bec of geen bec bij mijn zwever toepassen

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jeroenkok, 25 jan 2007.

  1. jeroenkok

    jeroenkok

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    251
    Locatie:
    enschede
    ik heb een electrozwever, multiplex competition excel 3 voorzien van een mega 22/20/4 motor en castle creations 60A regelaar.

    ik wil gaan vliegen op een 3S 3200 lipo, die moet de motor stroom van 40A makkelijk kunnen verwerken.

    zal ik nu wel of niet de bec van de regelaar gebruiken, ?
    multiplex raad aan een bufferaccu paralel aan de bec van de regelaar te plaatsen maar daar heb ik geen ervaring mee.

    om gewicht te besparen zou ik het liefst zonder apparte ontvangeraccu gaan vliegen maar of dat een goed idee is .....

    groeten, jeroen
     
  2. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Jeroen,
    deze vraag is al vaker voorbijgekomen op het forum.
    Als je gebruikt maakt van de zoekfunctie zul je redelijk wat leesmateriaal tegenkomen.

    Mijn persoonlijke mening: aparte ontvangeraccu vanwege de hoge motorstromen, EN de (kostbare)ervaringen van clubgenoten met F5B-kisten.
    Maar dit blijft altijd een discussiepunt: zoveel mensen, zoveel meningen.

    Hans
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Het ligt aan het aantal servo's. Op 3s kan je met een CC60 best de onboard bec gebruiken bij 2 servo's. 3 of 4 kan ook nog maar dan moeten het wel kleine servo's zijn (19g of minder) en moet alles mooi soepel lopen. Het beste is het om een mooie externe geschakelde bec te gebruiken of een accu packje. Ik plaats vaak een losse bec bij van medusa research. Die doen het super van 3s tot 10 lipo ;) Geen storing mee gehad nog.

    Het ligt ook aan het gebruik van de zwever ;) Als je goed wilt zweven is een beetje gewicht vaak niet erg.
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb zelf deze keuze ook moeten maken bij een 6-servo zwever. Ik heb voor een ontvangeraccu gekozen. Het stukje gewicht van 100-150 gram voor een beetje ontvangeraccu merk je niet op een vleugeloppervlak van 0.7m^2. (in mijn geval)

    Bij een snellere zwever als de jouwe moet dit helemaal geen probleem zijn.
     
  5. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Bij deze stromen altijd een seperate accu en de regelaar uitgevoerd met opto-coupler omdat anders de massa van de accu aan de massa van de ontvanger hangt. Niet prettig bij deze stromen. Tot 20A en een beperkt aantal servo's (als je weet wat voor spanningsregelaar in de regelaar zit dan kun je het uitrekenen) kun je BEC gebruiken.

    Gr.
    Alex
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vlieg zelf ook met een CC60 en CC80.
    Bij CC regelaars zou ik aparte ontvangeraccu nemen omdat ik toch wel vreemde dingen meegemaakt heb die toch terugleiden naar de bec regeling.
    De CC60 werd met 45 A belast en 3 miniservo's, de CC80 met 60A en ook 3 miniservo's.
    Op het moment gebruik ik een YGE regelaar met een getakte bec en die belast ik tot het uiterste en maar geeft geen problemen.

    Misschien is de bec een zwak punt van de oudere CC regelaars.

    Bij twijfel, altijd accu, ook geen bec regelaartjes oid.

    GJ
     
  7. janneman

    janneman

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
    Ik gebruik een Jeti 40 met Bec.
    Als het dan zo slecht is om deze bij hoge stromen de Bec te gebruiken waarom wordt hier dan een Bec aansluiting aan gemaakt ????

    Iemand enig idee.
    Janneman :zon:
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ik meende dat zeweven om energiebesparen ging..

    een bec (mits de standaard lineaire) verspilt stroom.. veel..

    een swittching bec een heeeel stuk minder :)
    en een ontvangeraccutje helemaal neit ;)
     
  9. janneman

    janneman

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
    Electro zwevers gebruiken stroom dus energie, een beetje meer of minder maakt niets uit.
    Mijn vraag is waarom een fabrikant een BEC aansluiting maakt op een regelaar die meer dan 30 of 40 ampere trekt.
    Terwijl de meerderheid van de forumleden, blijkt uit het bovenstaande, er voor is deze niet te gebruiken.

    Janneman :zon:
     
  10. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Die jeti 40 BEC plus is een prima regelaar die ook bij 40A belast nog een ontvanger en enkelen servo's kan voeden.
    Dit is gewoon prima voor een standaard model. Dus als vb.: 2-3 lipo cellen, en 3-4 zuinige servo's. (dus geen digitale of high-torque)

    Jeti heeft zelfs nog een 70A ESC met bec!
    Als je op een hogere voedingsspannig gaat werken, is een BEC regelaar niet meer geschikt. Tenminste bij jeti. Er zijn ook al merken regelaars met een ander type BEC, die ook voor hogere spanningen zijn(kontronnic, Robbe, jeti Spin)

    Dus het kan wel en het werkt prima Jan!

    nog even een opmerking over het verhaal van Alexander.
    Als je alleen voor de energiebesparing een geschakelde bec overweegt zoek je het wel heel erg ver.
    De voeding van de servo's is in verhouding tot de motor ERG klein. Zo klein zelfs dat je het bijna kan verwaarlozen.
    Het is dan verstandiger om op het gewicht te letten ipv de kleine energie besparing.
    klik hier voor meer info over BEC
     
  11. janneman

    janneman

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
    Hoi Michiel,

    Kijk, hier heb ik wat aan. :thumbsup:
    Ik vlieg zelf met een SPITZ 40 + ESC-45A in een Exel competition 2 met 4 mini servo's en een 3 cellen 3200 mAh Lipo en heb nooit geen problemen gehad.
    Het bovenstaande verhaal maakte me een beetje zorgelijk en vroeg me af of ik verkeerd bezig was.
    Heb nu meer duidelijkheid.

    Mijn dank is groot :worship:

    Janneman :zon:
     
  12. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    mijn bec weegt dus 3 gram meer dan de standaard, en bespaart van 30% rendement van een lineaire naar 80-85% van een schakelende, dat is nogal een hoop energie.
    (ik vlieg nl op 4 cellen, dan gaat er zeg maar 2.5 cel aan voltage over die bec heen en blijft er 1.5 cel over voor de servo's dus word er dik 2 keer zo veel energie verstookt in de bec als in mn servo's en dat vond ik toch echt te veel.
     
  13. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Hyperion heeft nu 50A en 80A regelaars mét switching BEC
    80 A met switching BEC
    je kunt ook regelaar en SBEC apart houden. Met de SBEC kun je dan nog switchen tussen 5 en 6V
    SBEC
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Tuurlijk 8) :p
     
  15. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    @Alexander:

    Dat is een leuk voorbeeld. Hoe hoger de voedingspanning wordt, hoe meer zin een geschakelde voeding krijgt.
    Een geschakelde voeding zal ongeveer hetzelfde rendement hebben onafhankelijk van de voedingsspanning.
     

Deel Deze Pagina