Bart's schaal avontuur

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bartvd, 27 sep 2014.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat zal best meevallen, ben benieuwd hoe de heckrotor eraan toe is. De tuimelschijf durf ik niks over te zeggen, ik heb er hier nog een liggen.
    Nu eerst slapen en wachten wat Bert ervan vind, Ik heb een voorzetje gegeven en blijf meelezen. Bert heeft heel veel ervaring met Vario`s dus dat komt goed.

    mvg Rene
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei....

    Hier gaat de economie een beetje een rol spelen... Het moet heel gek gaan wil je een Vario niet meer luchtwaardig kunnen krijgen, maar veel van deze kleine details kunnen wel heftig op het budget drukken.

    Punt 1: de druklagers in de kop: inderdaad is het lager met de rolletjes OF een heel oud type (ben niet zeker, maar volgens mij gebruikten ze deze types héél lang geleden als standaard), OF er heeft iemand giga zitten rotzooien.
    Het druklager met de kogels is wat tegenwoordig gebruikt wordt. Maar daar mist inderdaad, de tweede lagerschaal (diegene met het iets grotere gat).
    Ik vind om heel eerlijk te zijn, dit een beetje schandalig, dat iemand dit zonder met de ogen te knipperen durft te verkopen.... Ik snap niet hoe mensen, zelfs "niet-heli kenners" zelfs maar kunnen denken dat het OK is de boel zo in elkaar te flansen...:(

    Die zwarte aanslag op de rotoras ben ik ook ooit wel eens tegengekomen bij een tweedehandsje, ik weet niet hoe het komt, maar als je de as weer goed schoon kunt poetsen, is er weinig aan de hand. Maar pas op, de as moet daar ter plaatse nagenoeg als een spiegel zijn. Zie je putjes van corrosie, dan is het finito, heb je een nieuwe as nodig. Die zijn gelukkig relatief niet erg duur, maar toch gauw 25 euro.
    Overigens, je had beter staalwol, of "Scottish Brite" kunnen gebruiken. Schuurpapier is wel een beetje érg ruw. Maar als je voorzichtig gedaan hebt met een fijne korrelgrootte, kan het wel. De maat van die as is namelijk nogal belangrijk....

    Het vrijlooplager mag gerust gesmeerd worden, maar dan met een drupje schone machine-olie (geen motor-olie voor auto's, maar motorolie voor motorfietsen mag wel), niet meer. ZEKER géén vet, óók géén speciaal "one-way grease".

    Schoonmaken v/h vrijloop:
    Gewoon doorspoelen met remmenreiniger, een paar keer de as er in ronddraaien (ook in blokkeer-richting, zodat de rollen bewegen en eventueel vuil loskomt), en opnieuw uitspoelen. Paar keer herhalen, laten drogen, en daarna stofdicht verpakken tot aan de montage.
    Bij montage, 1 à 2 drupjes machineolie in het lager, de as inwrijven met wat olie op een lapje, en monteren. Verder uitsluitend wat aan doen als de heli uit elkaar moet. Zolang je niet demonteert, is dit voldoende smering voor minstens 2 seizoenen intensief vliegen in brandstof-configuratie, maar meestal doe ik er verder niks aan als de boel niet uit elkaar hoeft voor andere redenen.
    Moet de heli uit elkaar, dan moet je wel de boel opnieuw schoonmaken, want meestal trek je bij demonteren wat vuil uit het binnentandwiel mee naar boven.

    Het druklager onder de dom-plaat is niet per sé noodzakelijk, bij mijn weten was het een latere aanpassing door Vario, de eerste serie SkyFox had dat niet, en de Cub (8,5 cc uitvoering) heeft het nooit gehad als standaard. Achteraf plaatsen is simpel, dus moet je je nu nog geen zorgen over maken: bij afgebouwde heli kun je door losmaken van de domplaat, en uitklinken van de drie stuurstangen aan de swashservo's de gehele hoofdrotor wegnemen en het lager alsnog plaatsen.

    Die swashplate, wegkeilen, die is afkeur.
    Het middelste kogelgewricht zit NIET geklemd d.m.v. kogels van de binnenring, maar hoort door een klempassing op zijn plek te zitten.
    Als je de boel goed schoonmaakt, en je gebruikt de juiste Loktite, kun je de gok nemen en die binnenkogel terugplaatsen. Voor mezelf zou ik dit, afhankelijk van hoe goed de passing nog is, wel aandurven, maar ik kan dat vanaf hier niet beoordelen, en weet niet hoe jouw technische vaardigheden zijn, dus ik raad het (sterk) af. Helaas is die tuimelschijf een behoorlijk prijzig onderdeel. Ik heb er niet meer een liggen, dus als je die van Rene over kunt nemen, DOEN! Want de nieuwprijs is een dealbreaker (had je bijna net zo goed een nieuwe SkyFox kunnen kopen....).

    Nu maar hopen dat je in je hekrotor verder geen gekke dingen tegen komt, maar ik word hier wel een beetje somber van...

    Tweede hands is altijd tricky natuurlijk, maar laat me één ding zeggen: dit is niet wat Vario verkoopt! Dit was ooit een pracht heli, die door een stuk onbenul vakkundig verziekt is. In originele conditie zijn het weliswaar verouderde ontwerpen, maar toch wel erg goed functionerende apparaten....
    Dit is... tsja... :(

    Sorry voor het negatieve einde, maar ik word hier altijd wat droevig van...

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2015
  3. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Tja, das idd jammer. Maar ik laat mij nog niet zo snel ontmoedigen hoor.

    Ik ga vanavond nog eens goed naar die hoofas kijken, maar ik vrees dat er ook putjes in zitten. Maar ik heb er wel een nieuwe hoofdas bij ( zit nog in z'n netje). Ik weet alleen niet van buiten hoe het met z'n oppervlakte gesteld is.

    Voor de swash, ik kan er natuurlijk groene locktite opdoen. Maar als ik goed naar die kogelring kijk (dus die met de holle bal erin, niet het grote lager) dan is die precies gebroken. Dus @Rene: hoeveel vraag je voor jou swashpmate?

    Ik ben reeds begonnen met de staart. De hekrotor zelf moet ik nog doen, misschien vanavond.
    Ik zie al wel weer een verschil met de handleiding: Ik heb geen as met klauwkoppeling, maar een draad met een oogje eraan. (Met bijpassende koppeling en bus, dus het past wel) aan de andere kant zit aan koppeling met 4 stelvijsjes.
    Ik vermoed dat ik een heel oude versie heb.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2015
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh.. staaldraad-aandrijving.... hoeft niet per sé heel oud te zijn, Vario verkoopt dat nog steeds in de budget-uitvoering Kobold, en het is heel wel mogelijk dat je een "opgeleukte" Kobold op de kop getikt hebt..

    Op zich werkt die staaldraad-aandrijving wel goed, maar het is wat minder compatibel met moderne gyro's en extreem snelle hek-servo's. Nadeel is dat de ombouw naar de holle stalen as met nieuwe originele onderdelen behoorlijk in de papieren loopt. Je hebt namelijk naast de as, 3 lagerhuisjes plus lagers en de klauwkoppelingen ook nog eens een uitgaande as main gearbox, en een ingaande as hekrotor nodig. Al met al een behoorlijke investering, die naar mijn optiek, voor jouw doel (plaatsing in een schaalromp) uitsluitend loont als je een moderne gyro en Heading Hold wilt vliegen.

    Met "gebroken" bedoel je dat er een scheur lijkt te zitten in de ring om de kogel? Dat is voor zover ik weet normaal, die ring moet toch op een of andere manier om die kogel he?
    Ik trok laatst een paar van zulke kogels (maar dan veel groter) uit onze stuurmachine, en die hadden allemaal zo'n "scheur". Toen ik beter keek, bleken de nieuwen het ook te hebben....
    Maar het ding hoort gewoon niet los in de tuimelschijf te zitten....

    Nu maar duimen dat de hekrotor in orde blijkt :D

    Groet, Bert
     
  5. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik ga sowieso in rate mode vliegen. Dat doe ik nu al met m'n 450 en bevalt mij prima. Dus die staaldraad mag nog even blijven.

    Voor de swash: stel dat ik toch probeer om de ring met groene locktite (die waarmee je lagers vastzet) in de swash te zetten. Is er dan een goede manier om te testen dat hij goed vast zit z'n veilig is om mee te vliegen?
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja, dat is de uitdaging van tweedehands.

    Viel mij ook op dat er in mijn SkyFox zo gerommeld was in de rotorkop.

    Ik heb op ebay (de) een complete rotorkop gevonden, moest ook nog een kap, die kwamen in 1 keer.

    Kostte minder als een paar nieuwe onderdelen.

    Ik heb inderdaad ook de staaldraad vervangen door een buis, maar had een nieuwe Kobold, en heb de onderdelen die ik niet nodig had geruild voor oa deze onderdelen,.

    En als je een paar verschillende handleidingen van de vario site haalt, dan heb je alle mogelijkheden wel.


    Groeten Arie
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2015
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eigenlijk niet: als hij niet loskomt, zit hij goed, maar als hij niet goed zit, is dat natuurlijk wel een enorm risico wat je neemt...

    Qua Loktite, voor zulke toepassingen heb je #642 nodig. Overigens, Loktite heeft tientallen producten, en maar iets van vijf verschillende kleuren, dus het is niet handig om te refereren aan "groene Loktite".

