Beginner tred 450 pro dfc

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door hermor, 16 apr 2017.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Enschede
    Hallo,

    Na een stille periode heb ik onlangs een trex450 aangeschaft van mp. Nadat ik ooit eens een hk450 pro tot heb gehad maar om diverse redenen niet aan toe kwam deze te leren vliegen heb ik deze verkocht.

    Toch niet kunnen loslaten en weer aangestoken door het helicoptervirus. Ik heb wel de indruk dat het aantal helivliegers terug loopt. Dit door het ruime aanbod van drones. Zelf heb ik meer met het geluid en de energie van een echte heli.

    Na een paar avonden achter de sim en het volledig opnieuw afstellen heb ik vanavond voor het eerst de nieuwe heli de lucht in gestuurd. Toch zou ik graag eens de mening van een ervaren helivliegers horen en wat tips om het nu eens echt onder de knie te krijgen. Hooveren gaat wel maar echt vliegen dat durf ik nog niet echt.

    Zijn er mensen in de regio Hengelo Borne die ook heli vliegen en mij daar bij willen helpen? Reacties mogen ook via een pb.

    Groeten Kees
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.097
    Locatie:
    Rotterdam
    Het feit dat je bij de maiden geen grote klap hebt gehoord, zegt al dat het absoluut niet verkeerd gaat :D

    Dat is nl meestal het geval...

    Voor in je achterhoofd, heli vliegen is letterlijk het moeilijkste om te leren in de hobby.
    Dus dat het een tijdje duurt voor je rondvliegt... so be it.
    Er zijn genoeg mensen die nooit de hoover onder de knie krijgen.

    Rondvliegen is gewoon een kwestie van vertrouwen.
    Uitbouwen van de bestaande kunsten. Net zolang tot je rond kunt vliegen, met het overtuigende gevoel dat je zelf de controle hebt :D

    Gewoon blijven vliegen. Proberen, uitbouwen.
    Dingen om te oefenen, om je kunsten (en vertrouwen) op te bouwen:
    - hoover, binnen 1 m2
    - hoover, boven 1 punt op de grond.
    - hoover, beginnen op 1 punt. Rechtstandig naar links/ rechts naar een tweede punt.
    De oefening gaat om plaatsen, snelheid, inschatten wanneer te remmen etc.
    Ook gaat het over de grootte van de correcties, des temgroter jouw input, des te agressiever de correctie later moet zijn.

    - hoover. Draai met de staart een rondje, zonder de heli buiten de m2 te laten komen.
    Bedenk vooraf wat je uitweg wordt als je denkt hem kwijt te raken. Hier is dit de staart harder in de hoek te drukken, zodat hij vlot weer tail in staat (wat je gewend bent)
    - hoover. Draai nose in. Hou vast.... 1m2
    - gaat dat goed, kun je eens in de vliegrichting voor je langs gaan vliegen. Remmen op het eind, hooverend staart draaien tot de neus weer in de vliegrichting staat. En weermvoor je langs naar de andere kant.
    Doe dat lang.. vaak.
    En voor je het weet, hoover je niet meer om de heli om te draaien.
    En ga je langzaamaan bochten maken.

    Bij alles, bedenk je uitweg voor je een manouvre gaat doen.
    En voor veel dingen, ga 3 fouten hoog zitten. Dus 3 verkeerde correcties..
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Enschede
    Hey, bedankt voor je uitgebreide reactie,

    Ik heb op you tube vele filmpjes bekeken, en tips op internet gelezen om het deze keer goed aan te pakken. De sim helpt wel maar wat ik lastig vind..wanneer vliegt de heli zoals hij zou moeten.. ik heb geen ervaring dus weet niet of de afstelling juist is of beter kan. Ik merk dat op de sim de heli sneller reageert dan de echte. Ik moet grotere knuppeluitslagen maken voor ik wat zie gebeuren. Heb wat met expo zitten knoeien maar heel eerlijk weet ik niet ofik die hoger moet zetten of juist lager. Dat soort dingen zijn misschien goed om te weten. Ik denk dat het eenvoudiger leert als de heli strak vliegt.

    Wellicht is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de instellingen moet doen van mijn dx6i zender met een align trex450 pro dfc. Dat zou me al helpen. De heli zelf heb ik mechanisch en de beastx volledig zelf afgesteld volgens de handleidingen en tips op youtube en denk dat dit aardig klopt.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.097
    Locatie:
    Rotterdam
    Nogmaals, als de heli de eerste vluchten heeft overleefd, is de instelling niet verkeerd...

    Qua afstellen, op dit forum, heli algemeen, zit een sticky "algemene technische kennis"
    Daar wordt eigenlijk alles in de basis uitgelegd.

    Qua sim en echte heli's.
    Pak een schaalheli in de sim, en je zult zien dat die traag reageert.
    Pak een 3d heli, en hij is vrij agressief.
    Is maar net wat je zelf prettig vind.
    Expo moet je 30 als max aan houden
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Enschede
    Dat ik hem heel heb gehouden klopt, maar vraag niet hoe(-;

    Ik voel me echt een amateur als ik op dat veld sta met toch wel een beetje knikkende knietjes.. op de computer is echt wel wat anders dan in het echie. De vorige hk heb ik ook meerdere malen tegen de grond gevlogen als ik een beetje overmoedig werd. Dat wil ik nu toch even voorkomen, daar istie toch net nog te mooi voor en heb genoeg deuken in mn helicopterimago opgelopen.

    Heb net de expo op 30 ingesteld en ga morgen bij goed weer nog eens proberen. Maar, voor de goede orde, er is niet iemand in de buurt die me even wat verder op gqng kan/-wil helpen? Een echte vliegclub is mij eigenlijk nog wel een stapje te ver.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.097
    Locatie:
    Rotterdam
    je maakt je veel te druk :D
    ik vlieg nu 8 a 9 jaar met heli's, en ik heb ook nog vaak genoeg rare knieen als dat ding even wat anders uit de lucht komt dan ik bedacht had.
    en er gaat niets boven het gevoel als tijdens een vlucht met je brandstofheli, het ineens stil wordt... iets met alle kleuren van de regenboog:D

    Niet vergeten, ook al die mensen daar zijn ooit begonnen.
    Ikzelf ben in mijn club ook instructeur, en zie dus best veel mensen beginnen met de (heli)hobby.
    En bijna al de leerlingen en mensen die "vers" de club binnen komen, starten zoals jij.
    Je hebt ook een serie mensen die zichzelf al hebben leren vliegen, al zijn die zeer zeldzaam. en zelfs die staan meestal hun eerste vluchten op het veld met knikkende knieen hun moeizaam vergaarde kunsten te vertonen.

    Een club hoort je op een leuke en gezellige manier richting (goed) vliegen te begeleiden, wat wordt onderstreept door een knvvl brevet.
    net als bij je rijbewijs.
    lessen, lol maken, koffiedrinken. en na een tijdje doe je wat je al die tijd hebt geleerd, en krijg je een papiertje als bewijs dat je iets kunt ;-)

    Overmoedig worden, dat is een simpele.
    niet doen.
    Pas iets nieuws gaan doen, als het goed voelt.
    en de ene dag zal hooveren al lastig zijn, net goed/niet goed voelen.
    een andere dag kun je voor het gevoel misschien al 3d kunsten uithalen (en dat het dan nog lukt ook)
    probeer het een tik spannend te houden. hoover tot vervelens toe.
    de meeste leerlingen vanaf 0 zijn ongeveer een jaar bezig om goed te leren vliegen (bij 1 dag per week lessen)...
    en er zijn er genoeg die op een half jaar het brevet vliegen. er zijn er ook die er 4 jaar over doen.
    of afhaken tussendoor.

    natuurlijk opletten met de vlieglocatie.
    naast een gebouw, tussen gebouwen geeft vaak veel turbulentie (wind om de gebouwen heen en zo) waardoor een heli hele gekke dingen kan doen.
    windkracht 3 met een 450 is om te lessen zonder kabel of instructeur misschien wat veel.

    Qua hulp, je mag natuurlijk een keer langskomen.
    ik zit alleen niet echt in je buurt.
    in zeewolde zit een club, die zit misschien wat meer in je buurt..


    Misschien een leuke vraag...
    maar vertel eens wat de heli deed toen hij los kwam?
    reageerde hij vlot, traag?
    deed hij rare dingen?

    Met die expo even opletten, die kan 2 kanten op. (- en +)
    meestal zetten we die zodanig dat de stick ongevoeliger wordt in het midden, bij mijn futaba zenders is dat doorgaans -.
    weet dit zeker!!! test het!
    testen door expo op 100 te zetten, en kijken of het midden erg gevoelig is, of juist extreem ongevoelig.
    gewoon op de grond natuurlijk....

    jouw heli hoeft niet aan te voelen zoals de heli in de sim.
    hij moet gewoon goed vliegen. sim heeft vaak een beetje een te "nette" feel tijdens vliegen.
    echte heli's reageren nu eenmaal een tikkie anders.
    net zoals je eigen achterhoofd anders reageert op een echte heli.
     
  7. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Kees.
    Je kunt natuurlijk ook een keertje mee gaan naar de vliegclub, ik vlieg in Hengelo Gelderland zijn genoeg mensen die je willen helpen.
    Ik heb daar Privé les als het goed weer is word er elke zaterdagmiddag wel gevlogen en met genoeg animo ook wel op de zondag.
    Meestal zijn er wel 3 of 4 helicopterpiloten aanwezig.
    En in de buurt word niet zo heel veel gevlogen heel af en toe achter de Ikea, of op dalmeden in Hengelo.
    Zelf woon ik in Borne.
    Groetjes René
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Enschede
    @Student,

    Als de heli loskomt merk ik gewoon dat hij minder direct reageert dan de sim, logisch misschien. Er zal meespelen dat er wind staat etc.op de sim kqn je hooveren met de throttle bijna zonder aan te raken, in het echt moet ik constant corrigeren omhoog of omlaag. Ik speel met wat instellingen maar als leek is dqt gewoon een beetje lastig om te weten wanneer het gewoon zo hoort of wanneer het beter kan. Op de filmpjes zie ik ze soms zo stabiel vliegen dat lukt mij gewoon niet..

    Maar misschien verwacht ik gewoon te veel, heb ook zon solo 180 pro, dat ding is gewoonweg niet te vliegen. Begreep echter dat dat ook een drame schijnt te zijn(-;

    Ik zal maar gewoon doorzetten en hopen dat ik hem heel hou

    @ Rene, ik woon ook in zo goed als in Borne, maar vlieg je dan helemaal in Hengelo in de achterhoek? Is daar een speciale reden voor?

    Ik zie ze wel eens vliegen bij de Ikea, maar dat zij tegenwoordig vaak drones en daar heb ik echt helemaal niks mee. Wellicht kunnen we een keer wat afspreken als je daar voor open staat. Soms is het leuker als je een "lot"genoot hebt de meesten zien het toch een beetje als een gekte, mn vriendin incluis(-;
     
  9. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Kees.
    Ik vlieg met een Nitro helicopter en dan in het 700 formaat,is niet zo verstandig om daar te vliegen.
    Vandaar dat ik naar Hengelo Gelderland ga.
    Mijn instructeur woont ook daar namelijk.
    Als je wilt afspreken kun je me wel een persoonlijk berichtje sturen.
    Groetjes René
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.097
    Locatie:
    Rotterdam
    Even voor het idee: niet 1 heli vliegt zonder correctie.
    Alle krachten moeten in evenwicht zijn.
    en de wind veranderd, je geeft wel eens een heel klein tikkie teveel, turbulentie etc.
    dus je moet anticiperen op je eigen bewegingen.
    ga je vooruit, wordt een deel van de energie uit de hoofdrotor gebruikt om vooruit te komen.
    Maar dat gebruikt hij dan niet meer om op hoogte te blijven, dus de heli zal hoogte verliezen.
    dus zul je wat pitch bij moeten geven.
    en zo zitten alle bewegingen van een heli in elkaar.

    Het is aan jou om tijdens het leerproces in de vingers te krijgen hoe groot jouw correcties moeten zijn.
    ga je snel heen en weer vliegen, moet je de heli bijna 90 graden tov de grond gooien en vol pitch geven om te remmen...
    terwijl wanneer je rustig doet, je met 1 tik elevator en 1 tik pitch hetzelfde kunt doen.

    Filmpjes met mensen die hem stil hangen...
    dat is voor een wat gevorderd piloot geen enkel probleem.
    als de wind een beetje constant is, en je hebt precies het goede evenwicht gevonden.. blijven ze best goed op 1 plek.
    mijne kan 5 tot 10 sec hooveren zonder input... moet het weer wel een beetje meewerken natuurlijk.

    MAAR: voor de beginner is dat niet te doen.
    eerst leren hooveren, met input.
    hou je correcties klein. jouw heli reageert niet zo scherp, dat is prettig in dat opzicht.
    als je merkt dat je continu overcorrigeert (heli schiet van links naar rechts zonder rustig te blijven), zet hem gewoon even neer.
    ademen.... en weer door.


    dat op en neer springen trouwens..
    Heel vaak heeft dat ook te maken met een pitchcurve die niet lineair omhoog gaat. gewoon recht dat ding, geen afwijkingen oid.
    daarnaast moet de throttle curve ook recht zijn. en dan horizontaal, dus 1 waarde.
    ook in normal.
    eerste punt is dan 0, volgende punt is meteen 70, en zo verder.
    de soft start van de regelaar zorgt dat de motor de tandwielen heel houdt....

    veel mensen zitten in de pitch curve te rommelen, en met de gascurve..
    mijn persoonlijke ervaring is dat de pitchcurve gewoon recht kan blijven.. gascurve pas je aan om 1 toerental te houden.
    bij electro is dat gewoon nagenoeg recht.
    en daar mee leren vliegen...
     
  11. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Beverwijk
    Stick time is het belangrijkste ..rest komt vanzelf ..blijf in je comfort zone als je vliegt en probeer nieuwe dingen eerst uit op de sim ..

    Veel simmem helpt enorm , zorg dat je de orientatie onder de knie krijgt
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Enschede
    Hoi,

    Wat is dan een goede pitch/throttle curve voor mijn heli. En wat raad je aan, oefenen in idle up of in normal stand?
     
  13. Florianheli

    Florianheli

    Lid geworden:
    4 nov 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Purmerend
    Hi Hermor,

    Ik heb pas echt leren vliegen met mn trex 450L 6s . Ben meteen begonnen met het aanleren van lineaire pitch lijn van -100 naar +100 (12graden). En normal mode(throttle) helemaal te skippen en veranderen in een idle up mode. En altijd vanuit je Throttle hold te werken. Dit is voor in de toekomst fijner.

    Verder gewoon flat (throttle) lines instellen. Voel voor je zelf wat fijn voelt, beginnen vanaf 75% denk ik. Hoe hoger de throttle hoe sneller de heli zal reageren op input. Denk er wel aan om goed de softstart in te stellen!

    En inderdaad. Simmen is top. Is nooit precies hetzelfde als realtime maar het helpt voor het gevoel en orientatie.

    Succes. We beantwoorden graag je vragen.

    Grtz Florian
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Enschede
    Hoi Florian,

    Ik heb nu wel een normal en een stunt mode, maar gebruik sinds een paar keer nu de idle up (stunt) modus bij het vliegen. Het valt mij wel op dat de heli in vergelijk met de sim later loskomt. Nu heb ik bij het instellen van de fbl unit (beastx) de pitch op -10 tot +10 graden gezet. Kan dat daarmee te maken hebben? De throttle staat op 90% de pitch curve is lineair.

    Het lijkt mijn waarschijnlijk dat het uitmaakt als ik de pitch op -12 tot +12 graden zet?

    Groeten Kees
     
  15. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Borne (OV)
    Je kunt de sim niet vergelijken als in het echt Kees, zijn echt niet 100% hetzelfde.
    Dus kan best wezen dat hij er wat trager over doet, als jij maar stabiel en goed vliegt is het belangrijkste, en dat je je er vertrouwd mee voelt.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.175
    Locatie:
    Nootdorp
    Je moet er voor zorgen dat de helikopter precies is afgetrimd/afgesteld.. Breng de heli in hoover en laat op een goed moment de sticks los. In principe mag de heli dan niet plots gaan bewegen in een bepaalde richting alsmede de staart. Die moet gewoon richting de piloot blijven wijzen.
    Wat ook heel erg belangrijk is, dat je geen bladspoor hebt.
    Dus als je op ooghoogte hoovert moeten de bladen exact dezelfde baan volgen. Niet dat je 2 bladen boven elkaar ziet lopen. Dat is erg bepalend voor het vlieggedrag.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.097
    Locatie:
    Rotterdam
    Sim is absoluut geen vergelijking in dat opzicht..
    Daarnaast, iedere heli vliegt anders..

    een opel kadet reageert ook anders dan een maybach.
    en 2 opel kadets reageren onderling vaak ook nog een beetje anders.

    Als het goed vliegt, is het goed. Ga aub niet alles gelijk trekken aan de sim..
    Het is alleen niet de bedoeling dat de stick helemaal bovenin tegen vol gas aan zit als je hoovert..
    tik boven midstick tot 3/4 stick is vrij normaal om te hooveren.
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Enschede
    Hoi, bedankt voor jullie reacties.
    Uiteraard begrijp ik dat de sim anders is dan de echte, ik probeer ze enkel zoveel mogelijk gelijk te hebben dat oefent naar mijn idee wat beter. Ik heb de heli zo nauwkeurig mogelijk afgesteld en geen of nihil bladspoor voorzover ik kan zien.

    Op de sim komt de heli, trex 700 los op net boven midstick, mijn heli pas op 3/4 ongeveer. Maar als ik jullie goed begrijp is dat prima.

    Heb een digitale bladhoekmeter aangeschaft en de bladen en de swash zo goed mogelijk vlak afgesteld. Toch lijkt de heli iets voorkeur te hebben voor rechts, hangt in de lucht ook iets naar rechts.
     
  19. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Borne (OV)
    Kees je kunt een 700 niet vergelijken met een 450 dat is een wereld van verschil.
    Een 450 is veel sneller in het veranderen van beweging een 700 is een slomme trekker vergeleken met een 450.
    Als je goed met zo'n 450 kunt vliegen is een 700 een makkie.
     
  20. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Dat heeft te maken met de thrust van de staartrotor.
    Je hebt een rechtsdraaiende heli dus zonder staartrotor gaat de neus naar links draaien (en de staart dus naar rechts). Om dat te compenseren duwt de staartrotor de staart naar links. Alle draaikrachten zijn nu in evenwicht. Maar de staart duwt tegelijk ook de hele heli zijdelings naar links (er is geen kracht die dat tegenwerkt). Daarom hang je de heli naar rechts om dat weer te compenseren.
     

Deel Deze Pagina