Beginner met probleem

• Topicstarter Topicstarter Bouwendezeeuw
  • Startdatum Startdatum
B

Bouwendezeeuw

Guest
Beste leden,
Als kado heb ik een bouwpakket gekregen van de Marie Jeanne 580 van Billing Boats. Een mooi scheepje, ik ben er dan ook voorvarend mee begonnen.
Op dit moment moet ik de scheepshuid aan gaan brengen, en juist hier loop ik tegen een probleem aan. Volgens de handleiding moet je de latjes met een speldje op het spant bevestigen en dan buigen + lijmen, helaas lukt dit niet met een speld, de latjes komen er dan af.
Aangezien jullie hier veel meer ervaring mee hebben :D ben ik benieuwd of er nog tips zijn die mij verder kunnen helpen.

Ik elk geval alvast bedankt voor het meedenken.

Mark

Beste Mark,

Allereerst welkom op het forum, ik hoop dat je er plezier van zult hebben, evenals met bouwen.
Met de zoekfunctie kan je in met name het bouwverslagen forum wel wat tips voor beplanken vinden.
In het kort: latjes doorweken in water (gewoon een paar uur of een nachtje ondergedompeld houden. In natte toestand buigen de latjes aanzienlijk makkelijker, dan op de romp aanbrengen met spelden of kleine spijkertjes, maar geen lijm!!!! Dan GOED laten drogen. Als je na het drogen de spelden/spijkertjes verwijdert zal je zien dat de gedroogde latjes bijna in de goede, gebogen stand blijven staan. Dan pas met watervaste D3 houtlijm op de spanten EN AAN ELKAAR (dus ook de kopse kanten van de latten in de lijm zetten) lijmen en met spelden of spijkertjes weer vastzetten en laten drogen. Succes verzekerd!!!

EDIT
Nog wat tips:

• Zet de kiel vast op een stevige plank om kromtrekken tijdens het beplanken te voorkomen.
  • Zorg dat je spanten goed haaks op de kiel staan.
  • Breng de latten om en om aan stuur- en bakboord aan, dat voorkomt ook kromtrekken.
  • schuin de spanten zodanig af dat de latten daar goed op aansluiten en je een maximaal lijmoppervlak krijgt tussen latten en spanten.
  • Er zijn verschillende beplankingsmethodieken. Ikzelf geef er de voorkeur aan om bovenaan te beginnen. Als dan de eerste twee latten (1 stuurboord en 1 bakboord) erop zitten, dan is de stand van je spanten ten opzichte van de kiel optimaal gefixeerd.
  • Let goed op bij de boeg, latjes afschuinen om een maximaal lijmoppervlak te krijgen met de kiel. Meestal zit er nog een extra versteviging tegen de kiel gelijmd, waarvan de voorkant dan ook voldoende afgeschuind moet worden.
  • Zuinigheid is een goede eigenschap maar zuinigheid met witte houtlijm is dom.

Succes er mee.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Beste Ad,
Bedankt voor je reactie. ik heb komende week nog lekker vakantie en dus tijd zat om eens te proberen. Ik hou je op de hoogte.

Mark

latjes buigen

Hallo Mark.

Ik wil graag nog even inhaken op wat Ad Bakker schreef.
Als alternatief van latjes gaan weken, kan je ze ook gaan stomen boven de fluitketel.
Klem een latje tussen 2 vorken en boven de stoom houden en een beetje buigen.
Na een tijdje zal je zien dat ze krom gaan staan en ook zo blijven.
Ik heb zo in het verleden al mijn modellen van Billing boats gemaakt.
Werkt echt perfect.

Succes er mee.

Paul UK-104

de buurman 2 deuren verderop is ook fervent hout bouwer, hij heeft een pvc koker aan 1 kant afgedicht en gevuld met water, daar laat hij de latjes een nacht in weken voor het op de romp te plaatsen.

Zowel de methode met die koker, als het door Paul genoemde stomen is hier op het forum wel meer ter sprake geweest, en blijkt bij iedereen goed te werken. Ik legde ze gewoon een nachtje in bad, en dat werkte ook.
Iedereen ontwikkeld zo zijn eigen werkwijze, het belangrijkste is dat het werkt en wat je zelf het prettigst werken vindt.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
Back