Bart's schaal avontuur

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bartvd, 27 sep 2014.

  1. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ok das duidelijk. Ik zal er niet mee gaan vliegen. Ik was nu wel van plan om enkel maar voorzichtig te hoveren om te zien of alles werkt en of er trillingen in zitten enzo.
    Maar het is mij het risico van een crash niet waard.

    Ik zal mij dan maar eerst met de details van de staartbuis bezighouden. En daarna vastlijmen met endfest.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2016
  2. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik heb nog wat verder gewerkt aan de schaaldetails van de staart.
    Eerst de vleugels.
    Deze werden geplamuurd, geschuurd en van rivetjes en een opstaande rand voorzien:
    542016113445.jpg

    Daarna in de grondverf gezet.
    Het resultaat in een dryfit:
    54201611368.jpg
    En van onder:
    542016113635.jpg

    Dan heb ik ook een led gevonden voor in de staartconus:
    54201611378.jpg

    Hier heb ik ook een lensje voor gemaakt:
    542016114919.jpg

    En een dryfit:
    54201611392.jpg

    En met het licht aan:
    542016113936.jpg

    De staartconus moet nu nog wat verder afgewerkt worden en van primer voorzien worden. Daarna gaan we de staartbuis zelf aanpakken.
     
    MDM vindt dit leuk.
  3. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Ook goed bezig , het begint bij mij ook terug te kriebelen :)
    Keep going grtjs Blitske
     
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ondertussen heb ik ook eens de lenskapjes van de anticollision lights met voltstift bewerkt met volgend resultaat:
    54201622137.jpg
     
  5. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Vandaag heb ik nog eens verdergedaan aan de staartbuis. Met name de staartas cover. Er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen, maar ik heb voor de simpelste gekozen. nl. zonder scharnieren. Dan heb je een plaatstalen halfrond deksel over de gehele lengte. waarbij aan de uiteinden een lip geplooid is. Die lip heb ik proberen simuleren d.m.v. een stukje electriciteitsdraad waar ik de kern uitgehaald heb, om gewicht te besparen:
    512201617731.jpg
    Die heb ik aan de zijkant gekleefd.
    Daarna spuitplamuur erover:
    512201617759.jpg

    En dan grondverf:
    512201617155.jpg
    Nu de bevestigingspunten er nog op zetten.
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2016
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Bart proficiat , zeer goed bezig .
     
  7. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb weer eens een ingeving gehad i.v.m. het vastzetten van de staartbuis. Ik hou nog steeds niet van een permanente lijmverbinding. Dus ben ik nog eens aan de slag gegaan met slagmoertjes en een extra spantje achterin de romp. En dan bevestigd met 2 m3 schroeven:
    5202016194810.jpg

    Op die manier zit de staartbuis vast met 3 schroeven in een driehoek.
    Om te testen of hier beweging in zou zitten heb ik een stukje tape op de zijkant geplakt met daarop de maat geschreven:
    5202016194738.jpg
    Aan de zijkanten geeft een potloodstreepje aan of de tape verschoven zou zijn.

    Dan uitbalanceren. Hier merk ik al op dat deze heli ontzettend staartlastig is. Ik moest 3 lipo's van m'n 450 in de neus leggen om in balans te zijn (dat zijn dus 3s lipo's) Ik schrijf alvast een vacature voor 2 obese piloten:D
    Dat maakt dat het geheel nu ongeveer 6Kg weegt.


    En dan voorzichtig hoveren.
    Dat is duidelijk nogal anders dan de pod en boom versie. Ik merk meteen dat deze veel minder stabiel is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog steeds non-estab vlieg en ik daar eigenlijk nog niet zo veel ervaring mee heb, dus dat kan het ook zijn.
    Nu vloog ik in het begin ook nog niet op 100% (=1500rpm). Met 1500rpm valt het eigenlijk allemaal wel mee.
    Enkel de staart is naar mijn gevoel héél gevoelig. Ik moet de gyro gain wel nog eens opnieuw afstellen.
    Wat mij ook opviel is dat de motor veel heter wordt. Die heeft natuurlijk geen airflow meer.
    Ik ben dan op zoek gegaan naar betere esc instellingen (pwm frequency en timing)
    Men geeft aan dat voor deze motor best 12kHz en 5° timing gebruikt kan worden.
    Nu kan ik bij mijn esc (Master Mezon 90) kiezen tussen 8 en 16, dus ik heb 16 gekozen.
    Met 5° timing wordt de motor niet echt veel koeler.
    Uiteindelijk heb ik hem op 16kHz en Auto timing gezet. Nu na 10min hoveren kan ik mijn vinger +/- 30sec op de motorcan houden voor het me te heet wordt.
    Ik merk wel dat de alu motorhouder ook heel warm wordt, deze geleid dus wel de warmtevan de motor. Misschien kan ik hier een koelplaat op monteren.
    Ondertussen heb ik 5 vluchten achter de rug (dat dus al bijna 1 vlieguur) en de staartbuis lijkt stand te houden. De tape is nog steeds even lang en onbeschadigd. En het spantje vertoont ook nog geen sporen van scheuren of breuk.
    De laatste vlucht heb ik gefilmd, maar dat is nog aan het uploaden...
     
  8. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    en het filmpje:
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat ziet er helemaal niet verkeerd uit toch?

    Krijg de indruk dat je ReVo mixer nog niet helemaal goed staat (omdat die staart zo onrustig is, en dat is vreemd voor een electro heli, tenzij ht erg turbulent is in je tuintje).

    Die instabiliteit, dat is het gewicht. Hij is niet zo heel erg veel minder stabiel, maar hij is wat gevoeliger geworden, door de toename van discload. Is een kwestie van wennen: ik vlieg mijn Bell 47G met goed 6 kilo op slechts 1100 toeren....
     
  10. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Die revo mixer (in mijn geval is dat de tail curve) is idd nog steeds niet deftig afgesteld. Evenals de gyro gain. Bij de pod en boom versie had ik er maar miniem last van.
    Maar er is wel een duidelijk verschil nu. Die staart is héél gevoelig, bij de minste aanraking van de stick gaat hij er van door. En soms gaat hij er vanzelf vandoor zowel naar links als naar rechts. Soms lijkt het als je een correctie geeft, dat hij wil blijven doordraaien in die richting. En als je dan in de andre richting corrigeeet doet hij dat ook. Nu is het wel zo dat m'n gyro gain slechts op -10 staat. Dus heel laag.
    Wat turbulentie betreft, het was nagenoeg windstil, maar ik zit in dit stuk tuin wel ingesloten door begroeiing. Ik voelde wel veel wind toen de rotor op snelheid was. Misschien creër ik wel m'n eigen turbulentie:hammer:. Ik ga het nog eens proberen in een wat meer open ruimte.
    Nog genoeg zaken om te proberen dus.
    Wat ik wel ok vond is dat na 10min hoveren op 1500rpm ik net geen 80% bijlaad. Dat zal wel verminderen als ik ga rondvliegen, maar das ok.
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    gefeliciteerd @Bartvd:

    ziet idd goed uit voor een maiden !!!

    het gedrag word straks ook beter, als je iets hoger hovert,
    minimale hoogde is dacht ik rond 1,5 tot 2 keer de rotor-diameter ...
    dan heb je geen grond-effect meer

    heb je governor aan, of heb je de RPM met de zender tijdens hoveren verandert,
    dat heb ik niet goed gezien ?

    succes verder,
    groetjes,
    Uwe
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is duidelijk een te lage gain. Hij hoeft niet stil te hangen als je de stick loslaat, maar hij moet wel duidelijk en eenduidig "stopgedrag" vertonen. Ik geef meestal een "klap" rudder en laat hem plotseling los, en dan mag de staart niet doorzwiepen (te laag), maar ook niet terugstuiteren (te hoog). Meer is dat niet.

    Dat is een teken van slecht ingestelde Revo, en in combinatie met die lage gain, maakt dat de staart heel vervelend (hij vraagt dan teveel aandacht...).

    Eerst die gain verhogen, dat maakt het instellen van de Revo makkelijker.
    Met lage gain, is de staart te wispelturig om ReVo in te stellen. Met goede gain is het een kwestie van klimmen en kijken wat er gebeurt, en dalen en kijken wat er gebeurt. Tamelijk simpel (zolang je de klim en de daling als zodanig enigszins onder de knie hebt).
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... gek genoeg kun je dan (mits met een beetje normaal pitchbeheer) zelfs langer rondvliegen.

    Met de 450 romphelietjes scheelt het bijna een minuut vliegtijd op 8 minuten....
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke hoofdrotorbladen heb je eigenlijk? (welke rotordiameter?) als je de schaalbladen en 1.62 cm rotordiameter hebt, kun je gerust je toerental iets laten zakken, tot pak hem beet, 1300 en dan moet het nog steeds wel acceptabel vliegen, zelfs met de standaard SkyFox hekrotorbladen, en dan heb je zomaar een minuutje extra vliegtijd er bij....
     
  15. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik heb de governor aan. Nu heb ik ook op het filmpje gezien dat er (2 keer dacht ik) zichtbaar een snelheidsvariatie is.
    In de praktijk heb ik daar echter niks van gemerkt (niks gehoord ofzo) Het kan natuurlijk wel een raar startgedrag teweeg brengen.
    Ik heb de governor gain maar iets verhoogd. Nu zal ik terug moeten filmen om het verschil te zien.
    Tenzij het een optische illusie is of iets in m'n smartphone natuurlijk.

    Het zijn symetrische bladen, ik dacht 1,5m rotordiameter. Dus geen schaalbladen. Die komen later nog.

    Voor de rest ga ik het allemaal eens uitproberen, hogere gyro gain, en daarna revo mix aanpassen. Maar het zal voor morgen zijn vrees ik, want het regent hier oude wijven, zoals ze dat bij ons zeggen.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, OK... dan kun je voorlopig eerst beter bij die plm 1500 toeren blijven.

    Vreemd van die governor, want ik hoor toch duidelijk dat het toerental gedurende de vlucht gestadig daalt (klik maar eens minuut voor minuut vooruit en achteruit....)
     
  17. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Deze ochtend nog eens geprobeerd met een veel hogere gyro gain en het was idd stukken beter.

    Wat die governor betreft. Dat moet ik eens rustig bekijken. Het was mij tijdens het hoveren niet opgevallen dat er variatie in zat.
    Ik heb ook geen telemetrie, enkel een min/max log en daarin zie je dat hij slechts enkele secondennop 1500 rpm draait.
    Maar idd als je het filmpje bekijkt merk je duidelijk dat hij zakt.
    Misschien is mijn gear ratio niet goed en moet hij al volle bak uitsturen in het begin om aan die 1500 rpm te geraken. Dan zakt hij uiteraard na een tijd vliegen. Ik heb nog enkele gears liggen, dus ik kan nog wat experimenteren.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  18. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb de gear ratio eens herbekeken. Ik zat met een 54 tands main gear en een pinion met 16 tanden. Dit geeft een totale verhouding van 1:4:3,375 = 1:13,5.
    Als ik rekening houd met een eindspanning van +/- 42V (das 3,5V per cel en ook wat mijn logger zegt als minimum spanning) dan kom ik met mijn motor, met een Kv van 440, uit op: 42V * 440 = 18480 rpm gedeeld door 13,5 is 1368 rpm. Das dus te laag.
    Nu heb ik er een tandwiel van 52 tanden op gemonteerd (het kleinste wat ik liggen had), welke mij een verhouding van 1:13 geeft, dat komt dan uit op 1421 rpm.
    Nu kan ik kiezen:
    Ofwel neem ik de snelheidsdaling voor lief.
    Ofwel houd ik 1420 aan.
    Ofwel koop ik een tandwiel met 48 tanden (dat geeft dan 1:12 of 1540 rpm)
    Ofwel koop ik schaalbladen en houd ik ook een lager toerental aan.

    Ik denk dat ik voorlopig voor optie 1 of 2 ga.
    Schaalbladen komen er uiteindelijk wel op, maar dat wordt eerst nog wat sparen, dus das nog niet voor direct.
    Misschien dat ik bij een volgende Variobestelling er wel zo'n tandwiel bij gooi.
     
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ik denk dat je zelfs nog lager mag gaan dan 1400 toeren .
     
  20. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik zal eens proberen hoe stabiel 1400rpm is.
    Ik heb ook nog iets anders ondervonden. Ik zei reeds dat mijn motor heet is na 10 min hoveren. ( kon mijn vongers er niet op blijven houden)
    De motor timing heeft daar dus een grote invloed op. Deze stond originzel op 15°
    Als ik deze naar 4° zet, dan is het veel beter. Dan kan je je vingers er blijven ophouden. Het verbruik is dan ook minder en de motor start en draait zonder sputteren. Zelfs op 0° werkt het nog steeds goed.
     

Deel Deze Pagina