Bart's schaal avontuur

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bartvd, 27 sep 2014.

  1. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik ben nu reeds enkele jaren bezig met helivliegen en het begint goed te gaan.
    Van blade msr over mcpx naar trex450.
    Ik ben ook al van in het begin gefacineerd door de mooie schaalheli's die hier op het forum en elders rondvliegen.
    Daarom wil ik mij hier ook eens aan wagen.
    Het is nog maar het prille begin, dus ik ben eerst maar wat aan het brainstormen en ook het internet afschuimen naar info en beschikbare toestellen.
    Ik kwam onlangs deze tegen: FUNKEY-JET-Ranger-Fuselage-550-VER-2
    Er hoort ook een mechaniek bij: 550E-Machine-Funkey-30-size-Scale-Fuselage-Compatible-Parts-TREX550E

    Heeft iemand hier al ervaring mee?
    Parts zouden compatibel zijn met trex 550E, maar zouden ze ook even kwalitatief zijn?
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2014
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi @Bartvd: in de wereld van de Schaalhelikopters !

    hier gaat het wat anders,
    hier bepaal jij zelf wat je moet hebben,
    hoe sterk, hoe groot, hoe duur,
    geen doos open maken,
    en als de schroeven op zijn, is de heli klaar,

    dat zijn mijn ervaringen, maar met heel veel positief!

    Voor mij was een punt heel snel feitelijk,
    dat alles wat bij een pot en boom trilt,
    bij een schaalheli twee keer trilt,
    de heli, de schaal, dat mannetje, de tank, de verlichting en en en,

    en 10 keer is de verlichting kapot gegaan door trillen,
    waar een flitslamp altijd 20 € was,

    nu heb ik een vliegende heli met een schijnwerper en geen flits,
    maar een heli die ik mag vliegen, en die ook vliegt!
    .. en geen heli voor de vitrine!

    Dus dat zijn mijn ervaringen,
    heb je heel veel geld, bouw een turbineheli,
    weinig trillen en het kan alles,
    maar ik heb voor een benzine gekozen,
    en ik ben blij om, omdat hij vliegt !

    Heb je vragen, PB me.

    Groet
    Uwe
     
  3. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Bedankt Uwe, vragen zullen er zeker met hopen komen. Maar voorlopig is het nog sparen en ondertussen zoveel mogelijk info verzamelen zodat ik op een
    (mooie winter-)dag kan starten.
    Zo 'n mooie grote turbineheli is wel een droom. Financieel gezien een erg verre droom:p.
    Ik denk dat mijn eerste project electrisch zal worden.
    Maar goed, eerst sparen en lezen...
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ja, met turbine begin je zo in de buurt van 8 - 10 duizend €,
    en voor benzine of nitro moet je toch eerst maar
    een trainer gevlogen hebben om te weten hoe het werkt,
    elektro is makki maar ook duur.

    Let op als je voor elektro kiest,
    hoe groot en hoe sterk je motor en je lipos zijn,
    bij het uitbalanceren van de heli heb je b.v.
    vaak heel veel gewicht voren in de heli nodig,
    goed, dat kan je weer met de lipos doen,
    maar wat ik bedoel:
    eer komt heel snel meer gewicht als je geplant hebt,

    en dan moet je weer grotere lipos hebben,
    of meer voor meer vliegtijd,
    en dan is de motor weer te klein of de regelaar ...

    dus het is een hele klus,
    suc6 en veel plezier,

    Uwe
     
  5. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Deze ga ik eens mee volgen.
    Na de standaard Align en heli artist schaalrompen ben ik ook op zoek naar meer uitdaging.

    Die jet ranger lijkt me wel wat. Maar het merk zegt me niets...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  6. Dekker

    Dekker

    Lid geworden:
    7 aug 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Stompetoren
    He Bart,

    Ben zelf ook schaalvlieger en vlieg met een AS350 van Funkey. Het model is prachtig om te vliegen. In het model zit een trex 600 van align. Ik weet zeker dat je er geen spijt van zult hebben als je van dit merk een model koopt. Kijk ook eens naar de modelen die gespoten zijn. Succes met je zoektocht.

