Bart's schaal avontuur

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bartvd, 27 sep 2014.

  1. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ja Bert,
    Dat zijn inderdaad de 2 modellen die ik op het oog heb. Die fun-key, daar was ik al van afgestapt toen mijn oog op die skyfoxen gevallen was.
    Maar ik wil nu al graag weten hoeveel plaats ik heb om er zoveel mogelijk schaaldetails in te verwerken. Vandaar mijn vraag daar maattekeningen.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak je geen zorgen.... die zijn groot genoeg om je leuk op uit te kunnen leven qua detaillering...

    Ze zijn ook groot genoeg dat je een probleem hebt als je auto geen neerklapbre achterbank heeft.... :D

    Groet, Bert
     
  3. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    tja... dat wordt nog even meten en passen.

    Het kan natuurlijk ook altijd zo:D:
    284487-Skoda_Yeti_2.jpg
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's toch meer dat je dan met je 1:1 heli naar de modelracebaan gaat????
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
  6. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    De skyfox is onderweg.
    Nog eventjes in spanning wachten en dan kan ik beginnen sleutelen.
    @AHoogendijk : de benzineversie is iets groter dan de skyfox versie dacht ik.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... dat scheelt heel behoorlijk: de SkyFox versie meet 1500 mm rotordiameter, de Benzine Jetranger 1780 tot 1820 mm
    In romplengte scheelt het goed 20 cm, en het maakt het verschil tussen op de neergeklapte achterbank passen, of je auto inruilen voor een busje, bestelauto of stationcar....

    MAARRRRR.... de benzineversie IS met een SkyFox met 11,5 cc Rossi te vliegen, als je een 20T koppeling en 58T hoofdtandwiel gebruikt voor een overbrenging van 11,6:1.
    Uiteraard moet je dan wel de spanten naar eigen inzicht aanpassen, maar dat is het punt niet: het punt is, dat het SkyFox mechaniek blijkbaar met een 1,80 cm rotor overweg kan.

    Met electro betekent het wel dat je het vermogen absoluut in de hand moet houden (Electromotoren kunnen minstens 10 keer zoveel koppel genereren als een gloeiplugger, vooral bij een foutje met optoeren)

    Dus het is een mogelijke overweging, want zo'n grote jongen vliegt wel heel lekker.

    Raad ik het aan? Absoluut niet, zeker niet als je eerste schaalproject.
    Sowiso, groot is mooi, maar neem van mij aan dat een gewone ".60 klasse" Jetranger voor heel veel mensen al indrukwekkend groot is....

    Maar mogelijk is het zeker, Vario verkoopt minstens twee versies van de Huey voor die afmetingen i.c.m. het SkyFox mechaniek.

    Groet, Bert
     
  8. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik ga het maar op de skyfox versie houden. Groot is idd mooi, maar het moet niet te gek worden ook.
    Maar das toekomstmuziek. Eerst het mechaniek als trainer maar eens vliegend zien te krijgen. Stap voor stap. Anders krijgt mijn geldbeurs een hartaanval. (En mijn eega ook:cool:)
     
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ach ja Bart

    Ik ben al 25 jaar bezig, dan spreid je de uitgaven in ieder geval wel

    Alleen heb ik inmiddels al een mechaniek en een complete skyfox.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Idem.... Hoewel uiteraard lang niet alles van de afgelopen 33 jaar er nog staat (huidige stal bevat niks ouder dan 15 jaar), word mijn vrouw niet vrolijk van de ondertussen 12 heli's, want je kunt je kont er niet meer keren... :D

    Groet, Bert
     
  11. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
  12. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    De skyfox is binnen:)
    Als ik naar de hoofdrotorbladen kijk heb ik zoiets van: wow zo groot.
    Zal vast wel wennen.
    Vanavond heb ik geen tijd maar morgen ga ik hem eens grondig bekijken.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Zei ik toch? ;)

    En ja, geloof me, dat went snel, en wacht maar tot je er mee vliegt....

    Één tip: aanvankelijk zal jet ding voor jouw gevoel continue naar rechts willen wegdriften. Dat is normaal, omdat jij rechtsdraaiende heli's gewend bent, en de Vario een van de weinige merken is die overwegend linksdraaiend zijn.Jij bent gewend een tikkie naar rechts te hellen, en de SkyFox heeft een tikkie links nodig.

    Bij uitkomen van bochten hetzelfde, wat je gewend bent van de rechterbocht, gebeurt nu bij de linker....

    Veel plezier er mee!

    Groet, Bert

    Went snel
     
  14. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,
    Ik merkte al bij het nose-in oefenen met de 450 dat dat kantelen er al automatisch in zit zonder dat ik het door heb. Tail-in in hangt hij voor mijn gevoel recht. Maar bij nose-in drift hij weg. Is een beetje hetzelfde als met een linksdraaier denk ik. Het wordt iig weer veel oefenen. Maar das niet erg, dat vindt ik leuk.
     
  15. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,
    Ik ben maar eens begonnen aan de demontage van de skyfox.
    Eerst is de kop aan de beurt.
    Hier heb ik reeds enkele zaken opgemerkt.
    1 lager van de flybar is slecht, dus dat wordt vervangen (best beide lagers vervangen)
    Als ik verder de kop demonteer dan zie ik het volgende:
    kop.jpg

    Rechts zit een vreemd uitziend druklager.
    Links zit slechts een half druklager.
    Rechts ontbreekt ook de ring die tegen het andere lager drukt.
    Ook de shimm ringetjes ontbreken.
    Ik ga deze alvast vervangen door de originele parts, want dit is niet veilig.
    Wat mij ook opvalt is dat de balletjes op de mixer armen precies verkeerd zitten.
    In de handleiding staan beide balletjes aan dezelfde kant v.d. mixer, dus die moeten ook verzet worden.
    wordt vervolgd...
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die balletjes aan de mixer-armen, daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken, dat kan mechanisch geen kwaad (krachten lopen iets beter over het midden van het lagerpunt), en geeft een héél licht Delta-Effect, wat de heli zelfs een tikkeltje stabieler maakt in windvlagen. Naar mijn mening nauwelijks merkbaar, maar het werd wel vaker gedaan. Er is ook niks op tegen om het weer terug naar "origineel" te brengen...

    Dat rechtse druklager is vreemd, het lijkt wel of er gewoon twee platte ringen gebruikt zijn i.p.v. echte lagerschalen (maar slecht te zien, de schalen kunnen ook ondersteboven liggen), maar het linker druklager, daar zie ik niks vreemds aan: buitenschaal, kogelkooi en binnenschaal, lijkt mij volledig compleet eigenlijk....
    Ik zie vaak dat die druklagers verkeerd gemonteerd worden, het valt niet iedereen op dat de twee platte lagerschalen een verschillende boring hebben (8,0 en 8,2 mm zo uit het hoofd). De schaal met het kleinste gat hoort aan de bladzijden, het grootste gat hoort aan de hoofd-as zijde. De kogelkooien bestaan uit een gestanst plaatje metaal, de omgevouwen randjes horen (naar mijn mening dan toch) richting de bladen te wijzen.

    De shims die ontbreken, bedoel je daarmee de shims tussen bladhouders en centraalstuk? Die zijn niet zo heel erg van belang, die hoeven alleen geplaatst te worden als er speling is, maar dat is niet heel erg kritisch. Het zou dus best kunnen dat de bouwer destijds geen speling vaststelde. Als er nu wel speling is, kun je ze uiteraard plaatsen...

    De lagers van de flybar, zijn geen bijzondere lagers, en je kunt een paar dubbeltjes besparen door hier goedkope lagertjes van de Conrad o.i.d. toe te passen, evenals de lagertjes in de mixer-armen. Vooral die laatste, ik zou ze allemaal vervangen als de heli veel uren gemaakt heeft, er zitten er 8 totaal in de rotorkop (2 per mixer arm, 2 per schaarcompensator-arm) en er zitten ook nog twee in de hekrotor-aansturing. Die hoeft zelden vervangen, maar als je toch bezig bent....

    De O-ringen, om eerlijk te zijn heb ik nooit een spat verschil kunnen ontdekken in het vlieggedrag tussen de harde en zachte variant, dus dat maakt weinig uit. Maar wat wel uitmaakt is of je slijtplekken of barstjes ziet, want als de feathering shaft "los" in de dempers ligt, kan de heli wél raar gaan doen. Die zou ik gewoon rücksichtlos vervangen nu hij toch open ligt, maar gewoon met vier ringen uit de assortimentsdoos bij de lokalen auto-onderdelen winkel of zo....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2015
  17. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Het rechtse druklager is er een met naalden, vandaar de platte ringen.
    Ik heb hier nog een duidelijkere foto:
    tb2.jpg
    Waarschijnlijk zal dit wel werken, maar ik vertrouw het toch niet zo.
    Toch niet met 2 verschillende druklagers in 1 kop.

    Het linkse druklager is volgenw mij niet ok. Hier ook een duidelijkere foto:
    tb1.jpg
    De linkse ring is idd de schaal met binnen diameter 8.0mm
    de rechtse ring is geen lagerschaal, maar de ring die tegen het andere lager aandrukt. hij heeft een recht verval om te zorgen dat de binnenring van het lager niet opgespannen wordt.
    Hier een deel van de handleiding:
    manual1.jpg
    Volgens mij is dat onderdeel 117/4.
    Dit zit momenteel enkel de linkerkant en niet rechts.



    Dan verder met de swashplate:
    Bij het uit elkaar halen merkte ik dat de kogel we heel makkelijk uit de swashplate zelf klikt (na verwijderen van alle balletjes):
    sw1.jpg
    Nog even de binnenste balletjes teruggezet en toen werd het mij duidelijk dat deze balletjes ook de ring klemmen waarin de kogel zit. Niks aan de hand dus.

    Een tweede ding dat mij opviel bij het verwijderen van de binnenste balletjes is dat er 2 gaten precies al eens misboord en terug hersteld zijn:
    sw2.jpg
    Als je de kogelring verwijderd, zie je dit ook aan de binnenkant.
    Het tegenovergestelde gat is ook zo.
    Ik vraag me af of dit nog veilig is?
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2015
  18. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    De hoofdas:
    Het uit elkaar halen was niet zo eenvoudig. Ik moest de as uit de behuizing tikken met een hamer (zo zacht mogelijk, maar toch)
    Toen hij er uiteindelijk uit was zag ik waarom:
    as_roest.jpg
    Eventjes de as in de boormachine en met een schuurpapiertje erover en dan bekom je dit:
    as_proper.jpg
    Dan de as eens teruggestoken en toen begreep ik dat dit het vrijlooplager is (ik dacht eerst dat dit er niet in zat, maar hij zat vast.
    Ik heb dat dan gereinigd met een vod met een reiniginsmiddel op basis van alcohol.
    Na een grondige poetsbeurt draait hij nu soepel in 1 richting en zit vast in de andere richting, zoals het hoort.
    Een vraag toch: Doe ik er nu best olie aan of vet of helemaal niets?
    Wat ik ook niet heb is een druklager onder de domeplate. Ik weet niet of dit heel belangrijk is?
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2015
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je hebt wel een zorgenkindje binnen gehaald zeg ! Niet om je te ontmoedigen maar hier is wel wat werk aan. Het rechtse druklager is niet origineel, daarom zou ik een nieuwe set druklagers kopen. Het druklager onder de domplaat, ach het kan zonder maar het hoort er wel te zitten.
    De hoofdas, zat er wel een borgclip op ? en wat zat er dan wel in plaats van het druklager ? Je foto`s zijn duidelijk dus blijf ze plaatsen.
    Het vrijlooplager smeer ik nooit, en zeker niet met vet want dan gaan de naaldjes eraan kleven en heb je kans op doorslaan. Ik vraag mij af wat dat zwarte is op de hoofdas, ik heb dat niet eerder gezien. Normaal is het niet.

    Houdt ons op de hoogte !

    mvg Rene
     
  20. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Rene,
    Een borgklip zat er idd op, das geen probleem.
    Het zwarte op de hoofdas is volgens mij een combinatie van roest en aangekoekt vet, maar vooral roest denk ik. Vandaar mijn vraag ook naar smering.
    Ik hoop dat het vrijlooplager nog goed is. Met de hand gaat het nu soepel, maar of dit voldoende is?
    Er zat niets in de plaats van het druklager, gewoon de ring met aanspanschroef die normaal onder het druklager zit, maar nu dus tegen het radiale lager v.d. domeplate.
    Dat er nog werk aan is, had ik ook al gemerkt. Das niet echt een probleem, ik hou mij er wel graag mee bezig.
    Als de drang om te vliegen te groot wordt, dan pak ik wel m'n trex 450.
    Het is alleen maar te hopen dat de kosten niet uit de pan swingen om hem deftig vliegklaar te maken...
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2015

Deel Deze Pagina