Beechcraft Bonanza R.I.P

Vandaag gevlogen met mijn Bonanza van topflight.
Gebruik een mx16 hott zender, daar kan ik lezen wat de spanning is van mijn ontv. Accu. Ontvanger accu is eneloop.
Bij start 5.4Volt. Take off, zender geeft melding, kijk 3volt spanning. Geeft reactie meer, crash in het hennip veld. Total loss.

Leuke hobby

Dit zijn helaas de pijnlijke momenten die er bij horen. Voordeel is nu wel dat je weet waar de fout zat.

enig idee hoe het zo kan dat je otvangeraccu zo instort zou met eneloop niet mogen. of zijn deze accu's al op leeftijd

Dat is het gemene van een lege accu, als je hem net inschakelt lijkt het alsof hij een keurige spanning geeft maar na enige belasting stort die in :oops:

Das wel balen ADO, zeker met DE meeting in het vooruitzicht.
Ik leef wel met je mee met dit verlies.

mvg

Laatst bewerkt:
Dan moet je al een defekte servo hebben.
Ik vloog er de TC piper mee (9 servo,s)

Eerst maar eens weten of de accu fris geladen was. :D

Mvg Johan

Daarvoor hoef je echt geen defecte servo te hebben hoor. Een paar digitale servo's, of een flink belastte servo kan al genoeg zijn. Vooral als het een klein pakketje (eneloops) is. Die zijn nou eenmaal niet gemaakt voor hoge amperages.

Daarvoor hoef je echt geen defecte servo te hebben hoor. Een paar digitale servo's, of een flink belastte servo kan al genoeg zijn. Vooral als het een klein pakketje (eneloops) is. Die zijn nou eenmaal niet gemaakt voor hoge amperages.

Helemaal mee eens. Met NiMH accu's zou ik altijd kiezen voor een accu met 5 batterijen i.p.v 4.
m.v.g. Erik

....Ik zou uberhaubt geen NIHM nemen voor een vliegtuig in deze klasse (>6 zware servo's). Ik zou naar een lipo, of zelfs een powerbox met 2 lipo's gaan.

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens. Met NiMH accu's zou ik altijd kiezen voor een accu met 5 batterijen i.p.v 4.
m.v.g. Erik

Nou dat vind ik helemaal niet zo'n beste oplossing. Wanneer je een cel meer gebruikt is de spanning hoger waardoor de stroom ook duidelijk hoger zal worden. Zo maak je het "probleem" dus alleen maar groter. :evil:
Het klopt dat eneloops niet gemaakt zijn voor echt grote stromen. Denk je dat er toch vrij grote stromen gaan lopen dan kan toch ook kiezen voor grotere cellen met een grotere capaciteit? Maar je kan ook, net als bij LiPo's, kiezen voor 2 of meer cellen parallel. In dit geval dus voor 4S2P eneloop voor een ontvanger accu.
Op die manier heb je de juiste spanning en de accu kan twee maal zoveel stroom leveren als de enkele cellen. Dit, of grotere (hogere capaciteit) cellen kiezen, zijn eigenlijk de enige juiste manieren om dit probleem te tackelen.

Overigens denk ik niet dat dit hier de oorzaak is geweest, volgens mij was de accu NIET volledig opgeladen voordat er gevlogen werd. :oops: Tja en als dat waar is dan maakt het helemaal niet uit wat voor en hoeveel accu's je gebruikt. In zo'n geval zal de accu geen energie meer kunnen leveren en komt je model naar beneden. Dat is nu eenmaal één van die natuurwetten die wij niet kunnen omzeilen. ;)

....Ik zou uberhaubt geen NIHM nemen voor een vliegtuig in deze klasse (>6 zware servo's). Ik zou naar een lipo, of zelfs een powerbox met 2 lipo's gaan.
Waarom? Twee LiPo's geven een te hoge spanning voor de meeste ontvangers en servo's. Je moet dan altijd met een spanningsregelaar gaan werken en dat is extra elektronica wat dus ook fout kan gaan dus een extra kans op problemen. Een bijkomend probleem is dat zo'n spanningsregelaar ook maar een beperkte stroom kan leveren. De meeste houden het bij 3A voor gezien. Langzamerhand komen er steeds meer die 5A of sommige zelfs die 10A kunnen leveren.
Het vervelende is dat dit allemaal beperkingen zijn. Een goede NiMH accu kan zonder problemen 3A tot 5A leveren. De spanning zal dan nauwelijks meetbaar inzakken. Pieken van 10A of soms nog hoger leveren meestal heel weinig problemen op.
Al met al is een goede en goed geladen NiMH accu ALTIJD beter dan een spanningsregelaar. Waar je die regelaar uit voedt maakt maar bitter weinig uit. Ik heb dus veel meer vertrouwen in mijn 4 cellen NiMH ontvanger accu dan in een 2S LiPo met een spanningsregelaar van 5V/3A. En ja je moet je accu's onderhouden. Je moet er voor zorgen dat je ze op tijd laad en om in de gaten te houden of ze nog voldoende capaciteit hebben ontlaad ik een accu ongeveer eens per jaar om die capaciteit te meten. Ik heb in de bijna 35 jaar dat ik nu aan modelvliegen doe nog nooit een model verloren omdat de accu in de lucht leeg raakte. ;)

Zou geen enkel probleem mogen zijn. Ik vlieg mijn Henseleit 3DNT met een 4.8V 2000 mah Nimh. Originele setup nog wel. Daar zitten drie 9 kg S9206 servo's op de swash.. die werken continu met zn 3en. Juist 4.8v omdat die servo's niet meer mogen hebben. Spreekt uiteraard voor zich dat ik maar een beperkt aantal vluchten kan maken om voldoende buffer te houden..

Moet ik er wel bij vermelden dat ik simpelweg de ruimte niet heb voor een lipo met stepdown anders was die er wel in gekomen...:???: Maar ik had inderdaad met zo'n vliegtuig zeker voor meer capaciteit en backup gekozen...

Maar ja dat is achteraf makkelijk praten :(

Hoewel ik een lipo met powerbox (liefst met backup lipo) een mooie oplossing vind, leef(de) ik eigenlijk in de veronderstelling dat een nihm pakketje (4) van 2000-2500mah geen stromen van 5A aan kan.
Heb ik het fout?
Of hebben we het hier over een berg van die C cellen?

................ leef(de) ik eigenlijk in de veronderstelling dat een nihm pakketje (4) van 2000-2500mah geen stromen van 5A aan kan. ....
Hoezo, waarop is dat gebaseerd?
Natuurlijk als het AAA (mini penlight) cellen zijn dan heb je gelijk. Maar toch kunnen die nog altijd ongeveer 2,5A continu leveren!
Als je AA (penlight) cellen gebruikt zal het ook nog niet meevallen maar pieken van 6A kunnen ze leveren hoor. Kijk maar eens naar de specificaties van Sanyo.
Ga je naar sub C cellen dan kunnen die tot wel 9A leveren.
Zoek maar eens naar de specificaties bij de diverse fabrikanten. De meeste adviseren maximale continu ontlaadstromen van 3C. Er zijn enkele die zelfs tot 5C gaan maar dat zijn "speciale gevallen". Piekstromen kunnen vaak wel het dubbele zijn maar dan moet het beperkt blijven tot enkele seconden.
Niet te min denken over die "goeie oude" NiMH accu's hoor! ;);)

jup, wordt hier nog intressant...
zou een lifpo dan geen oplossing kunnen zijn?(ik weet het niet he, maar ben er sterk over aan het twijfelen.)
een 2s dan? die kunnen normaalgezien rechtstreeks op de ontvanger(of schakelaar)(hmm ik zie net 6,6volt, kan dus rechtstreeks op een ontsteking van een benzinemotor ook???)

Back