beginnen met RC modelling

Discussie in 'Model truckers' gestart door Moleman, 8 jun 2017.

  1. Moleman

    Moleman

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    hoi allen,

    ik ben nieuw hier maar heb een uitgebreide passie voor RC voertuigen.

    momenteel ben ik zo ver dat de ouders niets meer te zeggen hebben over zulke hobby en dat de grote kosten van verbouwen en al die dingen achter de rug zijn. Dat wil zeggen dat ik lekker m'n eigen ding kan doen, en dat niemand er over mekkert :)

    ik had onlangs een filmpje gezien via internet, vanop een beurs in Duitsland (dacht ik), en ik was helemaal verkocht.

    graag zou ik een RC Truck (hauler, scania of mercedes) maken, op benzine, en dan later aanvullen met allerhande opliggers, graafmachines, treinstellen, ...

    iemand tips over een betaalbare (want het is de eerste) truck, met 8x4 wielaandrijving van een der bovenstaande modellen? of alvast welke winkels ik zeker moet bezoeken.

    Alvast bedankt

    Grts
    Moleman
     
  2. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo,

    Welkom hier op het forum.
    Benzine is geen gangbare aandrijving bij de trucks die wij bouwen (1:14 / 1:16).
    1:14 voertuigen zijn allemaal electrisch aangedreven. Voor benzine kom je al snel richting de grotere schalen 1:8 of 1:4.

    Betaalbaar, dat is maar net welk budget je ervoor uit trekt. Een 8x4 is niet standaard in een bouwpakket te kijgen, dus zal je een huidige kit moeten verbouwen.
    In het geval van de Scania heb je een 6x4 bouwpakket, je zou dan nog een extra vooras moeten kopen en de nodige aanpassingen doen.
    Klein rekensommetje:
    - Scania R620 6x4 kit kost rond 390 euro.
    - Vooras met wielen kost je rond 70 euro.
    - Zender (bv. Carson Reflex Stick) 90 euro.

    Goede winkels in NL zijn bijvoorbeeld Wetronic, Hobma, RC-Point, maar je hebt ook buitenlandse webshops zoals Seidel Modellbau, mein-rc-shop.

    Mocht je nog specifiek vragen hebben, je kan me altijd een PB sturen.

    Groetjes,

    Sven
     
  3. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Met Benzinemotor mag je niet bij clubs op de baan rijden. Maar kijk eens bij wetronic of rc point.
     
  4. Moleman

    Moleman

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    ja, ik las op internet ook al dat de meeste modellen blijkbaar electrisch aangedreven zijn, en dat de benzine's vanaf 1:8 te vinden zijn.

    het gaat me niet zo zeer om te rijden bij een club, eerder om het plezier van te bouwen, en hier thuis te rijden met de kids.
    heb niet zo overdreven veel tijd om naar veel beurzen te gaan :)

    toch alvast bedankt voor de info, ga'k me effe verdiepen in de winkels die jullie vermeld hebben.
     
  5. Moleman

    Moleman

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    als je dan zegt om een 6x4 scania om te bouwen, dan moet je effectief het hele chassis zelf gaan verbouwen om plaats te maken voor de extra as?

    deze as wordt dan niet mee aangedreven door de motor vermoed ik? dus eigenlijk is dat dan enkel maar decoratief en niet echt 8x4, of zie ik dat verkeerd?
     
  6. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    8x4 is dat er 8 wielen zijn (4 assen), waarvan 4 (2 assen) aangedreven. Daarom is die extra as niet aangedreven.
    Qua chassis moet je inderdaad heel veel aanpassen.
     
  7. Moleman

    Moleman

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    ok, ik zag net op youtube trouwens een filmpje van een of andere beurs, waar een scania met 5 assen rond reed, en een oplegger met ik denk 16 assen, enig idee waar ik zulke dingen vind, of zijn die ook aan te passen vanaf een 6x4?

    zag er echt wel vet uit :)
     
  8. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    een 5 assige trekker is verbouw en deels eigen bouw van een bouwpakket.Een oplegger met 16 assen is totaal eigen bouw.Dit is niet in de handel,dus zelf ontwerpen en samenstellen.
     
  9. Moleman

    Moleman

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    dat mag ik als beginner dus helemaal vergeten, want ik heb geen flauw idee hoe ik er zou moeten aan beginnen.

    ook zag ik zo'n oplegger met oprij rampen achteraan, waar een graafmachine bvb kan op gereden worden, ... ook eigen ontwerp?
     
  10. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Er is wel een standaard dieplader verkrijg: een Carson Goldhofer
    [​IMG]
     
  11. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    dieplader is bij carson €530,00 als bouwpakket.Een werkende graafmachine kost tussen € 3000,00 en € 4000,00
     
  12. Moleman

    Moleman

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    misschien een domme vraag, maar kan die herspoten worden?

    want dan zou dat mogelijk mijn eerste combinatie worden, een 6x4 scania (of hauler - daar ben ik nog niet helemaal uit) met een dieplader, maar dan wel in het zwart, en eventueel een dieprode oplegger... want dat oranje vind ik maar niks :)
     
  13. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    je kunt hem in iedere kleur over spuiten.De trucks van tamiya moeten altijd nog worden gespoten.Maar voor het maken van een 5 asser en rij klaar hebben met alles wat je nodig hebt,reken op een € 1200,00
     
  14. Moleman

    Moleman

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    vind het wel vreemd dat de dieplader duurder is dan de trekker :eek:
     
  15. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    dieplader is van metaal, truck is grotendeels kunststof
     
    vwforum vindt dit leuk.
  16. Moleman

    Moleman

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Belgie
    een 4 kanaals zender, ben je daar wat mee, of heb je echt wel meerdere kanalen nodig op termijn?
     
  17. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Jij weet nog niet wat je wil,een zender kan altijd nog aangeschaft worden naar behoeften.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina