BEA Hawk HK voor 90mm EDF

Ik had in het EDF forum al even gevraagd of er interesse was in een bouwverslagje van dit model. Ik kreeg daar een aantal positieve reacties dus hier komt het verslag(je):

Het model in kwestie is de BEA Hawk zoals deze door HobbyKing op dit moment wordt aangeboden. Het is een model me een composiet romp en houtbouw vleugels en stabilo. De eerste indruk van het model is erg goed. Het model is voorzien van een zeer fraai kleurenschema en rijkelijk voorzien van decals die het schaalgevoel vergroten. De lak zit er vrij dik op en is voorzien van een laag blanke lak die ook de decals beschermd. Zelf had ik het niet zo mooi kunnen spuiten.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18609
7333925956_847e0acd9c_c.jpg

Normaal gesproken zou ik dit model met een bungy afschieten, maar omdat er een fraaie set elektrische retracts voor te koop is wil ik toch gaan proberen vanaf gras hiermee op te stijgen. Dit zijn de retracts in kwestie:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19949
7333919054_5bdd4072bc_c.jpg

7333919660_b951997c13_c.jpg

De multiplex constructie bij het neuswiel is wel erg fragiel, zeker voor gebruik op gras. Ik heb deze versterkt door er 2 houten balken van 10x10 mm in te lijmen. Zie foto's
7333920242_b3f32aa64e_c.jpg

7333921534_56c6999cc9_c.jpg

De lange balken zorgen er hopelijk voor dat de krachten bij het landen doorgeleid worden naar de servo houder in de neus. De retract zit met lange houtschoeven door de balk heen vastgeschroefd.
Om het neuswiel stuurbaar te maken moest een servo met pull-pull sturing worden ingbouwd. De staalkabel en overige hardware is keurig meegeleverd (behalve de krimpkous):
7333922068_e641845eb7_c.jpg

7333922632_8b437c9c05_c.jpg

Ik moet alleen nog iets verzinnen zodat de staalkabels netjes naar binnen getrokken worden als de retract inklapt.
De gebruikte servo is een 12.5 gram Corona metal gear(HobbyKing R/C Hobby Store : Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec).

In de vleugels ziet de bevestiging voor de retract er een stuk beter uit. Ik heb wat dunne CA gebruikt om e.e.a. na te lijmen voor de zekerheid.
7333917334_03ed30f8c5_c.jpg

7333921028_080c45ac16_c.jpg

Voor de aansturing van de flaps gebruik ik dezelfde servo als voor het neuswiel. De rolroeren krijgen de digitale variant. Eigenlijk wil ik er een 3Kg servo in hebben, maar die staan al 2 maanden in backorder. Zodra die binnen zijn worden de 2.2Kg servo's vervangen. Mocht in de tussentijd blijken dat ze wel goed voldoen dan laat ik ze gewoon zitten.
De aansturing van de flaps:
7333917868_d4d4405f65_c.jpg

]
7333918418_3d5d611321_c.jpg

De hardware die hier is toegepast zit niet in de kit. Die vond ik echt te slap voor gebruik in de vleugel. In de staart heb ik ze wel toegepast, al ben ik hier nog niet helemaal gelukkig mee. Er zit vrijwel geen speling op, en door de kleine ruimte zal een standaard kwiklink hier wel erg lomp staan.
7333924582_77ff534967_c.jpg

Hier komt nog een dun kunststof kapje overheen om de servo te verbergen.

De ducting is compleet in glasweefsel/polyester uitgevoerd en ziet er prima uit.
7333923420_b700253b71_c.jpg

7333923964_e3a0942765_c.jpg

Om imploderen te voorkomen heb ik er koolstof roving omheen gewikkeld en met CA lijm vastgezet. CA hecht prima en door dit goed in de roving in te masseren ontstaat een aardige versteviging.
7333926572_05141c13c8_c.jpg

Voor de aandrijving heb ik gekozen voor een ChangeSun 12 blads ducted fan. Deze fan is min of meer een clone van de onbetaalbare Stumax EDF (>$ 350,- voor enkel de EDF unit zonder motor). De motor is een Typhoon 700-68 1200KV met 8mm as. De motor past perfect in de EDF behuizing en de adapter voor de fan past perfect op de 8mm as. Bij veel van deze fans zijn de adapters het zwakke punt, veel zijn niet recht geboord, die van mij gelukkig wel. De Fan is opgebouwd uit 12 losse bladen die in een alu houder worden gezet en met een alu ring worden vastgeklemd. Omdat ik de fan al gemonteerd en uitgelijnd had voor ik aan dit verslag begon heb ik er helaas geen foto's van. Omdat het uitlijnen van de fan een prustwerkje is en het nu mooi loopt haal ik hem niet meer uit elkaar. Op de website van HK zijn de onderdelen overigens goed te zien: HobbyKing R/C Hobby Store : 12 Blade High-Performance 90mm EDF Ducted Fan Unit
Dit zijn niet de meest efficiente fans, maar het mooie geluid maakt dat voor mij helemaal goed. De typische jank die we van EDF's gewend zijn is weg en in plaats daarvan hoor je iets wat veel meer op een turbine lijkt.
Geen beste foto, maar zo ziet het er uit als je de ducting inkijkt:
7333925258_003f75ab45_c.jpg

Ik zit nu te wachten op een zending met betere connectoren voor mijn accu's. De XT60's die ik nu op de accu's heb zitten vinden het niet leuk als er 90 amp doorheen moet. Ze worden veel te warm en dat kost dus vermogen. Ook had ik wat 10AWG kabel nodig om de motordraden te kunnen verlengen. Ik ga deze regelaar gebruiken: HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking HeliDrive 120A HV (4~14S) Brushless Speed Controller (OPTO)
Tijdens wat eerste testjes bleef deze erg koel zonder geforceerde koeling. Als dat bij wat langere testen ook zo blijft hoef ik deze niet speciaal te koelen door hem in de ducting te plaatsten wat een hoop werk en kans op problemen scheelt. Ook is het beter voor de luchtstroom.

Ik wil deze kist op 8 cellen gaan vliegen. De Gens Ace accu's die ik heb liggen passen perfect:
7334157288_5ba12ec266_c.jpg

Zodra ik mijn bestelling binnen heb gaat de bouw verder.

Update 16-6-2012:
De kabels en stekkers zijn binnen:
Deze voor aan de accu's :http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20353__HXT_6mm_Gold_Connector_w_Protector_10pcs_set_.html
7374906626_11187f1899_c.jpg

Met lekker dikke pluggen voor de motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...nnectors_w_6mm_Gold_Connectors_5set_bag_.html
7189662947_9c95bc632f_c.jpg

Aan de staart was ook nog wat werk te verzetten. De aansturing van het richtingsroer is met een toersiestaaf. Deze was te lang en heb ik opnieuw gebogen. Hij werd helemaal niet ondersteund en dat was niet werkbaar. Ik heb een blokje balsa op maat gemaakt en een kunststof buisje opengesneden en dat om de as geschoven. Dat buisje zit nu verlijmd aan het balsa. Het geheel voelt erg stabiel en werkt nu prima.
7374903722_1e135b0aa5_c.jpg

7374907444_fc893bdc3d_c.jpg

7189666759_cfa3b55fca_c.jpg

7189665339_c19518c9ea_c.jpg

7189671543_ddbfd0f97f_c.jpg

Ook aan de cockpit heb ik wat aanpassingen moeten doen. Het binnenwerk was te smal waardoor er erg veel spanning op de buitenkant komt te staan en de zijflappen niet mooi aanliggen. Ik heb 2 balsa strippen op het binnenwerk geplakt en deze in vorm geschuurd. Daarna de bovenkant eraan geplakt terwijl de cockpit op de romp zat vastgeplakt met dun dubbelzijdig tape.
Het past nu veel mooier:
7189663419_c122cfd95d_c.jpg

7374907986_5670c72ffd_c.jpg

Origineel moet de cockpit kap met een veelvoud aan schroefjes rondom worden vastgeschroefd op de romp. Niet praktisch en ook niet mooi. Ik heb het op de klassieke manier opgelost met een verende sluiting. Een paar stukjes Gamma plaat op maat gemaakt en vastgelijmd in de cockpit kap. Je kan er van onderen mooi bij om deze strak op z'n plaats te lijmen terwijl de kap met wat plakband aan de romp gefixeerd is. Aan de voorkant heb ik nog een stukje plaat gelijmd met daarin 2 koolstof pennen. Deze vallen net onder de rand van de romp en houden de kap stevig op z'n plaats. De kap zit nu spelingsvrij op de romp en is in een paar tellen te verwijderen.

7189664523_c424552e6a_c.jpg

7374904046_a5b9d8c49e_c.jpg

7189664167_d645f4abc8_c.jpg

7374905594_5e42c4a63d_c.jpg

Ik kan nu verder met het maken van de stekkerverbinding tussen de vleugel en de romp. Ik wil hier één 9 polige sub-d connector voor gaan gebruiken omdat er 4 servo's en 2 landingsgestelmechanieken in de vleugel zitten.

Laatst bewerkt:
Mooi kissie hoor :yes:

Ik moet alleen nog iets verzinnen zodat de staalkabels netjes naar binnen getrokken worden als de retract inklapt.
Dat kan je eventueel zo oplossen:
f15c70.jpg

Echter heb ik het nu gewoon met elastiekjes zitten die de stuurkabels omhoog wegtrekken.

Grt,
Berto.

Mooi & netjes verslag :) Mooi toestel ook wel.. Kleinigheidje dat ik nog miste was een linkje naar de gekozen retracts..

Is gewoon een ty-rap (had ik er misschien even bij moeten zetten :lol:), werkt op zich prima.

Mooi model, maar zou je dat wel doen op het gras, met de retracts??
Ik vind het ook wel een mooie kist, maar zou hem iig nóóit aanschaffen met het idee retracts erin te zetten, aangezien ons veld niet heel vlak is, en dat geld voor de meeste grasvelden die niet op de golfbaan liggen...;)

Groeten.

Mooi & netjes verslag :) Mooi toestel ook wel.. Kleinigheidje dat ik nog miste was een linkje naar de gekozen retracts..

Normaal gesproken maak ik echte bouwverslagen voor MBa met veel meer tekst en uitleg voor de nodige diepgang, betere foto's, maar daar gaat erg veel tijd in zitten. Ik vind het op deze manier ook wel eens leuk voor op het forum.

Linkje voor de retracts is toegevoegd!

Mooi model, maar zou je dat wel doen op het gras, met de retracts??
Ik vind het ook wel een mooie kist, maar zou hem iig nóóit aanschaffen met het idee retracts erin te zetten, aangezien ons veld niet heel vlak is, en dat geld voor de meeste grasvelden die niet op de golfbaan liggen...;)

Groeten.

Ons veld ligt naast een golfbaan, maar daar mag ik helaas niet op landen ;)
Ik heb er zelf ook lang over getwijfeld, maar heb besloten het gewoon te proberen. De rertacts voelen zeer solide en veren mooi.
De eerste paar landingen zullen wel op de buik worden, omdat ik eerst wil wennen aan het toestel. Ik wil niet gedwongen worden te langzaam binnen te komen om de retracts heel te houden. Eerst het stall gedrag op hoogte uittesten, niet tijdens de landing :schrik:

Is het niet verstandig om de rudderhorn van de flaps om te draaien. Nu zit de gaatje van de Horn boven de scharnierlijn. Als je hem omdraait, dan kan de servo de flap verder omlaag trekken.

De flaps zitten met CA scharnieren vast. Die laten slecht een beperkte uitslag toe. Zoals ik het nu heb zitten gaat de flap tot 90% van de max uitslag. Dat vond ik voldoende om mee te beginnen. Maar bedankt voor het meedenken.

Emanuel

Een overzicht van het kostenplaatje van deze beauty?

Stevo

Liever niet, da's te confronterend :oops:
Dadelijk durf ik er niet meer mee te gaan vliegen....

Ik heb de linkjes naar de meeste componenten erbij staan, als je het wil weten kun je het zo opzoeken.

Tijd voor een update van de voortgang. Ik vond de aansturing van het hoogte roer toch te fragiel en er zat net iets te veel speling op naar m'n zin. Ik heb er dezelfde roerhoorntjes ingezet als bij de overige roeren. De speling is nu weg, enkel die in de servo zelf is nog voelbaar:
7489204436_000f7a262f_c.jpg

Om de regelaar goed vast te zetten heb ik van gamma plex een plakje gemaakt met een groot gat erin zodat er aan 2 kanten volop lucht bij de regelaar kan. Normaal gesproken bouw ik de regelaar ergens in de ducting in, maar deze viel zo lomp groot uit dat dit geen praktische oplossing was. Ik heb een paar proef runs gemaakt waarbij ik de hele accu er in 3 a 4 minuten doorheen jaag, met wisselende gas stand. De regelaar werd daarbij niet heet en had de extra koeling dus niet nodig.
7489139618_efeb1a71ca_c.jpg

Ik wilde de vleugel met één stekker kunnen verbinden met de ontvanger. Hiervoor heb ik een balsa steuntje gemaakt met daar een 9 polige sub-d connector aan vast. De draden heb ik met wat smeltlijm vastgezet zodat de soldeer verbindingen goed geïsoleerd zijn en niet af kunnen breken.
7489141348_ea0e98a454_c.jpg

Voor een nette overgang van romp naar vleugel wordt een kapje meegeleverd. Dit moet even vastgelijmd worden onder de vleugel. De folie moet worden weggesneden waar de lijm komt.
7489212432_4785cedb6f_c.jpg

Voor het neuswiel is ook een afdekplaatje voorzien. daar moest nog wel een flink gat in gemaakt worden. Ik heb dat met de figuurzaag gedaan met een metaal zaagje erin. Ging prima. Het zit met transparante siliconen kit vastgelijmd.
7489243814_5ba4a9b168_c.jpg

Ook de kapjes rond de luchtinlaat zijn met siliconenlijm vastgezet zodat ze er vrij eenvoudig af te halen zijn als dat nodig is.
Hier nog een plaatje van de aandrijving, just for fun.
7489245100_bd8b254037_c.jpg

Ik heb het toestel gebalanceerd op 105mm van de voorkant van de vleugel, dit blijkt een goede beginwaarde te zijn volgens een bouwdraadje op RC Groups.
De accu ligt dan op deze plek.
7489246192_9a4964196f_c.jpg

In principe is hij nu klaar voor de eerste vlucht. Ik heb even door de straat getaxied en over het gras om de besturing te testen. Dat ging goed behalve dat de staart en het neuswiel tegenovergesteld stuurden. Ik heb voor het gemak de neuswiel servo omgepoold. Nu klopt alles. Op de zender heb ik de retracts, flaps en airbrake ingesteld. Of ik die laatste 2 tijdens de eerste vlucht ga gebruiken weet ik nog niet. vanavond heb ik een paar plaatjes gemaakt van het eindresultaat.
7489285922_2b72452296_c.jpg

7489284132_1b8dd17f8b_c.jpg

7489289442_d2c5f5566e_c.jpg

Nu nog voldoende moed verzamelen voor die eerste vlucht.....

Oh ja, nog vergeten te vermelden. Ik heb er 2 UBEC's ingezet, een voor de servo's, de 2de voor de retracts. Mochten deze het begeven of blokkeren, dan blijft de rest werken. Beide UBEC's kunnen 3 tot 5 Amp leveren.

Als het weer zo blijft dan gaat vanavond de maiden plaats vinden. Hoor je niets meer van me dan is het mislukt en zit ik thuis uit te huilen. Doet hij het wel dan komt hier het filmpje te staan ;-)

De maiden was helaas geen succes. De eerste poging kwam de kist niet goed op gang op het gras. De tweede poging over een strook op het veld die vroeger sloot is geweest. Volgens enkele leden was die wat harder. Hij maakte idd meer snelheid. Tegen het eind van het veld gaf ik vol up waarnaa de kist loskwam, maar zeer wankel vloog en geen hoogte wilde maken. Het neuswiel raakte het hoge gras aan het einde van het veld wat resulteerde in een salto waarbij de accu uit de kist kwam zetten. Daardoor is de neus beschadigd en zitten er een paar barsten in de zijkant onder de cockpit. De neuspoot was krom en de servo kaduuk.

Eigenlijk moeten er grotere wielen onder, maar die passen niet in de retracts. Als ik nou een freesbank ter beschikking had dan kon in zelf een aangepaste wieldrager maken, maar helaas heb ik die niet. Bungy launch is ook een optie, maar erg onhandig. Ik ben er nog niet uit.

Ik had besloten de kist aan te passen naar Bungy launch. Haak geplaatst in een hardhouten blok wat stevig in de romp is verlijmd. Ik wilde de retracts behouden ivm bezoekjes aan vleigbasis de Peel waar wel asfalt ter beschikking is. Bungy launch ging niet goed. De eerst 2 pogingen kreeg ik geen hoogte en liep de lancering met een buikschuiver af. De derde poging leek te lukken tot een vleugeltip het gras raakte. Hierdoor maakte de Hawk een flauwe bocht en kwam hard op de cocpit neer. Resultaat: accu met houder uit de romp gebroken en cockpit aan 100 stukken. Aangezien er geen reserve onderdelen voor deze Hawk te koop zijn was dat een flinke domper.

Omdat de kist erg zwaar was heb ik de retracts er onderuit gehaald en alle gaten dichtgemaakt. Dit leverde een besparing op van bijna 400 gram. Helaas was de Hawk nu volledig uit ballans. De zware fan unit gooide roet in het eten. De enige oplossing was het verplaatsen van de regelaar. Door deze helemaal in de neus te plaatsen lag het zwaartepunt weer goed. De cockpitkap had ik met tape zo goed als mogelijk weer in elkaar geplakt. Het zag er niet uit, maar je moet iets als je wil vliegen. Vol goede moed vanmorgen weer naar het veld en de bungy schans weer opgebouwd. De lancering ging beter, alleen kreeg ik de Hawk niet stabiel. Na de lancering viel de linkervleugel weer naar beneden. Ik corrigeerde te veel waardoor de rechter tip richting het gras ging. Ook dit corrigeerde ik te fel waardoor het mis ging en de Hawk een enorme smak maakte. De vleugel is er onderuit gebroken en de romp heeft wat kleine scheurtjes. Het is op zich nog te repareren, maar ik heb er geen zin meer in. Ik heb deze kist nu al 2 keer moeten oplappen en aanpassen, de koek is op. Het is me gewoon niet gegund. Ik heb inmiddels alle componenten eruit gehaald en de Hawk terug in z'n doos gedaan voor zover dat nog past. Mocht iemand zin hebben om hem nog een kans te geven dan hoor ik dat graag. Hij mag voor een heel zacht prijsje weg.

Back