Baudis Jedi F3B

Discussie in 'F3B' gestart door Discus2ct, 11 jan 2015.

  1. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    De Baudis Jedi F3b is binnen. Wat een topkwaliteit leveren die mannen zeg. Echt indrukwekkend! Vandaag de servo's besteld (Futaba S3150 voor de vleugels en S3155 voor de V-tail).
     
  2. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    [​IMG]

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    [​IMG][​IMG]


    Het zijn allemaal avond foto's. Ik zal binnenkort nog even een paar foto's plaatsen bij daglicht en in elkaar gestoken.
     
  4. heij_eri

    heij_eri

    Lid geworden:
    5 jun 2007
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
    Jedi

    Ziet er goed uit! Vliegt ook goed.. Zowel bij F3B als F3F.

    Erik.
     
  5. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Nice! Laat de foto's maar komen :)
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Succes Daan,

    Ik hoop hem gauw te zien op een clubavond of op het veld of MV2.

    Rick
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gefeliciteerd met deze topkist! Eindelijk ;)

    Heel veel plezier er mee.
     
  8. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Gaat wel lukken dat plezier. Alleen al kijken naar de vorm en kwaliteit geeft een smile van oor tot oor.

    @Rick, a.s. vrijdag avond is er weer clubavond. Ik neem hem dan mee met wellicht al de servo's etc. Kan wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van een aantal stappen en methoden.

    Het enige wat ik mis bij de Jedi is een korte handleiding met gegevens over de inbouw van RDS en positie servo's in de romp.

    De hoek waaronder de servo's en aansturing van de RDS bij de flaps en ailerons moet worden ingebouwd is voor mij nog een vraagteken. Er zijn verschillende systemen waarbij de servo's soms ook deels los worden gemonteerd. Zoals ik het nu zie is er bij mij sprake van een gelagerde montage waarbij de servo's geheel vast worden gemonteerd.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2015
  9. heij_eri

    heij_eri

    Lid geworden:
    5 jun 2007
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
  10. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Zo goed ze ook zijn in de kwaliteit van de modellen die ze leveren, de informatie betreffende installatie blijft sumier. De betreffende RDS video's laten een aantal aspecten zien, maar wat ze precies doen wordt er niet duidelijker van naar mijn idee.

    Belangrijke aspecten t.a.v. de hoek van montage van de frames worden niet duidelijk na het zien van de filmpjes. Ook het ontbreken van enige woordelijke onderbouwing (ik heb althans geen geluid) maken de filmpjes naar mijn gevoel bijna onbruikbaar als echte informatiebron voor installatie.

    B.V. in RDS filmpje 1 wordt de Joke op de servo gelijmd. Maar onder welke hoek en of hierbij de servo center staat (vooral een vraag bij de Flaps) is dan de vraag.

    Bij filmpje 5 (zie hieronder) wordt de servo in het servo frame geschroefd en daarna verlijmd. Maar hoe hij de positie precies bepaald en in welke stand hierbij de servo staat is mij nog onduidelijk.

    [​IMG]

    Je snapt dat ik dit graag helder heb alvorens de zaak te gaan lijmen. Dit kan maar een keer goed ;).



     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik mis ook filmpje 0 die de voorbereiding en instellingen laat zien.
    Vrijdag ben ik op de club, kan ik laten zien hoe ik in de afgelopen 3 modellen RDS heb ingebouwd. Is dat te laat?

    Rick
     
  12. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Nee hoor Rick, geheel niet. Er zijn nog vier servo's onderweg van de zes. We hebben alleen bestuursvergadering vanaf 20:30 uur, maar neem alles sowieso even mee.
     
  13. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik ben bezig met het bouwen van de Jedi van Baudis, maar blijf net wat vragen zitten tav de ballasttube.

    De ballasttube is zo ontworpen dat als hij is gevuld met ballast, deze blokjes automatisch worden gefixeerd wanneer de neuscone er overheen is geschoven.

    Een tweede belangrijk aspect is de totale lengte van de blokjes op een rij. Vervolgens wordt precies de helft van deze lengte genoteerd op de ballasttube wanneer deze is 'geladen'. Dit 'middelpunt' zal vervolgens precies in het gemiddelde zwaartepunt worden aangebracht, zodat met of zonder ballast het zwaartepunt en balans blijft gewaarborgd. Je hoeft dus nooit lood bij te plaatsen als je een ander gewicht wilt vliegen.

    Nu lijkt echter in de juiste positie de ballast nog niet goed gefixeerd te worden met neus cone er op geschoven. De blokjes schuiven nu nog iets bij het kantelen.

    Ik weet niet of ik nu nog iets over het hoofd zie, maar wil vragen of mensen ervaring hebben met dit systeem van Baudis wat al op een aantal andere modellen is toegepast. Wellicht kunnen zij de oplossing aandragen van hoe ik dit moet aanpakken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op RCgroups werd aangegeven dat de rand van de opening van de tube samenvalt met de rand van de romp opening, maar dit is qua meting absoluut niet het geval.

    [​IMG]

    Zo in ieder geval niet dus.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  14. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Lees nu dat ik de positie op de juiste manier heb bepaald. Echter blijft nog even de vraag of de blokjes inderdaad altijd iets heen en weer kunnen schuiven in de tube? Wellicht hoort dit gewoon en zijn mijn vragen direct allemaal beantwoord .

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    [​IMG]

    Hier boven een beknopte handleiding voor de installatie van de RDS en servoframes in de vleugels.

    Punt 5 en zes betreft het voorbereiden van de servo. De Joke moet worden verlijmd met de servo. Echter wordt er ook mould-release gebruikt, de vraag is nu of de metalen vertanding van de servo's inderdaad vast verlijmd moeten worden met de aluminium Joke met contra vertanding (zoals bij een servoheveltje), of dat de epoxy alleen wordt gebruikt om de grip van de vertanding te versterken, zodat het aluminium minder snel wordt gestript bij zware belasting van een flap of aileron? In dat geval zou de totale kop van de servo ingesmeerd worden met release was om de servo altijd nog los te kunnen trekken als dat moet.

    Verder wordt in stap 7 het lager blijkbaar met CA op de aluminium Joke gelijmd en wordt deze los in het epoxyplaat houdertje gedrukt (die eerder in het servoframe wordt verlijmd). Liever dus geen wrijving tussen metalen kager en aluminium joke begrijp ik hieruit?

    [​IMG]

    Wellicht heel logische stappen voor de mensen met ervaring met het afbouwen van dit soort kisten, maar ik wil het graag eerst begrijpen alvorens alles vast te lijmen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  16. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    wat betreft de ballast buis.
    Deze zo verlijmen dat de cg hetzelfde blijft of iets naar achteren verplaatst.

    Wat betreft de ruimte voor de ballast.
    Deze opvullen met een triplex houtje zodat de ballast niet meer kan verschuiven.
    (dit is bijna standaard voor al Baudis zijn wedstrijd modellen).
     
  17. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Dank Jeroens, dus ik begrijp dat enige speling van de ballast bij gesloten neus cone, altijd een beetje aanwezig zal zijn. In dat geval weet ik dat ik zelf wel de juiste montagepositie heb bepaalt. Ik zal dit snel weer oppakken.

    Mochten er nog andere Baudis kenners zijn als ervaringsdeskundigen, dan hoor ik het graag.
     
  18. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Bij mijn Fosa, zelfde inbouw als Jedi, had ik dit opgevuld met triplex en net zolang geschuurd tot er geen speling was.
    Lood dat verplaatst in de lengte richting in niet zo prettig.
     
  19. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Dag Daan,

    Om te voorkomen dat de ballastblokjes gaan rammelen heb ik in mijn Fosa Lift een 3 hoekig blokje gemaakt uit balsa. En hier: f3bnk2013 heb ik ook nog iets geschreven over het nog veel beter vastmaken van de ballastbuis. Die kan bij een harde landing al je apparatuur kapot "beuken". Voor meer foto's en vragen kun je me mailen.

    Succes
     
  20. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik ga zelf een vulblokje maken zodat er een mooi strakke passing ontstaat. @sanderB, de link die je hebt bijgevoegd lijkt een error te geven. Er wordt niets geladen. Heb je eventueel nog een andere link?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina