Beginnen met zweefvliegen; een leidraad.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 20 nov 2011.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Je wilt beginnen met model-zweefvliegen. Maar waar moet je op letten? Hierbij wat overwegingen.

    Groot of klein?
    Klein lijkt slim om mee te beginnen. Maar dat is het niet! Hoe kleiner een vliegtuig, hoe minder het tegen wind en windvlagen is opgewassen. De stabiliteit is gewoon wat minder. Ook zichtbaarheid speelt mee; vanaf 50 of 100 meter afstand is het wel prettig als je je model nog goed kunt zien. Aan de andere kant, te groot is ook niet prettig. Het starten en landen van grote modellen vraagt toch wel wat meer ervaring.
    Over het algemeen zitten zwevers van rond de 2 meter tot 2,5 meter spanwijdte mooi in het midden. Ze zijn handelbaar, makkelijk te starten en te landen en zijn redelijk stabiel.

    Welke functies/hoeveel kanalen?
    Een zweefvliegtuig is te besturen met op zijn minst 2 functies: het hoogteroer (omhoog/omlaag) en het richtingsroer (links/rechts). Alle andere functies zijn bijkomend. Ze voegen iets toe maar zijn niet essentieel voor het besturen van een vliegtuig. Meest voorkomende extra functies zijn rolroeren, remkleppen, flaps, sleepkoppeling en intrekbaar landingsgestel.

    [​IMG]
    Even op een rijtje wat mogelijkheden:
    1. Hoogteroer
    2. Richtingsroer
    3. Rolroer links
    4. Rolroer rechts
    5. Remkleppen
    6. Flaps
    7. Wiel
    8. Motor (“gas”)
    9. sleepkoppeling

    Modellen met enkel een hoogte- en richtingsroer worden “twee-assers” genoemd. Veel beginnende modelvliegers halen hier hun neus voor op maar in de praktijk blijkt dit genoeg om in ieder geval de eerste tijd je handen aan vol te hebben. De overstap van een twee-asser naar een model met rolroeren kan lastig zijn maar direct beginnen met een vliegtuig met rolroeren óók. Waar je mee begint is dus een beetje afhankelijk van je eigen capaciteiten en hoeveel begeleiding je gaat krijgen. Misschien goed om te weten dat ook veel ervaren vliegers nog steeds graag met een twee-asser vliegen omdat de uitdaging (zo lang mogelijk boven blijven) met een twee-asser niet kleiner is dan met een toestel wat allerlei extra functies heeft.

    Bij de aanschaf van een zender kan het wel slim zijn vast rekening te houden met je plannen voor de toekomst. Zodra je rolroeren wilt gebruiken heb je eigenlijk 4 kanalen nodig; daar kunnen remkleppen, een motor , een sleepkoppeling of flaps bij komen. Kortom; je zit al snel aan zes kanalen en met een 4 kanaals zender kom je dus al héél snel tekort.
    De eenvoudigste zenders hebben soms ook geen modelgeheugens. Met een modelgeheugen kun je alle instellingen van een toestel opslaan en een naam geven. Mocht je een tweede vliegtuig hebben, dan zet je dat in een eigen modelgeheugen. Je hoeft dus niet alles steeds opnieuw af te stellen als je een tweede toestel gaat gebruiken. Het kan dus slim zijn al direct een goede 6-kanaals zender met voldoende modelgeheugens te nemen.
    Zie onderaan dit bericht een link naar een wat uitgebreidere uiteenzetting over het kiezen van een zender.

    Een klein beetje bijzonder zijn zwevers met een v-staart, zoals deze Candy
    [​IMG]
    Voor de aansturing van zo'n staart heb je net als bij een normale staart 2 kanalen nodig (hoogte- en richtingsroer) maar de bewegingen worden met een elektronische "mixer" in de zender net iets anders uitgevoerd.
    Het gaat te ver om dat hier allemaal uiteen te zetten maar als je een zwever met een v-staart aan wilt schaffen heb je een zender nodig die een v-staart mixer heeft. Enkel de allergoedkoopste/eenvoudigste zenders hebben dat niet.


    Zelf bouwen, ARF (almost ready to fly) of gebruikt?

    Tsja. Dat is een lastige.
    Zelf een eenvoudige balsa zwever bouwen vanuit een bouwdoos is met weinig kennis en zonder speciaal gereedschap goed te doen. De meeste mensen geven aan dat het vliegen met een zelfgebouwd vliegtuig meer voldoening geeft dan het vliegen met een ARF.
    Bijkomend voordeel van het bouwen van een bouwdoos: je leert hoe een vliegtuig in elkaar zit en je leert welke technieken worden gebruikt. Dat maakt het makkelijker om later reparaties uit te voeren. In een bouwdoos zit meestal al het hout en kleinmateriaal wat je nodig hebt, exclusief de besturing en eventueel materiaal voor de bespanning. Onderdelen zijn in veel bouwdozen laser-gesneden (dus direct klaar om te verlijmen), gestanst of voorgedrukt op het hout.
    Het bouwen vanaf tekening is een stukje lastiger. Daarbij heb je enkel de tekening en moet je alle onderdelen zelf vervaardigen. Je zult de tekening goed moeten bestuderen om te zien welke soorten hout je nodig hebt, en in welke afmetingen. Datzelfde geldt voor de roervestigingen, scharnieren, kabels….Als je een eenvoudig model kiest is dat goed te doen en de voldoening is zo mogelijk nog groter dan bij een bouwdoos. Als je alle materialen nog aan moet schaffen kan de prijs soms aardig op lopen. Naast balsa moet je triplex hebben, vaak wat messing buisjes, stuurkabels, roerheveltjes, bespanmateriaal….maar het mooie is dat je bij je volgende model dan vaak verder kunt met wat je hebt liggen.
    Een voorbeeld van een zelf van tekening te bouwen zwever is de Medicine Man: - Zelf een Medicine Man zwever van tekening bouwen (met tekening en instructies er bij)
    Het voordeel van een ARF (“Almost Ready to Fly”) is dat je veel minder hoeft te bouwen. De romp, de vleugels, het stabilo en het kielvlak zijn al voor je gebouwd en bespannen. Wat overblijft is het samenvoegen van die delen en het inbouwen van de besturing (die niet is meegeleverd). Over het algemeen zit al het kleinmateriaal wat je nodig hebt wel in het pakket. Je hebt dan alleen nog diverse lijmsoorten, de radiobesturing en een accu nodig. Hoewel makkelijker en minder werk dan het bouwen van een bouwdoos kun je hier nog best een tijdje zoet mee zijn. Ook is dit afbouwen niet echt moeilijk als je goed de beschrijving leest maar er kan nog steeds een hoop verkeerd gaan. Laat daarom, zeker als je geen enkele bouwervaring hebt, je model door een ervaren vlieger inspecteren.
    Tot op zekere hoogte is een ARF wonderlijk genoeg vaak goedkoper dan het zelf bouwen. Balsahout is namelijk niet zo duur, maar vliegtuig triplex, het eerder genoemde kleinmateriaal en Oracover bespanning is dat bijvoorbeeld wel. Fabriekjes in Oost-Europa of Azië leveren vaak prima ARF-vliegtuigen tegen zeer concurrerende prijzen.
    Een gebruikte zwever aanschaffen kan prima. Dit is ongetwijfeld de goedkoopste oplossing. Zorg wel dat je iemand achter de hand hebt die het toestel kan inspecteren. Getordeerde vleugels komen nogal eens voor en als je niet weet waar je op moet letten kijk je daar snel overheen. Eventuele vroegere schades hoeven geen probleem te zijn mits deskundig hersteld. Hier op het forum komen in de sectie [te koop] Vliegtuigen regelmatig geschikte beginnersmodellen langs.

    Hout, glasvezel/carbon of schuim?

