Beginner zelfbouw

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door duimpje27, 6 sep 2017.

  1. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Hallo allemaal

    Na jaren stil liggen zou ik toch het modelbouw opnemen. Ik heb beperkte ervaring. Namelijk de neptun en odin van robbe opgeknapt... zelf wel talloze revell doosjes gebouwd vroeger. Maar met rc modelbouw niet veel ervaring dus. Maar daarvoor ben ik op de goede plek hier .

    Is het doenbaar om als beginner met quasi nul ervaring te beginnen met een spantenplan en dit tot een werkend rc model af te bouwen? En zo ja heeft iemand een spantenplan van een beginner model? Liefst een sleepboot of vissersvaartuig. Ik werk zelf als visser dus daarmee de intresse voor dit soort scheepjes...

    Mocht dit echt niet te doen zijn, is een bouwdoos ook een optie. Maar de beginnermodellen die ik vin zijn niet echt mijn ding. Meestal te simplistisch.

    Alvast bedankt voor de hulp
    Groeten
    Duimpje
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt echt helemaal van je vaardigheden en geduld af, maar onmogelijk is het beslist niet.
    Maar je kunt ook een romp (evt. plus tekening) kopen, dan heb je de grootste hindernis (het bouwen van de romp op spanten) omzeild, en de rest is dan nog steeds geheel "eigenbouw", hetzij volgens tekening, hetzij dat je alles naar eigen inzicht (foto's van een bestaand schip o.i.d.) zelf maakt.
     
  3. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Danku voor het snelle antwoord. Vaardigheden zijn denk ik redelijk beperkt maar de leergierigheid is er wel. Heb al eens zitten rondneuzen op het net en bij modelbouwshop Nederland hebben ze heel mooie rompen voor vissersvaartuigen. Maar ik denk voor een eerste model dat dit toch een beetje te hoog gegrepen is... enig idee waar ze nog zulke rompen hebben? Mag echt redelijk basic zijn en hoeft ook niet te groot. Het is vooral bedoel als leerschool...
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bedoel je nu "kant en klare" rompen? of bouwdozen met spantjes en latjes?
    Die laatste weet ik niet, maar ik heb mijn rompje gekocht bij SMB rompen in België (moet hem nog ontvangen...)
    Zal voor mij ook het eerste bootje zijn in 35 jaar....
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  6. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
  7. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Nog even een echte beginnersvraag, welke lijm gebruiken jullie? En zijn er nog andere benodigdheden die ik moet bijbestellen. Het meeste hobbymateriaal heb ik wel en met het rc materiaal wacht ik nog even tot ik een idee heb van de afmetingen en het gewicht. Normaal heb ik het pakket binnen een week.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Over boten en lijmen.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Voor hout over het algemeen witte watervaste houtlijm, daarnaast ook secondelijm en epoxy.

    Groeten, Jan.
     
  11. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik zou kiezen voor een mooie bouwdoos. Daar kun je helemaal los opgaan qua detaillering en/of aanpassen maar je hebt wel een goede basis. Zou kiezen voor een pakket met abs of glasvezel romp. Wat visserschepen betreft kun je eens in mijn verslag van de kw88 kijken hoe ik het heb gedaan.
     
  12. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Heb de knoop doorgehakt en de möwe 2 van aeronaut besteld. Over een weekje is hij hier maar tegen dan ben ik terug in zee. Hij zal dus een maandje op tafel blijven liggen. Intussen kan ik wat opzoek werk doen (tegenwoordig zelfs in de visserij wi fi aan boord). Er hebben vroeger veel zulke scheepjes gevaren en in engeland varen er nog dikwijls nu nog grotendeels origineel. Kga me kunnen uitleven . Zal proberen dan een draadje te starten als bouwverslag. Kon niet echt iets vinden via de zoekfunctie dus weer eens iets nieuws. Bedankt voor de tips allemaal
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Goh, dat nog niemand mijn stokpaardje heeft genoemd: EeZeBilt.
    Okee, er zit geen vissersboot tussen, maar wel slepers, en het is erg makkelijk bouwen. Misschien zit er wat leuks tussen voor een volgend model?
     

Deel Deze Pagina