balsa plankjes

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Joost, 24 aug 2002.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    elke keer als ik in Almelo ben (5 x per jaar ofzo) dan haal ik wat balsa bij de AHT, je moet het daar echt uitzoeken wil je wat rechts vinden....

    nou zijn mijn broertjes ook besmet met 'het' 4us en zit ik dus weer zonder balsa...

    ik heb nog nooit een bouwdoos gekocht/gebouwd, een maak alles uit mijn eigen balsa vooraad...

    waar kan ik het beste balsa halen? het liefst niet te duur, en recht...
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Joost,

    Uitzoeken van balsaplankjes is iets wat iedereen moet doen. Dit is niet leveranciergebonden maar gewoon een eigenschap van het materiaal: het werkt onder invloed van vocht en vervormt daarbij. :twisted: Pas in een constructie wordt het enigszins vormvast. welke leverancier je neemt scheelt daarom niet zo heel veel want de prijzen zijn voor zover ik weet nagenoeg gelijk. Het beste kun je denk ik dus kijken bij de dichtst bij zijnde/makkelijkst te bereiken leverancier.

    Succes!
     
  3. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Het balsa hout van isensee (leverancier Model engineering) is de laatste tijd van hoge kwaliteit. het hout van BMI is veel minder........ ME levert bijna aan alle goede modelbouwwinkels (ook de mijne )..........Peet...........;)
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    de hoeveelheid balsa in de winkels waar ik meestal kom, is nogel klein... dus ik d8 mschn is er een bepaalde zaak waar je gelijk heel veel goedkoop kan halen...
    (als er 10 mensen hout komen halen bij de AHT, zitten ze zonder.....)
    (en in goes zitten ze al zonder, sinds ik ff ben langsgeest :twisted: en ja, ze vullen de vooraad daar nooit aan... :cry: )

    is Fl2.65 voor een 1.5mm plankje normale prijs? (jaar geleden, dus zal wel duurder zijn nu.... :roll: )
     
  5. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Klopt wel ongeveer... ik weet zo niet de prijs uit mijn hoofd, bel anders ff ik kan het ook opsturen als je wilt, bij grotere hoeveelheden Min 50 stuks is er ook wel wat korting te bekomen ja.................Peet..............;)
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb ook goede ervaring met Isensee balsa, al moet ik zeggen dat ik het altijd nog heb moeten wegen om plankjes te selecteren van 10 gr. of minder per mm. dikte. en dat heb je toch nodig als je echt goede kisten wilt bouwen.
    Peet, ik heb nog voorraad -ik bouw te weinig-, anders had je me allang een keer met de weegschaal in de winkel gezien... :wink:
     
  7. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    10 gr per mm is heeeeeeel licht hoor, er zitten er wel wat tussen maar inderdaad zul je die met de weegschaal er tussen uit moeten zoeken.
    Soms denk ik wel eens eikehout ipv balsa binnen te krijgen...
    Beste balsahout is Graupner andino is alleen stervensduur ten opzichte van isensee maar ja dan heb je ook wat................Peet.............;)
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, maar dat heb je wel nodig voor goedvliegende wedstrijdkisten en als je die eenmaal gewend bent, wil je nooit meer iets anders....:D
    Dat noemden wij altijd Beuksa, altijd nog te gebruiken voor een schaalmodel van een kampvuur... :wink:
    Ja, prima hout en een lege portemonnee. Maar dat is tijdelijk, als het goed is.... :wink:
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Als electrovlieger ook wel hout met een weegschaltje uitgezocht.
    Een kwartiers gezaagd (van buiten naar middelpunt) plankje met een laag gewicht is een waar pareltje.

    Net wat Bruno zegt. Als je mooie plankjes hebt gebruikt wil je daarna niet anders.

    Dat is dan weer het voordeel van kunstof (piepschuim, depron, koolstof...).
    Constante kwaliteit, maar je moet je constructie er wel op aanpassen.
     
  10. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Joost: Als je bij AHT in Almelo nog plankjes van 10 gram/mm (of minder) hebt gevonden kan dat alleen maar betekenen dat ik niet goed gewogen heb!!
     
  11. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik heb het noooooit over 10 gram's plankjes gehad, en heb ook noooooit gezegd dat ze daar plankjes van 10grm/mm hebben...

    ik was al blij dat ik wat rechte vond... en die gast stond zo verontwaardigd te kijken toen ik elke plankje appart bekeek, dat ik volgende keer maar niet met een weegschaal terug kom....

    (en ik heb net pas een redelijk normale weegschaal, dus ik weet niet wat ze w egen/ogen
     
  12. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Ik ben het wel gewend hoor, na 13 jaar balsa "boeren".......
    Weegschaal en meetlat zijn aanwezig en worden op verzoek aan de klant verstrekt zodat je onder het genot van een gratis kopje koffie (gebak zelf mee te brengen)(wij houden erg van Mokka) je houtjes uit kunt zoeken.................................Peet.................................;)
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik ook, vanaf welke afstand mag ik dan gooien? :twisted:
    O sorry, verkeerd begrepen... :oops:
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Joost: Ik bedoel dus dat die lichte plankjes nu in mijn bouwhok liggen te wachten op een volgend project
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    o, ik had het ff anders opgevat... maar ik was daar een paar maanden geleden, dus mschn heb ik de betere uit die kast getrokken... :)
     
  16. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    is het niet zo dat hoe lichter de plankjes, hoe zachter en slapper het hout is?
     

Deel Deze Pagina