Batterijtje laden, standaard vraag.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door icewim, 5 aug 2004.

  1. icewim

    icewim Guest

    Hoi; ik ben voor mijn brandstofauto een accupakje aan het maken voor de ontvanger/servo's.
    Nu doe ik hier 5 NiMh 1.2 volt 1800Mah aa batterijen in om aan de 6 volt te komen; in serie uiteraard.
    Nu staat er op de batterij zelf dat je de eerste keer met 450Ma moet laden, voor 5 uur.
    Nu heb ik een robbe lader5 (8310) en realiseer mijzelf dat dat niet het meest ideale zal zijn.
    MAAR;...........KAN ik die batterijen met dat ding laden? Op standje 500Ma dan ook?
    Om er een andere lader te kopen wordt ff te gortig.......dus.....
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    1800/10 = 180 mAh

    Aan te bevelen om ze in de avond op de 150mA stand te zetten en 15 uur later ze er af te halen, dat gaat prima.

    de 500mA stand met 5 uur ga je vergeten en worden ze overladen....
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    1 Batterijen zijn niet oplaadbaar, accu's wel.
    2 500mA is geen probleem, de nauwkeurigheid van de opgegeven laadstroom is ook niet al te groot.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als de fabrikant 450mA voorschrijft is 500mA natuurlijk ook geen punt. Het is alleen wel zo, dat NiMH accu's bar slecht tegen over-laden kunnen.
    Ik zou toch mooi al na 3 uur eens gaan voelen of de accu's nog niet warm worden, want dan is het oppassen geblazen. Vervolgens zou ik er de daarop volgende twee uur een familielid mee opzadelen om af en toe eens te voelen en te waarschuwen als het warm wordt.

    Met een Lader 5r kun je deze cellen alleen 100% veilig laden op 180mA en dan uiteraard gedurende 14 uur.
     
  5. Guest

    Guest Guest

    Icewim,

    Heb je de email ontvangen? Je eerst opgegeven email klopte niet (heb ik verkeerd opgeschreven).

    Goedkoop en probleemloos laden kan op tijd (dan wel van te voren ontladen. Ik zal je de volgende keer wat laten zien.

    Rob
     
  6. icewim

    icewim Guest

    Hallo Rob; ja, dank je voor je mail! Ik wilde nog langskomen, maar het was erg druk en doe dat dus volgende week.
    Hoe kom jij trouwens aan dat zonnet adres als ik vragen mag?
     
  7. icewim

    icewim Guest

    Uhhhh....er staat met 180 Ma laden, maar mijn lader doet alleen maar 100 of 500. De batterijen zijn niet leeg nu ik het pakje zo heb en zal ze dus eerst leeghalen, maar hoe en in welke stand nu laden dan?
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Blijkbaar heb je geen lader 5r, maar een lader 5. Deze heeft inderdaad geen 180mA uitgang, maar wel twee 100mA uitgangen, die je aan elkaar kunt knopen.
    Dit gaat als volgt:
    - van de twee 100mA uitgangen knoop je de minnen aan elkaar. Je moet dan uiteraard een laadsnoer maken met twee banaanstekkers aan de zwarte draad.
    Intern in de lader zijn de plussen van alle uitgangen reeds met elkaar verbonden, vandaar dat je hieraan niets hoeft te doen. Je mag dus, zowel in de lader 5 als de lader 5r, straffeloos meerdere uitgangen aan elkaar knopen om op de gewenste laadstroom te komen.

    Uiteraard is nu de laadstroom 10% meer dan gewenst, maar dit is niet zo'n punt. Uiteraard kun je ook wat veiliger te werk gaan en een 100mA- en een 50mA-uitgang aan elkaar knopen. Je kunt in beide gevallen vanuit elke ladingstoestand 14 uur gaan laden.
     
  9. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Maar Jan je mag toch maxinaal 500 mA totaal uit het ding trekken. 5r staat dat op.

    Dus als je de 500 uitgang gebruikt mag je de andere niet meer gebruiken.

    gr Remco
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    :oops: Dat was ik inderdaad vergeten. De lader is echter niet tot 500, maar tot maximaal 700mA te belasten.
     

Deel Deze Pagina