Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door bartjuuuhhh, 19 apr 2007.

  1. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Zeker de rtf/bnf modellen volgen elkaar toch vrij snel op dus bepaalde modellen en kosten noemen in een sticky is misschien niet zo'n goed idee tenzij je het bijhoud.
    kijk-hier-eerst-waardevolle-posts met bijvoorbeeld een link naar: Inleiding tot RC Helivliegen
    lijkt mij veel nuttiger informatie voor iemand die hier komt kijken meer wil weten over deze hobby. Misschien kunnen we dat wat beter indelen, bijvoorbeeld dat topic bovenaan als sticky en kijken wat we evt moeten bijwerken etc.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    sim is de beste manier naar mijn id scheelt je een hoop geld aan onderdelen.
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    @chrisdv: heeft het goed omschreven:

    de nieuwe piloot wil eerst maar weten, waarover gaat het eigenlijk,
    en dan kan hij in een subforum lezen,
    b.v. inleiding tot RC Helivliegen om dan verder te gaan met
    .. welke heli kopen, en wat kost dat ?
    enzv. .. in kijk-hier-eerst... staat dan een hele boel voor de toekomstige piloot,
    waar hij zich dan verder in kan verdiepen, wat hij nu uiteindelijk doet.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2015
  4. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    jip en Janneke heli info dat id.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    daar hebben we de algemene technische kennis al voor..
    en de info in de startpost is nog niet echt verouderd..

    als een beginner niet wil lezen, houdt het op een forum toch vrij vlot op..
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  6. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    jammer genoeg zijn veel van de winkels ook weg..
    wordt een beetje een zoektocht als je onderdelen moet hebben
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  8. Bozzel

    Bozzel

    Lid geworden:
    25 feb 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Roden, Nederland
    Dit draadje mag inderdaad wel even een upgrade hebben :) 8 jaar geleden ben ik op dit forum begonnen. Door omstandigheden er een tijd uit geweest. De info op dit moment is niet echt actueel meer. Wellicht voelt iemand zich geroepen om een en ander te updaten. Voor nieuwkomers in deze wereld een absolute must :)
     
  9. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Hoi bozzel,
    Wat wil je weten ?
    Meeste belangrijke dingen werden wel aangekaart in dit topic. Qua modellen zal het niet meer up to date zijn inderdaad...
    Sommige bestaan niet meer of zijn inmiddels uit het programma genomen,maar daar zijn weer goede vervangers voor in de plaats gekomen.
    Heli vliegen is van een hoop factoren afhankelijk :budget,ruimte,ervaring,geduld....

    Budget :wat wil je er aan uitgeven/besteden, een serieuze heli begint vanaf 300 euro (450 size) ,dan heb je een heli waar onderdelen goed verkrijgbaar zijn.
    Ben je helemaal beginner en heb je niks reken dan op een kleine 1000 euro wil je vliegklaar zijn. (Zender,heli,lader en lipos). Enja heli vliegen is een dure hobby !!!

    Ruimte : heb je de ruimte om te vliegen? Je kunt niet zomaar even in het parkje om de hoek gaan vliegen....helis zijn wel degelijk een gevaar voor de gezondheid in handen van een beginner ! Maar ook bij een expert kan het mis gaan....
    Bladen draaien met 2000rpm rond en brengen redelijke schade toe dus je wilt echt geen mens of dier raken.
    Je moet dus ruimte hebben om te vliegen,het liefst bij een club. Heb je meteen ervaring en kennis bij de hand.

    Ervaring: heb je ervaring of wil je uit het niks beginnen. Met ervaring bedoel ik niet met een heli van de jaarmarkt van een paar euro .
    Ervaring kun je ook opdoen via een simulator maar dan nog is in het echt een wereld van verschil.
    Heb je geen ervaring ga langs bij een club in de buurt en laat je voorlichten over de mogelijkheden ,vaak zijn er wel instructeurs die je aan de kabel leren vliegen. Scheelt je een hoop geld en frustratie...heb je al met vliegtuigen ervaring scheelt dit wel een hoop.

