batterij kapot ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jelle-, 28 jul 2004.

  1. Jelle-

    Jelle- Guest

    Ik heb bij pkracing een tijd geleden een auto gekocht met daar bij 4 batterijen voor me ontvanger, dit zijn 4x sanyo nmh-2100 batterijen.

    Er werd een standaard RX+TX lader bij gegeven (zo'n zwart 4kant ding met een stekker er aan geplakt en 2 draaden er aan 1 voor rx ander tx en 2 lampjes, rx en tx).
    Maar in een andere modelbouwzaak werd me verteld dat die lader helemaal niet geschikt is voor NI-MH batterijen.

    Hoe zit dat nou, laad dat niet optimaal, zijn me batterijen nu verrot, of kan hij die batterijen wel gewoon laden ?
    Ik heb ze iets van 5 keer velledig geladen met die lader.

    Nu wil ik nog 1 zo'n batterij kopen en alle 5 aan elkaar zolderen (accu packje maken van 6v) kan dat..? buiten die lader om dan, komt toch een nieuwe lader.
     
  2. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Allereerst is het niet verstandig reeds gebruikte cellen met nieuwe cellen te combineren om een pack te maken. Vooral niet bij NiMH, want wanneer één cel ermee ophoudt, houdt het hele pack ermee op. ;)

    Voor wat betreft de lader; ik ga ervanuit dat de cellen langzaam worden geladen (max 1/10C), en dan is het gebruik van de bijgeleverde stopcontact-lader geen probleem. Ik vind het dan ook een beetje raar dat de modelbouwzaak je vertelde dat de lader helemaal_niet geschikt is voor NiMH...:roll:
    (Tuurlijk zijn er betere (en dus duurdere) laders, maar zolang het langzaam laden betreft, wil het best. :))
     
  3. Jelle-

    Jelle- Guest

    Oke gelukkig maar :)

    Aangezien dat ik de batterijen amper gebruikt heb en ook nog is langzaam geladen heb kan ik denk ik wel een extra batterij kopen en er een pack van maken.

    Bedankt iig
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik vrees dat de lader die je hebt maar met 50 of 100 mA laadt, dan is het 2 nachten wachten voordat je 2100 mAh vol zit....

    Het kan dus inderdaad ook zo zijn dat door een te kleine laadstroom de cellen geen kracht ontwikkelen om ook weer kracht af te staan.
     
  5. Jelle-

    Jelle- Guest

    Ziek... dat is tog nie normaaaaal, das abnormaaal!! :)

    Dat moet dus echt wel sneller, morgen ga ik langs vasco, kijken voor een snel lader die rx, tx en glowstarter.. snel kan laden in 1 keer
     
  6. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Waarom zou je er een accu bij aan solderen? Je ontvanger kan erdoor stuk gaan, en kunnen je servo's er wel tegen? Ik zie hier echt het nu niet van in.
    Aangezien je een glowstarter gaat kopen zal het wel een glowmotortje zijn. Dus je accu dient niet voor de aandrijving.
    Als je telkens voor je gaat rijden 's nachts je batterijen oplaad met dat eenvoudige ladertje kan je een heele dag rijden. Gebruik gewoon dit ladertje en geef je geld uit aan andere nutigere dingen. Dat ladertje is prima voor wat het moet dienen.
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Heftige ontvangeraccu voor een brandstofauto... Het grote nadeel van deze langzame laders is dat ze geen delta peak detecteren en dus niet afslaan als de accu al vol is hetgeen (ff zoeken, vaak uitgelegd) kristalgroei en dus verminderde prestaties tot gevolg heeft. Als je naar een andere lader gaat kijken neem dan een delta peak charger geschikt voor NiMH. Een ontvangeraccu moet je overigens niet gaan snelladen...
     
  8. Jelle-

    Jelle- Guest

    Ik heb een ontvanger met BEC en ik heb 2 HiTec servos van 12kg ofzo...
    Die hebben 6v nodig en dat klopt ook wel, met 4,8 remde hij wel maar niet optimaal, ik heb nu even tijdelijk een 700mah 6v accupack en dat remt als een gek, als ik hard ga en vol in de remmen ga staat hij op ze voor wielen :)
    Dat met 1 vieber remschijfje, werkt dus echt wel goed die 6v en ik heb gehoord dat BEC er voor zorgt dat er nooit teveel volt naar je servos en ontvanger kan gaan.
    En ik heb nou eenmaal die 4 batterijen liggen en aangezien 6v me zo bevalt ga ik niet terug naar 4,8 maar wel naar wat meer ampere.

    Waarom zou het niet verstandig zijn om dat packje dan snel te laden ?
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Er is een verschil tussen 'vlot' laden met bv 0.5-1C of 'snelladen' vanaf 1C of hoger. De ontvangeraccu moet over lange tijd een relatief lage stroom leveren, een snelgeladen accu is beter in staat om gedurende korte tijd een hoge stroom te leveren. Als je dus de ontvangeraccu snel laadt zal deze voor z'n doel dus iets minder presteren. Maar met 0.5C of 1C zit je accu nog met 1-2 uur vol hetgeen heel wat anders is dan 2 nachten :wink: ...

    Als je een ontvanger met Battery Eliminator Circuit (BEC) hebt dan heb je dus geen accu nodig :D , lijkt me dus niet helemaal kloppen (of ik ben gek). Een electronische snelheidsregelaar heeft meestal BEC zodat de aandrijfaccu tevens als ontvangeraccu dient.

    Pas dus op, als je geen circuit hebt dat de voedingsspanning terugregelt naar 4.8-6V kun je toch bij lang gebruik wat slopen. Een vers geladen 5 cellen accu heeft meer dan 6V spanning!
     
  10. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Als je een computer lader koopt (wel duur maar dan heb je ook wat) dan hoef je niet te kijken of je nou met 1 C 2 C of iets dergelijks laat, want hij zoekt zelf uit met hoeveel hij kan laden. Mijn zender accu bijvoorbeeld hang ik ook altijd onder de computerlader en dat zijn 600 mAh penlightjes en die laat hij ook gewoon met 3 A, das dus 5C.
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    :offtopic: @Maarten, net als de ontvangeraccu kun je de zenderaccu beter ook niet snelladen heb ik altijd begrepen. Op een computerlader kun je ook handmatig de stroom instellen en toch automatisch laden...

    @Jelle, wat Maarten zegt vindt ik trouwens ook, een computerlader is even een wat hogere uitgave maar dan heb je ook wat. Hiermee laden is absoluut beter voor de accu's en de prestaties. Echter, als je alleen zender- en ontvangeraccu's moet laden is het overkill... dan voldoet een simpel delta-peak ladertje ook.
     

Deel Deze Pagina