ballast sticks, verplaatsen CG?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door beertema, 1 aug 2017.

  1. beertema

    beertema

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    singapore
    binnenkort de eerste "grote" wedstrijd.
    tijd voor ballast dus:thumbsup:.

    nu echter de vraag. zorg je ervoor dat als je met ballast vliegt ook het cg wat naar voren gaat voor een wat rustiger vlieg gedrag? of moet het cg blijven waar het is.

    wat zijn daarnaast een beetje de gewenste gewichten?

    de ballast komt in een orginele tweagle met cg op 68mm. en een auw van 258 gram.

    hou de tweagle td zonder ballast. hou niet zo van het idee van ballast dat niet in een tube zit"
    daarnaast ook weinig ruimte. deze zit op 246 gram en dat is opzich prima voor mij
     
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Het hangt hoofdzakelijk van de condities af. Bij een harde maar enigszins laminaire wind hoef je niet naar voren. Is het vreselijk turbulent dan is dit wel aan te raden. In de Tweagle had ik 3 gaatjes in de servo tray waar ik de ballast in kon vast klikken. Zo kun je kiezen. Bij de TD ga ik nooit naar voren en zelfs iets naar achteren. Komt waarschijnlijk ook omdat deze standaard al veel lichter is en daardoor iets voorlijker gevlogen word om voldoende snelheid te houden. Eenmaal geballast is ie snel genoeg en kan het zwaartepunt dus iets naar achteren.
     
    crins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina