Baleniera Olandese 1:60 Sergal

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 6 okt 2013.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Is de scharnier hier niet een klein lijmklemmetje????:confused::rolleyes::D
     
  2. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    [​IMG]

    Het was even schrikken. Ineens zie ik allemaal stof, lijmrestjes en slecht geschuurde groene planken. Dat valt met het blote oog niet op. En als ik het zo zie zouden de scharnieren een tikje hoger mogen zitten. Ik moet ook maar eens een loep aan gaan schaffen. Ze zijn met pattex modelbouwlijm vastgezet.
    Wat betreft de versiering van de krul. Dat bedoel ik inderdaad als een reliëf zoals het gele accent op het eerder geplaatste model.
    Ik zou niet zo bang zijn dat het roer afbreekt bij een zandbank. Dan wordt hij uit z'n scharnieren gelicht. Ik heb wel eens een tekening gezien waar ze een wig onder de vingerling plaatsen om dit tegen te gaan. Ik ga in ieder geval ook voor onderkant kiel lijn doorzetten.
     
  3. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Erik,
    Ik moet bekennen dat ik er ook nogal van schrik hoeveel stof en oneffenheden ik in macro op m'n eigen foto's zie nu ik een fatsoenlijke camera gekocht heb. Toch vind ik dat jouw scharnier er ook in detail echt mooi uit ziet. Ik vind de hoogte ook niet storend....zal ik onthouden die vuilniszakbinders ;).
    Grt
    D


    PS: wat betreft de vingerlingen zijn deze echt prima zelf te maken, ik zag er destijds flink tegenop, maar met de juiste dikte messingplaat en een dremelachtig slijpschijfje is het eigenlijk niet veel werk (zie de how-to post 181 in la-licorne-de-eenhoorn-13 )
    Alles bij elkaar voor vijf vingerlingen misschien een half uurtje werk.
    Kortom: ik kan het je zeker aanraden als je niet helemaal tevreden bent met de originele scharnieren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Mooi gedaan hoor Erik, zelfs de foto die macro genomen is vindt ik mooi.
    Als je het met het blote oog niet ziet is het toch goed ;-)
     
  5. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Ik denk ook eens iets te zien......:(:(:(
    Ga wel weer in mijn hoekje stil zitten wezen......
     
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Geen probleem hoor Sjors. Alle tips zijn welkom. Liever een paar te veel dan dat ik er achteraf achter kom dat iets niet goed is.
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ondanks drukte op het werk en een bouwdip heb ik niet helemaal stilgezeten en nu ik vakantie heb, hoop ik er weer wat gang in te krijgen. Ik ben nu bezig met een tweede wand. Ook hier heb ik de bouwbeschrijving niet gevolgd. Ik vind een horizontale beplanking beter passen dus heb ik die van de Batavia nagemaakt.

    [​IMG]

    Ik moet het schilderwerk nog wat corrigeren zie ik en de scharnieren moeten nog gemaakt worden. Ik laat 1 deur openstaan. Om niet in de romp te kijken heb ik achter de deursparing een nis gemaakt, vloertje beplankt en wanden zwart geschilderd.
    Als het dek er straks overheen steekt dan valt het niet meer op.

    [​IMG]
     
  8. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi plaatje Erik. De gehele afwerking is bijzonder goed geslaagd. De deurtjes, de latjes, de kleurstelling, matte verf en vooral ook het dek blijf ik erg mooi vinden. He gaat misschien maar langzaam vooruit, maar dit mag de pret niet drukken.

    PS: fijne vakantie :cool:
     
  9. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Dat heb je mooi opgelost met die open deur Erik, dat al ik onthouden.
     
  10. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Om weer een beetje op gang te komen en even wat anders dan beplanken te doen, ben ik aan de masten begonnen. Was begonnen met het uitwerken van de mars, maar die van de kit waren niet naar m'n zin, dus die van de Zeehaen geleend. Ook maar eens gekeken naar de mast hoogten. Daar had ik ook wat twijfels over vergeleken met m'n referentie afbeelding.
    Het is wat lastig te zien, maar ik heb de afbeelding zo verschaald dat waterlijn gelijk ligt en hoogste punt voorsteven. Dit lijkt aardig te stroken met de hoogte van het dek bij de spiegel en ook de fokkemast komt aardig in de richting. Ik kijk niet al te nauwkeurig omdat het schilderij in perspectief is dus enige afwijking is niet onlogisch.

    [​IMG]

    Wat wel opvalt is dat de grote mast van de sergal kit beduidend lager is. Ook de bezaansmast scheelt aardig wat in hoogte. Marsen zitten op andere hoogten.
    Dus een tweede proef met die van de Zeehean. Ik ga hier nog een kleine verschaling in maken omdat de zeehaen 100 voet lang is en de groene leeuw 110 voet.

    [​IMG]

    Met de marsen op dezelfde hoogte lijkt het naar beneden toe aardig te kloppen. Bezaansmast en fokkemast komen redelijk in de buurt. Grote mast scheelt nog redelijk in hoogte.
    Ik twijfel nu of ik de afbeelding ga volgen of de verhoudingen van de zeehaen overneem. Bij de afbeelding kom ik voor de grote mast op 124 voet en bij de zeehaen op 110 voet.
    Lastig in te Schatten of Storck zit wat artistieke vrijheid heeft veroorloofd of dat er daadwerkelijk aardig wat verschil in kan zitten. Misschien dat er iemand een Witsen formule kent ;) Ik ga nog even verder zoeken in de vd Velde tekeningen en Hovings boek over Witsen. Het bevorderd de vooruitgang in ieder geval niet. Maar goed, ik ben er mee van de straat.
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Weetje wat ik ooit ergens las: Grote marsen van de 3 masten liggen alle drie in één lijn - iets oplopend naar achter.

    Bij mijn model klopt dat, maar of het werkelijk regel was weet ik eigenlijk niet.
     
  13. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Petje af Erik hoe je alle info bij elkaar sprokkelt.:rolleyes:
     
  14. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Heb de matsen zelf bij mijn schip ook onder het vergrootglas gelegd. Over de marsen volgens mij schrijven witsen en van yk (maar in ieder geval een van de twee) dat de marsen op gelijke hoogte liggen met de groote mars iets hooger.
     
  15. Riksgewijs

    Riksgewijs

    Lid geworden:
    3 sep 2014
    Berichten:
    189
    Ik heb het boek Scheepsbouwkkonst van, van Yk nu naast mij liggen, ik heb hier een aantal tabellen staan waaronder fluytschepen. Echter zie ik dat in 1656 andere tabellen staan dan in 1641. Waar het op neer komt is dat de masten in 1656 korter waren dan in 1641, dit scheelt zo'n 29 voet... En dat is best veel.

    Welk jaartal ben je bezig? Omdat ook de lengte van het schip hiermee aangehaald word. De lengte van 1656 is 85 voet en 1641 175..

    Ik kan dan de juiste tabel even voor fotograferen.
     
  16. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    De Ruyter vaarde in 1633 en 1635 dus da's m'n uitgangspunt. Kan zijn dat afbeelding van een latere periode is.
     
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ben nu aan het rekenen met de tabellen van Witsen en van Yk. Met m'n uitgangspunten van 110 voet lengte en 27,5 voet breedte kom ik wel aardig in de buurt van de afbeelding. De grootste afwijking lijkt te zitten in de afstand tussen mars en ezelshoofd. Bij Witsen en van Yk is die 7 dan wel 8 voet voor een mast van 80 voet. Ik meet bij de afbeelding al 11 voet voor een mast van 76 voet.
    Maar op zich vind ik het niet verkeerd staan dus ik leun naar de masten van de afbeelding als voorbeeld te gaan gebruiken.
     
  18. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Erik,

    Knap van je dat je dat allemaal opzoek en weet te verwoorden voor een leek.
    Misschien zijn dit soort zaken dat ik nog steeds uit een doos bouw en niet van een tekening ?
    Waar je allemaal niet tegen aan loopt......
    Ik blijf je volgen op de achtergrond !
    Maar tot nu toe....knap werk !
     
  19. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik moet zeggen dat het oorspronkelijke plan ook was gewoon de kit te maken, maar die deed qua vorm niet aan m'n verwachting na wat inlezen. Het puzzelwerk kost meer tijd dan ik had verwacht want het heeft allemaal invloed op elkaar. Wat verwoording betreft ben ik net zo zeer een leek. De juiste benamingen blijven niet in m'n hoofd zitten en met plaatjes is de kans op spraakverwarring ook wat kleiner.
    Bedankt voor de complimenten en voor het meedenken. Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2014
  20. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Hele hoop interessante materie, uiteindelijk kan ik me goed vinden in de keuze van de afbeelding als voorbeeld.
     

Deel Deze Pagina