Bart's trex 450 avontuur

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Bartvd, 4 apr 2014.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zou die set servo's nooit meer in een heli zetten...
    6 Amp is wel een beetje veel voor een 3Amp bec in een 450.
    en daarnaast kan dat bij dergelijke kleine servo's alleen als de motor kapot is, en tegelijk de servo geblokkeert is.

    zelfs geblokkeert zou de besturing van een 450 nooit meer dan 3 amp mogen vragen..
    die piek van 6 amp met aansluiten zal dan ff dat signaal in de servo zijn, waardoor de servo plotsklaps de positie van de ontvanger aan gaat nemen.
    servo gaat dan even op maximale snelheid, dus maximaal verbruik.
    en nogmaals, 6 amp trekt zelfs een losse bec niet. pieken kunnen ze best een paar keer hebben, maar niet vaak. 5 amp is doorgaans de piekbelasting.


    Achteruit vliegen: echt leuk!
    voor je achterhoofd in het begin:
    helemaal rechts, staart naar je toe = tail in.
    voorbij vliegend en links van je is dan nose in
    de truc is het omslagpunt recht voor je neus.
    Eenmaal nose in of tail in, heeft je achterhoofd weer iets bekends, en weten de automatismes weer wat ze doen ;-)
     
  2. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hoi Student,

    Die 6A trokken ze ook bij momenten toen ze niets moesten doen.
    Dan kwam zelfs m'n zware pc voeding niet meer boven enkele volts.

    Ik heb ondertussen die ene, niet reagerende servo eens open gedaan en het lijkt erop dat 1 smd ic zichzelf heeft losgesoldeerd (alle pootjes aan 1 kant los van de print. Deze kan ik op het werk nogwel terugplaatsen, maar ik vertrouw ze sowieso ook niet meer.

    Voor het achteruit verhaal, nose in ofg tail in is inderdaad een bekende positie, dan klikt er iets en lukt alles. maar daartussenin is het nog oefenen.
    Ook het afremmen van de beweging ben ik gewend om de neus op te richten (dus cyclick stick naar me toe) maar nu is dat dus ook omgekeerd.
    Maar als ik niet te snel ben, en niet teveel achter elkaar doe, dan lukt het wel, beetje bij beetje.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    beetje voor beetje, 1 ding tegelijk :D

    veel oefenen, en veel voor je langs vliegen.
    komt de klik voor je neus vanzelf.

    Leuke oefening voor orientatie:
    langzame piroettes draaien.
    dus heli op 1 punt houden. Staart in 5 sec oid rond laten gaan. linksom, en rechtsom ;-)

    erg leuk. zoveel zijn er niet die dat oefenen
     
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Die langzame pirouettes, dat lukt al redelijk goed.
    Het blijft lastig om echt op 1 punt te blijven maar ik heb er geen gekke dingen mee.
    Ik heb nog het meeste moeite in achteruit als de heli versnelt en ik verkeerd afrem (en daardoor nog wat snelheid bij geef)
    Maar oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    ik had toendertijd weinig moeite zodra mijn achterhoofd het tail in of nose in had bepaald.
    alleen de omschakeling was een beetje vaag. en dat wilde ook nog wel eens met een wegrennende heli aflopen ;-)
     
  6. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Pfft, gecrashed.:bad-words:

    Eventjes een verkrerde klik in m'n hoofd bij het achteruit vliegen. Nose-in in een struik geparkeerd. Gelukkug nog th erop gegooid.
    Schade: hoofdas krom, bladen, feathering shaft.
    Fe rest lijkt het overleefd te hebben, mmaar ik moet nog eens grondig kijken.
    Hopelijk zijn we nu niet terug weg voor een maand trillingen achterna zitten.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is vrij klote..

    geen tijd meer om de staart om te gooien?
     
  8. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Oei Bart zonde... heb je wel genoeg ruimte waar je vliegt?
     
  9. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    @student: Het ging allemaal goed tot de heli weer eens wegrende en ik te laat besefte dat ik wel héél dicht bij een struik uitkwam. En In plaats van vol collective te geven in paniek raakte.

    Kwa plaats, tja tis natuurlijk geen vliegveld maar om vooruit achtjes te vliegen is het ruim voldoende.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    met een heli heb je al vlot voldoende ruimte ;-)
    als je maar zorgt dat je geen mensen of dieren kunt raken.

    vol pitch is een goede uitweg, bij mezelf vond ik een klap tegen de staart altijd erg prettig
    eerst de staart de goede kant uit, dan nemen de automatismes het in no time over, en hangt hij eerder stil
     
  11. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Dat doe ik ook altijd als ik het ff niet meer weet inderdaad: zo goed en zo kwaad als het gaat de snelheid er uit en de staart naar me toe.
     
  12. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Dit werkt ook vaak het beste. Echter moet er dan wel heel veel en goed gehoovert zijn wil dit ook automatisch goed gaan en moet men niet het hoover stadium heel snel hebben overgeslagen om te gaan vliegen ;-)

    red mij nog elke keer als het ff fout dreigt te gaan
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hooveren oefen ik ook nog steeds. Alsook pirouettes en sinds kort ook nose-in landen. Dat laatste lukt zeker nog niet elke keer maar hier heb ikeen goede bail out en tot nu toe niet door gecrashed.
    Maarja, dan hangt de heli ook nagenoeg stil. Het zijn de snelle reacties waar ik nog problemen mee heb.
    Maar dat zal hopelijk wel beteren door oefening.
     
  14. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    De heli is terug opgebouwd. De uiteindelijke schade is geworden:
    Hoofdrotorbladen
    Hoofdas.
    Feathering shaft.
    bovenste hoofdas lager.
    Flybar.
    En nog een paar stukjes van de canopy gechipt, maar das voor mij geen probleem. Van ver zie je dat toch niet.
    De heli vliegt terug strak.
    En nu terug oefenen...
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2014
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hallo @Bartvd:

    balen met de crash,
    maar dat hoort bij het vliegen,
    en ik denk, als je zo verder oefent,
    dat de crashes ook minder worden.

    ...stap voor stap,
    ik vind het knap,
    dat je alles van 2 kanten oefent,
    moet ik ook maar weer doen, ha ha

    suc6,
    Uwe
     
  16. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ja Uwe, het gaat steeds beter en beter. Ik kan al bijna een vierkant vliegen achteruit.
    Ondertussen heb ik gisteren nog eens last gehad van trillingen. :eek:nweer:
    Ik heb de kop uit elkaar gehaald en de feathering shaft zat weer vast. Alles uit elkaar gehaald en nog eens terug samen gestoken en hij vliegt weer perfect.
    Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe headblok.
     
  17. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Vandaag m'n eerste achtje gevlogen achteruit.:banana:
    Het zag er nog niet uit, het waren eigenlijk meer 2 vierkanten naast elkaar,
    maar 't is een begin.
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    zo Bart, en hoe laat begin jij met vliegen,
    bij ons is het om deze tijd nog donker :lol: , ha ha

    leuk man !

    groetjes, Uwe
     
  19. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Uwe,

    Ik vlieg meestal zo rond 7u30 een lipootje leeg, vlak voor ik naar het werk vertrek.
    Dan zijn vrouw en kinderen net de deur uit en heb ik alle vrijheid;)
    Voorlopig heb ik nog licht genoeg.
    Tot ze hier overschakelen op wintertijd, dan moet ik een nachtijker zoeken.:cool:
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ha ha , leuk

    ik heb om deze tijd nog geen zin in vliegen,
    eerder vecht ik met de avond donker worden ..

    groetjes, Uwe
     

Deel Deze Pagina