    Ik heb tot en met wiellagers voor motorfietsen vastgezet met dat spul, maar zo'n tuimelschijf, ik durf het van een afstand werkelijk niet te zeggen of het in jouw geval goed zal gaan.

    Groet, Bert
     
  8. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik heb locktite nr 648 staan voor "Press fitted applications"
    Maar hij duwt wel makkelijk eruit met de duim. Dus maar beter geen risico nemen denk ik.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, als je hem eruit moet duwen zal het prima gaan.
    Probeer het gewoon !je heb niks te verliezen. Wel eerst goed ontvetten, da loctite netjes aanbrengen en je duwt hem op zijn plaats.
    Daarna ze je de kogeltjes terug ook met locktite (die voor schroefdraad)
    En maak je een foto ervan. Je mag ook die van mij overnemen maar die kost je 50 euro.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Excuses, die bedoelde ik.... (ik moet zulke dingen ook niet meer uit het hoofd typen, word ik te oud voor :D).

    En inderdaad, zolang hij nog klemming vertoont, moet het met die Loktite wel lukken.... Als je hem er naderhand niet meer met de duim uit kunt drukken, zou het goed moeten zijn. Uit je eerdere verhaal begreep ik dat hij er zo uit viel nadat je de kogels losgedraaid had.

    Groet, Bert
     
  11. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik ga het vanavond eens proberen. eerst tuimelschijf omdraaien en als hij er niet uitvalt, eens licht tikken tegen mijn hand.
    Als hij er dan nog niet uitvalt ga ik het eens proberen.
    Ik hou jullie op de hoogte...
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Gewoon doenn ik heb ook wel lagers gelijmd met een wat losse passing.
    Probeer hem de volgende dag er maar eens uit te drukken.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb ook voldoende lagers gelijmd, maar altijd in toepassingen die niet langs een as heen en weer schoven :D

    Het moet kunnen, maar hou in je achterhoofd, dat de volledige besturing van je heli via dit punt gaat....
     
  14. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hmm,
    Ik heb net nog eventjes gekeken naar die swash. Die ring valt er toch zo uit als je de swash omdraait. Dat wordt dus toch een andere. Ik ga het bij wijze van test Toch eens proberen te lijmen maar ik ga er niet mee vliegen. Straks de hekrotor uit elkaar halen...
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2015
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me heel verstandig.... Ze zitten normaliter zonder kogels in de verpakking, en dan zit dat kogelgewricht reeds behoorlijk stevig vast. Het hoort er absoluut niet zo maar uit te vallen....
     
  16. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    De staart:
    Ik ben begonnen met de bladhouders uit elkaar te halen. Dit ging heel moeizaam.
    Er lijkt iets niet pluis met de staarthub. De ene kant gaan de lagers er mooi af, maar de andere kant blijft alles steken.
    Ik heb zelfs een tang moeten gebruiken als hefboom:

    hub.jpg
    Uiteindelijk ging het wel, maar het lijkt alsof de ene as iets dikker is dan de andere. Nochthans de schuifmaat duidt hetzelfde aan.
    Na enkele keren het lager erop en eraf (met de hand) gaat het beter, maar toch blijft er een verschil. Ik hoop dat die ene kant niet krom is.
    Eventjes de hub in de boormachine gedaan, maar ik kan niks verkeerd zien, lijkt recht.

    Dan de lagers in de bladhouders. Zo zaten ze erin:
    thrust1.jpg
    thrust2.jpg
    Het radiale lager moet aan de schroef zitten. en de schalen zitten verkeerd. Bovendien ontbreekt hier ook een ringetje tussen druklager en radiaal lager.
    Dit was bij beide bladhouders zo.
    Als ik alles in de correcte volgorde monteer (op dat ontbrekende ringetje na) dan gaat het precies toch soepeler in en uit elkaar.
    Als alles in elkaar zit dan draaien de bladhouders vrij soepel, maar er is toch een verschil tussen beide houders. Na wisselen van kant en van lagers blijkt het verschil in de bladhouder zelf te zitten. Natuurlijk zit dat ringetje er nog niet, dus dat kan ook nog het verschil maken.

    De bellcrank: Hier ontbreekt een busje tussen beide lagers:
    bellcrank.jpg

    De staart gearbox dan.
    Deze is goed voorzien van vet. Maar ook hier een puntje:
    staartas.jpg
    De dikke ring en de shim tussen het kroontantwiel en lager zitten verkeerd. Dit heb ik omgedraaid en terug samen gestoken.
    Draait volgens mij heel soepel, dus verder geen kritiek.

    Dat was het zo een beetje.
    O ja ik merk ook op dat er bijna geen locktite (borgmiddel voor schroeven bedoel ik dan) gebruikt is, slechts enkele schroeven waren geborgd. Dit is voor mij geen probleem omdat alles toch uit elkaar gaat (is het eigenlijk al zo ongeveer) en ik er verse locktite aan ga doen.

    Bij de kap ontbreekt ook de onderste schroef, maar daar ga ik zelf wel een schroef in draaien, lijkt mij niet kritisch.

    Het is zoals eerder al vermeld inderdaad een zorgekindje.
    Het vreemde is dat hij aan de ene kant eruit ziet als 7 helis die snel bij elkaar geflansd zijn, en aan de andere kant ziet hij er wel behoorlijk gebruikt uit. Het ziet er toch naar uit dart de vorige eigenaar een héél groot risico genomen heeft om hiermee te vliegen.

    Nu eens rustig de balans opmaken van alle onderdelen die ik nodig heb.
    Ik denk dat het al bij al nog gaat meevallen (op de swash na dan)
     
  17. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Nog een opmerking over de flybar.
    Als ik die nog eens goed bekijk is hij niet recht. Ongeveer wel, maar als je goed kijkt zitten er toch wel een aantal lichte knikken in.
    Het gevolg is dat de lagers er maar langs 1 kant op gaan, da andere kant blijven ze steken in de knikjes.
    Hij is monteerbaar, maar ik weet niet wat dat van invloed is op het vlieggedrag.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een kromme flybar hoeft geen crashschade te zijn, je kunt ook bijvoorbeeld per ongeluk met dat ding achter de deurpost blijven haken bij het in of uit de auto halen of zo...

    Onnodig te zeggen dat een echt kromme flybar tot trillingen, bladspoorproblemen en slecht sturen leidt, moet je niet eens willen proberen.

    Als hij gebogen is, en je kunt hem recht krijgen, is hij bruikbaar.
    Ik heb ze vroeger (uit budget overwegingen) regelmatig rechtgezet en hergebruikt, en er nog nooit problemen mee ondervonden.... Zolang hij "ongeveer" recht is merk je qua sturen weinig.

    Echter: scherpe knikken, die verzwakken de stang, ook na rechtbuigen, en je krijgt ze meestal nooit helemaal weg. dat kan ik vanaf hier niet bekijken.

    Vervangen is beter, niet urgent. Maar "kromme onderdelen aan de rotorkop" zijn niet politiek correct.... :D Ofwel, in geval van twijfel: vervangen!

    Groet, Bert
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die hekrotor hub: er wil wel eens een "hoog punt" aan het randje zitten waardoor de lagers er wat moeizaam op en af willen, hoeft geen probleem te zijn. Kan veroorzaakt worden door onvolkomenheidjes bij het anodiseren, of door lichte vervorming als de boutjes wat hard aangedraaid worden.

    Het dunne ringetje tussen druklager en gewoon lager in de bladhouder is redelijk belangrijk: zo op de werkbank merk je geen enkel verschil, maar onder invloed van middelpunt vliedende kracht kan er zonder dat ringetje wrijving ontstaan die de lagers een beetje "op slot zet". Het ringetje zorgt er voor dat de krachten via de binnenschaal overgebracht worden, zonder dat ringetje ligt het druklager op BEIDE schalen van het radiale lager. Dat werkt niet goed...

    Die hekrotor tandwielen, het is vrij belangrijk dat die goed uitgeshimd zitten zodat de tanden optimaal in elkaar grijpen. Voor kegeltandwielen vrij belangrijk, anders grijpen ze maar op één punt aan en slijten ze scheef weg.
    Hebben ze eenmaal wat langere tijd zo gelopen, dan moet je ze niet opnieuw vershimmen.
    Als je alleen maar twee ringetjes omgedraaid hebt, is er verder niks aan de hand, dan zitten de tandwielen weer precies zoals ze zaten

    Het busje tussen de lagers in de bellcrank kan leiden tot zwaar draaien als je het boutje te strak aandraait, en een onnodig los zittend boutje kan loslopen tot gevolg hebben....

    Al met al, best wel een hoop kleine pijnpuntjes die je er uitgehaald hebt, Bart. Maar als het goed is heb je er daarna wel een héél prettig en ontspannen vliegende heli aan...

    Groet, Bert
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    goed gezien en opgemerkt, Bert !

    " ...hebben ze eenmaal wat langere tijd zo gelopen, dan moet je ze niet opnieuw vershimmen.
    Als je alleen maar twee ringetjes omgedraaid hebt, is er verder niks aan de hand, dan zitten de tandwielen weer precies zoals ze zaten..."


    heel belangrijk, voordat je iets 'verwisselt' of niet gebruikt,
    die ringetjes heb je ook in verschillenden maten om speling weg te werken of te weinig speel goed te krijgen

    Een hele klus Bart,
    maar mooi, dat je alles bekijkt,
    voor mij is geen enkele schroef of ringetje aan een heli, dat je zo maar weg kan laten.

    suc6 !!!
    Uwe
     

Deel Deze Pagina