Helemaal mee eens. Met NiMH accu's zou ik altijd kiezen voor een accu met 5 batterijen i.p.v 4.
m.v.g. Erik
Nou dat vind ik helemaal niet zo'n beste oplossing. Wanneer je een cel meer gebruikt is de spanning hoger waardoor de stroom ook duidelijk hoger zal worden. Zo maak je het "probleem" dus alleen maar groter. :evil:
Het klopt dat eneloops niet gemaakt zijn voor echt grote stromen. Denk je dat er toch vrij grote stromen gaan lopen dan kan toch ook kiezen voor grotere cellen met een grotere capaciteit? Maar je kan ook, net als bij LiPo's, kiezen voor 2 of meer cellen parallel. In dit geval dus voor 4S2P eneloop voor een ontvanger accu.
Op die manier heb je de juiste spanning en de accu kan twee maal zoveel stroom leveren als de enkele cellen. Dit, of grotere (hogere capaciteit) cellen kiezen, zijn eigenlijk de enige juiste manieren om dit probleem te tackelen.
Overigens denk ik niet dat dit hier de oorzaak is geweest, volgens mij was de accu NIET volledig opgeladen voordat er gevlogen werd.

Tja en als dat waar is dan maakt het helemaal niet uit wat voor en hoeveel accu's je gebruikt. In zo'n geval zal de accu geen energie meer kunnen leveren en komt je model naar beneden. Dat is nu eenmaal één van die natuurwetten die wij niet kunnen omzeilen.
....Ik zou uberhaubt geen NIHM nemen voor een vliegtuig in deze klasse (>6 zware servo's). Ik zou naar een lipo, of zelfs een powerbox met 2 lipo's gaan.
Waarom? Twee LiPo's geven een te hoge spanning voor de meeste ontvangers en servo's. Je moet dan altijd met een spanningsregelaar gaan werken en dat is extra elektronica wat dus ook fout kan gaan dus een extra kans op problemen. Een bijkomend probleem is dat zo'n spanningsregelaar ook maar een beperkte stroom kan leveren. De meeste houden het bij 3A voor gezien. Langzamerhand komen er steeds meer die 5A of sommige zelfs die 10A kunnen leveren.
Het vervelende is dat dit allemaal beperkingen zijn. Een goede NiMH accu kan zonder problemen 3A tot 5A leveren. De spanning zal dan nauwelijks meetbaar inzakken. Pieken van 10A of soms nog hoger leveren meestal heel weinig problemen op.
Al met al is een goede en goed geladen NiMH accu ALTIJD beter dan een spanningsregelaar. Waar je die regelaar uit voedt maakt maar bitter weinig uit. Ik heb dus veel meer vertrouwen in mijn 4 cellen NiMH ontvanger accu dan in een 2S LiPo met een spanningsregelaar van 5V/3A. En ja je moet je accu's onderhouden. Je moet er voor zorgen dat je ze op tijd laad en om in de gaten te houden of ze nog voldoende capaciteit hebben ontlaad ik een accu ongeveer eens per jaar om die capaciteit te meten. Ik heb in de bijna 35 jaar dat ik nu aan modelvliegen doe nog nooit een model verloren omdat de accu in de lucht leeg raakte.
