Barend biesheuvel schaal 1:30

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ben eindelijk begonnen met de bouw van de Barend Biesheuvel, Ik had al jaren de tekeningen maar er ontbrak 1 tekening, deze heb ik van een van de forumleden gekregen (nogmaals bedankt hiervoor).
De reden dat ik deze boot bouw is omdat mijn vader op deze boot gewerkt heeft.

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Seubers,

Welkom op het forum. Groot schip wat je gaat bouwen. Misschien had je de spanten wat dikker kunnen houden. Dit wordt een zwaar model denk ik zo en een beetje "stark wark" zal het schip goed doen...

Groeten Paul

Dank je paul, het was inderdaad wel beter geweest.
Ik ga eerst balsahout erop maken en dan zal ik eens kijken hou ik deze verstevigen kan, mischien polyester aan de binnen of buitenkant.

MVG

Ralph

je kan evt ook later een matje over de de spanten vouwen en die in de epoxy zetten

mooi schip trouwens, en een hele mooie lengte voor een hoop opties werkend te maken

veel suc6 met je bouw
ik ga je volgen

gr
Koos

Schitterend formaat, deze ga ik zeker volgen. En misschien ook motivatie voor mij om ook verder te gaan met de Barend.

De start is er en die ziet er al veel belovend uit, let inderdaad wel op de stevigheid van het geheel.

Let er verder op dat een aantal kleine dingen zijn veranderd aan het schip over de jaren. De grote lompe Vsat bol is vervangen door een kleinere versie, en de proviand kraan op het voordek is verwijderd. Als laatste is het groene dek tegenwoordig lichtgrijs, geloof dat dit ook al vrij lang zo is.

Maar ik denk dat als je het schip gaat bouwen zoals je vader erop heeft gevaren je haar gewoon vanaf tekening kan bouwen. Voor informatie van de mensen aan boord kan je vast gewoon op vrijdag aankloppen. Ze zijn altijd erg gastvrij.

Succes,
Gr robin

Bedankt voor de eerste reacties, dat werkt altijd motiverend.
Ik zal jullie vast en zeker nog vaak lastig vallen met bepaalde vragen, want ik loop vast en zeker tegen tig problemen aan straks

Ik heb nu 1 kant helemaal dicht.

Ik het twee vraagjes:

1: Wat voor plamuur kan ik het beste gebruiken voor balsahout? Ik heb ooit eens tweecomponenten glasvezelplamuur gebruikt, dit werd te hard.

2: Is het wat om de buitenkant te voorzien van een laag polyester? Dit is natuurlijk wel veer schuurwerk maar dan wordt de boot wel mooi hard. Of is hier iets anders voor?

Hallo Ralph,

Zo te horen gebruikte je balsahout voor het bekleden van de romp. Toch had mijn keuze wat sterker hout geweest omdat het zo'n groot model wordt. Hoe groter een model hoe meer krachten erop komen. Balsahout is daar niet geschikt voor ook omdat je spanten te dun zijn.

Maar goed antwoord op je vraag; ik gebruik witte polyesterplamuur van IJssel. Ik raad wel aan voor je enig plamuur op je blanke balsahout zet eerst het hout te behandelen met epoxyhars met keperdoek. Daarna pas plamuren...

Nogmaals denk aan stark wark! Je model zal gauw zo'n 50 kilo gaan wegen.

Succes, groeten Paul

Hey Ralph,

Ik heb dit gebruikt:

1. romp gladschuren en volledig in de G4 zetten
2. gebruik maken van 2K-plamuur om grote oneffenheden op te vullen
3. bedekken met een laag keeperweefsel (glasvezel) en doordrenken met epoxy (stinkt niet!)
4. afwerken met spuitplamuur en perfect gladschuren
5. 1K-primer erop
6. en aflakken maar

Glasvezelplamuur moet je echt niet doen, dat is keihard..
En de keuze polyester-epoxy is aan jou..
Als je leveranciers zoekt kan ik je wel een pbtje sturen..

Gr.
Pim

Allen bedankt,

Kan ik weer even verder met de hobby. G4 nooit van gehoord, wat is het en waarom en waar kan ik het halen in de buurt van Groningen?

Hey Ralph,

G4, ook wel genoemd polyurethaan hars heb je nodig om je hout waterdicht te maken. Vooral bij balsa hout is dit erg belangrijk om te doen omdat anders alles wat je er later opsmeert direct opgezogen wordt in het hout.

Niet kopen in de winkel, gewoon lekker bestellen op internet, veel makkelijker:D

Je hebt een pbtje.

Gr.
Pim

Dank je Pim,

Ik zal dit weekend eerst even de andere kant dichtmaken en dan G4 erop gooien.

Dan komt het vast wel goed, ik zal kijken als ik vanavond een foto van eventuele vorderingen plaatsen kan.

Update Barend biesheuvel 1:30

Grondverf zit erop en nu even de laatste oneffenheden bijwerken met plamuur.
Als die morgen droog is dan zal ik het overtollig hout eraf snijden en dan begint het er al heel langzaam op te lijken.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Robin,

Beide zijdes zijn nu inderdaad helemaal dicht, Nu even een paar dagen schuren en plamuren en dan lijkt het al wel een beetje dacht ik zo.

Back