    In de constructie van modelzweefvliegtuigen worden uiteenlopende constructies en materialen gebruikt. Ieder materiaal heeft zijn eigen voor- en nadelen.
    Geheel van (balsa) hout gebouwde vliegtuigen komen veel voor. Het voordeel van hout is dat het goedkoop en redelijk makkelijk te bewerken en te repareren is. Daarnaast is het over het algemeen behoorlijk licht en stevig. Je hebt er nauwelijks speciaal gereedschap voor nodig; met wat mesjes, een figuurzaag, schuurpapier en houtlijm/secondelijm kom je een heel eind.
    Balsahout vervormt makkelijk als het vochtig is. Bij het bouwen is dat mooi, omdat je daarmee makkelijk delen de juiste vorm kunt geven. Bij een eenmaal gebouwd model is dat niet zo prettig. De gebruikte afwerking is dus wel van belang.
    Vleugels en rompen van balsa moet je afwerken. Dat kan met polyester bespanfolie (bijvoorbeeld Oracover, Oratex), met zijde en spanlak, met papier en spanlak, of direct met spanlak. In sommige gevallen kun je het hout onbedekt laten.
    Rompen zijn vaak verkrijgbaar in glasvezel (GFK), al dan niet met carbon (CFK) versterkt waarbij de gebruikte hars epoxy of polyester kan zijn. Deze rompen zijn voorgevormd. Glasvezel rompen zijn iets zwaarder dan hout maar meestal ook steviger. Je kunt ze prima spuiten dus bespanmateriaal heb je er niet voor nodig. Het nadeel is dat voor het repareren van glasvezel wat speciale materialen nodig zijn: glasvezel en epoxy of polyester hars. Goed te doen maar een stapje lastiger dan hout.
    Naast vleugels van balsahout zijn er ook vleugels die zijn opgebouwd uit een schuimkern (“styro”) met daar overheen een harde laag. Dat kan bijvoorbeeld zijn balsahout, abachi-fineer, glasvezel en/of carbon. Het zelf maken van schuimkernen is niet zo eenvoudig maar veel fabrikanten leveren dit soort vleugels in “ruwbouw”. De kernen zijn dan al voorzien van een huid, vaak ook met de neuslijsten in profiel geschuurd.
    Het voordeel van dit soort vleugels is dat ze vaak sterker zijn dan uit balsa ribben opgebouwde vleugels. Je prikt er niet snel een gat in en afhankelijk van de gebruikte materialen kunnen ze ook stijver zijn dan een houten ribbenvleugel. Ze zijn wel vaak wat zwaarder.
    Tot slot, zwevers die geheel uit schuim zijn vervaardigd. Er zijn tal van zweefvliegtuigen op de markt die geheel van een schuimsoort zijn gemaakt. Dit is géén piepschuim maar een taaiere variant in allerlei verschillende vormen. EPP is de meest buigzame, Elapor en aanverwante schuimsoorten zijn harder en lijken qua structuur meer op piepschuim.
    Het grote voordeel van schuim is dat het erg sterk is en bij breuken zéér eenvoudig te repareren. Elapor kan bijvoorbeeld met gewone secondelijm worden gelijmd. Ook is het licht, ongevoelig voor vocht en hoeft het niet te worden afgewerkt.
    Er komen steeds meer goedkope zwevers op de markt die van EPO zijn vervaardigd. Dit is een goedkopere schuimvariant die wel redelijk sterk is maar (net als piepschuim) niet erg taai. Het breekt dus sneller dan EPP of Elapor en kan ook niet met secondelijm worden gerepareerd. Kijk voordat je een “schuimpje” koopt goed welk materiaal het precies is en verdiep je in de eigenschappen daarvan, om teleurstellingen te voorkomen.

    Wat je ook kiest, als je net begint met modelvliegen is het slim je te laten helpen tijdens de bouw/assemblage van het vliegtuig. Misschien doe je vanzelf alles goed maar je zou de eerste niet zijn die foutjes maakt die een ander er uit kan pikken. En dat overkomt ook de ervaren bouwers af en toe! Veel bouwverslagen op dit forum worden ook (onder andere) om die reden geschreven; de bouwer wil graag dat anderen meekijken en eventueel tips geven.
    Laat je toestel als het klaar is liefst door een ervaren iemand inspecteren om dubbel te checken dat alles zit en werkt zoals het hoort.
    Voor je allereerste start is dit een goede om in je achterhoofd te houden: een zweefvliegtuig kan kapot. Vrij makkelijk zelfs. Het er mee vliegen is niet vreselijk moeilijk maar als je net begint is de de kans redelijk groot dat het je niet lukt het toestel heel te houden, zeker als het nog niet goed is uitgetrimd. En dat zou zonde zijn, toch?
    Je kunt lid worden van een club maar ook via dit forum vinden mensen regelmatig hulp en begeleiding. Als je je woonplaats invult in je profiel weet je snel genoeg wie er bij je in de buurt woont en je eventueel kan helpen met de eerste stappen.


    Schaalmodel of niet?

    Weer zo’n lastige. Het is natuurlijk heel persoonlijk maar de meeste mensen vinden een schaalmodel erg mooi. Die lange, slanke vleugels……en daar zit direct het probleem.
    Door aerodynamische wetmatigheden heeft een vleugel voor een bepaalde massa, vliegsnelheid en spanwijdte een bepaalde breedte nodig. Je kunt van een moderne 1:1 zwever de spanwijdte en romplengte bijvoorbeeld 6x verkleinen (“schaal 1:6”) maar als je de afmetingen van de roeren, het kielvlak en de breedte van de vleugel ook 6x verkleint vliegt het niet goed. In grote lijnen: hoe kleiner het vliegtuig, hoe breder de vleugels, en hoe groter het kielvlak, stabilo en de roeren moeten zijn. Pas vanaf een spanwijdte van ongeveer 4 meter kun je goed vliegende modellen vinden die erg veel lijken op hun grote voorbeeld. Om mee te beginnen is dat niet direct de juiste keuze. Enige uitzondering hierop zijn misschien de schaalmodellen van oude zwevers (ongeveer tot in de jaren 60 van de 20e eeuw). Die werden nog van hout gebouwd en hebben vaak afmetingen die zich beter lenen voor een schaalmodel van rond de 3 meter.
    De kleinere (semi) schaalmodellen van moderne zwevers kunnen best mooi zijn maar hoe meer “schaal” ze zijn, hoe sneller en moeilijker ze vliegen. Om nog maar te zwijgen van de kwetsbaarheid. Berucht in dit opzicht zijn de prachtige, goedkope zwevers van ongeveer 260cm die door diverse fabrikanten worden verkocht (Discus, DG1000, ASW28). Doe goed onderzoek voordat je zo’n model aanschaft. Zelfs voor ervaren vliegers zijn die vaak niet zo makkelijk te vliegen.
    Als je gaat beginnen met modelvliegen is het verstandig je in de eerste plaats te laten leiden door zaken als crash-bestendigheid en vliegeigenschappen. Een mooi uiterlijk is natuurlijk belangrijk maar laat het idee van “schaal” even voor wat het is. Je hebt nog jaren de tijd om mooie schaalzwevers te vliegen……

    Thermiek, acro, snelheid?
    Zweefvliegtuigen worden ontwikkeld met een inzetgebied in het achterhoofd. Voor het gemak maak ik hier een heel grof onderscheid in 3 categorieën: thermiek, acro en snelheid.
    Onder thermiek wordt verstaan: gebruik maken van stijgende warme lucht en daardoor boven blijven. Acro is een afkorting van acrobatiek, ofwel kunstvlucht. Snelheid spreekt voor zich.
    Thermiekzwevers zijn licht, vliegen langzaam, draaien heel rustig hun bochtjes en ondergaan daardoor geringe krachten. Over het algemeen zijn de dus relatief minder sterk – omdat dat nu eenmaal niet nodig is voor het vliegen. Ze zijn er niet op gebouwd harde landingen of bloedstollende snelheden te overleven.
    Acrozwevers moeten snelheid op kunnen bouwen, wendbaar zijn, extreme richtingsveranderingen kunnen weerstaan en massa hebben om niet te snel af te remmen.
    Op snelheid gebouwde zwevers hebben maar één doel; zo hard mogelijk vliegen. Daarbij helpt massa, weinig weerstand en een zeer stijve constructie die niet vervormt bij hoge snelheden.

    Het mag duidelijk zijn dat deze drie inzetgebieden mijlenver uit elkaar liggen. Een zwever die dit alles in zich heeft bestaat eenvoudig niet. Er zal dan altijd sprake zijn van een compromis. Om te leren vliegen is het over het algemeen niet raadzaam een model te nemen wat puur bedoeld is voor één van deze categorieën. De echte thermiekzwevers zijn vaak kwetsbaar en presteren bij wat meer wind niet zo goed. Een echte acro- of snelheidskist heeft vaak een hogere massa en vliegsnelheid en is erg gevoelig op de roeren. Daarmee zijn het geen geschikte toestellen om mee te leren vliegen. Uitzondering hierop vormen hooguit de zogenaamde F3B en F3J-zwevers. Dit zijn thermiekzwevers die met een lier worden gestart. Ze zijn enorm sterk, thermieken meer dan uitstekend, kunnen hoge snelheden halen en kunstvlucht vliegen. Ze zijn echter wel erg complex, moeilijk goed af te stellen en duur. Als beginnerstoestel dus niet aan te raden.

    Nu is het mooie dat er talloze allrounders zijn, waarbij de accenten kunnen verschillen richting thermiek, acro of snelheid. Afhankelijk van je eigen voorkeur kun je dus best iets vinden waar je lang plezier van kunt hebben. En als je eenmaal kunt vliegen zul je waarschijnlijk vanzelf ontdekken waar je voorkeur ligt en daar een passend model bij kiezen.


    Hoe krijg je je zwever de lucht in?

    Er zijn eigenlijk zes mogelijkheden: 1. zelf gooien, 2. optrekken met een hoogstart of lier, 3. met een elektromotor, 4. Huckepack. 5. Hellingvliegen en 6. Slepen met een motorvliegtuig.
    Om met de deur in huis te vallen: hellingvliegen en slepen zijn niet echt moeilijk als je eenmaal kunt vliegen maar voor het allereerste begin te hoog gegrepen. Het mooie is dan weer wel dat je met vrijwel iedere modelzwever kunt hellingvliegen, en dat bijna alle modellen met wat simpele ingrepen gesleept kunnen worden. Is dus echt iets voor “later”. Blijven voor het begin over: gooien, optrekken, de elektromotor en Huckepack.
    Zelf gooien gaat beter dan je zou verwachten. Het grote voordeel van deze startmethode is dat je niet hoeft te investeren in een motor, lier of zogenaamde hoogstart. Je hebt er ook weinig ruimte voor nodig en vrijwel ieder weiland leent zich er voor (mits je toestemming hebt van de grondeigenaar!) .
    Je kunt onderscheid maken tussen HLG en DLG. HLG staat voor Hand Launch Glider; het toestel wordt daarbij als een speer weggeworpen. Overigens worden bijna alle nieuwe modellen op deze manier “ingevlogen”; met een handstart kun je een heel eind vliegen om de eerste reacties te bepalen. DLG staat voor Discus Launch Glider. Hierbij wordt het toestel aan een vleugeltip vastgehouden en rondgeslingerd zoals een discuswerper dat doet. Voor een aantal mensen is dit de meest pure vorm van zweefvliegen.

    Binnen dit segment zijn twee groepen te onderscheiden; de mini’s van ongeveer een meter spanwijdte en de F3K modellen van 1,5 meter. Een mini is heel goed voor erg weinig geld zelf te bouwen en biedt enorm veel vliegplezier. De grotere F3K modellen zijn vaak wat kwetsbaar en duur om mee te leren vliegen maar onmogelijk is het niet. De bereikte starthoogte is met wat oefening ongeveer 40 tot 60 meter waarmee per worp meer dan 2 minuten gevlogen kan worden (voor de mini’s iets minder). Met een beetje thermiek kan dit al snel richting de 300 meter en vluchttijden van een half uur gaan.

    F3K, zelf gooien!



    Optrekken met een hoogstart of lier
    is de volgende optie. Hierbij wordt een lijn met daaraan een ringetje, verbonden aan een simpel haakje onder de romp van het vliegtuig. Een hoogstart bestaat uit een stuk rubber of siliconenslang, een lange dunne lijn, een pen om in de grond te steken en een parachuutje of lint om de lijn na het afkoppelen vanzelf in de windrichting terug te laten vallen. De lijn is ongeveer 3x zo lang als het elastische deel. Denk aan 20 meter elastiek/rubber/siliconenslang en 75 meter lijn, of 30 meter elastisch en 100 meter lijn. De zwaarte, dikte en trekkracht van het elastische deel moet zijn afgestemd op de afmetingen en het gewicht van het toestel. Een complete hoogstart hoeft niet duur te zijn; voor lichte vliegtuigen tot ongeveer 2,5 meter spanwijdte zijn er setjes van rond de 50 euro. De zwaardere kosten je vanaf ongeveer 125 euro. Mits netjes behandeld (droog en donker opslaan om veroudering van het rubber te voorkomen) kun je daar wel jaren plezier van hebben.

    Als de lijn met het ringetje aan het toestel is gekoppeld loop je naar achter, rekt het elastiek een aantal passen uit en laat het toestel recht tegen de wind in los. Het gaat dan als een vlieger omhoog en eenmaal op hoogte glijdt het ringetje vanzelf van de haak. De bereikte starthoogte is afhankelijk van de hoogstart en het vliegtuig maar rond de 100 tot 150 meter is vrij makkelijk haalbaar. Dit geeft vliegtijden van 3 tot 5 minuten zonder thermiek.
    Een lier werkt in principe hetzelfde alleen is hierbij het elastiek vervangen door een spoel met een elektromotor. Met een voetpedaal kun je de lijn op de spoel laten rollen en trek je het vliegtuig omhoog. Een lier vraagt een behoorlijke investering, is even wat werk om op te zetten en is vrij zwaar door de spoel, en de accu. Daar staat tegenover dat je er vrij grote toestellen mee kunt starten en de te bereiken hoogte groter is dan bij een hoogstart.

    Starten met een hoogstart is niet moeilijk maar ook niet zonder risico’s. Vooral de eerste meters, als je het toestel net hebt weggegooid, moet je snel en correct reageren. Als het vliegtuig de bocht om gaat zal het snel naar beneden komen en je kunt dan niet afkoppelen. Het elastiek daarentegen trekt gewoon door……Als je nog helemaal niet kunt vliegen dus een spannende aangelegenheid. Maar met het juiste toestel gaat het vrijwel vanzelf. Een lier heeft als voordeel dat je, zodra het mis dreigt te gaan, de spoel kunt stoppen en het vliegtuig van de lijn zal schieten. Een mogelijk nadeel van zowel de hoogstart als de lier is dat je vrij veel ruimte nodig hebt; afhankelijk van je materiaal een veld van 100 tot 200 meter.

    Hoogstart met elastiek (ook diverse twee-assers):


    Lierstart:


    Een elektromotor kan met een zogenaamde klappropeller in vrijwel ieder vliegtuig worden gebouwd. Een klappropeller heeft geen vaste bladen; ze klappen door de wind vanzelf naar achter als de motor uit staat en daardoor heb je er geen last meer van als je aan het zweven bent. Gebruikelijk is het puntje van de neus te zagen en daar een schotje te plaatsen waar de motor aan bevestigd wordt. Ook zijn er zeer veel elektrozwevers op de markt waarbij dit allemaal al gedaan is. Minder gebruikelijk is het monteren van een zogenaamde pilon, een steun boven op de romp waar de motor op bevestigd is. Mits juist gekozen hoeft een zwever met elektromotor nauwelijks zwaarder te zijn dan een pure zwever en ook in zweefprestaties zijn de verschillen minimaal.

    Het grote voordeel van een elektromotor is dat je weinig ruimte nodig hebt en niet loopt te slepen met lijnen of een lier. Met een netjes uitgezochte motor en accu zijn zonder thermiek vliegtijden haalbaar van 20 tot soms wel 45 minuten. In de praktijk is dit lang genoeg; na twintig minuten is het vaak wel even tijd om weer te ontspannen. Als je twee accu’s hebt kun je vrij eenvoudig een hele middag vliegen. Ook mooi meegenomen: als je bij de landing verkeerd uitkomt kun je zo weer wat omhoog om het opnieuw te proberen. Met een “echte” zwever heb je maar één kans om te landen.
    Een elektromotor vraagt wel een financiële investering. Naast een motor, prop, regelaar en accu moet je ook nog een lader hebben. Nu heb je die laatste toch al nodig voor de boordspanning van je vliegtuig dus dat scheelt.

    F5J, een leuke elektrozweefklasse


    Als je kunt beschikken over een piloot met een motorvliegtuig met huckepack is dit ook een mooie optie. Een huckepack is een stellage bovenop een motorvliegtuig, waarop je een zwever kunt bevestigen. De motorvlieger start met de zwever bovenop en klimt naar de gewenste hoogte. Daar ontkoppelt hij en kun je gaan zweven.
    Tijdens de start hoef je als zweef-piloot helemaal niks te doen. Het is dus misschien de makkelijkste en veiligste manier om te starten. Helaas zijn de motorkisten met huckepacks niet dik gezaaid maar als je bij een club gaat vliegen en er is er één aanwezig....doen!

    Huckepack


    Linkjes:
    - Zelf een Medicine Man zwever van tekening bouwen (met tekening en instructies er bij)
    - Keuze van een zender
    - Bespannen met zijde en spanlak
    - Handleiding bespannen met Oracover
    - Elapor, EPP, EPO
    - Diverse wedstrijdklassen met zweefvliegtuigen:F3J, F3K, F5B, F5J
    - Boeken over het vliegen met zweef-modellen: http://www.bol.com/nl/c/nederlandse-boeken/j-j-melchior/38015/anchor/product_products/N/0/Ntk/Party_id/Nty/1/tab/product_products/sort/bestverkocht_10/alle-artikelen.html

    Clubs
    Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:
    Modelvliegen op Airtoi - RC model Airplanes in Amsterdam -> clubs (NL & B)
    KNVvL Modelvliegsport (NL) -> algemeen -> clubs (NL
    VML Vereniging voor Modelvliegsport (B) -> clubs (B)

    Medicine Man, een makkelijk zelf te bouwen eerste vliegtuig


    De Vintage Glider Group: voor iedereen toegankelijk, geen kosten, geen lidmaatschap, ontzettend veel lol!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
    Valerius vindt dit leuk.
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Al langer had ik het plan eens op een rijtje te zetten wat handig zou kunnen zijn voor de beginnende zweefvlieger. De afgelopen maanden is dat uitgegroeid tot deze tekst. Is dat wat? Opmerkingen, aanvullingen, kritiek...allemaal welkom :)
     
  3. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Met één woord:

    Geweldig!

    Bedankt voor deze samenvatting.
    Nu heeft een beginner (of een vergevorderde beginner zoals ik ;)) gelijk alles in één oogopslag hier staan.
    Bedankt.

    Jordy
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2011
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    handig

    Altijd handig, zo'n beknopte samenvatting.
    Zal ik opslaan in mijn favorieten.

    Mgv,
    Aurectar
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mooi hoor Arjan. Helder verwoord.

    Nu nog laten promoveren naar Belangrijk zodat ie vast bovenin het forum Zweefvliegen staat.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Super! Mag wat mij betreft als 'Sticky' bovenaan in dit deel van het forum blijven staan!
     
  7. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Arjan,

    Mijn complimenten!

    Klein aandachts-puntje: een beginner kent de termen als stabilo, rolroer e.d. nog niet, probeer dit zo simpel mogelijk te houden!

    Verder heb ik op onze nieuwe website www.mvccolumbia.nl een algemeen verhaaltje gezet voor iedereen die wil beginnen met modelvliegen, dus niet specifiek zweven.

    Verzoek van mij om hier ook eens naar te kijken.

    Reacties hierop gaarne via Pb.

    Duidelijk verhaal verder Arjan!:thumbsup:
     
    dumontwj vindt dit leuk.
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Aangepast :) Meer van dit soort opmerkingen zijn trouwens welkom hoor.

    Dank voor de reacties. Ik zal vragen of het een sticky kan worden.
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi gedaan, respect :)

    Gerben
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik had zelf gisteravond net een wat algemenere beginners-handleiding geplaatst... welk-vliegtuig-om-mee-te-beginnen
    maar ze zullen allebei wel hun nut hebben...
    Mooi stuk werk hoor.

    edit - en heb nu net jouw post bij dat verhaal gevonden... ja ik maak een linkje...

    Bij het deel "Hoe krijg je een zwever de lucht in?" noem je in de opsomming ook Slepen met een motorvliegtuig. Maar daar rep je verderop niet meer over. Misschien niet erg nodig. Maar voor de volledigheid zou je ook nog de Huckepack kunnen uitleggen (bij mij op de club behoorlijk populair, en bij ons wordt juist helemaal niet gesleept).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Top zeg!!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat heb ik gezien Bart. En ik heb tegelijk met jou in jouw draadje dezelfde opmerking gemaakt :)
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoe kan ik die nou vergeten. Aangepast!
     
  14. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Mooi Arjan!

    Erg nuttig voor beginners.
    En het jou kenmerkende enthousiasme straalt eraf ;-).

    Om mij mag ie blijven als sticky.

    Groeten,

    Paul.
     
  15. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Helemaal top ARJAN...
    We kunnen menig beginner hier naar verwijzen.
    Wellicht een goed idee om dit item net als de database electrozwevers en de hellingvlieglokatie's altijd boven aan op het zweefvlieg forum te plaatsen.
    Dit maakt de berijkbaarheid voor beginners van deze waardevolle informatie nog laagdrempeliger.
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    marked as sticky.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dank u :)
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Top!
    Puik stukje werk.
    Helder, zeker voor de beginner.
    Mijn complimenten.
    :thumbsup:

    Dirk.
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Erg goed, een bijzonder stukje lees-stof voor de beginnende zwever.

    TOP!!!
     
  20. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Erg goed initiatief Arjan, Hier ben je wel ff mee bezig geweest.

    Het maakt waarschijnlijk voor geinteresseerden de drempel een stuk minder hoog om te beginnen.

    groet

    Terence
     

Deel Deze Pagina