BC Concepts engines Vector v series

Ik heb een auto gekregen (huurder is naar buitenland vertrokken) zonder remote control, ik weet totaal niet wat het is, ik ben ook een totale newbie (m'n eerste post overigens).

Het is een brandstof auto. Sticker staat BP of BC concept engines (zit op werk kan even niet kijken). En op de zijkant staat Vector Vseries en Serpent.com. Op de koeling(?) ding wat boven het plastic uitsteekt staat H.Collari gegraveerd, wellicht is dat de vorige eigenaar.

Ik zou niet weten hoe ik dat ding moet starten. Er zit ook geen trekhendel aan. Ik moet eerst nog even een remote controle halen. Ik wil dan ook een goedkoop ding hebben aangezien ik niet weet of ik het leuk vind? En uberhaupt of de auto de moeite waard is?

Alvast bedankt!

Als ik thuis ben dat ik even foto's plaats, misschien dat iemand mij kan vertellen wat het is.

De motor zal wel een RB Concepts zijn, aan de andere kant zal wel iets van een C4 of een C5 staan, de Collari op de kop betekent dat die door Collari getuned is.

Deze auto's zijn erg snel, moeten gestart worden met een startbox, lopen op een modelbouwbrandstof met 25% nitromethaan en ik raad je aan om een club in de buurt te zoeken.

Om je een idee te geven:
zRSnLNnUg9Y[/media] - RC european championship warm up efra 1/8 track quarto A 1 of 2

Laatst bewerkt door een moderator:
[offtopic]Dat ziet er eng snel uit en tennis-nek verrijkend zo snel gaat het, geen aanvulling op de TS maar hier moet je goed voor zijn ;)
Ben benieuwd Fean hoe je dit gaat oppikken en of je er wat mee gaat doen.
Even erin stappen is er nu niet bij ;-)[/offtopic]

Dit is geen auto voor iemand die net gaat starten met deze hobby en lekker vrij op een straat wil gaan crossen (al wordt het wel gedaan).

De Vector is officieel niet meer gesupport door de fabrikant, onderdelen zal je in de reguliere handel moeilijk vinden en moet je het meer op marktplaats en ebay zoeken. Ook met die motor doe je er verstandig aan om die eerst te controleren op roest en speling en eventueel de drijfstang vervangen.
Voor een ervaren persoon even een kleine moeite...

Mocht je deze auto met goedkoop zendapparatuur willen opbouwen is het verstandig om wel voor een failsafe te zorgen.

Als je aangeeft waar je woont kunnen we misschien een winkel of een club in de buurt aanbevelen.

het is in ieder geval een Serpent Vector
als er geen trekstarter opzit heb je waarschijnlijk ook een startbox nodig

deze?
Serpent Model Racing Cars - Product - VECTOR NT 2002

Serpent is voorzover ik weet zeker wel de moeite waard :)

Inderdaad, dat is hem wel ja! (Inmiddels nog geen tijd om foto's te maken..). Uit 2002 dus.. dat is inderdaad ouder. Dit is wel NT er staan stickers waar V-series op staat, misschien is hij dan nog ouder?

Inmiddels bij Quartel Pijnacker geweest, en inderdaad iedereen met een glimlach.. "wow..nou nou.. mij aankijkend.. dit gaat heel erg hard hoor"! Ik dacht dus ook dat Collari de vorige eigenaar van de auto was geweest, dus ik was iets te enthousiast geweest om hem met de vijl "eigen" te maken:rolleyes:...ze lachten mij een beetje uit, behoorlijk newbieactie natuurlijk.

Inmiddels een zender gekocht, dat andere ding of ontvanger geplaatst met tape onder de auto. Gloeiplug gekocht, adapters en benzine/Fuel. Batterijen geladen in beginsel wilde hij niet reageren... batterijen, moest een andere plugje in de zender stoppen zodat de masterzender de auto kon vinden. Ik moet nu nog een startbox kopen. Ik zag op internet (marktplaats) een serpent voor 40 euro? Ik neem aan dat die boxen voor alle auto's gelden?

Bij Quartel Pijnacker vertelde men mij dat ik de lagers moest schoonmaken... dus ik heb wat opengedraaid bij de tandwielen, 1ste tandwiel eraf dan zie je wat (wit) filter die je aan de rand van het wiel met een inbus kun losdraaien. Dit ging naar mijn mening niet goed. Na dit ben ik dezelfde dag in Quartel Veenendaal (was in de Meern op bezoek) geweest en die vertelde mij dat dit de koppeling/versnelling was en die moest loszitten, maar hoe los??:confused: Ik zag dat men in Hoofddorp nog Serpent verkoopt, dus ik ga daar maar eens langs en vragen of ze dit voor mij controleren. Wellicht hebben ze nog een startbox liggen...

Gekke vraag, hoe zet je zo een auto eigenlijk uit? Ik zie geen uitknop of benzine kraan, uitlaat inknijpen geen lucht? Ik woon in Alphen aan de Rijn, misschien eens een club bezoeken(?) en kijken of iemand mij kan helpen dingen te controleren, je leert toch erg veel in een weekend;-)) Leuk!

Laatst bewerkt:
haha leuk bericht :D dat is een mooie auto!

de auto zet je uit door met een doek de uitlaat dicht te houden, of de benzine slang dicht te knijpen, of het vliegwiel te blokkeren, hier zijn de meningen over verdeeld. ik houd de uitlaat gewoon dicht, andere mensen roepen dan dat je hem verzuipt....geen last van ;)

op de andere vragen heb ik zo het antwoord niet.... maar andere forumers vast wel!

Het heeft zin om je vragen gewoon hier in de zoekfunctie te zetten om het eea te leren. Ook de paar topics die vast bovenaan staan hebben veel info.

Uitzetten doe je gewoon het handvat van een schroevendraaier even tegen het vliegwiel zetten.
Startbox idd een 2e handsje van marktplaats.

Alphen aan de rijn, das redelijk om de hoek. Je kunt bij www.machheemstede.nl kijken, als het in het weekend goed weer is zijn ze daar wel bezig.

inmiddels 280 euro verder, lagers vervangen, versnellingsdingen veranderd etc, ben in Hoofddorp geweest en deze heeft hem nagekeken. Ik zelf kan dat allemaal niet. Hij starte gelijk, wat een lawaai en geweld zeg, dit had ik echt niet verwacht. Daarna ben ik naar vleuten gereden heb op een afgelegen park lopen knallen.. mijn hemel dat ding is toch wel heel erg snel voor mij. Merkte al op dat de kap toch wel ding doet mbt downforce. Ik vraag mij af of ik niet beter eerst een electische auto had kunnen kopen voor dat geld... alhoewel dit is toch wel heel erg gaaf hoor! Snel gloeiende genade!!

Nou begrijp je ook waarom die auto op het circuit thuis hoort.... Daar zijn geen putten, drempels en stoepranden....

Veel plezier ermee!

Pas op met vol gas over grote vlaktes rijden, dat vinden deze motoren niet echt lekker, te lang op hoog toeren is schadelijk.
Als de motor nog goed presteert doe je er verstandig aan om de drijfstang te vervangen en dan ook regelmatig (om de 5 liter) te vervangen. Kost je een paar duiten maar voorkomen is beter dan genezen en de genezing is een stuk duurder.

Om een idee te geven raakt de drijfstang vermoeit en zoekt het op een gegeven moment een weg naar buiten:

schade.jpg

Een motor van 400+ euro in 1x rijp voor de sloop.

Pas op met vol gas over grote vlaktes rijden, dat vinden deze motoren niet echt lekker, te lang op hoog toeren is schadelijk.
Als de motor nog goed presteert doe je er verstandig aan om de drijfstang te vervangen en dan ook regelmatig (om de 5 liter) te vervangen. Kost je een paar duiten maar voorkomen is beter dan genezen en de genezing is een stuk duurder.

Om een idee te geven raakt de drijfstang vermoeit en zoekt het op een gegeven moment een weg naar buiten:

schade.jpg

Een motor van 400+ euro in 1x rijp voor de sloop.

Ok dat ziet er erg inderdaad slecht uit!

In Hoofddorp is de auto zo afgesteld dat de auto niet op z'n top loopt/haalt. 110-120 was gemakkelijk te halen vertelde hij, ik geloof het best maargoed ik vind 80-100 al hard, ik zou het verschil ook niet merken denk ik. Die plek in vleuten is niet groter dan 100-150mtr lang en 30mtr breed.

Ik ben al wel het tuutje van de uitlaat kwijt.. te laat geremd hij gleed net het gras in.. (hij zal daar wel zou liggen..) Weet iemand of dat tuutje enig nut heeft? Ik zag auto's op de toonbank namelijk zonder. Ook de plug was losgegaan(?) Begreep in eerste instantie niet waarom hij niet starte..

Joostt; ik woon niet in Vleuten, ik heb een witte/zwarte kap met zwarte strepen over en weer.

Is het normaal dat de gloeiplug los komt te zitten? Laatst wilde ik hem stationair laten lopen (even geluid laten horen;-)) en sprong deze eruit?

Tuutje van de uitlaat ben ik ook al kwijt... uberhaupt enig nut?

Bespeur ook dat schroeven snel los gaan zitten. Bij de achtervering was ik al een schroef kwijt, de boel hing los!

De status van een gebruikte hands auto is moeilijk te bepalen, versleten plastic, vergeten locktite etc. is moeilijk te zien. Ja, schroeven kunnen los trillen en dient de auto ook regelmatig geïnspecteert worden zoals dat ook in de echte racerij gaat.

Tuutje uitlaat heeft 2 functies, het dempt geluid en zorgt dat de verbrande olie meer naar de buiten-zijkant wordt afgevoerd.

Dat de plug eruit floept kan 2 dingen betekenen, of hij heeft niet goed vast gezeten of het schroefdraad is kapot.

Back