Batavia Vragen En Tips

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dirk51, 5 okt 2018.

  1. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Dat is inderdaad een heel leuk idee. Ik dacht van de LED in de epoxy te stoppen, dus dan gewoon de contactjes aan de pootjes. Ik ben ook van plan de lantaarn met bladgoud te bekleden voor een 'frisse look', dus wel oppassen voor kortsluiting dan :)
     
  2. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Inmiddels de LED's etc. binnen gekregen en aan het experimenteren. Een 2x4 mm rechthoekig gat in de kiel gemaakt voor de vrouwelijke connector. Vandaar schuin door een spant en een
    gaatje in het valse dek, waar dus nu de 'hoofd leiding' ligt. Vandaar verschillende LED's aan het proberen.
    Links geel, midden amber, rechts oranje. Het is wel duidelijk dat de LED's diffuse moeten worden door uit het zicht te houden, anders wordt het wel erg fel. Misschien ipv zwart, wit aan de binnen kant?
    Heeft iemand hier ervaring mee? Preferentie? IMG_2385.JPG
     
    SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Vroeger werd verlicht met kaarsen of walvistraan Dit geeft geel licht, dus ik zou voor de linkse led gaan.

    Eventueel een stukje geel folie ervoor doen?
     
  4. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Ja inderdaad. Ik heb de photo ook op FB geplaatst en iedereen zegt de linkse LED. Het oranje lijkt een beetje of het schip in brand staat, de amber is een beetje 'te modern'.
    Bedankt voor de gele folie tip voor een diffuser, ik ga dat eens proberen.
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inderdaad de linkse Led geeft het mooiste licht, maar je kunt ook de spanning naar beneden brengen door middel van een grotere weerstand. daar kun je ook eens mee experimenteren
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb op mijn leds met viltstift streepjes aangebracht om meer een olielamp te suggereren. Dat dempt het licht ook enigszins. Experimenteren dus.
     
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Als je het plastic van de LED behuizing licht schuurt wordt het ook diffuus.
     
  8. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Heren, bedankt voor de tips. Het LEDje zelf schuren vond ik toch te riskant. Gewone folie werkt niet, schijnt het dwars door heen. Folie heel voorzichtig schuren met heel fijn 320 grit werkt goed, maar als je het op de LED zelf zou plakken is het te dichtbij en maakt het niet veel uit.
    Het heeft dus wat afstand nodig en dan wordt het mooi diffuus. Het ligt dus voor de hand de folie van de venstertjes zelf te schuren (en wel aan de kant waar NIET de groefjes zijn). Dit ga ik
    dus maar proberen met het risico dat het mislukt en ik ergens weer een 1/2 mm stukje folie moet bemachtigen (om over mm papier hier in de VS maar te zwijgen :). Alles zit nog maar met plakband aan elkaar
    dus het wordt geen ramp.
     
  9. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Zo, de bedrading van de LED's (behalve de lantaarn is gedaan). Ik heb besloten andere (meer diffuse LED's) te gebruiken. Ook de vensterbankjes wit geschilderd, dat gaf wat meer diepte, maar niet zo dat je bij de schipper op zijn bord kan kijken. De venstertjes moest ik opnieuw maken. Daar heb ik een pizza (Detroit style :) doggie bag voor gebruikt. Perfect helder folie maar dunner (1/4 mm) Het mm papier dat ik nodig had gewoon uit geprint.
    De Lantaarn is ook haast klaar, met bladgoud gedaan en ook nieuwe venster ruitjes. Voor de stangetjes, messing buisjes gebruikt waar de bedrading door loopt. Ik moest helaas wel afwijken van de exacte plaatsing van de lantaarn daar, de bedrading onder het spiegel dek moest. De stangen gaan nu dus het hakkebord in (de gordijntjes) en zijn verticaal langer om boven het spiegeldek uit te komen.

    Hier een paar pics met lichten aan en uit. Lantaarn pics volgen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    TIMBERWOLF, janzwart, *Hans* en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een alleraardigst gezicht zo. Prachtige kleur licht zo.
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat is inderdaad mooi gelukt zo!
     
  12. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Met dank heren. Hier de lantaarn. Ik heb de LED in het onderste deel verzonken. Top en bodem van lantaarn volledig in 23kt goud verguld. Dit kaatst ook het licht goed tussen top en bodem. Sommigen vinden het te bling bling maar ik ga het bladgoud met een matte varnish van Vallejo eindigen. Het voordeel van bladgoud is dat het zeer fijne details bewaard die anders al gauw 'vol geschilderd' worden. Nadeel is het extra werk, en pas op laat geen ventilator aan, het vliegt zo weg :) Ik doe ook het galjoen ornament en leeuw zo, maar voor de rest nog niet besloten. Zoals ik al zei: de bedrading met de current limiters zijn in plaats, kan de dekken aanbrengen en door gaan. P.s Wel besloten de stangen van de lantaarn volgens plan te doen, anders belemmeren de stangen het prachtige hakkebord toch te veel. Het betekent dat de voeding bedrading door het spiegel dek omhoog moet daar de stangen van de lantaarn door de holle wulf binnen komen. Ik zal de aansluiting daar moeten solderen en 'weg moeten moffelen' :)
    Maar goed dat duurt nog wel even, eerst terug naar de berghouten install. IMG_2406.JPG IMG_2407.JPG Bekijk bijlage 297691 IMG_2406.JPG IMG_2407.JPG IMG_2407.JPG IMG_2406.JPG
     
    SjorsZ, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit is een erg mooie lantaarn geworden!
     
    Dirk51 vindt dit leuk.
  14. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    De lantaren is echt heel mooi geworden.
    Ik ben zelf bezig aan de 7 provincien, en daarbij zitten ook veel ornamenten aan die goud moeten worden.
    En nu ik jou bladgoud zie, lijkt me dat wel iets om ook bij mijn schip te gebruiken.
    Heb jij, of is er ergens een werkomschrijving te vinden voor het verwerken van bladgoud??
    De tips & tricks zijn welkom....
     
  15. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Dank je Ruud

    Bladgoud komt in een kit. Nu woon ik in de U.S maar ze zijn natuurlijk ook in Nederland te krijgen. De kit heeft 3 delen. Je begint met het ornament in de 'grondverf' te zetten. Dit is de dunne onderlaag die oker geel van kleur is en als de base voor het goud dient. Als het droog is doe je de adhesive erop. Die laat je een uur drogen zodat het kleverig is en dan gaat het goud erop. Daarna kan je een varnish aanbrengen voor bescherming. Het oker is van belang dat als je hier en daar wat mist, het niet opvalt. Het goud is inderdaad 23 of 24 kt en komt in een een klein boekje. Het zit tussen 2 soort vloei papiertjes als bescherming. Je gebruikt zo'.n papiertje om het op het ornament aan te brengen. Raak het goud NOOIT met je vingers aan, het is maar een paar micron dik en waait ook zo weg. Dan met een brush (komt met de kit) duw je het goud in het ornament. Persoonlijk hou ik er niet van dat het te glanzend is maar een beetje 'fijn versnipperd'. Het versnipperd meer als je de adhesive niet te lang laat drogen, experimenteer. Tot slot gebruik ik mat varnish van Valleho, daar ik geen glanzende finish wil.

    De kosten. Een booklet goud kost hier $20 voor 10 sheets, ik denk dat je in Nederland voor onder 50 Euro klaar bent maar voor een schip als de 7P is het zeker waard. Persoonlijk vindt ik het frisser dan verf maar uitkijken dat het ook weer geen kerstboom wordt :)
    Laat me weten als je meer info wil, succes.
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  16. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Dankjewel voor de tips & tricks over het bladgoud
    Zodra ik aan de ornamenten toe ben, ga ik het zeker mee aan de slag.
    Ik hou je op de hoogte van het resultaat.
     
  17. Dirk51

    Dirk51

    Lid geworden:
    1 okt 2018
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Austin, Texas
    Tuurlijk. Het mooie is dat er altijd een plan B is. Als je het niet mooi vind kan je er altijd over heen verven. Je kan ook gedeeltelijk vergulden. Met de leeuw van de Friesland had ik liever alleen gouden manen maar de rest rood geschilderd.
     
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Even een vraag over de ornamenten, van de Batavia.
    Ik heb in mijn doos 6 kleine ornamenten zitten waar ik ff niet uitkom waar deze geplaatst dienen te worden.
    Wie o wie weet raad???
    Misschien de admiraal zelf???
    Het gaat over deze:
    IMG_4294.JPG
    Alvast dank voor het antwoord
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Onder de zijgalerij zitten een aantal figuurtjes tegen de ronding gelijmd. Deze hoofdjes horen daar weer onder.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je voor het antwoord Hans:worship:
     

Deel Deze Pagina