Beginnen met RC vliegen: keuze zender/vliegtuig

Discussie in 'Beginners' gestart door Shockstrut, 22 nov 2011.

  1. Shockstrut

    Shockstrut

    Lid geworden:
    21 nov 2011
    Berichten:
    8
    Hi allemaal!

    De laatste tijd zit ik er meer en meer over na te denken om te beginnen met het RC vliegen. Vooral door de komst van elektro vliegen wat het vliegen toegankelijker maakt (kan ik een groot park en geen brevet nodig).

    Aangezien ik geen RC vlieg ervaring heb (wel ´echte´vliegervaring), wil ik dus rustig beginnen qua kosten. Zo zat ik te denken om iets tweedehands aan te schaffen en/of een vliegtuig van Parkzone. Ik wilde qua spanwijdte het liefst onder de 1000mm blijven.

    Nu zag ik een zender hier te koop staan (Zender MX-12 35mhz+2,4 met ontvangers) en nu vroeg ik mij af of dit een goede keus zal zijn om mee te beginnen in combinatie met een Parkzone vliegtuig? Ik lees namelijk ook veel over de Spektrum DX6I zender, wat is het verschil tussen deze twee?

    Hoop dat jullie mij kunnen voorzien van meer info over de verschillen in zenders en ook bijv. wat je minimale beginnersset zou moeten bevatten :)

    grtz
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Shockstrut

    Shockstrut

    Lid geworden:
    21 nov 2011
    Berichten:
    8
    Yup, maar het heeft niet mijn vragen beantwoord.

    Ik weet dat ik elektro wil vliegen en ik begrijp dat de 2,4GHz steeds meer het 35MHz vervangt. Maar er staat niet wat je als beginner nou nodig hebt en/of een uitleg over de verschillende zenders (voor de beginner volgens mij het grootste kostenplaatje).
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik denk dat die MX12 lang niet gek is, daar kan je een hele tijd mee vooruit voor een schappelijke prijs, zeker met al die ontvangers erbij.
    Eén kanttekening: met de Corona ombouwset waarmee deze zender is omgebouwd, zijn bij mijn club (G&EVVM) wat problemen geweest en sindsdien is die Corona set daar verboden. Maar ik heb eigenlijk niks gelezen over soortgelijke problemen elders, dus zolang je niet bij de Gooische komt vliegen zal je er hoogstwaarschijnlijk geen probleem mee hebben.

    In dat stuk over zenderkeuze staat met opzet niks over specifieke merken/types, want dan kan je het ieder kwartaal herzien...

    Wat alternatieven betreft: de DX6I is inderdaad prima, maar inmiddels is er ook een 6 kanaals Graupner HOTT zender die door een aantal winkels (Lindinger o.a.) verkocht wordt voor dezelfde prijs als een DX6I. HOTT heeft het voordeel van telemetrie, nu misschien nog niet zo'n punt maar wordt steeds boeiender... Voordeel van een DX6I is weer, dat je er bij HobbyKing.com heel goedkope ontvangers bij kan kopen die heel goed zijn...
     
  6. Shockstrut

    Shockstrut

    Lid geworden:
    21 nov 2011
    Berichten:
    8
    Bedankt voor de info. Ik wil gezien de voordelen sowieso voor de 2,4GHz gaan. Telemetrie klinkt inderdaad erg leuk, maar denk niet dat het voor mij nu van belang is. Via mrhobby.nl worden sommige Parkzone modellen met een Spektrum ontvanger geleverd. Lastig, lastig..
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    nee maar ik schat wel binnen 2 jaar.
    Weet je dat zeker? Ik heb ze niet kunnen vinden op de site. Wel BNF uitvoeringen; die kunnen gevlogen worden met een Spektrum zender, maar die zit er niet bij.
     
  8. Shockstrut

    Shockstrut

    Lid geworden:
    21 nov 2011
    Berichten:
    8
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Neu... zijn allebei BNF (bind-and-fly). Zender zit er niet bij.
    Zijn trouwens allebei niet echt beginnersmodellen... maar omdat je al een lader hebt weet ik niet in hoeverre je een beginner bent.
     
  10. Shockstrut

    Shockstrut

    Lid geworden:
    21 nov 2011
    Berichten:
    8
    Ow sorry, even wat verwarring uit de wereld helpen:

    1) momenteel heb ik helemaal niks, ik moet dus alles aanschaffen
    2) De modellen worden met een Spaktrum ontvanger geleverd, dat ik de zender los moet aanschaffen begreep ik (echter zag ik net dat je korting op een Spektrum zender krijgt Link). Wat het verschil is tussen de 3 DX6I zenders..geen flauw idee.

    3) Mijn vliegervaring: ik heb een vliegbrevet, maar geen modelvliegbrevet. Vliegen zelf is dus niet onbekend voor mij, alleen het ´besturen van buitenaf´ is nieuw voor mij.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    BNF wordt altijd met ontvanger geleverd. Meestal is dezelfde set ook te koop met zo'n klein zendertje dat een beetje lijkt op een PS2 bediening.
    De DX6I zender sets die ze leveren voor verschillende prijzen, verschil zit 'm in de meegeleverde ontvanger. Uiteraard zit bij de duurste set de duurste (beste) ontvanger...
    Maar nogmaals: deze twee toestellen zijn niet echt beginnersstuff. Omdat je zelf een vliegbrevet hebt heb je natuurlijk wel een voorsprong. Maar toch zal het lastig blijven.... kleine modellen zijn zowiezo lastiger dan grote (dat scheelt echt raar veel). En klassiek kiest men voor een leerling doorgaans een hoogdekker, of anders een laagdekker met een boel V-stelling.
    Een jaar of vijf geleden begon ik zelf met modelvliegen, ik vloog al 30 jaar met deltavliegers (1:1). Ik had het idee dat het me wel ging lukken met een Robbe Sport Wing. Is ook wel gelukt uiteindelijk, maar die heeft wel de nodige klappen gemaakt... (normaliter krijg je instructie op mijn club, maar omdat ik al een mode 2 zender gekocht had lukte dat niet, er was destijds geen instructeur die mode 2 vloog.)
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2011
  12. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Shockstrut,

    Ik kan natuurlijk niet in jou portemoinee kijken, maar als ik in jou schoenen stond zou ik gewoon een spectrum DX6i aanschaffen. Een MX12 (die ik zelf jaren gebruikt heb trouwens!) werkt vergelijkbaar, maar ik ben geen fan van corona ombouw-modules voor 2.4ghz en met 35mhz moet je eigenlijk niet gaan vliegen buiten een club om.

    Als je het zelfstandig wilt leren: Koop een multiplex easystar of iets vergelijkbaars. Als je die crashed (en dat zal gebeuren) zijn ze vaak nog goed te lijmen. En ze vliegen wat langzamer/stabieler dan sommige andere kistjes, zodat je als beginner nog tijd hebt om even na te denken welke kant je op moet sturen.

    Waarom zou je telemetrie nodig hebben? Dat is maar net wat je wilt vliegen. Ik gebruik Weatronics dus ik heb super geavanceerde real-time telemetrie en alles wordt opgeslagen op een geheugenkaartje, dus ik kan alles later ook nog eens teruglezen op mijn laptop. Ideaal als je bijvoorbeeld hoogte/snelheid/gps/stroomverbruik/servostanden/temperaturen/etc/etc/etc. wilt monitoren of niet zeker bent van het bereik (je kunt instellen dat als je op x% van het max bereik komt, de zender gaat piepen). De ontvanger meldt ALLES terug aan de zender.

    Voor zwevers is actuele hoogte/snelheid erg interessant.
    Maar ik vlieg alleen met aerobatics kisten. ik heb die informatie niet nodig. En bereik ook niet, want ik vlieg alleen maar figuren recht voor mijn neus (dus max 500mtr van de zender af).

    Dus ik heb alle mogelijkheden met telemetrie, maar ik gebruik ze in de praktijk nooit. Daar heb ik ook dat weatronics systeem niet voor gekocht. Ik heb het gekocht vanwege de (in mijn ogen) superstabiele verbinding tussen zender en ontvanger.

    P.S. Ik raad weatronics dus NIET aan voor een beginner, maar ik geef alleen aan dat telemetrie niet noodzakelijk is!

    dat die modellen 'bind-and-fly' zijn en samenwerken met een spectrum zender wil dus (voor leken) zeggen dat er ook een spectrum ontvangertje in zit. Dat dit een merkloos ding is dat niet voor andere vliegtuigen te gebruiken is, doet even niet ter zake toch? Je hoeft alleen een willekeurige spectrum zender te hebben en het werkt.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2011
  13. Shockstrut

    Shockstrut

    Lid geworden:
    21 nov 2011
    Berichten:
    8
    Weer wat wijzer geworden :cool:

    Bedankt!
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik denk niet dat dit merkloze toestellen zijn; het meeste BNF spul voor Spektrum komt van Eflite, en dat is óók Spektrum. (ik heb zelf een BNF helietje van Eflite).

    Shockstrut, bekijk even dit draadje:
    hobbyking-bixler-epo-vraag-%5Bbeginner%5D
    Dat is wél een beginnerstoestel. Ben met je eens dat het er niet spannend uit ziet. Maar als je hiermee leert vliegen, kan je vervolgens gaan vliegen met iets dat er wél spannend uitziet...
    Scheelt uiteindelijk gewoon geld, en lol heb je eigenlijk meer als het wél lukt...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik ben het helemaal eens hiermee! Dit zijn de beginnerstoestellen waarmee je kunt leren vliegen! En vliegen is leuk. Een nieuw kistje in 3 seconde in de grond boren is dat niet.

    extremere kisten komen vanzelf wel als je een beetje kunt sturen!

    Dan heb je in iedergeval een heel groot voordeel dat je dingen kent als overtrekken en de interactie van wind op je vliegtuig (starten/landen tegen de wind in, crosswind, etc.).

    Alleen van 'buiten' sturen is dan even wennen. Vooral als de kist op je af komt of op zijn kop vliegt en je dus de andere kant uit moet sturen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Om maar te zwijgen over op zijn kop vliegend terwijl de kist naar je toe komt :)

    Mijn recept:
    Oefen je op een RC sim intensief - letterlijk - te pletter tijdens de komende wintermaanden en schaf je daarna de alomgeprezen easystar aan. Gezien je 1:1 vliegervaring moet dat echt wel lukken.

    En inderdaad afhankelijk van hoe snel je het oppikt komen meer geavanceerde modellen vanzelf.

    Maak in ieder geval niet de fout te denken dat je het wel kan met een niet beginnerskist omwille van je 1:1 ervaring: RC vliegen is totaal wat anders dan 1:1 vliegen (kan vergelijken want ben zelf ooit gestart met opleiding PPL VFR, maar heb moeten afhaken wegens medische redenen)

    Wat die sim betreft: eenvoudig maar gratis te downloaden is FMS.
    Ben zelf tevreden over Clearview (iets van een 40 EUR), wil je nog meer toeters en bellen: Phoenix en anderen (paar 100 euro's als ik me niet vergis)
     
  17. Shockstrut

    Shockstrut

    Lid geworden:
    21 nov 2011
    Berichten:
    8
    Oefenen op een sim is inderdaad wel een goed idee, heb hetzelfde immers ook met mijn vliegopleiding gedaan. Ik ga eens op zoek naar de simproducten voor de winter.
     
  18. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Sim's

    Er zijn twee gratis simulators:
    RC Deskpilot: R/C Desk Pilot - a free rc flightsim |
    FMS: FMS Homepage

    Je kunt daar een losse USB-"Zender" bijkopen zoiets als dit:
    USB-vliegsimulator met gamecommander - Simulators - Conrad Electronic

    Verder zijn er aan aantal commerciële pakketten waarvan het mijn ervaring is dat die duidelijk béter zijn.
    Een van de betere is Real Flight:
    Vliegsimulator RealFlight G5.5 mode 2/4 - Simulators - Conrad Electronic
    Je hebt ook nog b.v Phoenix en Easyfly.

    Als het echter uitsluitend gaat om "stickvastheid" te krijgen kom je met de gratits simulators een eind.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zelfde stickmode gebruiken als degene/club die je gaat helpen, hoeft niet persé, wel zo praktisch.
     
  20. Shockstrut

    Shockstrut

    Lid geworden:
    21 nov 2011
    Berichten:
    8
    Nu was ik niet van plan om lid te worden van een vereniging, vooral omdat ik mij veelvuldig in het buitenland bevindt. Ik zie mijzelf dan ook eerder als een zogenaamde wildvlieger. elektro maakt dit mogelijk en daardoor is de hobby weer wat meer toegankelijker voor mij ;)
     

Deel Deze Pagina