met het Sergal model. Alleen lastig te zien wat de beplanking in de afgeronde driehoek doet.

    [​IMG]

    Dit Duitse model strookt meer met mijn verwachtingen. Dat houdt wel in dat ik de achterste spanten wat aan moet passen om de draai van zandstroken en verdere beplanking mooi te laten verlopen.
    Ook heb ik uit andere verslagen begrepen dat de beschrijving van de beplanking van het model te wensen overlaat. Die volgt de waterlijn nogal. Ik wil hem eigenlijk met de zeeg mee laten lopen zoals bovenstaande modellen. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de berghouten mee beplanken over de eerste huid in plaats van los over de tweede huid zoals Sergal beschrijft.

    Nog genoeg uit te zoeken dus. Bewaar ik voor de verloren uurtjes. Met een beetje geluk heb ik dan al wat problemen ondervangen en wordt het beplanken minder afgeremd. Natuurlijk heb ik ook de andere verslagen gelezen en zijn tips en trucks altijd welkom.
     
  2. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Kwam dit nog tegen in een boek die op de plank ligt en ik nog een keer moet gaan lezen

    [​IMG]

    misschien heb je er iets aan
     
  3. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt. Het geeft inderdaad een idee. Dit model lijkt wel wat slanker en bij de voorsteven lopen de lijnen anders. Het zal toch wat geven en nemen worden. Model blijft het uitgangspunt samen met het Rotterdams museum model. Van daaruit proberen het een beetje historisch verantwoord te krijgen.
     
  4. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Weet niet of je het al hebt, maar scheepshistorie 12 gaat over de Nederlandse walvisvaart. Ik vond het een erg interessant nummer.
    En in aflevering 14 hebben ab hoving en Cor Emke een artikel geschreven over de fluit.

    Zie lanasta.nl
    (Sowieso een erg leuke serie)

    Als je het leuk vind neem ik ze de 26e wel mee zodat je ze kan doorbladeren.
    Heb boven ook nog "de goudeneeuw van het fluitschip" liggen, heb het zelf nog niet gelezen, maar kan deze ook meenemen als je interesse hebt.

    Groet, Rob
     
  5. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    rompbeplanking

    Een leuk schip om te bouwen, mijn bouwverslag staat ook nog ergens op dit forum:
    bouw-baleinera-olandese-17e-eeuwse-walvisvaarder

    Helaas ben ik na het bouwen van de romp pas met een bouwverslag begonnen. Heb je vragen schroom niet om ze te stellen. Ik heb later ontdekt dat een aantal zaken in mijn model historisch niet lijken te kloppen.

    Ik vond vorige week nog en model van een fluitschip in het Maritiem Museum in Den Helder:

    [​IMG]

    Als je goed kijkt dan zie je dat de bouwer van dit model er niet goed uit gekomen is hoe de rompplanken moesten lopen want de berghouten hebben een andere loop als de rompplanken.

    Waarschijnlijk is het het beste om eerst de plaats van de berghouten te bepalen en daarna de romp te gaan beplanken waarbij je per spant moet uitrekenen hoever je de planken moet verjongen.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Als je voor het mooiste resultaat wil gaan dan moet je ook eens goed naar het hout voor de rompbeplanking kijken. Deze kit is met erg verschillend hout geleverd, bij mij was het hard, splinterde makkelijk en slecht buigbaar. Met notenhout kin je een veel mooier resultaat behalen omdat dat in zijdelingse richting veel beter buigbaar is en je dan mooi de zeeg kan volgen.

    Andy
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ga in ieder geval mijn best doen. Ik heb nog een referentie van een fluitschip gevonden. Helaas alleen in zwembroek te bezichtigen

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Het dek (vooral achteraan) lijkt duidelijk breder als dat van de oude modellen van fluitschepen en op oude schilderijen, ga je dat ook nog aanpassen? Dat klinkt eenvoudiger als het is omdat als je dat doet de spiegelversiering (die nu net te smal is) dan te breed is en je die ook moet aanpassen.
    Daarnaast is het hoogteverschil tussen de 2 achterste dekken eigenaardig klein en mogelijk ok iets om aan te passen.

    Andy
     
  9. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt voor de tips. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Ik kwam ook nog een ander verslag tegen waar de bouwer ook met de zeeg mee gaat bouwen en hij kwam ook wat eigenaardigheden tegen. Hij vermoed dat dit komt omdat sergal het model heeft aangepast aan een horizontale beplanking.

    [​IMG]

    Ik denk dat dit in het delftship model dan wel naar voren zal komen.
    Bij de achtersteven wil hij ook een aanpassing maken vergelijkbaar met dit model.

    [​IMG]

    Helaas is hij met het verslag gestopt. Maar goed. Ik heb er weer wat van opgestoken.
     
  10. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt voor alle adviezen. Ik weet dat het een beetje omgekeerde wereld is om gelaserde spanten te digitaliseren. Er ik wil het model ook niet helemaal gaan verbouwen. Aanpassingen kunnen ergens anders weer niet voorziene gevolgen hebben. In principe wil ik de multiplex stevens en kiel vervangen, correctie van de zandstroken bij de kiel. En de tweede beplanking in de lijn van de berghouten mee laten lopen. Dat zal een beetje sleutelwerk aan de achterste spanten vergen en ik neem meteen Andy zijn opmerking mee over het iets te smalle ornament. Daar kan ik dan misschien al vast op anticiperen. Balsahout staat op de boodschappenlijst voor ontmoetingsdag (en waarschijnlijk nog meer ;) ) Wat betreft het dekverloop met dat vreemde tussendekje. Ik kwam deze doorsnede nog tegen. Daar lijkt hij ook op te staan. Misschien heeft het een (belastingtechnische) reden. Ik denk dat ik de handleiding daar maar ga volgen. Maar de knoop is nog niet doorgehakt.

    [​IMG]

    Tenslotte niet zo zeer een wijziging, maar een uitbreiding. Het model wordt zonder zeilen geleverd. Ik vond onderstaand plaatje wel aardig. Kijken of ik dat een beetje kan reproduceren.

    [​IMG]

    Dus het getekende 3D model is beslist niet heilig. Meer een extra ruggesteun.
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Aangezien het huidige project er bijna opzit kon ik het niet laten weer een beetje met de walvisvaarder te stoeien. Ik heb me ook al behoorlijk ingelezen en ik moet zeggen dat dat een beetje teleurstellend was. Dit model is waarschijnlijk gebaseerd op het houtpoort scheepsmodel in het museum van Rotterdam. Helaas niet echt waarheidsgetrouw. Zo zou de lengte:breedte verhouding 6:1 moeten zijn (gebaseerd op de ark van Noach) Later werd dit ook wel 5:1 tot 4:1 om meer ruimte te hebben voor de bewapening. Ik heb het even grof gemeten en ik zit rond de 3,3:1. Ook het lijnenplan (rechts) wijkt nogal af van meer waarheidsgetrouwe gegevens.

    [​IMG]

    Ik heb nog even overwogen om de kiel te verlengen, maar wie weet tegen wat voor problemen je dan aanloopt. En waarschijnlijk een tekort aan materiaal. Dus ik ga het bij het model houden en alleen wat kleine aanpassingen doen. Beginnend bij de kiel en stevens. Deze ga ik vervangen door hout. Het te verwijderen deel is inmiddels afgetekend en ik heb al wat lopen schetsen op de vorm van de kiel en stevens.

    [​IMG]

    Het is wat lastig te zien, maar het is zo afgetekend dat de eerste laag er nog net op past. Met de nieuwe kiel en stevens er tegen (die iets breder zijn dan de valse kiel) heb ik dan meteen een sponning voor de eerste laag. Daarna kan ik een sponning voor de tweede laag maken. Binnenkort kan de figuurzaag dus getest gaan worden :)

    Door al dat gelees loopt de lijst wel een beetje door elkaar. Ik had eigenlijk de Friesland na deze in gedachten. Maar als het zover is en de Utrecht is gereed, dan zou dat de opvolger kunnen worden en dan de Zeehaen (fluitschip Abel Tasman) in dezelfde schaal als de walvisvaarder zodat verschillen duidelijk worden. Dat wordt dan wel scratch. Eerst maar eens aan deze beginnen.
     
  12. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Dan maar even zo, ik probeer de mail van t weekeind nog

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Nog bedankt voor de scan Diederik. Eentje voor de collectie.

    Dit weekend maar eens een echte start gemaakt. Nieuwe bouwplank in elkaar geschroefd zodat de spanten eindelijk aan de kiel gelijmd konden worden. Ik ben nu bezig met het toevoegen van balsahout zodat ik binnenkort de vorm erin kan gaan schuren :)

    [​IMG]

    Ik ben ook aan het kijken of ik de zeehaen in een spantenmodel kan krijgen. Spanten zelf zijn uitgetekend. Nu de vorm van de kiel bepalen. Die kijk ik af van de walvisvaarder voor zover dat mogelijk is. Ik ga toch maar voor 1:50 schaal. Maar goed. Mocht dit serieuze vormen aan gaan nemen, dan start ik wel een apart verslag.
     
  14. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Erik,

    Mooi, ook zonder t balsa hout kun je al haar ronde kont goed zien ;)

    Begrijp ik het goed, ga je deze fluit in schaal 1:60 en een walvisvaardersvluit in 1:50 maken? Zou juist wel mooi zijn om de twee naast elkaar te zien in dezelfde schaal :cool:
     
  15. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik zit nog even te twijfelen. Ik vraag me af of de walvisvaarder echt 1:60 is. Hij komt grover over dan de dolphyn en die is 1:50. In principe ben ik nog vrij in de keuze van de schaal van de Zeehaen (fluit van A. Tasman, geen walvisvaarder) Ik teken hem 1:1 uit. Kan ik altijd nog een schaal kiezen. Moet ik alleen rekening houden met de dikte van de valse kiel en spanten. 1:50 lijkt me makkelijker af te stemmen op dikte latjes, maar als ik ze gelijke schaal uit kan voeren, dan probeer ik dat.
     
  16. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ben toch weer aan het overwegen de walvisvaarder te verlengen. Even een vergelijk. Met schaal 1:60 kom ik op de volgende maten voor de walvisvaarder:
    lengte 112 voet, breed 32 voet. Dat is een lengte: breedte van 1:3,5
    Gebruikelijk zou zijn 1:4 tot 1:6. Daarnaast is de breedte van 32 voet 8 voet breder dan de breedste maat die ik ben tegengekomen. En zoals gezegd komen de onderdelen nogal grof over. Die lijken meer 1:50. Op die schaal kom ik op een lengte van 93 voet en een breedte van 27 voet (nog riant, maar al dichter in de buurt). Ter vergelijk, de zeehaen is lang 100 voet en breed 22,7 voet. Dat is een verhouding van 1:4,4.
    Met een extra spant t.p.v. het breedste punt kan ik de 93 voet verlengen naar 110 voet. Als ik de 1:50 schaal pak dan wordt het model 10cm langer. Ik moet het nog even in hoogte controleren, maar een eerste vergelijk met de zeehaen duidt niet op problemen.
    Als ik het zo uitvoer en ook de zeehean probeer dan is het vergelijk in ieder geval 1:50 te maken :)
     
  17. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Als je de walvisvaarder verlengd, kom je dan nog goed uit met de spantvorm. Verdeel je deze 10cm gelijkmatig over de hele lengte?. Blijven de spanten zelf onveranderd?

    't Zou wel mooi zijn één 'ijszee fluit' en één 'tropenzee fluit' in dezelfde schaal naast elkaar.
     
  18. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb de drie breedste spanten over elkaar gelegd. Deze stroken zeer aardig met elkaar. Ik heb ook even bij de zeehaen gekeken en daar is het op die positie ook vrij uniform. Ik verleng hem dus op 1 positie en zet daar halverwege een extra spant dat ik heb overgetrokken van het breedste. Kleine aanpassing is met de vijl en schuurpapier dan wel op te lossen. Ook heb ik de grote mast wat naar voren gehaald. Tijdens de verdere bouw zal ik er dan wel achter komen wat ik me op m'n hals heb gehaald :) De keuze is in ieder geval gemaakt. Het model ligt al in tweeën en de bouwplank is aangepast. Morgen alles weer in elkaar lijmen.
     
  19. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Bravo, dit mag ik wel :thumbsup: Gewoon doen en aanpassen waar nodig.
    Zo ben je inmiddels een echte scratcher aan 't worden ;)
    Ben benieuwd naar de foto's
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Ik kan het even niet goed volgen:)
    Hebben we het nu over 2 verschillnde projecten;

    Een walvis vaarder, en de Baleinera, klopt dat?
     

Deel Deze Pagina