BEC calculator, met tips

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 31 dec 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als elektrotechneut zou ik zeggen: KISS, keep-it-simple-stupid, gebruik een NiMH accu. Wat er niet (extra) in zit, kan ook niet kapot gaan. En een accu kan meer stroom leveren. Mits je de ruimte voor accu hebt natuurlijk.

    Ik heb geen idee van het verbruik van servo's. Welk merk/type, en analoge of digitale?
    Van welk merk/type regelaar ga je de ingebouwde BEC niet gebruiken?


    Forumtipjes:

    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2013
  2. Josv

    Josv

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Antwerpen

    Ik heb dergelijke UBec en wil die in een zwever gebruiken met 6 servo's (Epsilon). Op specificaties staat dat de uitgang op 5.1 volt is ingesteld. Ik dacht dat 4.8 V normaal is voor een ontvanger en de servo's. Ik heb als ontvanger een ASSAN. Kan dat kwaad??
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Renévliegtweer

    Renévliegtweer

    Lid geworden:
    19 jul 2013
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Haaksbergen
    Het is goed om de specificaties van alle onderdelen te bekijken. De meeste servo's kunnen 6 volt wel verdragen. Sterker nog, ze zijn dan sterker en sneller. Ook de meeste ontvangers kunnen 6 volt aan.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Een net geladen 4 cellen NiMH accu kan ook 6V zijn wanneer hij net van de lader komt. Inderdaad is 4,8V de nominale waarde maar als je de spanningsregelaar (Bec of UBec vind ik hier een verkeerde benaming) op 5V zet is dat prima en 5,1V is ook goed.
    Constant op 6V raad ik af! En dat doen ook anderen met mij. De extra snelheid is maar mariginaal, de kans is zeer groot dat je dat niet eens zal merken. Ook de kracht toename valt heel erg mee. Dat de servo's tot 6V gebruikt kunnen worden is vooral omdat een net geladen accu makkelijk 6V kan zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor de ontvanger!
    Ik bedoel hier natuurlijk gewone standaard servo's. Er zijn echter, hoofdzakelijk digitale, servo's die echt niet meer dan 5,5V mogen hebben, let daar goed op! Die blaas je echt op als je ze constant op 6V gaat gebruiken.
    Met de opkomst van de LiPo's zijn er nu ook fabrikanten die met servo's en ontvangers komen die tot 9V of zelfs tot wel 15V gebruikt mogen worden, maar dat valt buiten dit draadje!
     
  5. Renévliegtweer

    Renévliegtweer

    Lid geworden:
    19 jul 2013
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Haaksbergen
    Dank je Ernst. Goede informatie!
     
  6. korneel

    korneel

    Lid geworden:
    15 jan 2009
    Berichten:
    50
  7. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    1A lijkt mij veels te weinig voor 5 krachtige servo's!
    Moet meer kijken naar BEC die 5 keer zoveel stroom kunnen leveren, en dat kan ook nog wel eens aan de krappe kant zijn als het 5 digitale servo's zijn.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Op verzoek de startpost aangepast met een nieuwe versie. Bedankt Ron.
     
  10. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Ik heb een Staufenbiel Smart 60 regelaar in mijn Epsilon XL V2 zitten. Vlieg met 4S en de standaardmotor en prop erin(16x8). Bij gasgeven krijg ik te horen dat ik geregeld hoog in de 50 amp laat gaan naar de motor en soms zelfs net over de 60 amp. (heel soms)
    Staufenbiel zegt dat de Smart60 60A continu aankan, zegt niets over piekbelasting.
    Met de standaard digitale servo's van Dymond is mijn vraag: doorgaan of uit voorzorg de 60amp BEC voor een zwaardere regelaar vervangen?
    Ik neig zelf naar het laatste.
    Staufenbiel adviseerde bij aankoop deze regelaar(en nog steeds op hun website).
    Dank voor jullie advies.

    Groet

    Joris
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Je haalt twee zaken door elkaar

    BEC zorgt voor je voeding van je radio gedeelte (ontvanger, servo). Typische waardes zijn zo'n 3A-5A max belasting
    ESC zorgt voor het aansturen van je motor en kan in jouw geval 60A steken.

    Mogelijks heb je een gecombineerde ESC met ingebouwde BEC.
    Ikzelf heb al tweemaal een ESC gehad die ermee ophield in de lucht (dus geen motorvermogen meer) waar telkens ook de interne BEC van gebruikt werd voor de voeding van m'n radiogedeelte.
    In beide gevallen werkte de BEC nog en kon ik de kist veilig op de grond brengen.
    Als je niet zeker bent van de ingebouwde BEC, gebruik dan een aparte BEC. Samen op de lipo, met aparte lipo, life, ...
    Er is zoveel mogelijk.

    Eerlijk: ik zou het laten zoals het is in jouw geval. Jouw kist is heel goed binnen te brengen als je geen motor meer hebt. Of kies een aparte BEC
     
  12. alfred.los

    alfred.los

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    381
    met een Y kabeltje de servo`s zowel op ontvanger en accu aansluiten lost veel op.
     
  13. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Net een ESC verbrand. Toch dit soort topics maar beter lezen. Hahaha.
     
  14. Tijgert

    Tijgert

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amstelveen
    Kan een beetje ubec net zo makkelijk 5v maken van een 3S LiPo als van een 2S LiPo?
    Of is een ubec specifiek voor 3S of 2S?

    Ik vraag dit omdat mijn ubec nu op de hoofd 3S batterij zit en ik een 2S die ik nog heb liggen erbij wil zetten, puur voor de ubec. De reden hiervan weer is dat ik het extra gewicht van de 2S nodig heb als balast (duikboot) en dit mij nuttiger lijkt dan 3 ons lood erbij te binden.
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je moet kijken wat de minimum volt is waar je ubec op kan werken, als daar 8 V op staat gaat een 2 S snel te weinig spanning leveren.
     
  16. Jan Joosse

    Jan Joosse

    Lid geworden:
    28 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Borssele
    Hallo,

    Ik ben bezig met de bouw van een sleepboot. De 2 boegschroeven zitten op 1 regelaar. Dat is bij mijn hekschroeven ook zo. Hij doet het al een half jaar maar sinds vorige week stopten mijn hek en boegschroeven ermee. De regelaars geven alleen maar een knipperend lampje. Normaal is dat een constant brandend lampje wanneer ik gas geef. Het zijn 2 hobbywing 1625 brushed regelaars.
    Ik ben er sinds deze week achter dat ik wel met 3 regelaars bec spanning aan de ontvanger aan het geven ben. 1 van de vooruit-achteruit en dan de 2 van hek en boegschroeven. Dat heb ik nu al veranderd door het middelste rode draadje van de 2 regelaars af te tapen. Zou het kunnen dat ik daarmee toch de regelaars al gemold heb of niet?
    Ook ben ik nu met 1 regelaar 2 motoren aan het voeden, maar dat is vgm geen probleem omdat de regelaar 25 A is. De motoren komen maar op 18 A bij vol gas.

    Heeft iemand enig idee wat het nog kan zijn? Ik vraag het maar voordat ik een andere regelaar koop en die ook naar de vernieling help
    Zie foto's,

    Mvg Jan Joosse [​IMG][​IMG][​IMG]
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Volgens de gebruiksaanwijzing van de regelaar betekend een rood knipperend ledje dat de regelaar geen goed signaal van de ontvanger krijgt. Het kan ook betekenen dat je de gasknuppel niet goed op "0" hebt staan bij het inschakelen. De regelaar kan dan het nulpunt niet goed bepalen en daarmee ook niet wat vol vooruit en vol achteruit is.
     
  18. Jan Joosse

    Jan Joosse

    Lid geworden:
    28 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Borssele
    Ik heb het nog eens geprobeerd, de gasknuppel op 0 maar nog steeds alleen het knipperende lampje dus daar kan het niet aan liggen. Hoe kan ik erachter komen of het signaal van de ontvanger naar de regelaar niet goed is?
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Kijk eerst eens of er wel een signaal uit de ontvanger komt. Sluit eens een gewone servo aan op het kanaal van de regelaar(s). Als die servo wel "normaal" reageert op de stuurknuppel dan kan het aan de regelaar(s) liggen. Ik denk dat de kans op regelaar problemen vrij klein is omdat twee regelaars tegelijk niet goed werken.
    Probeer dus eens een servo en als je er één hebt ook een andere regelaar. Het is lastig om op deze manier fouten te zoeken, helaas woon je te ver weg om te zeggen kom eens langs of ik kom naar jouw.
     
  20. Jan Joosse

    Jan Joosse

    Lid geworden:
    28 sep 2020
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Borssele
    Wanneer ik een servo op de ontvangeruitgang aansluit reageert hij probleemloos. Andere regelaar heb ik helaas niet.
    De regelaars hebben wel allebei dezelfde 2 motoren aan moeten sturen dus er bestaat wel een kans dat het daaraan ligt, ze stopten er ook vrijwel gelijk met elkaar mee, de een iets later dan de ander.
     

Deel Deze Pagina