Bart's trex 450 avontuur

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Bartvd, 4 apr 2014.

  1. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik ga hier toch een eigen draadje starten i.p.v. alles in het heli beslommeringen topic te posten. Dit maakt het wat overzichtelijker voor mij en makkelijker om iets van mezelf terug te vinden.

    Ik zal even een beknopt overzicht geven van mijn ervaringen tot nu toe met de 450.

    Begin november 2013 heb ik een trex 450 sport v2 gekocht.
    Ik had dan al ongeveer 1 jaar vliegervaring met een mcpx v2 zowel binnen als buiten en ik kon ermee hoveren in alle richtingen (pootjes omlaag) en achtjes vliegen.
    Trainingskruisje eronder en heel milde instellingen en ik kon beginnen optoeren.
    Na enkele oefeningen was ik al snel aan het hooveren.
    Toen nog met goedkope chinese houten rotorbladen.
    Dat kwam me toch duur te staan, wan toen ik mijn throttle naar 75% zette is de kop ontploft.
    Dus dan toch maar de originele CF bladen erop, alles hersteld en toen ging het al heel wat beter.
    Na nog enkele lichte crashes door te snel throttle hold te gebruiken ben ik nu zover dat ik alles wat ik met de mcpx deed, nu ook met de 450 kan doen.
    Nog een paar tips verder en nu heb ik een 11tands pinion (121t hoofdtandwiel), throttle op 65% met governor en ik kan zo'n 11 á 12 minuten vliegen met 2800mAh lipos.
     
  2. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Deze morgen nog een lipootje leeggevlogen in de tuin.
    Alles ging goed.
    1 keer ging het bijna mis, nose-in naast mij en te dicht bij de afsluiting.
    Bijna in paniek geraakt, maar collective naar omhoog geduwd, zodat hij over de omheining ging en ik plaats had om te draaien.
    Al bij al een geslaagde vlucht.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ken jouw plaatselijke situatie niet, maar dat laatste bericht doet me de haren te bergen rijzen:

    Je raakt de controle min of meer kwijt, en geeft pitch waardoor je boven de schutting komt.
    ALS je dan de controle terugkrijgt, OK, niets aan de hand.... maar ALS dat NIET lukt.... waar gaat de heli dan heen als hij eenmaal over die schutting verdwijnt? Raakt hij iets waarvan jij niet weet dat het er staat, zoals een kinderwagen met een slapend kind er in of zo?

    Mischien valt het allemaal reuze mee, maar mischien ook niet. En ik denk dat dingen zoals nose-in oefenen niet in je achtertuin thuis hoort (tenzij je een héééél grote achtertuin hebt...).

    Groet, Bert
     
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    De situatie vals wel mee hoor Bert.
    De schutting is een rasterdraad waar je door kan kijken en geeft uit op een ongebruikt stuk tuin van de buurvrouw.
    Die is 85 en komt zover niet.
    Ik heb dus wel volledig zicht over waar de heli heen gaat. En geen mensen in de buurt.
    Trouwens als er kinderen in de buurt zijn, dan komt de heli niet buiten, te gevaarlijk.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    wijs :D
    Je moest eens weten waar mensen af en toe de heli "ff" uit het oog verliezen..
    of waar mensen volgens hunzelf "makkelijk" kunnen vliegen..

    zelfs wel eens iemand uitgelegd dat een openbaar park, waar regelmatig mensen en honden tussen de heli en de piloot doorliepen, misschien toch niet zo'n handige plek was om te vliegen :D


    heb je nog last van een warmlopende motor?

    je hebt nu een 11 tands tandwiel, ik gok een 3500 kv motor?
    in theorie draai je nu dus ongeveer 2200 toeren op de kop.
    dat is niet veel, maar op zich te doen.

    Er zijn nog wel 10 tands motortandwielen, daarmee kom je in de regelaar met 71% op een 2220 toeren..

    Eventueel kun je nog met motoren gaan klooien.. Kv omlaag, niet dat er zoveel keuze is tussen motoren van die maat met een lager kv..
    Al zag ik wel dat de nieuwe dominator align motor op 1800 kv zit, alleen weet dus niet wat deze motor op 3s doet.
    zal wel hetzelfde zijn, maar ze vertellen er verder weinig over

    Dan zou je met een 14 t tandwiel op 2250 zitten
     
  6. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    De motortemperatuur heb ik nog niet gecontroleerd, maar ik denk dat ik het wel zou merken als die heet wordt.
    Motor is de stock 450MX, KV is 3400.

    Ik voel nu wel regelamtig aan de esc, maar die wordt gewoon warm.
    Je kan je vingers er blijven ophouden, geen probleem.
    Ook wanneer ik op een groter veld 6 lipos na elkaar erdoor jaag, dan wordt de esc gewoon warm, niet heet.

    Wat ik ook wel gemerkt heb met de nieuwe instellingen is dat het geluid nu veel mooier is, bijna net een turbine heli als hij voorbij vliegt.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Plaatsen waar je geen controle hebt over volwassen, kinderen en honden, zijn ongeschikt om te vliegen.
     
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    al betwijfel ik in hoeverre je kinderen onder controle kunt houden haha ;)

    nee maar beetje voorzichtigheid is wel van pas ja.

    ik was gister m'n v120 ook even kwijt.... hing ergens op 8 meter voor een boom ... geen idee wat er gebeurde, wist wel dat ie recht in... dus omhoog boven de boomtopjes uit en een rondje om z'n as zodat ik wist waar de staart was. Dan kun je 'm weer rustig terug halen.
     
  9. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    In lijn met vorige opmerkingen, en zoals ik al eerder suggereerde: rcrotorfun.be rc heli club in Bavegem is dé place-to-be voor jou Bart. Volledig legaal en veilig vliegen (mits lidmaatschap uiteraard), en geen enkele hindernis in een straal van ruim 500m. En tegelijk ontmoetingspunt voor alle locale/regionale rc heli "nuts". Slechts een paar minuutjes rijden vanuit Melle!

    Er zijn trouwens wel meer mensen op onze club die na een "Oei"/"Oef" moment gezworen hebben om nooit meer in hun eigen tuin te vliegen, om te vermijden dat het ooit toch eens echt "goed" mis gaat.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @bart:
    Dan is er in dat gebied niets aan de hand ;-)
     
  11. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    @Wouterd: ik kom zeker binnenkort eens langs op die club. Ik kom binnenkort zelfs nog dichterbij wonen, nl in Massemen. Maar eerst verhuizen.
     
  12. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Bern deze week toch nog eventjes geschrokken.
    Ik had nieuwe tandjes besteld voor m'n servo's en begin deze week zag ik in het tracking overzicht van DHL dat ze in het land van bestemming, Roemenie, aangekomen waren :confused:.

    Gelukkig lag er deze avond, toen ik thuis kwam een briefje van de postbode in de bus dat er een pakketje binnen is, ligt maandag klaar in het postkantoor :D.
    was dus een foutje in de website.

    Maandag ga ik eerst naar Utrecht, maar ik ben waarschijnlijk wel terug voordat het postkantoor sluit.
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Vanmorgen heb ik eens geprobeerd om de headseed te meten met zo'n app die akoestisch meet.
    Ik kwam uit op 2490 rpm met de heli op de grond en -2gr pitch.

    Als ik het theoretisch (onbelast) uitreken kom ik op:
    Motor kv: 3400
    pinion: 11t
    main gear: 121t
    esc: 65% gov.

    (0,65 x 12,6V x 3400 x 11) : 121 = 2531,45.

    Ik weet niet hoe nauwkeurig de app is en ik weet ook niet hoe goed de esc governor het toerental kan houden onder belasting, maar ik ga ervan uit dat ik nu 2500rmp draai.
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ga ik volgen

    Mooi Bart, dat je een eigen "ervaring - draadje" geopend hebt,
    ik ga verder mee lezen !

    ..een tip voor nose-in-hoveren:
    je moet echt ruimte hebben, vaak loopt jou heli naar achteren weg,
    voordat je de controle verliest,
    en da heb je wel wat ruimte nodig voor omhoog, naar voren , draaien ...

    ook als de heli naar voren weg loopt, is het handig,
    dat je wat verder weg bent, niet te veer, maar veilig,
    het is geen leuk gevoel,
    als een niet controleerde heli naar je toe vliegt !

    verder zo, en kijk ook op jou eigen veiligheid,
    dan komt het zeker goed, Bart ! ,

    suc6
    Uwe
     
  15. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Vandaag is de 450 naar de tandarts geweest.
    3x servogears vervangen. Was nog wel een gepruts. Ik heb de servokabeltjes laten zitten omdat bij mij alle bekabeling langs binnen en dan zou ik de hele heli uit elkaar moeten halen. En daar had ik geen zin in.
    Vooral het laatste tandwiel wilde nog wel eens tegenwerken.
    Maar de servos zitten terug in elkaar.
    De speling is nu veel minder, maar toch nog niet helemaal weg.
    Ik ga nu eerst terug mooi weer afwachten, want samen met mde gearsetjes is ook de regen aangekomen:mad:
     
  16. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Vandaag nog eens tijd gehad om de 450 uit te laten nadat ik de servogears vervangen heb. Heli vloog goed, al moet ik wel zeggen dat ik geen noemenswaardig verschil in vlieggedrag gemerkt heb. Maar de speling is wel veel minder, dus ik ben geruster dat alles goed blijft.
     
  17. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    De afgelopen dagen heb ik niet veel kunnen vliegen wegens verhuisperikelen,
    maar vandaag kon ik toch nog eens 2 lipo's vliegen.
    Beetje gehoverd en wat heen en weer gevlogen op 1 lijn en telkens de heli met de neus in de vliegrichting.
    ging goed, alles heel.:D
    Al heb ik nog veel oefening nodig om die rechte lijn en vooral de hoogte gelijk te houden.
    Ook hoveren met de neus naar rechts blijft lastig.
    Ik merk ook dat ik nog teveel naar de skids aan het kijken ben om de correcte orientatie van de heli te achterhalen. Vooral als hij wat verder weg is. Dit is voor zover ik gelezen heb ook niet de beste oplossing, omdat je dan vaak te laat bent met reageren.
    Maargoed oefening baart kunst zeker.
    Ondertussen eens het bloed van mijn rotorbladen geveegd. Ik heb blijkbaar heel wat vliegend ongedierte omver gevlogen.:cool:
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, degene die zegt dat dat "niet de beste methode" is, die zit er dan toch echt gedeeltelijk naast!

    De beste methode is namelijk datgene wat voor jou werkt, en als voor jou kijken naar de skids het beste werkt, dan is dat voor nu in elk geval "de beste methode"...

    Blijf gewoon goed observeren, en probeer regelmatig je vluchtjes achteraf in gedachten te analyseren: wat ging goed, wat ging minder goed. Denk na over hoe je het mischien beter zou kunnen doen, en die "beste methode" rolt er na verloop van tijd vanzelf uit....

    Groet, Bert
     
  19. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ook ik kijk veel naar de skids hoor.
    Ook omdat ik moeite heb om mijn blades ( zwart met witte tips ) te zien tijdens vlucht.

    wat bert ook zegt, vlieg zoals 't voor jezelf werkt, en niet te ver van je af als je 't nog niet vertrouwd. Dat vertrouwen zal vanzelf door veel vliegen wel komen.

    Dat merk ik nu ook al met de Atom die ik 3 weken heb. Gemiddeld 6 - 9 lipo's per week, en merk nu al dat ik steeds wat meer vertrouwen krijg.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Staart, hoofdas, rotordisc, landingsgestel

    Dat zijn voor mij de dingen om naar te kijken.
    De skids laten op afstand goed zien of de heli een beetje scheef hangt, en dus van je af gaat of juist naar je toe

    Staart en hoofdas laten de stand van de heli mooi zien. En de rotor dat is meer voor als je hem ziet ;-)

    Kijken wat voor jou werkt..
     

Deel Deze Pagina