Beginners vliegtuig

Discussie in 'Beginners' gestart door Tim.l, 12 dec 2016.

  1. MaartenKoersel

    MaartenKoersel

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Peer - Belgium
    MULTIPLEX EASYSTAR
     
    Tim.l vindt dit leuk.
  2. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Kijk hier heb ik veel mee gevlogen[​IMG]
     
  3. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
  4. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je wil blijkbaar niet begrijpen dat je een trainer nodig hebt. Die zien er niet gelikt uit, maar hebben de vliegeigenschappen die je als beginner nodig hebt. Al die mooie kunstvluchttoestetlen zijn voor over jaren.
    Maar dit is hier m'n laatste bericht. We beginnen in circels rond te draaien.

    Veel succes met je keuze...
     
    Tim.l vindt dit leuk.
  6. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Veendam
    Fms ez trainer of robbe air trainer you can fly allemaal leuker trainers
     
    Tim.l vindt dit leuk.
  7. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Maar eigenlijk heb ik al een trainer gehad die ene foto van die phoenix.
     
  8. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Tim

    Je kan met alles leren vliegen , of ze jou bij een club als leerling willen hebben met een 3D kist is nog maar de vraag.
    Gewoon beginnen met een trainer en als je kan vliegen verder kijken.
    Het is al vaker gezegd/geschreven en dat is niet voor niets.

    Bij mijn club lest iemand met deze kist.

    http://www.modellhobby.de/Staufenbi...ionId=&a=article&ProdNr=0314303&t=3&c=14&p=14

    Niet al te veel geld en vliegt goed .

    MVG Peet
     
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Hallo Tim,

    Ik ben ook lid bij MVC Cumulus in Kampen.
    Allereerst welkom bij de mooie hobby van het modelvliegen.
    Neem de adviezen hierboven ter harte, dat scheelt je echt heeel veel geld.

    Als je zaterdag naar de club gaat, kijk dan of je Frans of Klaas kan vinden.
    Zij zijn de meest actieve leraren.
    Wat ik je wel wil meegeven is dat ze mode 1 vliegen.
    Mode 1 betekent dat je gas stick aan de rechterkant van de zender zit.
    Waarschijnlijk heb jij die nu aan de linkerkant, maar dat meestal gewoon omgezet worden.
    (Mocht je de mogelijkheid nog hebben ruil je zender dan voor een mode 1)

    Het is bij cumulus gebruikelijk dat wanneer je het even niet meer snapt de leraar je zender overneemt, hij zal je kist weer normaal laten vliegen.
    (Met mode 2, gas links, lukt dat niet)

    Leerlingen beginnen doorgaans inderdaad met een Multiplex Easystar 2 of kopie daarvan en halen eerst het zweef brevet.

    Ik zou je willen adviseren om in het gevraagd gedeelte te posten of iemand er een te koop heeft voor je (leg je situatie even uit, dat je 13 bent en wil beginnen).
    Houd er ook rekening mee dat je er met een zender en vliegtuig nog niet bent.
    Je hebt nog accu's en een lipo-lader nodig.
    Maar dat kan men je op de club wel allemaal uitleggen.

    Misschien handig om jezelf ook alvast even aan te melden op het club forum en jezelf voor te stellen.
    http://forum.mvc-cumulus.nl

    Aangezien het een knvvl club is moet je wel eerst je zweef en/of motor brevet halen voordat je solo mag vliegen, maar dat zal vast geen probleem worden.

    Ps. Zelf ben ik er momenteel weinig ivm verhuizing.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2016
    Tim.l vindt dit leuk.
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Indoor vliegen is ook niet vaak/regelmatig genoeg mogelijk om te leren vliegen, en voor een 13jarigewaarschijnlijk te hoge sporthal-kosten bijdrage.
    De club kan je het beste helpen en het beste advies geven, vliegtuig, radio. Ook vaak reserve-spullen aanwezig dan door populariteit en kennis van dat toestel (b.v. nog een vleugel over van crash).
    En anders zou je een paar van de honderden 'waarmee beginnen?' discussies kunnen lezen.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2016
    Tim.l vindt dit leuk.
  11. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    .


    Ik ben gewend om met mode 2 te vliegen want dat heb ik mezelf zo aangeleerd en ik denk dat het nu heel moeilijk wordt om met mode 1 te gaan vliegen. Denkt u dat ik dit nog kan afleren?

    Mvg Tim
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2016
  12. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je echt al een bepaalde mode gewend bent zal het lastig zijn weer op een ander over te stappen.
    Vooral tijdens lastige ogenblikken zul je een grote kans hebben op de "oude" manier instinctief te reageren met brokken als gevolg.
    Maar waarom zou je, als je via een kabel instructie gaat krijgen hoeven niet beide zenders dezelfde mode te hebben en als je al los vliegt, zal het als het goed is toch zelden of nooit meer voorkomen dat een instructeur de zender uit je hand moet nemen en verder zal vliegen.
    Op het moment dat je zo laag de fout in gaat dat hij je dan niet meer verbaal uit de problemen kan praten zal hij doorgaans ook erg weinig (te weinig) tijd hebben om je nog te kunnen redden door je zender over te nemen.

    Grtz,
    Jan
     
    Tim.l vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Regelmatig kunnen zender onderling, bij koppeling, dit eruit krijgen..
    Een mode 1 leraar en mode 2 leerling kan an sich gewoon.
    Ik heb het een keer gepresteerd met een futaba 10cg (leraar, mode 2) en een futaba 8 (ben type ff kwijt, een recente)
    Was wel wat rommelen. Maar ging toch werken op een bepaald punt.

    Moet je wel een zender hebben waar dit mee kan.
    Heb je dat niet, wordt mode 2 lastig om te lessen.
    Maar daar kunnen ze bij die club vast wel wat mee.
    Je bent nog jong, je kan nu nog vlot omschakelen. Jij hebt het probleem van jarenlange ervaring niet
     
    Tim.l vindt dit leuk.
  14. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Toen ik bij cumulus kwam vloog ik ook mode 2, inmiddels mode 1 en heb daar geen moment spijt van.
    Dat het kan, daar ben ik dus zelf het bewijs van.. Maar het kost tijd...

    Koppelen van zenders onderling(qua merk) wil nog wel, maar tussen merken kan het soms best lastig worden.

    Ik heb wel een Graupner mode 1 leerling zender, maar zoals gezegd ben ik er momenteel weinig.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2016
    Tim.l vindt dit leuk.
  15. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Toen ik zaterdag bij de indoor was van cumulus waren er meerdere met de spektrum dx6 heb er 2 gezien.
    En de man waaraan ik advies vroeg vertelde dat er meerdere mensen met spektrum waren op de club
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoezo afleren? Je leert er gewoon iets nieuws bij en als het je vergaat zoals mij, dan is het zelfs makkelijker.

    Ik ben ooit ook met Mode 2 begonnen, nadat ik mijn eerste proportionele besturing had gebouwd (daarvoor vloog ik met 2 en 1 kanaals apparatuur > alleen richtingsroer en dan volle uitslagen).
    Er waren geen instructeurs (eind jaren '60), dus ik moest het mijzelf leren. Dat was met lijnbesturing ook gelukt en dat is nog een stuk lastiger voor een beginner, vandaar mijn overtuiging dat RC ook wel zou gaan.

    Toen ik mensen met Mode 1 had zien sturen heb ik dat ook geprobeerd en het voelde meteen veel prettiger aan ( links-rechts en hoog-laag op gescheiden sticks).
    Voordeel is nu wel dat ik nog steeds Mode 2 kan vliegen.
    Mode 1 vlieg ik met de duimen tegen de sticks, bij Mode 2 pak ik de sticks tussen duim en wijsvinger vast.

    Overigens ben ik - voor de allereerste RC vlieginstructie- helemaal geen voorstander van de genoemde methode met gekoppelde zenders. Voor later in het traject vind ik dat wel bruikbaar.
    Maar bij de eerste 10-20 vluchten krijgt de leerling dan nauwelijks een goede indruk van hoe de sticks bewogen moeten worden.
    Dat gaat wel als de leerling de zender zelf vasthoudt met de duimen losjes op de sticks en de instructeur de sticks daaronder vastpakt en stuurt. De koppeling tussen het bewegen van de sticks en de reactie van het model worden zo veel sneller ingeprent dan wanneer de leerling het zelf maar moet uitzoeken.

    Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij je instructeur en de methode waar deze mee vertrouwd is....
     
    Tim.l vindt dit leuk.
  17. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Het is bij Cumulus ook niet gebruikelijk om met een trainer-kabel of draadloos trainer systeem te werken.
    De leraar neemt de zender van de leerling over in het geval van problemen.
    (Al ben ik daar zelf niet zo'n voorstander van, leerlingen willen de zender nogal eens te laat overgeven)

    De manier zoals Bruno beschrijft vind ik ook wel een mooie manier, zeker voor de eerste instructie om het "stick gevoel" te krijgen.
     
    Tim.l vindt dit leuk.
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    zoveel mensen, zoveel meningen..
    ik ben o.a. instructeur voor heli's, daar heb je domweg de tijd niet om de zender over te pakken als het mis gaat.
    als ik dan zelf om de leerling heen moet graaien naar de sticks, ben ik ook te laat, of hij stuurt me tegen (en alsnog te laat)
    die dingen hebben weinig nodig.. ook 1 van de redenen dat het langer duurt om heli te leren vliegen.

    vaak laat ik de mensen even kijken naar hoe ik stuur, hoe weinig de sticks bewogen worden.
    ik laat dan vaak ook even zien hoe het gaat als ik wat bijzondere manoeuvres doe (veel mensen hebben het idee dat de stick in de hoek moet als je wat leuks gaat doen)
    Doorgaans geef ik ze in eerste instantie maar twee kanalen, om later uit te breiden naar alles.

    nu heb je bij vliegtuigen meer tijd tussen fout gaan en crash.. dat scheelt een hoop.

    En inderdaad, als die instructeur het op die manier kan, moet ie dat vooral doen.
    scheelt een hoop investeringen en gerommel om zenders aan elkaar te bakken.
    Toch heb ik persoonlijk het er voor over.. geen polonaise aan mijn zender tijdens het vliegen..
     
    PH-SVV en Tim.l vinden dit leuk.
  19. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
  20. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij de specificaties staat welke batterij er aanbevolen wordt.
    Echter, als je denkt dat je na je Phoenix "trainer" dit kunt vliegen kom je bedrogen uit en sta je na een paar seconden met een zak vol splinters op het veld.
    Dit zijn echt geen beginners vliegtuigen en wat jij trainer noemt, die Phoenix, is niet het soort trainer waar hier in de reacties over gesproken wordt.
    Denk dan aan bv de FubCub, Robbe airtrainer, Multiplex Mentor, HK Tundra ...en zo zijn er nog wel meer, en vergeet de modellen waar je nu aan denkt voorlopig nog even, tenzij je (gekoppeld) kunt leren vliegen met een goede instructeur.

    Grtz,
    Jan
     

Deel Deze Pagina