Wat bedoel je met een Schottky diode tussen de batterijen? Welke batterijen en wat wil je daarmee bereiken? O wacht even, je bedoeld de reactie van Gerben.
Wat Gerben bedoeld is dat je twee accu's moet gebruiken zodat als er één mee ophoud de tweede het over neemt. Om te voorkomen dat die tweede accu via de defecte accu zal ontladen moet je er (Schottky) diodes tussen zetten om de accu's van elkaar te scheiden.
Op zich is dat een prima gedachte maar naar mijn mening een beetje overdreven. Een accu houdt er zo goed als nooit zo maar in één keer mee op. Mocht dat toch gebeuren dan moet er daarvoor toch iets goed fout zijn gegaan. De kans dat een tweede accu in zo'n geval een crash zal voorkomen is heel erg klein.
Die diodes zijn niets meer of minder dan elektronische ventielen. De stroom kan er maar in één richting door dus de accu uit naar de ontvanger en servo's en niet terug de accu in. De stroom kan dus niet vanuit de ene naar de andere accu.
Diodes zijn elektronische onderdelen die op zich ook kapot kunnen gaan. Ze kunnen maar een beperkte stroom verwerken en gaan vrij snel kapot als er te veel stroom door gaat. Kijk bijvoorbeeld eens naar
DEZE diode. Deze kan constant een stroom van 25A verwerken. Hele korte pieken, korter dan 0,01 seconde, mogen zelfs 330A zijn. Duurt die piekstroom langer dan wordt de diode inwendig zo warm dat hij smelt.
Maar waarom met losse diodes gaan "knoeien"? Er zijn complete "akkuweiches" of powerboxen te koop waar die diodes al netjes in zitten. Die zijn meestal toch bedrijfszekerder dan iets wat los in elkaar is geknutseld.
Aan de andere kant kan iemand die minimaal de basiskennis van de elektronica heeft wel zo iets in elkaar zetten dat netjes en betrouwbaar zal werken. Omdat je de vraag over de diodes stelt ga ik er van uit dat je die kennis niet hebt. Daar is natuurlijk niets verkeerd aan want er zijn waarschijnlijk voldoende zaken waar jij wel alles van af weet en ik niet. Ieder zijn vak toch?

Blijft natuurlijk ook dat single point of failure over. Daarom gebruik je liever geen powerbox of iets soortgelijks. Als je met twee accu's wilt gaan werken zijn toch diodes of een powerbox nodig. Dit worden mogelijk zelfs een extra points of failure. Alles wat er niet in zit kan ook niet fout gaan.
Is "dat" veilig? Wel ik zou het zo niet doen. Het is een beetje een knoeiboel van draden wat mij geen goed gevoel geeft. Het idee is wel goed. Twee diodes in één huisje kan natuurlijk heel goed maar bij wat grotere stromen kan dat problematisch worden. In die diodes zal altijd een klein beetje verlies optreden. Daardoor wordt de behuizing warm en die warmte moet wel goed weg kunnen. Nu is die warmte ontwikkeling in het geval van aantal servo's en een ontvanger maar gering dus mogelijk zal de behuizing niet echt heet worden.