    Paul
     
  7. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ondertussen heb ik nog wat verder rondgeneusd op internet en kwam een positieve reactie op dit merk van rompen tegen hier:FunKey Fuselages Review
    Deze site kende ik al van vroeger. Het was wat ik hier las dat me overhaald heeft om te beginnen mer rc helicopters. Dus ik denk dat dit wel wat is.
    Het mechaniek, daar weet ik nog niets over.
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ook ik zou zeggen, dat komt goed,

    wat ik vertel, is echt een schaal bouwen en dan de motor en zo erin,
    maar als je aan een bestaande pot en boom een schaal omheen doet,
    is het niet zo ingewikkeld,
    en je vind ook overal hulp.

    suc6, Uwe
     
  9. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen idee wat de kwaliteit van dat mechaniek is, maar het bied wel heel erg veel mogelijkheden voor een supermooi interieur.

    Ik vind persoonlijk deze romp mooier dan de JetRanger (die ondertussen een beetje érg "een baard" heeft, zoveel vliegen er rond....)

    Prijs valt me ook alles mee eigenlijk...

    Groet, Bert
     
  11. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik vind het er nogal speelgoed uitzien.
    Bovendien komt de heli al bijna kant en klaar uit de doos.
    Ik wil toch liever iets waar ik zelf kan aan knutselen en stap voor stap afwerken.
    Maar zover ben ik nog niet.
     
  12. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,
    Er is weer een mogelijks nieuwe wending in mijn schaal avontuur.
    Na het "gezond boerenverstand" draadje van Bert gelezen te hebben en vooral de uitleg over de Vario skyfox ben ik weer beginnen dromen.
    Nu sta ik op het punt om een Vario skyfox over te nemen van een forumlid met de bedoeling daar uiteindelijk een mooi schaalproject van te maken.
    De prijs lijkt ok maar nu is er de verscheurende keuze: Brandstof of electro. Ik heb hierover een draadje gestart in het brandstofgedeelte. Hopelijk wordt ik daar iets wijzer van.
    Zoals altijd is alle raad meer dan welkom.
    groeten, Bart.
     
    Bigorion vindt dit leuk.
  13. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.052
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Hey Bart,

    Met de vario toestellen heb je idd iets om te bouwen... de skyfox eerst als pod en boom vliegen en later in een romp zetten is de beste optie.
    Wat aandrijving betreft.. electro is the way to go.. vele voordelen tov brandstof..minder trillen, geen herrie, geen motorafstellingen, de lak gaat eeuwig mee.. enz...

    gewoon mijn mening he...

    grtz,

    Didier
     
  14. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Pragmatisch gezien is een brandstofaandrijving niet meer van deze tijd. Electro heeft zoveel voordelen tov brandstof. In diverse draadjes zijn over dit issue al vele pagina's gevuld en discussies gevoerd.
    Natuurlijk, als een motor voor jou persoonlijk meer is dan een noodzakelijk kwaad om je heli in de lucht te krijgen en het bezig zijn met een bandstofmotor je gelukkig maakt, dan is er geen discussie, dan ga je voor brandstof. Hierbij moet moet je wel nog uitmaken welke soort motor je gaat nemen, nitro, benzine of kerosine. Hou er ook rekening mee dat de kans groot is dat er binnen dit en enkele jaren niet meer zal mogen gevolgen worden met brandstofmotoren! In Vlaanderen is dit bij een toenemend aantal clubs nu reeds zo (geen nitro, geen benzine en geen turbines).

    Heligroeten,

    Nick
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Voordeel van elektro
    en dat dit de toekomst is
    ligt op de hand, geen twijfel.

    Maar (tenminste voor mij) is de uitdaging van brandstof
    (benzine of nitro, met of zonder vonkontsteking)
    wel 'n stukje groter, ... ook mijn mening .

    gr. Uwe
     
  16. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Bedankt voor de reacties.
    Ik denk dat ik dan toch voor elektro ga gaan. Belangrijkste argument is wat Blue Bird aanhaalt, nl. dat in Belgie brandstof niet echt geliefd is en ik wil natuurlijk niet riskeren dat tegen de tijd dat ik dat brandstofmotortje volledig onder de knie heb, ik een prachtige heli heb waar ik niet mee kan vliegen omdat het nergens nog mag.
    Ik heb ook geen ervaring met brandstof, al lijkt het mij wel plezant om dit te leren, maarja de tijden zijn veranderd, dus kan ik maar beter meegaan.
     
  17. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    De kogel is door de kerk.
    Heb zonet betaald voor een 2e hands Skyfox, met wat extra onderdelen, van een forumlid.
    Nog eventjes in spanning afwachten tot hij binnen is en dan kan kan ik beginnen sleutelen (alles uit elkaar, controleren en terug in elkaar zetten)
    Er is geen elektronica bij, dus nu kan ik beginnen zoeken naar servo's, motor, regelaar, gyro, ontvanger en lipos.
    Ik denk dat ik voor de motor voor de Align 700Mx ga. Nog even uitzoeken welke Kv (Ik heb 470, 510 en 530 al gezien) en in combinatie met welke lipo's (10s of 12s)
    Persoonlijk neig ik naar 12S. Meer spanning, dus minder stroom voor hetzelfde vermogen.
    Ik wil 4 analoge servo's op de swash gaan gebruiken. Hij is nu met flybar en dat blijft nog eventjes zo.
    Als ik dan later naar een flybarles kop overga wil ik non estab proberen vliegen.
    Ik dacht aan Hitec 625mg of 645mg voor de swash. (Niet zo duur en ik heb reeds goede ervaring met hitec op mijn 450)
    Andere optie is Futaba S9202 maar die zijn wel wat duurder.
    Voor de staartservo en gyro heb ik nog geen idee, maar ik weet wel dat ik in rate mode ga vliegen.
    Ik heb in ieder geval geen haast en ga het allemaal nog eens rustig bekijken.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ....je later non-Estab wilt proberen, kan ik vier keer 9202 op de swash van harte aanbevelen.

    Voor een tweeblads rotor (het wordt toch een JetRanger?) kan ik je aanbevelen, om, nadat je de heli eerst met gewone flybarkop ingevlogen hebt, en helemaal ingesteld hebt, gewoon de flybar te verwijderen (dus géén nieuwe speciale kop kopen), en de mixerarmen op de bladhouders te vervangen voor kogelkoppen rechtsstreeks in de bladhouder-armen. Dan hoef je verder alleen nog maar de servohevels in te korten tot ongeveer 60% van de lengte die ze hadden met de flybar, en twee nieuwe stuurstangen te maken.

    Dat vliegt prima met de Vario S-slag schaalbladen. Het vliegt héél anders, het voelt vooral redelijk vreemd aan, maar de moeilijkheidsgraad valt héél erg mee.

    Deze, oud filmpje, al meerdere keren geplaatst hier vliegt volgens nagenoeg exact dat recept, maar dan met 3 Hitec servo's:



    en deze met 4 x S9202 (maar met 3blads rotor).



    Beide set-ups, flybar verwijderen van 2 blads rotor, en 4 x S9202 i.c.m. non-E-stab, werken dus gewoon goed.

    Met de drieblads heli heb ik zelfs gewoon lesgegeven
     
  19. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Bert,
    Bedankt voor je advies. Ik ga het bekijken.
    Ik ben inderdaad nog steeds die Jetranger op het oog.
    Ik vindt dat gewoon een hele mooie helicopter en met 2 blads rotor hoef ik me nog niet in de multirotor techniek te verdiepen (ik zal al werk genoeg hebben zo). Hoewel ik al wel naar de longranger gelonkt heb ook. (iets langer en meer plaats voor een volledige cocpit denk ik zo)
    Het zou handig zijn mochten er gedetaileerde maattekeningen bestaan van zowel het skyfox mechaniek als de rompen.

    Maar eerst maar iets terug zien te horen van de verkoper ivm verzending enzo.
    Wordt vervolgd...
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... je kunt ook kiezen voor een Vario bouwset voor de JetRanger.... die is geloof ik helemaal zo duur niet.... Wel meer werk, maar daardoor ook veel meer bouwplezier, en vooral: het past gegarandeerd! Want die Funkey uit je openingspost, die is .30 size, en daar kun je helemaal niks mee met een skyfox.... Een 600 Size Jetranger zal dan écht het minimum zijn, en zelfs dat zou wel eens krap kunnen worden....

    Twee keuzes zelfs: http://www.vario-helicopter.biz/de/...:35744.html?MODsid=u15g85c49eu4p9ml5oa607khj3

    http://www.vario-helicopter.biz/de/...usatz-Long-Ranger-II-fuer-Sky-Fox::35756.html

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina