Bart's schaal avontuur

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bartvd, 27 sep 2014.

  1. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Nee, ik denk niet dat m'n gyro gain gekoppeld is met m'n throttle curves (ik moet het voor alle zekerheid wel eens nakijken)
    De heli vertoonde ook een totaal ander gedrag. Het tollen om z'n as was nl. niet te stoppen. Maar het was wel langzaam tollen.
     
  2. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Net nog even in de zender gekeken en zoals ik reeds dacht. De gyro gain is onafhankelijk van de flight modes. Het probleem is vermoedelijk enkel een veel te lage headspeed geweest.
     
  3. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Er staat een nieuw landingsgestel onder m'n jetranger:

    66201619302.jpg

    Gelukkig had ik de plooimallen nog.
    De schaaldetails moeten er wel nog op.
    Ook de staartvin zit terug stevig op de staartbuis.
    Nu is het alleen nog wachten op nieuwe linkjes.
    Ondertussen heb ik alle throttlecurves in mijn zender naar 100% gebracht.(behalve low stick op normal) Uiteindelijk wil ik toch een vast toerental en dat kan ik perfect in de governor van de regelaar instellen.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2016
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Gisteren heb ik nog een praktisch werkje gedaan. Ik heb de achterkant van het doghouse voorzien van magneetjes.
    Ik heb hiervoor schijfmagneetjes van 1mm dikte gebruikt:
    622016101832.jpg
    Ik heb een klein verval gefreesd in de kap en daarin de magneetjes gelijmd:
    622016102019.jpg

    Daarna op de overeenkomstige plaats in de romp gaatjes gemaakt en dikkere mqgneetjes ingelijmd:
    672016201113.jpg

    Die heb ik aan de kap gehangen en dan de kap goed gepositioneerd en daarna de magneten vastgelijmt.
    En het resultaat:
    IMG_20160707_194823.jpg

    Dit vielt stevig aan, die komt niet los.
    Nu is de voorkant aan de beurt.
     
  5. REX

    REX

    Lid geworden:
    19 jun 2009
    Berichten:
    18
    Hallo Bart,
    Dat is een mooie methode met die magneetbevestiging. Maar pas op, ik heb op forums gezien dat tijdens een onverwachte zeer harde landing het doghouse door de schok toch los kwam en omhoog schoot, waar het vervolgens door de rotorbladen verbrijzeld werd. Dit is te voorkomen door bijvoorbeeld nog een paar paspennen of lippen aan te brengen, die in het vaste achterdeel glijden en dat bij het voorste deel van het doghouse dan natuurlijk ook te doen.
    Groeten, Dick
     
  6. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Tjonge Bart,

    Ik lees het net van je crash, dat maak je niet graag mee hé... gelukkig valt de schade goed mee, en weet je de oorzaak. En blijkbaar alweer flink bezig met de herstellingen.. toppie!

    Succes ermee!

    Didier
     
  7. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ja, achteraf gezien was het een heel domme fout en heb ik veel geluk gehad.
    Het heeft, denk ik, ook nog een voordeel. Nl mijn vorige lg had nog een mankement. Er moet toch nog teveel bewegingsvrijheid gezeten hebben tussen de beugels en de skids.
    Mijn spuitplamuurwerk was daar nl aan het afbrokkelen.
    Deze keer heb ik Uhu endfest gebruikt om alles vast te lijmen en het voelt nu een stuk steviger aan.
    Ik hoop nu wel dat er nog genoeg buffer in zit voor het geval ik nog eens zoiets voorheb. Maar ik denk het wel aangezien het vorige lg geplooid is in de bochten van de beugels en deze zijn nu nog hetzelfde uitgevoerd.
    Niet dat ik van plan ben om ooit nog zoiets mee te maken. (Het was een maagomkerend geluid toen hij neerkwam) maar je weet maar nooit hé.
    Ik ben nu alvast met de 450 heel veel pirouettes aan het oefenen.
    Maar ik denk dat het grootste probleem is dat ik in paniek geraak.
    Wat er gebeurde was:
    De helie stijgt op en vrijwel onmiddelijk begint hij te spinnen. Ik gooi meteen een pak trim erbij en hij begint de andere kant te spinnen, wat ik dan weer met de stick compenseer. Dan denk ik omhoog ermee om een veilige hoogte te hebben om dan te zien wat ik kan doen. Maar dat vraagt zoveel koppel dat de staart dat onmogelijk kan bijhouden. Dus begint hij terug te spinnen en dan slaat de paniek toe en probeer ik hem zo goed als het kan naar een veilige plek te sturen, wat wel min of meer gelukt is, en dan th erop. Maar hij was op dat moment aan het dalen en met de neus een beetje omlaag. Dus bij th smakt hij in het gras met het gekende resultaat.
    Had ik laag gebleven en meteen th erop gezet, dan was het, denk ik, minder erg geweest.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2016
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zeker weten.... daarom trek ik een heli nóóit in een keer los.... Ik geef hem altijd een seconde of zo de tijd me te vertellen dat alles OK is (is ook geen garantie, maar het is een kleine moeite je die gewoonte eigen te maken...)
     
  9. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Het moeilijkste hiermee is inzien dat je een probleem hebt en dan niet verder vliegen, maar hem neerzetten. Dat vergt volgens mij nog veel oefening.
     
  10. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Das misschien geen slecht idee, ik ga dat zeker eens bekijken.
    Al denk ik dat ze wel stevig zitten.
    Bij mijn crach van enkele posts geleden zaten de kappen er ook al op met magneetjes.
    Dat was trouwens de reden dat mijn camera zover ingezoomd was in een poging om een goed beeld te maken voor een nieuwe avatar.
    Alleen toen had ik de magneetjes niet goed bevestigd, ik had nl. zowel op de kappen als in de romp de schijfjes van 1mm gebruikt en ik had ze allemaal in een verval ingelijmd. resultaat was dat ze niet mooi aansloten (en dus niet echt goed aantrokken).
    Nu was mijn landing wel bijzonder hard. Zo hard dat het landingsgestel zich helemaal rond plooide en terug naar omhoog kwam. zie foto:
    Bekijk bijlage 212599

    En de kappen zaten er nog steeds op. Nu zijn de magneten in de romp veel dikker en zijn ze zo gemonteerd dat ze wel goed aansluiten. Het verschil is groot.
    Maar of het genoeg is, dat weet je natuurlijk pas als het te laat is. Dus ga ik wel eens bekijken hoe ik het nog kan verbeteren.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor.... dat is juist het mooie... je maakt de heli licht, en zodra hij begint te schuifelen, laat hij ook vanzelf zien of hij weg wil draaien of iets dergelijks...
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    ook mijn manier..
    langzaam los, hij verteld wel of het goed is.

    jouw taak om te luisteren :D
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik bedoelde het eigenlijk vooral "in het hoofd" Bert.
    Van de gedachte: Hé das vreemd, ik zal wel een verkeerde stickbeweging gemaakt hebben, dat trek ik wel effe recht" naar "Hier klopt iets niet, ik zet hem terug neer.

    edit: @Student: dat luisteren, daar zit het hem in. Dat moet je volgens mij leren door ervaring.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... zo... tsja... Ook dat, ik denk dat dat echt wel meevalt: als je je heli goed kent, merk je het onmiddellijk. Met een heli die je nog niet goed kent, ben je over het algemeen nog in de invlieg-fase, en zul je sowiso altijd wat voorzichtiger moeten zijn....

    Eerlijk gezegd denk ik bij vreemde dingen nóóit "ik zal wel een verkeerde beweging gemaakt hebben"... Niet dat ik nooit verkeerde bewegingen maak (want dat doe ik vaker dan je denkt), maar ik WEET of ik een verkeerde beweging gemaakt heb of niet... Ik kan dat niet uitleggen, maar ik wéét, of de heli iets doet omdat ik een fout maak, of omdat er iets met de heli (of de verbinding) mis is...
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    luisteren.. komt inderdaad met ervaring.
    op een gegeven moment heb je genoeg toestellen gevlogen, gekke dingen meegemaakt, om te weten hoe een heli aan hoort te voelen.
    rustig afgesteld of niet. vloeiende bewegingen etc.

    wordt een heli oncontroleerbaar, is er echt iets aan de hand.

    had er laatst nog eentje.
    brandstofheli, maiden. kwam ik eigenlijk na de 2e vlucht pas achter ;-)
    eerste vlucht ging ok. staart was niet helemaal overtuigend.
    tweede vlucht. ding toerde op. ik heb altijd de eigenschap om ff de staartbladen recht te zetten, zodat je zeker weet dat hij niet om gaat.
    ging wat raar.
    ik maakte de heli licht, en teste even of de staart wel links en rechts kon. niet echt.
    dus afgetoert.
    gekeken. bleek er in de romp e.e.a. losgerammeld, was wat over de staartbuis gegleden, blokkeerde de servo.
    had een uitdaging geworden als die was losgekomen van de grond ;-)

    vertrouw op jezelf.
    van een rare beweging gaat een heli geen gekke dingen doen. geen gekke geluiden maken.
    heli's zijn ook vrij standvastig, dus je kan ook vrij goed merken of jij iets stuurt (per ongeluk of niet), of dat de heli het zelf doet.
    zelfs met windkracht 6 gaat een heli niet spontaan linksaf of rechtsaf. op en neer wel.. maar verder weinig spannends. je moet alleen snel reageren ;-)
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is belangrijk dat je de throttle hold schakelaar altijd snel kunt omzetten. Niet dat je die eerst moet zoeken want dan ben je te laat. Tijdens hoover kun je de heli dan gewoon neerzetten gebruik makend van de energie die in de rotor zit. Mocht hij alsnog omvallen is dat niet zo erg omdat je alle energie uit de rotor hebt gehaald. Problemen hoor je meestal aankomen of je merkt dat iets niet of vreemd reageert. In zo`n geval kun je de boel redden met die schakelaar. Ik heb er veel ellende mee bespaart, zelfs met een 450 helietje.
     
  17. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik heb mijn throttle hold daarom heringesteld. Vroeger met de dx6i was er een vaste schakelaar rechts achteraan de zender. Uit gewoonte had ik die op de dx9 ook op dezelfde positie gezet. Maar nu heb ik throttle hold op switch c en throttle cut op switch f. Dat zijn de switches aan de buitenkant boven de sticks. Beide 3 standen schakelaars en enkel als beide in de onderste positie staan heb ik m'n flight modes. Ik hoef dan enkel 1 v.d. 2 vingers omhoog te gooien (ik ben een een pincher) en de throttle is uitgeschakeld. Dit went heel snel en is heel makkelijk te doen zonder te kijken.
     
  18. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo.

    De jetranger vliegt terug. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een langere hooftas te bestellen 234mm.
    Indertussen staan er ook s-slag bladen op:

    Bekijk bijlage 213616

    Filmpje volgt nog.
    Ik moet zeggen dat de heli nu een pak minder geluid maakt.
    Ik hoor nu wel een hoog sissend geluid van zodraa ik positief collective geef. Ik zit nu op 1350 rpm. Deze kan nu waarschijnlijk nog wat omlaag, maar daar ga ik uiterst voorzichtig mee testen:oops:
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat sissende geluid is hoogstwaarschijnlijk gewoon het geluid van lucht langs de bladen....
     
  20. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Dat vermoed ik ook. Het gaat mee met de pitch en begint bij positieve pitch.
    Ondertussen heb ik mijn toerental verminderd naar 1300rpm, maar de staart houd het niet meer. Ik had terug hetzelfde fenomeen. Gelukkig zonder schade deze keer. Dus terun naar 1360 rpm.
    Ik heb ook het bladspoor trachten te regelen, maar hier is weer iets nieuws. Ik hover tail in tov een donkere struik met de rotordisk op ooghoogte en kijk naar de rotor.
    Links, kijkend op de leading edge, zijn ze mooi in track ( de rand v.d. rotordisk is scherp), maar rechts zie ik een dikker uiteinde van de rotordisk.
    Ik vermoed dat dat te maken heeft met de vorm van de bladen.
     

Deel Deze Pagina