Beginner verder op weg helpen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door hoeby, 11 mrt 2018.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Hallo Allemaal,

    Onlangs weer aan het verdiepen om te gaan heli vliegen.

    Hoezo WEER?
    Ik heb enkele jaren geleden een mini titan E325 gekocht.
    Dit was een kit waar een module in, dat je de heli kan vliegen met een standaard 4 kanaals zender.
    [​IMG]
    Toen in de zomer diverse pogingen ondernomen. Maar vaker ging de heli ineens met de staart links af. Eerst dacht ik aan een storing tussen de oren, dat ik de knuppel gewoon bewoog. Maar op de club kwam een ervaren heli vlieger erbij en die had zijn twijfels in de module. De staart ging namelijk zo snel links af.
    De heli is toen op in de hobby ruimte aan de zijkant gezet.

    Nu enkele jaren verder heb ik afgelopen week het sticky draadje gelezen hier op het forum. Sommige dingen kan ik eruit halen. Maar al met al is het draadje nogal verzadigd met teveel info om een beginner op weg te helpen. Daarom heb ik dit draadje geopend.

    Wat zijn mijn wensen?:
    Ik wil af van die TG6100m module.
    Ik vlieg al jaren vliegtuigen en gebruik een graupner MX16 zender, mixers genoeg erin voor de beginner.
    Nu loop ik vast bij de gyro. De clubleden vliegen flybarless en zijn niet volledig meer op de hoogte wat de markt te bieden heeft.
    Zelf heb ik nog een GY401 liggen, heb hem er eens op gezet. Geen klein component vergeleken met de heli zelf. Heb geen geschikte servo op de staart, gewoon een standaard savöx. Daar moet ik ook nog naar kijken.

    Maar de start begint. Welke gyro is tegenwoordig geschikt voor de titan?.
    Ik ben wel op zoek naar een bekender merk. Zodat er ook informatie over te vinden is. Om te voorkomen dat als er een issue is, de heli niet weer in de hobbyruimte beland omdat de zin overgaat.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    De 401 ( als het een echte is.. er waren stevig wat klones in de omloop) is perfect voor de mini titan.
    Er moet wel een vlotte servo onder. Zie ook de sticky.

    Zover geloof ik ook niet dat de 401 de boosdoener is. Bij mij is het mijn moduletester.. kijken of het de gyro of de hardware is.
    Ik vermoed dan eerder dat je gewoon de gain, de tweede stekker van de 401 niet aanstuurt.
    Normaal gaat dat vanaf de zender.. jij doet het met een module om alles via 4 kanalen te kunnen..

    Verder kan ik niet echt in een glazen bol mee kijken.
    Waar loop je exact op vast
    Wat gebeurde er toendertijd exact, wat heb je nu al getest of geprobeerd
    Wat is je toerental op de kop, welke bladen heb je op de staart ( je kan er niet zomaar trex bladen in stoppen)
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik kan achterhalen, wil Hoeby gewoon weten of die GY401 goed is voor die MiniTitan...

    Dat is hij, mits het een echte is en geen nepperd.
    Google voor de tell-tales die je vertellen of je een echte of een nepperd hebt.
    Een goeie snelle digitale miniservo en je staart doet precies wat je wilt...
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    voor nu wilde ik inderdaad eerst weten of de gyro goed is. ik moet wel nog Google of ik een echte heb of een neppert .

    de servo voor de staart stond al op het lijstje.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    an sich is een standaard servo ook passend te maken.. al moet je er niet teveel van verwachten.
    daar heeft men "delay" voor uitgevonden.
    Alleen moet je daar wel een beetje rustig aan mee vliegen, het reageert dan gewoon wat traag.

    maar.. dat moet wel even door een geoefend vlieger worden gedaan.
    als je tijdens de eerste keer vliegen wordt afgeleid door een wapperende achterkant is dat zeer afleidend.

    Qua specificaties, ga niet perse op de kleine maat servo's zitten.
    toendertijd werd de futaba 9257 veel aangeraden. is wel een tik duur. maar werkt in mijn 450 na een jaar of 8 nog steeds.
    in mijn eigen mini titan heb ik een ds520 van align zitten. ook een maatje groter, werkt ook goed.

    pak je de kleine maat servo's, wil het nog wel eens voorkomen dat ze bij kleine tikjes de tandjes strippen. Of de motortjes branden door. Gebeurt allemaal niet binnen 10 vluchten..
    Maar als je toch een verse moet hebben.. en het qua geld ook regelmatig niet veel uitmaakt of je een kleine of een tik grotere pakt..
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    ik wist niet dat er nepperds waren van de gy401. even gegoogeld en het heeft alle schijn dat ik een originele heb en geen copy.

    wil de s9257 op de staart zetten.
    daarmee zou de basis voor de staart zo compleet moeten zijn. even googlen waar ze hem op voorraad hebben om hem te bestellen
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik wilde nog delen met jullie dat de heli vliegt met de GY401.
    Het is nog tot hoveren gebleven, dat gaat me steeds beter af.
    In overleg met een kennis zijn er 2 onderdelen vervangen, niet omdat ze defect waren. Heb me laten vertellen dat de plastic pully's waar de riem over heen loopt wel eens defect gaan. Deze onderdelen zijn nu vervangen door hop-ups van thunder tiger.

    Bij het zoeken naar deze hop-ups merkte ik dat het langzaam lastiger wordt om onderdelen te gaan vinden van de heli.
    Nu zijn er nog genoeg web-shops die ze hebben. Maar ik ben niet de enige met een mini-titan. Dus iets om rekening mee te houden.
    Maar voorlopig gewoon lekker vliegen. Vertrouwt raken met de besturing en het gevoel in de vingers krijgen.
    Een mooie reden om tegen de vrouw te zeggen dat er een 2e heli moet komen als het rondjes vliegen lukt.
    De interesse gaat nu naar een logo550SE, maar wie weet wat de markt te bieden heeft tegen die tijd.
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    De Logo is wel een aanrader ! Degelijk en onderdelen prima verkrijgbaar..
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    de mini titan is an sich nog een redelijk regelmatig voorkomende heli.
    maar inderdaad, onderdelen kan wel eens wat lastiger worden.

    Nu weet ik even niet of jij de wat oudere versie hebt met het kunststof frame, of de nieuwe versie met carbon etc..
    maar heel veel dingen kun je ook van andere heli's "lenen"

    Motor, servo's, allemaal uitwisselbaar.
    Staartbuis is +/- uitwisselbaar met align. kop ook. staartunit ook (al vind ik de mini titan staartunit beter dan die van align)
    veel dingen zijn met een plaatje kunststof of alu na te maken.
    Je blijft dan steken op echt specifieke mini titan zaken, zoals frame.. maar die krijg je niet vlot kapot.

    je kan echt nog wel even vliegen met deze..
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik bezit de versie met kunststof frame.
    Voorlopig kan ik er goed mee vooruit, zo erg is het nu ook niet dat het een zeldzaamheid is geworden.
    Maar voor een beginner mogelijk wel iets om rekening mee te houden. Het is niet de vraag of het ooit zal crashen, de vraag is alleen wanneer.
    Met hoveren zal het niet zo snel gaan gebeuren, maar daarna ga je de grens verleggen en dan zou het zomaar kunnen gebeuren
     
  11. Smoke

    Smoke

    Lid geworden:
    27 jul 2017
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb hier nog een mini titan staan waar ik niks meer mee doe, inclusief een hoop onderdelen.
    Mocht je interesse hebben hoor ik het wel.(foto's kunnen gemaakt worden en ik hoef er geen hoofdprijs voor te hebben)
     

Deel Deze Pagina