Beastx probleem of servo's ?

Discussie in 'Flybarless' gestart door Henk Irrgang, 5 nov 2015.

?

Wat kan het zijn?

  1. Servo,s ?

    2 stem(men)
    100,0%
  2. Beastx ?

    1 stem(men)
    50,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Hallo mensen,
    Gegeven 2 heli's : nr.1 is een trex 500 in een Hughes romp , 3 x robbe FS550BB op de swash en gestuurd door een Beast FBL in de vorm van een AR7200 . Nr 2 is een trex 500 in een BO105 jasje met 3 align servo's -DS 510 en worden aangestuurd door een standaard Beastx via de Spektrum AR8000 ontvanger.
    Deze laaste heeft het probleem dat als de gasknuppel down staat de swashplate soms kort gaat trillen.Ik merk dat in de startmode op mijn werktafel met de moter uit. E.a. geeft mij zorgen.
    Als ik nu een swash servo mechanisch los maak blijft het probleem in de andere servo's bestaan .Dan zou je afvragen ligt dat aan de Beastx? De servo's draaien al een aantal jaren .
    Nu zou ik natuurlijk alle 3 servo's kunnen vervangen ,maar dat vind ik vreemd dat ze alle 3 tegelijk dit probleem hebben.Oorzaak is m.i. is niet de zenderknuppel want heli nr 1 - met gas down- kent het probleem niet. Kan het dan aan de Beastx liggen?
    Beide heli's vliegen overigens normaal , maar ik ben bang dat het eens tot een crash komt.
    Heeft iemand een suggestie?
    Henk
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    kan veel zijn.
    kijk eerst in je zender in het monitor menu. of hoe het in jouw zender ook heet, bij futaba noemen ze het weer servo
    iig, een menu waarin je kunt zien wat de zender naar ieder kanaal stuurt.
    in dat menu kun je dus ook vervelende potmeters in de knuppels vinden.
    is 1 waarde nl continu aan het veranderen, is de potmeter niet zeker van zijn zaak.
    en dan is hij mankerend.

    servo's..
    stabilisatie...
    pak de heli waarbij de servo's zo rammelen, en trek de servo's uit de stabilisatie.
    duw de servo's daarna in een normale ontvanger, kijk wat ze dan doen.
    rammelen ze dan nog, ligt het aan de servo's.
    rammelen ze dan niet, KAN het aan de stabilisatie liggen.

    probeer eerst ff bij de stick laag of daar misschien iets tegenwerkt.
    loopt de swash ergens tegenaan, of draait hij op dat plekje misschien zwaar...
    soms kunnen servo's rond de ruststand met toch een beetje belasting raar hikken.

    an sich, dat ze het alledrie doen (stel, het zijn echt de servo's) is niet zo gek.
    ook in een servo zit een potmeter, die slijten ook. alledrie even oud, dus tegelijk zelfde probleem.

    je kan ook nog even de andere stabilisatie even met de drie "probleemservo's" uitrusten, kijken of die stabilisatie er anders mee om gaat.
    kan ook nog enigszins aan de instelling van de stab liggen, soms met hoge gain waardes kunnen stabilisatiesystemen wat overactief reageren.
    dan zou het wel raar zijn als hij het maar op 1 swash stand doet...
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... zijn 'puls-lengte' van de servo's goed ingesteld in de AR7200BX
    en heb je de juiste voltage, de robbe FS550BB kunnen geen HV aan b.v.,
    ... en soms reageert dat fbl systeem ook raar, als een servo het niet meer goed doet,
    b.v. een servo vreet te veel stroom of geeft een verkeerde positie door,

    wat @Student: schreef, kan veel zijn,
    testen zonder fbl systeem in een ontvanger !

    notitie:
    de DS servo's van Align werken met de standaard instelling van de AR7200BX,
    maar b.v. mijn MKS servo's werken niet met de standaard instelling van de AR7200BX

    ... dus ik heb mijn stem op alle 2 gedaan, servo en fbl !!

    suc6
    Groet
    Uwe
     
  4. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Hallo,
    Op mijn Spektrum zender geeft het monitorblad aan dat bij gas/pitch omhoog de servo-uitslagen niet trillen( maar wel dus in de heli).
    Ergo het ligt niet aan de zender.
    Voorts heb ik 1 voor 1 de Beastuitgang van de 3 swash servo,s aangesloten op een gloed nieuwe servo.
    In alle gevallen trilt de nieuwe servo op die plaats niet, dus lijkt het er sterk op dat idd de 3 servo,s tegelijk dit probleem vertonen.
    Mogelijk is dus na 3 jaar vliegen dat er op alle swashservo's een "slijtpunt" op de servopotmeter is ontstaan.
    Mijn conclusie is ook nu dat heli,s met FBL electronica de swashservo's blijkbaar sneller slijten dan in een heli met flybar, omdat daar geen autocorrectie door electronik plaats vindt.
    Ik ga dus nu de 3 servo's vervangen door nieuw!
    Dank voor jullie reactie,
    Henk
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je dan tijdens het testen wel de andere 2 servo`s aangesloten ? dus trillen er 2 behalve de nieuwe ?
     
  6. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Jazeker ,de nieuwe servo 1 voor 1 steeds op een andere plek ,waarbij de servo,s op " leeftijd" blijven trillen (op knuppelpositie laag).
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ok, dat is de enige juiste manier om te testen.
    Het wil nog weleens gebeuren dat 1 rotte servo er voor zorgt dat andere servo`s mee gaan kwarren.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    jup..

    iig erg prettig dat je de boosdoeners hebt gevonden..
    soms kan dit een verschrikkelijke zoektocht zijn
     
  9. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Waarschijnlijk zijn het de potmeters die op 1 punt versleten raken.
    Loont het of is het niet de moeite waard om ze te vervangen?
    Mogelijk is zo, n pot niet eens tekoop.
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je zou eens een mailtje kunnen wagen aan Corrien op dit forum. Ofwel, de Robbe technische dienst.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    kunnen?
    tuurlijk kan het.
    is de servo het waard?
    dat is wel een serieuze vraag.. heb wel eens begrepen dat dit tegenwoordig nogal tegenvalt.
    maar vragen staat vrij.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    let op met de digitale servo's,
    ook bij een paddel heli kan het gebeuren, dat de digitale servo's slijten,
    zijn proberen steeds de juiste positie, die je met de zender kiest, bij de houden,
    dus ook hier op een bepaalde punt .. slijtage mogelijk,

    maar zeker, fbl vraagt veel meer aan de servo's, daar heb je gelijk,
    suc6 met jou keuze, zelf zou ik voor nieuwe kiezen ..

    Groet
    Uwe
     
  13. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Inmiddels heb ik de 3 servo,s vervangen en alles werkt weer normaal.
    Ik heb ook een servo opengemaakt en vast gesteld dat :
    - Het er op lijkt dat er idd een slijtpuntje op de koolbaan van de potmeter is ontstaan.
    - De potmeter is heel moeilijk toegangkelijk en vervanging is niet aan teraden.
    - Slechts de tandwieltjes komen in aanmerking om eens her-te-gebruiken.
    salutem,
    Henk
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    gefeliciteert!
    zonde dat het zo vlot is gebeurt, maar je hebt iig een aanwijsbare oorzaak ;-)

    vaak gebeurt er iets, en vind je nooit meer iets..
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Top Henk,
    die tandwieltjes kan je overal los kopen,
    soms zie je schade heel moeilijk,
    ik zou niet experimenteren
     
  16. Henk Irrgang

    Henk Irrgang

    Lid geworden:
    5 nov 2015
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Maarssen
    Sinds kort zijn er servo's te koop die zijn uitgerust met hall elementen.
    Dat is electronica dat de convetionele potmeter vervangt en ahw contactloos de servo aanstuurt.
    E.a. betekent geen slijtpuntjes meer ! Het zijn wel dure servo's
    Gelezen in Rotor ( merk Mahoney)
     

Deel Deze Pagina