Baleniera Olandese 1:60 Sergal

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 6 okt 2013.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zou hiermee toch eerder naar de dokter gaan....:rolleyes:
     
  2. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Hahaha. Da's één van m'n betere typefouten die door de spellingscontrole heen glipt. Ik zal hem corrigeren. :oops:
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Was een leuke vertyping ja. Ik let er ook altijd op, en zit een bericht soms drie keer te corrigeren...

    Typisch mannending waar ik op fout ga is de d's en de t's
     
  4. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Na een beschamend bezoek aan de luizenplecht heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga de mastverhouding van het schilderij van Storck volgen. Zoals gezegd dienen de masten van de Zeehaen als uitgangspunt. Maar alleen de hoogte aanpassen was niet voldoende. Er hangen allerlei formules aan de mastonderdelen en daarnaast werden masten van walvisvaarders ook nog dikker uitgevoerd. Dus in plaats van in de formules te duiken heb ik voor de mast diktes de waarden van een 130 voeter gebruikt. Die zijn wat forser dan voor de 110 voeter waar ik van uit ga en het lijkt aardig met de afbeelding te stroken.

    [​IMG]

    Eerst maar eens deze mast uitwerken en kijken of het op het model ook goed staat voor ik aan de andere begin.
     
  5. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Gelukkig....
    Gaat goed komen, kunnen we aan jou overlaten.
    Blijf in stilte volgen Erik, ik ken deze schepen niet, maar leer er wél van:cool:
     
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    als je de regels van witsen volgt voor de masten zijn ze aan de korte kant hoor erik.
    heb ik ook gemerkt met de fluit die ik aan het uittekenen ben.

    [​IMG]
    ik heb deze dan ook een paar voet langer gemaakt. vooral de afstand van de mars tot het ezelshoofd moet je wel in de gaten houden dat deze zeker genoeg is ;)
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt voor de tip. Bij mij is de afstand tussen mars en ezelshoofd nu eerder wat de groot dan wat te klein. Lijkt me ook wat steviger op die manier.
     
  8. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Dirk, onder welke hoek staan jouw bezaan en grote mast?

    PS mooie tekening, je hebt er duidelijk ook ervaring mee
     
  9. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Als het niet gewijzigd is dan staat de grote mast bij Dirk t.o.v. de kiel op 83,06 graden en de bezaan op 82,59 graden.
    Ik mocht Dirk z'n tekening nalopen en hij kan er inderdaad al erg goed mee uit de voeten
     
  10. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ze staan normaal 7* schuin dat is een goed gemiddelde voor een 17 eeuwse mast.

    bij een fluit vooral de kleine zou het iets rechter mogen omwille van de holte die minder is want vandaar uit moet je meten naar de overloop. maar als je de midden en bazaanmast op 7 * naar achter laat hellen ben je bijna altijt goed

    ik had bv maar 3 voet van mijn mars naar het ezelshooft en heb dit naar 6 voet gebracht dus de masten zijn 3 voet langer geworden als witsen ze beschrijft, want vond 3 voet een beetje aan de krappe kant.
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb wat moeite gehad om de wangen goed op tekening te krijgen. Ik kon de mastaanzichten van de Zeehaen niet helemaal met elkaar rijmen dus ben ik met een ruwe opzet aan de slag gegaan. De mast is uit twee delen gemaakt. Voornamelijk omdat ik het zonde vond het rondhout uit te kit te vervangen omdat die iets te kort was. Het extra stuk is een andere houtsoort, maar dat geeft niet. Die wordt zwart geverfd. Maakte het ook wat makkelijker. Deze moest 8-hoekig worden, dus ben ik met een vierkant stuk hout begonnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu kan ik met de mars en de steng aan de slag. Ik twijfel nu welke vorm ik nu als hommer (verdikking onder de mars) toe ga passen. Zowel Emke als Blom tekenen hier een 8-hoekige verdikking in de steng. Maar als ik naar de afbeelding van Storck kijk, dan lijkt het me meer een wang met hommer zoals ik ook voor de grote mast heb gemaakt. Die is misschien wat lastiger te maken, maar ik vind ze wel mooier. Maar goed. Het moet ook een beetje kloppen. WzM laat ook een 8-hoekige variant zien, maar die is 18de eeuws. Hoe ga jij dat doen Dirk? Op jouw tekening lijkt ook een wang variant te zitten.
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit is netjes opgelost wanneer de mast iets te kort zou zijn. Ga je later nooit meer weten dat ze uit twee stukken is!
     
  13. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    je hebt mail erik
     
  14. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Afgelopen weekend heb ik de mars opgepakt. Hier heb ik als voorbeeld die van de Zeehaen gebruikt en wat rek- en strekwerk aangepast naar de beoogde afmetingen. Alle onderdelen uitgeprint zodat ik een aardige onderlegger had.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik moet alleen nog de zalingen aan de mars lijmen en de scheenrand (buitenste ring) aan de knieën. Die zit nu al aardig klem vast dus daar verwacht ik geen problemen mee. Ik kom nu wel op het punt waar ik een knoop moet door gaan hakken betreffende bovenzijde van de steng. Nog even ter verduidelijking het schilderij van Storck.

    [​IMG]

    Naar mijn idee zit daar onder de zalingen geen hommer zoals variant 1, maar klampen of wangen zoals bij variant 2.

    [​IMG]

    Cor Emke tekent zijn fluitschepen volgens variant 1. Prins Willem - Ketting toont variant 1, De 7P - Otte Blom ook. WzM niet anders, al is daar alleen een 18de eeuwse weergegeven. Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om variant 1 te kiezen. Maar dan zie ik de afbeelding weer en is de twijfel weer terug. De slankheid van variant 2 lijkt meer te stroken met het schilderij en die vind ik persoonlijk ook mooier dan variant 1. Mocht er nog iemand argumenten voor variant 1 hebben, dan hoor ik het graag. Anders wordt het variant 2.
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er mooi uit eagter
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Jij werkt wel ontiegelijk net en strak, Erik.:)
     
  17. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik geniet in stilte :thumbsup:,
    ...over de vraag wil ik me wel uitlaten: puur esthetisch zou ik persoonlijk voor variant 2 gaan.
     
  18. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ik heb geen klap verstand van deze schepen, maar puur estetisch ga ik met Diederik mee.
    Ik zou uiteraard eerst voor de Historische correctheid gaan, maar als dat onduidelijk is....
    Variant 2 dus:cool:
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Here are the votes of the Dordrecht jury:

    variant 2: 10 points
    Variant 1: zero points
     
  20. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt heren. Ik heb intussen nog wat rondgekeken en er zijn een paar v.d. Velde tekeningen waar variant 2 ook lijkt voor te komen, maar niet duidelijk genoeg om uitsluitsel te geven. En ik ga er van uit dat Storck redelijk wat bootjes heeft gezien en het lijkt me niet onredelijk om aan te nemen dat beide varianten in gebruik waren. Er zullen nog wel wat onduidelijkheden voorkomen en het oog wil ook wat. Dus morgen maar eens aan de slag met variant 2.
    Ontiegelijk net en strak valt wel mee Hans. Het is niet helemaal perfect rond, maar voor een eerste poging ben ik wel tevreden. Ik probeer wat meer geduld op te brengen, maar da's nog niet m'n sterkste punt.
     

Deel Deze Pagina