Balsahout sheets kopen (120x50[cm])

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Koeleman, 6 nov 2016.

  1. Koeleman

    Koeleman

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Groningen/Wieringerwerf
    Beste mede hobbyisten,

    Ik ben bezig met het bouwen van een cnc-laser(nog in de ontwerp fase) zodat ik zelf hout kan snijden op basis van ziroli tekeningen, daarnaast is het ook erg leuk om te maken. Nu vroeg ik mij alleen af wat een goede plek is om balsa hout in wat grotere formaten te kopen.
    Op dit forum al ergens een berichtje gelezen waar een duitse shop werd aangeraden(thomabalsa), ik zal met hen contact opzoeken. Op hun site staan allerlei verschillende diktes en groottes, maar niks over welke "grade (light/medium/dense)" het is, wat toch belangrijk is als ik zo kijk naar de kits die ik gebouwd heb van SIG, die voor elke andere toepassing weer een ander geschikt soort balsa gebruiken.

    Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

    Alvast bedankt,
    Sybren

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Beste Sybren, met balsahout heb ik ervaring. Wat wil je nu precies weten?
    Een balsahout plaat 1200 x 500 x ? mm, zal je zelf moeten maken.
    Gangbare handelsmaat is 1000 x 100 mm. Afwijkende maten zijn niet goedkoop.

    Johannes
     
  3. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Voor pakketten langer dan 1 meter, komt nog eens ca. Euro 20 erbij voor de verzendkosten van Duitsland naar Nederland.

    Johannes
     
  5. Koeleman

    Koeleman

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Groningen/Wieringerwerf
    1 meter is ook goed, ik ontwerp de machine zodat er platen van 1.2m onderpassen(dacht dat dit standaard maat was). wat dus eigenlijk mijn vraag was is waar je grote balsa platen kan halen die een bepaalde (sterkte/density) hebben. Als je bij de plaatstelijke hobbyist een balsa plank koopt dan is dit meestal prima om de vleugel mee te bekleden maar vaak te slap om er fuselage delen uit te snijden, naar mijn ervaring. Ook was het mij opgevallen dat SIG op bepaalde plekken een veel sterker soort balsa gebruikt dan andere plekken. Ik wil dus graag grote ( zo dicht mogelijk bij 1.2x0.5 zodat ik weinig resthout overhoud) balsa platen kopen van bijv 2.5 mm dik, waarbij de platen verschillende sterktes hebben zodat ik de een voor wingrib gebruik en de ander voor fuselage parts bijv.

    Bedankt voor de antwoorden
     
  6. Ton Driessen

    Ton Driessen

    Lid geworden:
    17 jan 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Swalmen
    Kijk eens bij balsabar.de
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In o.a. dit draadje zit de nodige hout/balsa materiaal- en verwerk-kennis, ondanks de titel gewoon in het Nederlands
    Zwei Antik Segler - MBF
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik zag pas dat rceurope.nl grotere maten balsa verkoopt. Volgens mij in ieder geval 130cm lang
     
  9. Menke Knol

    Menke Knol

    Lid geworden:
    25 nov 2005
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Pekela
    Hallo Sebren,
    Ik koop al een aantal jaren grote platen balsa bij Thoma.
    Als ik voor bedekking van vleugels een lichte kwaliteit wil hebben vraag ik naar een kwaliteit die een massa heeft van 100 kg/m3. Vergelijk dit met een plankje van 2mm 1000x100 dan heeft dit een gewicht van 20 gram. Voor mij is dit dan een lichte kwaliteit. Thoma levert een goede kwaliteit balsahout. De prijs ligt dan ook iets hoger.

    Menke
     
  10. Koeleman

    Koeleman

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Groningen/Wieringerwerf
    Bedankt voor alle tips, zal bij de voorgestelde winkels informatie ophalen.

    Mvg,
    Sybren
     

Deel Deze Pagina