    Geduld: dit heb je in grote getale nodig !! Heli vliegen leer je niet in een paar weken (leeftijd speelt wel een rol,jongeren leren sneller als ouderen blijkt uit de praktijk ). Het is niet opstijgen en meteen je rondjes vliegen, je zult eerst je heli in alle richtingen onder controle moeten hebben, (tail in, side in en nose in)
    Ben zelf heli instructeur op onze club en dat zijn de beginselen die ik eerst aanleer.
    Houd rekening met een 1/2 jaar voor dat je dat onder de knie hebt,ligt aan het aantal uren dat je in je hobby steekt.
    Ook hier geldt ,oefening baart kunst ! , hoe meer stick time hoe sneller het gaat,met 1 les in de maand duurt het lang :)
    Maar ook crashen hoort erbij,met de bijbehorende aspecten.
    Heli demonteren, spullen bestellen, opbouwen en opnieuw afstellen.
    Ook dat hoort erbij een heli moet 100% zijn en niet 95% wil je goed vliegen en dat vergt geduld.

    Dit zijn nog maar een paar dingen die bij helivliegen komen kijken,het is dus niet zo van een heli kopen en vliegen.
    Ook raad ik aan om geen 2ehands heli te kopen meestal koop je de ellende van een ander.
    En geloof me als ze zeggen nooit gecrasht dit een fabeltje is,iedere heli heeft minimaal 1x de grond gekust.
    Mocht je toch voor een 2ehands gaan laat hem in ieder geval voorvliegen !! Zodat je kunt zien dat alles naar behoren werkt
    Kan dit niet dan zou IK hem laten staan,maar dat is mijn mening. ..
    Het mooiste is een nieuwe heli kopen en zelf opbouwen,of met hulp, dan weet je meteen hoe de heli in elkaar zit en werkt.
    Scheelt weer een hoop frustratie naar een crash.
    Op internet staan legio van filmpjes en info hierover dat het zekers zelf te doen is en anders bij een club.

    Ik zal best nog wel het een en ander vergeten zijn maar er zijn genoeg mensen die dit kunnen aanvullen.

    Vergeet niet dat helivliegen 1 van de moeilijkste disciplines is binnen rc vliegen , dit doe je niet even. ...
    Maar mocht je geduld zat (en een beetje geld) dan is het zeker wel 1 van de MOOISTE disciplines !!
    Ik ken geen mooier gevoel als een nieuwe truc perfect gaat en je heli weer heel mee naar huis gaat.
    Er zijn legio van manieren van vliegen met je heli dus de sky is the limit.
    Mvg.andre
     
    HeliKoper en Thedo vinden dit leuk.
  10. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Goed verhaal,sluit ik me helemaal bij aan !
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    de werkelijke stand der techniek gaat zo hard..
    niet bij te houden.
    en waar de ene zo met een toestel van fabrikant 1 wegvliegt, is dat bij een ander weer absoluut niet zo.
    en die wil weer specifiek fabrikant 2.

    crashen is ook zoiets.
    de ene persoon crasht, en kan door bv vergeten het gas dicht te doen, steeds een nieuw toestel halen.
    dan is dat toestel dus volgens hem niet crashbestendig.
    persoon 2 doet wel alles goed om schade te voorkomen, en heeft minimale schade. dus hij zal wat anders zeggen over dit toestel.
    maar hij zal misschien weer vlot tegen verslijtende motoren aanlopen.

    fabrikanten, zeker de "echte" chinezen zijn erg goed in nieuwe toestellen, maar slecht in reservedelen.
    terwijl een wat meer op lange termijn gericht bedrijf dit wel heeft. maar is vaak wat duurder.
    stook je steeds een toestel op, is de echte chinees wat.
    heb je enig verstand van zaken, kun je op zo'n echte chinees andere onderdelen proberen. soms met veel succes.


    Nu heb ik het hier even over de echte miniklasse.
    heli's kleiner dan 20 cm rotordiameter. meestal FP, heli gaat omhoog door de kromming in de bladen, meer toeren = omhoog
    al zie je tegenwoordig ook cp (omhoog door bladen te verdraaien, 1 hoog toerental)
    deze maat kan vaak, bij goed gebruik, meerdere crashes overleven.
    groter wordt het spannend.
    vanaf maat 250 (rotor van +/- 40cm) is schade een zekerheid.


    Wat wel steeds hetzelfde blijft:
    - mensen met hulp (bv een club met instructeurs) leren in de regel sneller dan mensen zonder hulp.
    met VEEL minder schade, afhankelijk van leerling en instructeur.

    - zelf leren helivliegen is zeldzaam. er zijn niet veel mensen die dit lukt.
    meestal door crashes of gewoon frustratie (2 weken sleutelen, 2 tellen optoeren en knal)

    - zonder hulp, maximale heli maat 450 electro.
    rotor van +/- 65 cm. is al stevig gevaarlijk, maar in de regel niet levensbedreigend of levens aanpassend gevaarlijk. al kan alles in de verkeerde handen...

    - met hulp, is een 600 een goede maat. 500 ook, maar groter is beter. 600 is dan een mooie tussenmaat, 700 wordt vaak meteen weer een slag duurder.
    Bij hulp zit je in de regel met een zender en draadje (of draadloos) vast aan de instructeur, die vliegt.
    hij geeft de controle over aan jou met een knop.
    bij problemen laat hij los, en krijgt meteen de controle terug.
    in deze situatie is schade eigenlijk zeer zeldzaam. tenzij technisch falen of iets uitzonderlijks, maar dat kan altijd.

    - boven maat 450 worden heli's serieus gevaarlijk in onwetende handen.
    maatje 600 hakt al door de spieren in je been heen (laat staan arm/borst).
    700 heeft al levens gekost, o.a. bij een directe crash op een 3d kampioen zijn hoofd. absoluut geen beginner dus.

    - veiligheid: per ongeluk optoeren terwijl de heli nog bij mensen staat.
    brandstof heeft de naam. maar brandstof heeft bij optoeren nog een koppeling die aan moet grijpen, kun je nog tegenhouden als je op tijd bent.
    electrisch heeft tegenwoordig meer vermogen, en stopt niet (geen koppeling).
    electrisch trekt gewoon door tot iets breekt. vaak een tandwiel. maar dat is gemaakt om een hoop te kunnen hebben, en gebeurt dus niet zomaar.
    het is mooi spul, maar wees zeker dat je throttle hold goed hebt staan
    dit is een knop om het gas meteen van de motor af te halen, veel gebruikt om veilig van accu aansluitplaats naar startplek te lopen, of bij crash om de heli te beschermen. of mensen
    en gebruik hem ook...

    - veiligheid: grote vermogens trekken grote vlammen. heli's op veel lipo cellen (10 of 12 s, ook wel bij minder) zijn leuk, gigantische vermogens.
    maar bij aansluiten van de accu, met verkeerde stekkers (normale stekkers) kunnen deze gigantische vonken maken.
    ook verkeerd aansluiten wordt hier een punt. kortsluiten van 2 6s pakketten heb ik al eens tot stevige brandwonden zijn leiden.
    alleen omdat hij aansloot, terwijl hij niet 100% stond op te letten.
    als beginner, pak iets wat niet zo kritisch is. doe gewoon normaal.
    al dat opgevoerde spul komt later wel.
    iets met kruipen, lopen, rennen, kunstjes.
    andere volgorde is, zeker bij heli's, een recept voor problemen.

    behalve bij die ene zeldzame enkeling die dit doorgaans overal verkondigt :D
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Here, here, een goed verhaal en de juiste waarschuwingen!.

    1 aanvulling van mijn kant:
    Je vergeet de 550.
    Dat is voor mij de ideale maat voor alles, redelijk groter als een 500 (dus wat makkelijker) maar veel minder intimiderend als een 600.
    Daarbij zijn tegenwoordig de meeste 600 helies 12S (of in ieder geval hoger als 6S) (hoewel dat niet hoeft, maar is tegenwoordig nou eenmaal zo), een 550 is meestal gewoon 6S.
    Dus minder risico met de Lipo's en vooral eenvoudiger en goedkoper (1 ipv 2 pakketten).

    Ik heb daarom een sterke voorkeur voor de 550, als beginner, maar ook als gevorderde.
     
  13. Bozzel

    Bozzel

    Lid geworden:
    25 feb 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Roden, Nederland
    Allen bedankt voor de feedback :)

    Inmiddels ben ik weer begonnen met vlieglessen te nemen bij helischool oldeberkoop, hier heb ik om de week een avond les. Deze heb ik jaren terug door omstandigheden helaas moeten stoppen. Daarnaast oefen ik dagelijks 1 of 2 setjes van 10 minuten op de sim. Dit gaat me vooralsnog erg goed af. Het is inderdaad wel iets waar heel veel geduld mee gemoeid is. Gelukkig zie ik wel progressie op de sim en ook bij het lessen neemt mijn zelfvertrouwen na iedere les weer toe. Het liefst les ik iedere week maar dit lukt helaas niet vanwege het grote aantal piloten in opleiding.

    Ik hoop aankomende zomer zelfstandig met de heli te kunnen hoveren en wat basisfiguren te kunnen vliegen (tail in). Ik houd iedereen op de hoogte van de vorderingen :)
     
    brutus en renetl50 vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ah, dan kennen we elkaar :D :D :D
     
  15. Bozzel

    Bozzel

    Lid geworden:
    25 feb 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Roden, Nederland
    Jazeker :)
     
    brutus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina