Bart's schaal avontuur

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bartvd, 27 sep 2014.

  1. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    erg mooi! ... ik ben blijven hangen bij dots en lines ;)
     
  2. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.052
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Je spuitwerk ziet er voor een eerste keer heel netjes uit hoor!

    Dat komt helemaal goed...

    grtz,

    Didier
     
  3. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb weer wat geknutseld.
    Ik was nog op zoek naar een montage methode voor de uitlaatjes. Tevens viel het mij ook op dat je tijdens het vliegen dwars door de motorkap kon kijken. Daar moest dus iets aan gedaan worden.
    Ik heb een soort surogaat turbine gemaakt. Heel eenvoudig d.m.v. een blokje balsa
    Met wat rode krimpkous en 2 stukjes aluminium offsetplaat, welke ik opgerold heb en aan de zijkant bevestigd:
    95201673447.jpg
    Op deze buisjes zitten dan de uitlaatjrs geschoven.

    Vervolgens heb ik alles van een kleurtje voorzien:
    95201673229.jpg

    Het blokje zwart, zodat het een beetje uit het zicht verdwijnt en de pijpjes volgens de heat stain methode.
    Daarna de uitlaatjes ook van heat stain voorzien.

    Een dry fit:
    9520167335.jpg

    95201673339.jpg

    Nu was ik natuurlijk veel te snel om die dry fit in elkaar te zetten gevolg: de verf van de uitlaatjes is hier en daar weggeveegd.
    Er zijn ook nog een paar andere zaken die mij niet aanstaan.
    De naad in de uitlaatjes is nog te opvallend.
    De vorm is ook nog niet ok.
    Dus de uitlaatjes ga ik nogmaals opnieuw maken.
    Er mogen ook nog enkele metalen pijpjes aan de binnenkant komen, zodat het geheel nog wat realistischer wordt.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2016
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, maar zo kun je met minimale moeite toch het aanzicht van je heli in een keer de helft realistischer maken....

    Briljant gedaan!
     
  5. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik heb de uitlaatpijpjes opnieuw gemaakt. Deze keer heb ik ze niet doorgesneden om het plugje eruit te krijgen, maar met wat gedult en gefriemel ging het ook. Resultaat: een uitlaatje uit 1 stuk:
    98201613240.jpg

    Daarna van kleurtjes voorzien:
    98201613329.jpg

    En vervolgens een dryfit:
    9820161325.jpg

    En op de heli ziet het er zo uit:
    98201613139.jpg
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  6. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Toen ik nog eventjes een vluchtje wou maken in het mooie herfstweer maakte heli een bijzonder grommend geluid bij optoeren.
    Toen bleek dat het binnentandwiel gestript is.
    Nu moet ik wel zeggen dat er al zo'n 25 effectiefe vlieguren op de teller staan, en das alleen al bij mij, wie weet hoeveel heeft de vorige eigenaar ermee gevlogen.
    Angezien ik een skyfox mechaniek gekocht had, welke achteraf gezien een kobold bleek te zijn, zit ik met het volgende binnentandwiel:
    http://www.vario-helicopter.biz/be/advanced_search_result.php?keywords=36/2&x=0&y=0
    en deze hub (welke volgens mij nog ok is):
    http://www.vario-helicopter.biz/be/...s/Freewheel-hub-incl-2-freewheels::30808.html


    Nu is de vraag natuurlijk welke zal ik bestellen?
    Nogmaals dezelfde (is de goedkoopste oplossing, maar is dit voldoende?)
    Ofwel koop ik wat op een skyfox hoort te zitten:
    http://www.vario-helicopter.biz/be/advanced_search_result.php?keywords=36/30&x=0&y=0

    Dan is er ook nog het reinforced tandwiel:
    http://www.vario-helicopter.biz/be/...s/Reinforced-freewheel-bell-compl::33128.html

    wat zijn de meningen van de experts?

    Persoonlijk neig ik naar de 2e oplossing, zo wordt hij op een dag nog eens een echte skyfox:D
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2016
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Bart,

    Wat ik altijd begrepen heb is dat een kobold gewoon een goedkope skyfox is.

    Ik heb bij de koop diverse goedkope onderdelen geruild voor skyfox onderdelen, omdat ik niet alles nodig had voor de inbouw.

    Waaronder ook lagers ipv bussen, maar niet dit onderdeel zie ik net

    Dus passen moet het wel.

    En elektro heeft een hoger koppel als de nitro, dus ik zou zelf niet de goedkoopste pakken, maar een wat stevigere.

    Alleen de vraag is of die binnenring steviger is als die kunststof klok.

    Ik zou even in de winkel vragen wat de ervaringen/aanbevelingen zijn.

    Groeten

    Arie
     
  8. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    VLAANDEREN
  9. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb nog wat verder zitten kijken bij Vario en wat ik eigenlijk beter jan gzbruuken, denk ik, is de volgende set:
    http://www.vario-helicopter.biz/be/...Parts/Freewheel-driven-tail-rotor::34458.html

    Want nu draait m'n staart niet mee bij autorotaties. Niet dat ik die al kan:cool:, maar tzal er ooit wel eens van komen.
    Daat zit, denk ik geen binnentandwiel bij.
    Dan zou ik toch opteren voor de gewone 36/41 om de kosten niet teveel te laten oplopen. tenslotte heb ik toch wel lang gedaan met die originele klok.
    Als blijkt dat het nog niet voldoende is, kan ik alsnog de stalen variant kopen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met een schaalheli zou ik niet investeren in een meedraaiende hekrotor... Kost alleen maar energie, en een schaalheli is nu eenmaal zwaarder, dus je wilt zoveel mogelijk ter beschikking van de hoofdrotor houden. Die grote staartvin houd je staart wel in bedwang....

    Qua binnentandwiel: Dat Kobold tandwiel is erg zwak. Dat is heden ten dage geschikt voor een goede .50 of een oudere generatie .60 motoren, en dan uitsluitend in een trainer, want door de volledige kunststof constructie is het gevoelig voor warmte. De andere twee oplossingen zijn beter, en in alle opzichten afdoende.
    Wat alleen vaak vergeten wordt, is dat een SkyFox nu eenmaal NIET als electro heli ontworpen is. Je moet optoeren dus met beleid doen (via een geprogrammeerde spool-up bijvoorbeeld) OF je maakt bijvoorbeeld gebruik van de originele centrifugaalkoppeling.
    Want DAT is waar de boel van kapot gaat: niet van het vermogen tijdens het vliegen, maar van het achterlijke, onverdunde koppel van een brushless tijdens het optoeren....

    Het stalen tandwiel is inderdaad ERG sterk (en ook erg duur) maar bij dit ontwerp ga je dan wel de ene zwakke plek voor de andere inruilen. Die volgende zwakke plek zijn de lagers van de tussen-as (die as waar de hekrotoraandrijving ook van afgetakt wordt).
    Want de kracht die op het binnentandwiel komt te staan, komt even zo groot ook op deze lagers te staan.

    Oplossing 1 en 2 voldoen allebei. Oplossing 1 draait bij mij al minstens 15 jaar en 120 uur in een viertakt aangedreven schaalheli. Een viertakt heeft niet superveel vermogen maar wel een ontzettend "beukende" aandrijving.
    Je probleem zit in het optoeren. DAT moet je oplossen, niet een sterker onderdeel monteren en je probleem daarmee verplaatsen naar iets wat nóg lastiger te vervangen is (die gearbox gaat als geheel kapot als genoemd lager in elkaar loopt en dan heb je nog veel meer sleutelwerk)....
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    En om Bert even aan te vullen wat betreft de lagers van de gearbox... Ziet er zo uit als er eentje in elkaar draait..

    [​IMG]

    Gebeurde gelukkig in een hover op amper een meter hoogte maar ik verloor ongeveer de helft van het motorvermogen. Betreffende heli is een Vario Lynx...

    [​IMG]

    Levert al met al weer een paar uur werk op..
     
  12. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik gebruik de governor van mijn esc en de axeleratie staat ingesteld op 20s (0-> 100%)
    Daar ligt het volgens mij niet aan. anders zou ik er zelf niet reeds 25 vlieguren mee hebben kunnen maken denk ik.
    Ik ber er wel al 1 keer mee gecrached door een véél te laag toerental (dus waarschijnlijk erg hoog koppel)
    Dat in combinatie met de zwakke kobolt klok ligt vermoedelijk aan de oorzaak.

    Dus alles bij elkaar denk ik dat ik dan toch maar voor origineel skyfox ga en het opvolgen. dus regelmatig uit elkaar en de tandjes inspecteren op slijtage. dan weet ik vluh of het voldoet of niet.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ho.... wacht even... je had dat plastic tandwiel, en je hebt er 25 uur mee gedraaid????
    Die tandwieltjes gingen zelfs in een SkyFox Cub (.50 versie) slechts 50 uur mee

    Gewoon optie 1 of twee kiezen. Meer niet. Is voor jou afdoende. 20 sec is een normale opspoeltijd, en dat zal je tandwiel niet vernaggelen. Heeft dat plastic tandwiel ook niet vernaggeld: die zat gewoon aan het einde van zijn levensduur....

    Ik gebruik optie 1 in de lesheli's, en daarvan heb ik nog geen levensduur kunnen vaststellen (lees: nog nooit een door slijtage aan zijn eind gebracht. Wel door crashes etc, maar dat telt niet mee in dezen).
    Optie 2 is nog een tikkeltje standvastiger....
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zie ook weinig voordelen van een meelopende staartrotor.
    1 hij verbruikt 30 % van je vermogen
    2 bij een aansturingprobleem van de staart blijft die bestaan zodra je gaat autoroteren.

    Ik heb het zo vaak geoefend, voor de leuk en voor de wedstrijden.
    De staart volgt altijd de heli zonder verassingen bij afvangen.
     
  15. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ja, Zo'n 62 vluchten van 12min (de meeste toch) = +/- 12 uur in de jetranger.
    En zeker nog eens zoveel daarvoor in de pod&boom skyfox.
    En dus geen idee hoeveel hij voor mij gevlogen heeft.
     
  16. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Zo,
    De heli vliegt terug.
    Ik heb uiteindelijk het originelle skyfox tandwiel gekozen. dus de metalen klok met het plastic binnentandwiel. en alles nog eens goed ungevet.
    Nu afwachten hoelang deze meegaat.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je normaal doet, minstens ergens in de buurt van de 100 uur....
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Hoe gaat het verder , Bart ? alles ok ?
     
  19. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    @guyken: Alls goed hoor, heb alleen eventjes geen tijd meer gehad om met helievliegen bezig te zijn wegens een aantal andere bezigheden.
    Maar ik heb vanochtend de 450 nog eens uitgelaten om enkele rustige achtjes te vliegen, kwestie van de vastgeroeste vingers los te werken.
     
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Top .
     

Deel Deze Pagina