Banckert stopt tijdens varen

Discussie in 'Werkschepen' gestart door kvaart, 29 mrt 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  2. kvaart

    kvaart

    Lid geworden:
    1 jan 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Ben ik weer
    heb het amperage gemeten en volgens mij is dat te weinig.
    Op de accu staat 6v. 3.2 Ah en ik meet bij draaiende motor 1.17 Ah
    Dus dat is al niet goed, maar nu verder?
    Groet, Kees
     
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Beste Kees , dat is wel goed .
    Die 3,2Ah op de batterij is het vermogen dat in de batterij zit en kan opgebruikt worden .
    Het gemeten verbruik van de motor van 1,17A wil zeggen dat je motor op dat moment 1,17Ampere verbruikt wat weinig is .
    Nu moet je de spanning nog meten van de batterij als je de motor laat draaien met de pennen van de meter in de twee onderste pluggen en de schakelaar op 20V.
    Geef ook eens door welke regelaar je gebruikt en eventueel een foto van die regelaar .
    Groetjes
    Ronny
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bijna goed...

    Een capaciteit van 3.2 Ah betekent dat de accu gedurende 1 uur 3,2 ampère kan leveren. Maar ook gedurende 2 uur 1.6 ampère of gedurende 0,5 uur 6,2 ampère. In theorie, ten minste.

    Vermogen heeft een accu niet. Wel zit er een bepaalde hoeveelheid energie in de accu. Bij deze accu is dat 19,2 wattuur.
     
  5. kvaart

    kvaart

    Lid geworden:
    1 jan 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Beste Kees , dat is wel goed .
    Die 3,2Ah op de batterij is het vermogen dat in de batterij zit en kan opgebruikt worden .
    Het gemeten verbruik van de motor van 1,17A wil zeggen dat je motor op dat moment 1,17Ampere verbruikt wat weinig is .
    Nu moet je de spanning nog meten van de batterij als je de motor laat draaien met de pennen van de meter in de twee onderste pluggen .
    Geef ook eens door welke regelaar je gebruikt en eventueel een foto van die regelaar .
    Groetjes
    Ronny

    Hallo,

    De spanning gemeten met draaiende motor en dan zakt het nauwelijks, de spanning blijft op ongeveer 5.9 v staan.
    Moet het nog uitproberen als hij in het water ligt of maakt dat niet uit?
    Foto bijgevoegd van de regelaar en de ontvanger
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds Ah (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading) en en anderzijds A (ampère, stroom). Als je dat niet goed in de vingers krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(
    wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')

    De vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
    electricity <> water analogy
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    In de handleiding van deze regelaar staat dat de BEC onbetrouwbaar is als er een 6 volt accu wordt gebruikt. Er wordt aangeraden dan een losse ontvangeraccu te gebruiken. Doe je dat, dan de rode draad in het kabeltje van de ESC naar de ontvanger in de connector losnemen en isoleren.

    Stroom- en spanningsmetingen altijd onder bedrijfsomstandigheden meten, dus in het water. De uitkomsten zullen heel anders zijn.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daar gaat het ons juist om, stroom onder belasting. Testen dus in de badkuip van de buren :) Samen met de buurvrouw :yes:

    In het water wordt de motor zwaarder belast en die zal nu meer stroom trekken. Door de hogere stroom zal de accuspanning dalen (verliezen in de accu nemen toe), en we willen juist weten of die spanning abnormaal veel daalt. Door de lagere accu-klemspanning zal de motor altijd ook iets langzamer gaan draaien.

    Of je auto starten met verlichting aan, die zwakt dan behoorlijk af, zo groot is de stroom.
    Het is (bijna) hetzelfde als een boormachine. Boor je met veel kracht (belasting) dan zal de stroom toenemen (voor meer koppel) en het toerental zal wat afnemen.
    Of denk aan een lasapparaat, dat trekt zoveel (inschakel)stroom dat het even merkbaar is in zwakker oplichten van de lampen in huis.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2017
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tandenstoker o.i.d.
    Blokkeerlipje voorzichtig oplichten.
    Rode draad niet afknippen maar isoleren met tape. Zo kan hij altijd weer teruggeplaatst en gebruikt worden in andere systemen.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2017
  10. kvaart

    kvaart

    Lid geworden:
    1 jan 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Ik ga maar even bij iemand hulp zoeken die zelf ook model boten bouwt, het wordt me een beetje te ingewikkeld.
    Ben maar een leek op leeftijd en van stroom heb ik helemaal geen kaas gegeten.
    Dus van de week bel ik iemand om te vragen of hij me wil helpen.
    In ieder geval dank voor alle reacties
    Kees
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    't Is een beetje een spoedcursus elektro zo, gewoon stap voor stap doen. Maar zorg wel dat je er langzamerhand mee vertrouwd raakt, met name de basisbegrippen, want elektro kan ook behoorlijk/vurig mis gaan. Ik zal je niet lastigvallen met de wetten van Maxwell ;) (hier ook niet echt vers meer in mijn hoofd).

    Helaas ligt Druten voor jou bepaald niet naast de deur, anders hadden we jouw Banckert hier in bad kunnen doen en kunnen meten.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2017

Deel Deze Pagina