Banckert stopt tijdens varen

Discussie in 'Werkschepen' gestart door kvaart, 29 mrt 2017.

  1. kvaart

    kvaart

    Lid geworden:
    1 jan 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Hoi,
    Enige jaren terug heb ik de Banckert gebouwd en is ook varend.
    Nu gebeurd het steds dat hij na een klein stukje varen stopt.
    Soms wil hij wel achteruit maar meestal moet ik een paar tellen wachten en dan heel voorzichtig in de voorruit.
    Wel lastig en het risico dat hij ergens stopt waar ik er niet bij kan.
    Er zit sinds vorige winter een nieuwe accu van 6v in en volledig opgeladen, toen deed hij het wel goed.
    Hoe komt dit en vooral, hoe los ik dit op?
    Kees
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke oorzaken heb je zelf al weten uit te sluiten???

    NiMH, Pb, of LiPo accu?
    Welke capaciteit?
    Hoe lang is de accu niet gebruikt, niet geladen?
    Is de accu goed geladen? Waar laad je mee, merk/type lader? Laadstroom?
    Wordt de regelaar(s) (te) heet?
    Loopt de aandrijflijn nog licht?
    Hoeveel stroom trekken de motoren onbelast?
    Hoeveel stroom trekken de motoren bij vol gas, belast?
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Kees,
    Even een paar extra vragen. Volgens mij heeft de Banckert maar één motor en zoals Ron adviseert voel eens of de zaak soepel draait.
    Werk je met een aparte ontvangeraccu, of heeft de regelaar een BEC voorziening?
    Heb je met zender en ontvanger al eens een reikwijdte test gedaan?
    Welk soort zender/ontvanger combinatie gebruik je en op welke frequentie werkt die?
    Zie je kans om een foto van de apparatuur in de boot te maken?
    Stel dat je een aparte ontvangeraccu hebt en de spanning daarvan gaat onderuit dan zie je soms de stuurservo naar één kant weglopen.
    Typisch dat hij na stoppen wel achteruit wil. Doet me denken aan een regelaar met een relais om de draairichting van de motor om te draaien.
    Als het relais bij een lagere spanning afvalt en in die stand de motor op achteruit schakelt zou kunnen verklaren dat je wel die kant op kunt.
    Na even wachten trekt de ontvangeraccu wat bij en is weer in staat om het relais aan te trekken en wil de boot weer (eventjes) vooruit.
    Kun je met de boot in het water de spanning van de accu('s) meten en uitproberen wat er dan voor en achteruit draaiend gebeurt?
    Misschien heb je de weelde om dit in een bad uit te proberen.
    Hopelijk heb je wat meer info voor ons om je te kunnen adviseren. En: Meten is weten en geeft je zelf ook wat meer info in de materie.
    Gr. Klaas.
     
  4. kvaart

    kvaart

    Lid geworden:
    1 jan 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Warmenhuizen

    Hoi
    De banckert heeft idd 1 motor maar het gekke is dat hij het prima deed nadat er een nieuwe accu geplaatst is, ook voor die tijd was dit probleem er niet.
    Vorige accu was stuk omdat hij een jaar lang niet werd gebruikt en ook niet werd opgeladen.
    Er zit maar 1 accu in en is volledig opgeladen.
    Als zender gebruik ik een Futaba F-14 met volledig uitgeschoven antenne.
    Helaas kan ik het niet meten want daar heb ik de apparatuur niet voor en een bad heb ik niet om het daar in uit te proberen.
    Maar nogmaals, hij heeft het altijd goed gedaan en er is ook niets aan de boot veranderd.
    Reikwijdte test: het gebeurd ook als hij dicht bij de kant is dus dat kan het volgens mij niet zijn.
    Foto maken lukt nu even niet want dan moet eerst de bovenbouw eraf en dan kan je nog niet veel zien, misschien probeer ik dat morgen en anders vrijdag.
    In ieder geval dank voor de reactie.
    Kees
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kees, Kijk al de stekkers tussen accu, regelaar en motor eens na. Ook de verbinding tussen draden en stekkers en de aan/uit schakelaar. Misschien ergens een slechte verbinding? Lege en lekkende accu's kunnen de bekabeling ruïneren. Vaak gaat dan de - kabel eraan. Is wel een verklaring voor, maar zo'n expert ben ik ook weer niet. Wel de ervaring dat 95% van deze draad weggecorrodeerd was met soortgelijke verschijningen in het gedrag van de boot. Bij mij was het de - draad tussen ontvangeraccu een de aan/uit schakelaar. Helemaal zwart en bijna geen koper meer.
    En de vragen van Ron. Welk soort accu, voltage etc. Als je niet kunt meten hoe weet je dan dat je accu vol is?
    Dat hij het altijd (in ieder geval tot een bepaald tijdstip) heeft gedaan geloof ik wel, maar nu doet hij het niet meer goed en is er iets mis.
    Waar komt de voeding van je ontvanger vandaan? Uit de regelaar of via een aparte kabel van de 6 V accu naar de ontvanger?
    Heb je een merk en/of typenummer van de regelaar? Heb je een lamp die je op de accu aan kunt sluiten en dan eens kijken of die lamp normaal blijft branden als je de motor laat lopen? Het lijkt erop dat de spanning van de accu tijdens het varen inzakt. De ontvanger heeft minimaal 4,8 Volt nodig en als de spanning wegzakt bij belasting (=varen) en daaronder komt heb je problemen. En koop een simpele multimeter en leer daarmee omgaan. Niks mooier dan dat je kunt zien wat er gebeurt en je uiteindelijkt erachter komt wat er mis is. Sorry dat we je aan het werk zetten, maar je moet er iets voor over hebben. En laat weten wat je ontdekt. Gr. Klaas.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Doet je roer het nog op het moment dat net je motor het niet meer doet?
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat doet een servo als je hem op de regelaar uitgang van ontvanger aan sluit, beweegt die mee met je gasknuppel?

    Uitgaande van een borstelmotor, werkt deze als je hem direct op de accu aan sluit? Let op, NOOIT met een borstelloze motor doen, een borstelloze motor vormt een fikse kortsluiting.

    Een beetje multimeter kost een paar tientjes, ga je veel plezier van hebben. Zelfs al is het een prul van Aldi/Lidl/Action etc. Zonder metingen is het tasten in het duister, tot er iets begint te gloeien :( Met een meter kun je mooi de spanning volgen door het circuit.

    Kwaliteit van vragen bepaalt kwaliteit van antwoorden.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2017
  8. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Welke regelaar heb je er in zitten ?
    Sommige regelaars werken wel op 6Volt maar van zodra je wat snelheid opbouwt en stroom verbruikt zakt deze spanning en vallen sommige regelaars dan uit .
    Als je even wacht is deze 6Volt terug opgebouwt en kan je weer varen .
    Ik denk dat je in deze richting moet zoeken .
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Tsja Ronny.

    Meten is weten, als je weet hoe te meten.
    Soortgelijke verhalen lees je bij voerboten ook.
    Maar als meneer niet wil/kan meten moet je proberen al het andere uit te sluiten, dan blijft de boosdoener vanzelf over.
     
  10. frankievw

    frankievw

    Lid geworden:
    29 mrt 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    drenthe
    Hallo, denk dat de regelaar te heet word. Misschien heeft deze accu meer vermogen waardoor het met de vorige accu niet gebeurde. Of misschien heb jij de vooruit-achteruit verkeerd aangesloten?
     
  11. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Veel misschiens en denken , alleen meten zal de oplossing geven , zoals ook Baggeraar zegt .
    Groetjes
    Ronny
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor we verder denken geven we Kees eerst de gelegenheid om alle vragen te beantwoorden. Een accu met een grotere capaciteit hoeft geen hete regelaar als gevolg te hebben. Als het voltage maar gelijk is aan die van de oude.accu. Maar laten we zonder alle gegevens geen conclusues proberen te trekken. Gr. Klaas.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Accu's, en regelaars, duwen geen vermogen/stroom door de motor. Opgenomen stroom en vermogen bij volgas worden alleen bepaald door accu-spanning, motor Kv parameter (in toerental per volt), en schroef.
     
  14. kvaart

    kvaart

    Lid geworden:
    1 jan 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Hoi Allemaal,

    Alvast mijn dank voor alle suggesties.
    Ben net thuis en morgen ga ik er mee aan de gang.
    Net een multimeter gekocht dus kan ik gaan meten.
    Zal ook proberen te achterhalen wat er aan apparaten in zitten en alle draden na lopen.
    Ga morgen verder
    Kees
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke multimeter heb je gekocht Kees, specificaties? Of een link, nog makkelijker.

    In de spanning stand heeft de meter een zeer hoge weerstand. je plaatst de testpennen over twee meetpunten. De ene op min/massa, de andere op de plaats waarvan je de spanning wilt meten.
    In de stroom stand een zeer lage weerstand, kortsluiting (zoals ik als manneke van 14jaar met een multimeter van 180gulden heb mogen constateren :(). Je onderbreekt het circuit en neemt vervolgens daar de meter in het circuit op, in serie.


     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2017
  16. kvaart

    kvaart

    Lid geworden:
    1 jan 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Het is een digi-tool digi-38
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik wilde de maximale stroom weten, 10A. Mits de aparte 10ampère stekerbus gebruikt wordt natuurlijk.
     
  18. kvaart

    kvaart

    Lid geworden:
    1 jan 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Il ben een leek op dit gebied.
    Kan je mij uitleggen hoe ik dit moet doen?
    Gebruiksaanwijzing is in het Engels en dat kan ik niet goed volgen zie je
    Kees
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kees, Om stroomsterkte (=amperage) te meten: De draaiknop met het streepje naar 10 A, de rode draad in de plug 10 ADC (= bovenste plug). Andere eind van de rode draad aan de + van de accu. Zwarte draad van de meter in de Com plug. Andere eind zwarte draad naar de + draad van de regelaar. De stroom loopt nu van de accu door de meter naar de regelaar en de meter geeft de stroomsterkte in Ampères.
    Om de spanning van de accu te meten: De draaiknop met het streepje vanuit off 3 klikken naar links op 20. De rode draad in de middelste plug. Het andere eind van de rode draad aan de + pool van de accu. De zwarte draad in de onderste plug en het andere eind van de zwarte draad aan de - pool van de accu. Je meet nu de spanning in de accu in Volts. Als je nu de motor laat lopen moet het Voltage van de accu rond de 6 Volt blijven. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

Deel Deze Pagina