Ik had in het EDF forum al even gevraagd of er interesse was in een bouwverslagje van dit model. Ik kreeg daar een aantal positieve reacties dus hier komt het verslag(je):
Het model in kwestie is de BEA Hawk zoals deze door HobbyKing op dit moment wordt aangeboden. Het is een model me een composiet romp en houtbouw vleugels en stabilo. De eerste indruk van het model is erg goed. Het model is voorzien van een zeer fraai kleurenschema en rijkelijk voorzien van decals die het schaalgevoel vergroten. De lak zit er vrij dik op en is voorzien van een laag blanke lak die ook de decals beschermd. Zelf had ik het niet zo mooi kunnen spuiten.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18609
Normaal gesproken zou ik dit model met een bungy afschieten, maar omdat er een fraaie set elektrische retracts voor te koop is wil ik toch gaan proberen vanaf gras hiermee op te stijgen. Dit zijn de retracts in kwestie:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19949
De multiplex constructie bij het neuswiel is wel erg fragiel, zeker voor gebruik op gras. Ik heb deze versterkt door er 2 houten balken van 10x10 mm in te lijmen. Zie foto's
De lange balken zorgen er hopelijk voor dat de krachten bij het landen doorgeleid worden naar de servo houder in de neus. De retract zit met lange houtschoeven door de balk heen vastgeschroefd.
Om het neuswiel stuurbaar te maken moest een servo met pull-pull sturing worden ingbouwd. De staalkabel en overige hardware is keurig meegeleverd (behalve de krimpkous):
Ik moet alleen nog iets verzinnen zodat de staalkabels netjes naar binnen getrokken worden als de retract inklapt.
De gebruikte servo is een 12.5 gram Corona metal gear(HobbyKing R/C Hobby Store : Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec).
In de vleugels ziet de bevestiging voor de retract er een stuk beter uit. Ik heb wat dunne CA gebruikt om e.e.a. na te lijmen voor de zekerheid.
Voor de aansturing van de flaps gebruik ik dezelfde servo als voor het neuswiel. De rolroeren krijgen de digitale variant. Eigenlijk wil ik er een 3Kg servo in hebben, maar die staan al 2 maanden in backorder. Zodra die binnen zijn worden de 2.2Kg servo's vervangen. Mocht in de tussentijd blijken dat ze wel goed voldoen dan laat ik ze gewoon zitten.
De aansturing van de flaps:
]
De hardware die hier is toegepast zit niet in de kit. Die vond ik echt te slap voor gebruik in de vleugel. In de staart heb ik ze wel toegepast, al ben ik hier nog niet helemaal gelukkig mee. Er zit vrijwel geen speling op, en door de kleine ruimte zal een standaard kwiklink hier wel erg lomp staan.
Hier komt nog een dun kunststof kapje overheen om de servo te verbergen.
De ducting is compleet in glasweefsel/polyester uitgevoerd en ziet er prima uit.
Om imploderen te voorkomen heb ik er koolstof roving omheen gewikkeld en met CA lijm vastgezet. CA hecht prima en door dit goed in de roving in te masseren ontstaat een aardige versteviging.
Voor de aandrijving heb ik gekozen voor een ChangeSun 12 blads ducted fan. Deze fan is min of meer een clone van de onbetaalbare Stumax EDF (>$ 350,- voor enkel de EDF unit zonder motor). De motor is een Typhoon 700-68 1200KV met 8mm as. De motor past perfect in de EDF behuizing en de adapter voor de fan past perfect op de 8mm as. Bij veel van deze fans zijn de adapters het zwakke punt, veel zijn niet recht geboord, die van mij gelukkig wel. De Fan is opgebouwd uit 12 losse bladen die in een alu houder worden gezet en met een alu ring worden vastgeklemd. Omdat ik de fan al gemonteerd en uitgelijnd had voor ik aan dit verslag begon heb ik er helaas geen foto's van. Omdat het uitlijnen van de fan een prustwerkje is en het nu mooi loopt haal ik hem niet meer uit elkaar. Op de website van HK zijn de onderdelen overigens goed te zien: HobbyKing R/C Hobby Store : 12 Blade High-Performance 90mm EDF Ducted Fan Unit
Dit zijn niet de meest efficiente fans, maar het mooie geluid maakt dat voor mij helemaal goed. De typische jank die we van EDF's gewend zijn is weg en in plaats daarvan hoor je iets wat veel meer op een turbine lijkt.
Geen beste foto, maar zo ziet het er uit als je de ducting inkijkt:
Ik zit nu te wachten op een zending met betere connectoren voor mijn accu's. De XT60's die ik nu op de accu's heb zitten vinden het niet leuk als er 90 amp doorheen moet. Ze worden veel te warm en dat kost dus vermogen. Ook had ik wat 10AWG kabel nodig om de motordraden te kunnen verlengen. Ik ga deze regelaar gebruiken: HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking HeliDrive 120A HV (4~14S) Brushless Speed Controller (OPTO)
Tijdens wat eerste testjes bleef deze erg koel zonder geforceerde koeling. Als dat bij wat langere testen ook zo blijft hoef ik deze niet speciaal te koelen door hem in de ducting te plaatsten wat een hoop werk en kans op problemen scheelt. Ook is het beter voor de luchtstroom.
Ik wil deze kist op 8 cellen gaan vliegen. De Gens Ace accu's die ik heb liggen passen perfect:
Zodra ik mijn bestelling binnen heb gaat de bouw verder.
Update 16-6-2012:
De kabels en stekkers zijn binnen:
Deze voor aan de accu's :http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20353__HXT_6mm_Gold_Connector_w_Protector_10pcs_set_.html
Met lekker dikke pluggen voor de motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...nnectors_w_6mm_Gold_Connectors_5set_bag_.html
Aan de staart was ook nog wat werk te verzetten. De aansturing van het richtingsroer is met een toersiestaaf. Deze was te lang en heb ik opnieuw gebogen. Hij werd helemaal niet ondersteund en dat was niet werkbaar. Ik heb een blokje balsa op maat gemaakt en een kunststof buisje opengesneden en dat om de as geschoven. Dat buisje zit nu verlijmd aan het balsa. Het geheel voelt erg stabiel en werkt nu prima.
Ook aan de cockpit heb ik wat aanpassingen moeten doen. Het binnenwerk was te smal waardoor er erg veel spanning op de buitenkant komt te staan en de zijflappen niet mooi aanliggen. Ik heb 2 balsa strippen op het binnenwerk geplakt en deze in vorm geschuurd. Daarna de bovenkant eraan geplakt terwijl de cockpit op de romp zat vastgeplakt met dun dubbelzijdig tape.
Het past nu veel mooier:
Origineel moet de cockpit kap met een veelvoud aan schroefjes rondom worden vastgeschroefd op de romp. Niet praktisch en ook niet mooi. Ik heb het op de klassieke manier opgelost met een verende sluiting. Een paar stukjes Gamma plaat op maat gemaakt en vastgelijmd in de cockpit kap. Je kan er van onderen mooi bij om deze strak op z'n plaats te lijmen terwijl de kap met wat plakband aan de romp gefixeerd is. Aan de voorkant heb ik nog een stukje plaat gelijmd met daarin 2 koolstof pennen. Deze vallen net onder de rand van de romp en houden de kap stevig op z'n plaats. De kap zit nu spelingsvrij op de romp en is in een paar tellen te verwijderen.
Ik kan nu verder met het maken van de stekkerverbinding tussen de vleugel en de romp. Ik wil hier één 9 polige sub-d connector voor gaan gebruiken omdat er 4 servo's en 2 landingsgestelmechanieken in de vleugel zitten.
Het model in kwestie is de BEA Hawk zoals deze door HobbyKing op dit moment wordt aangeboden. Het is een model me een composiet romp en houtbouw vleugels en stabilo. De eerste indruk van het model is erg goed. Het model is voorzien van een zeer fraai kleurenschema en rijkelijk voorzien van decals die het schaalgevoel vergroten. De lak zit er vrij dik op en is voorzien van een laag blanke lak die ook de decals beschermd. Zelf had ik het niet zo mooi kunnen spuiten.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18609

Normaal gesproken zou ik dit model met een bungy afschieten, maar omdat er een fraaie set elektrische retracts voor te koop is wil ik toch gaan proberen vanaf gras hiermee op te stijgen. Dit zijn de retracts in kwestie:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19949


De multiplex constructie bij het neuswiel is wel erg fragiel, zeker voor gebruik op gras. Ik heb deze versterkt door er 2 houten balken van 10x10 mm in te lijmen. Zie foto's


De lange balken zorgen er hopelijk voor dat de krachten bij het landen doorgeleid worden naar de servo houder in de neus. De retract zit met lange houtschoeven door de balk heen vastgeschroefd.
Om het neuswiel stuurbaar te maken moest een servo met pull-pull sturing worden ingbouwd. De staalkabel en overige hardware is keurig meegeleverd (behalve de krimpkous):


Ik moet alleen nog iets verzinnen zodat de staalkabels netjes naar binnen getrokken worden als de retract inklapt.
De gebruikte servo is een 12.5 gram Corona metal gear(HobbyKing R/C Hobby Store : Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec).
In de vleugels ziet de bevestiging voor de retract er een stuk beter uit. Ik heb wat dunne CA gebruikt om e.e.a. na te lijmen voor de zekerheid.


Voor de aansturing van de flaps gebruik ik dezelfde servo als voor het neuswiel. De rolroeren krijgen de digitale variant. Eigenlijk wil ik er een 3Kg servo in hebben, maar die staan al 2 maanden in backorder. Zodra die binnen zijn worden de 2.2Kg servo's vervangen. Mocht in de tussentijd blijken dat ze wel goed voldoen dan laat ik ze gewoon zitten.
De aansturing van de flaps:

]

De hardware die hier is toegepast zit niet in de kit. Die vond ik echt te slap voor gebruik in de vleugel. In de staart heb ik ze wel toegepast, al ben ik hier nog niet helemaal gelukkig mee. Er zit vrijwel geen speling op, en door de kleine ruimte zal een standaard kwiklink hier wel erg lomp staan.

Hier komt nog een dun kunststof kapje overheen om de servo te verbergen.
De ducting is compleet in glasweefsel/polyester uitgevoerd en ziet er prima uit.


Om imploderen te voorkomen heb ik er koolstof roving omheen gewikkeld en met CA lijm vastgezet. CA hecht prima en door dit goed in de roving in te masseren ontstaat een aardige versteviging.

Voor de aandrijving heb ik gekozen voor een ChangeSun 12 blads ducted fan. Deze fan is min of meer een clone van de onbetaalbare Stumax EDF (>$ 350,- voor enkel de EDF unit zonder motor). De motor is een Typhoon 700-68 1200KV met 8mm as. De motor past perfect in de EDF behuizing en de adapter voor de fan past perfect op de 8mm as. Bij veel van deze fans zijn de adapters het zwakke punt, veel zijn niet recht geboord, die van mij gelukkig wel. De Fan is opgebouwd uit 12 losse bladen die in een alu houder worden gezet en met een alu ring worden vastgeklemd. Omdat ik de fan al gemonteerd en uitgelijnd had voor ik aan dit verslag begon heb ik er helaas geen foto's van. Omdat het uitlijnen van de fan een prustwerkje is en het nu mooi loopt haal ik hem niet meer uit elkaar. Op de website van HK zijn de onderdelen overigens goed te zien: HobbyKing R/C Hobby Store : 12 Blade High-Performance 90mm EDF Ducted Fan Unit
Dit zijn niet de meest efficiente fans, maar het mooie geluid maakt dat voor mij helemaal goed. De typische jank die we van EDF's gewend zijn is weg en in plaats daarvan hoor je iets wat veel meer op een turbine lijkt.
Geen beste foto, maar zo ziet het er uit als je de ducting inkijkt:

Ik zit nu te wachten op een zending met betere connectoren voor mijn accu's. De XT60's die ik nu op de accu's heb zitten vinden het niet leuk als er 90 amp doorheen moet. Ze worden veel te warm en dat kost dus vermogen. Ook had ik wat 10AWG kabel nodig om de motordraden te kunnen verlengen. Ik ga deze regelaar gebruiken: HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking HeliDrive 120A HV (4~14S) Brushless Speed Controller (OPTO)
Tijdens wat eerste testjes bleef deze erg koel zonder geforceerde koeling. Als dat bij wat langere testen ook zo blijft hoef ik deze niet speciaal te koelen door hem in de ducting te plaatsten wat een hoop werk en kans op problemen scheelt. Ook is het beter voor de luchtstroom.
Ik wil deze kist op 8 cellen gaan vliegen. De Gens Ace accu's die ik heb liggen passen perfect:

Zodra ik mijn bestelling binnen heb gaat de bouw verder.
Update 16-6-2012:
De kabels en stekkers zijn binnen:
Deze voor aan de accu's :http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20353__HXT_6mm_Gold_Connector_w_Protector_10pcs_set_.html

Met lekker dikke pluggen voor de motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...nnectors_w_6mm_Gold_Connectors_5set_bag_.html

Aan de staart was ook nog wat werk te verzetten. De aansturing van het richtingsroer is met een toersiestaaf. Deze was te lang en heb ik opnieuw gebogen. Hij werd helemaal niet ondersteund en dat was niet werkbaar. Ik heb een blokje balsa op maat gemaakt en een kunststof buisje opengesneden en dat om de as geschoven. Dat buisje zit nu verlijmd aan het balsa. Het geheel voelt erg stabiel en werkt nu prima.





Ook aan de cockpit heb ik wat aanpassingen moeten doen. Het binnenwerk was te smal waardoor er erg veel spanning op de buitenkant komt te staan en de zijflappen niet mooi aanliggen. Ik heb 2 balsa strippen op het binnenwerk geplakt en deze in vorm geschuurd. Daarna de bovenkant eraan geplakt terwijl de cockpit op de romp zat vastgeplakt met dun dubbelzijdig tape.
Het past nu veel mooier:


Origineel moet de cockpit kap met een veelvoud aan schroefjes rondom worden vastgeschroefd op de romp. Niet praktisch en ook niet mooi. Ik heb het op de klassieke manier opgelost met een verende sluiting. Een paar stukjes Gamma plaat op maat gemaakt en vastgelijmd in de cockpit kap. Je kan er van onderen mooi bij om deze strak op z'n plaats te lijmen terwijl de kap met wat plakband aan de romp gefixeerd is. Aan de voorkant heb ik nog een stukje plaat gelijmd met daarin 2 koolstof pennen. Deze vallen net onder de rand van de romp en houden de kap stevig op z'n plaats. De kap zit nu spelingsvrij op de romp en is in een paar tellen te verwijderen.




Ik kan nu verder met het maken van de stekkerverbinding tussen de vleugel en de romp. Ik wil hier één 9 polige sub-d connector voor gaan gebruiken omdat er 4 servo's en 2 landingsgestelmechanieken in de vleugel zitten.
Laatst bewerkt: