Beginners vliegtuig

Discussie in 'Beginners' gestart door Tim.l, 12 dec 2016.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Eigenlijk heb je hier al een zeer uitgebreid lijstje met mogelijke trainers waar je ook nog eens goed mee kan dollen als je wat verder bent.

    Met een funcub of tundra bvb kan je lang mee vliegen.


    Je kan er mee spinnen, rollen, kurketrekkers, loopings, op de rug. Een rollende cirkel maken gaat ook nog wel lukken maar daar gaat het zo een beetje stoppen.

    Je bent jong, dus je vingertjes zullen snel leren.
    Maar je kan geen stappen overslaan. Of alleen met zeer veel moeite, een goeie begeleiding en brokken.
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Helemaal waar. Met stappen overslaan wordt het gewoon heel duur. Ik verbaas me soms hoe beginners vaak bezig zijn en geld verspillen aan de meest exotische toestellen terwijl mensen die lang vliegen het meeste plezier hebben met een eigenlijk vrij simpel sportmodel.
     
    FStrating vindt dit leuk.
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die toestellen die je noemt Tim, zijn niet geschikt als trainer, dat hebben anderen hierboven ook al aangegeven. Daarbij is het ARF, Almost Ready To Fly, krijg je brokken dan moeilijker te repareren. Wanneer je zelf bouwt, kun je ook makkelijk zelf repareren.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, geen.
    Als je een echte modelvlieger wilt worden, moet je zo snel mogelijk die 'kopen, kopen, kopen' waan uit je hoofd zetten..
    Wat je wel zou moeten doen is een simpel, goed trainings model leren bouwen.
    Met echt hout, echte lijm en nog meer echte spullen.
    Dat duurt langer, maar daar heb uiteindelijk veel meer aan.
    Je vond mijn vorige post leuk, mooi. Dan hoop ik dat je nu ook naar mij luistert.
    Er is hierboven door veel verschillende mensen al veel goed advies gegeven.
    Vraag vooral op de club met wat voor beginnersmodellen men daar vliegt.
    Ga daarvoor en niet voor snel en sjiek gelijnde kant en klaar modellen waar je niks aan hebt - behalve dan om op je kast te zetten en naar te kijken. En ondertussen heb je dan geld weggegooid wat je niet meer kunt uitgeven aan hout en andere spullen voor een model waar je uiteindelijk wel echt mee kunt leren vliegen.
    Want begrijp goed dat met het vliegding dat je op die stoel had gefotografeerd (er lijkt iets heel belangrijks te ontbreken) leer je niet echt modelvliegen.
    Je leert er hooguit wat goed orientatieskills mee. Op zich mooi meegenomen, maar slechts een klein onderdeel van wat je nodig hebt.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Maar voor kerst krijg ik realflight 7.5 en daar kan ik het toch eerst op oefenen en daarna met iemand samen vliegen

    Als ik begin met een multiplex easystar 2 dan kan ik weer helermaal opnieuw gaan sparen
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Als je met zo'n gevorderden kist begint, kun je ook weer opnieuw gaan sparen, duur leergeld noemen ze dat.
    Let wel op, simmen is goed voor het knuppelgevoel, maar staat verder nogal van de werkelijkheid af(vind ik). De eerste keer buiten vliegen is dat wel iets om rekening mee te houden.

    O, en snuffel eens rond bij 2e hands, misschien dat daar wat valt te scoren?
    Je eerste kist hoeft niet mooi te zijn, dat blijft ie bij de meesten toch niet, hangt van lijm aan elkaar
     
  8. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Het vliegen lijkt me niet zo moeilijk mij lijkt het landen het moeilijkst maar als ik met iemand samen vlieg zou die het vliegtuig toch voor mij kunnen landen
     
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Vliegen met een echt toestel is wel even wat anders dan het vliegen met een simulator. Inderdaad je leert wel wat met je knuppels maar het is beslist niet de real thing. Als je gaat vliegen met wat je voorstelde.... dan is binnen de kortste keren de poen echt op. Ik had een boek met een plaat met de leercurve die begon bij simpel trainer model en eindigde met... alles wat vliegen kan, op een kwart stond een pijl met een tekst en die zei.... wie hier start heeft een lange dure weg te gaan met veel teleurstellingen. Gewoon gaan voor een trainer. Velen hebben het zo geleerd, er zijn uitzonderingen maar die zijn er niet veel, te denken dat je een uitzondering bent is een gedachte die denk ik te ver gaat.

    Zie hier iemand met een trainer die het zelf gaat proberen. Let wel hij vliegt een Calmato trainer een van de beste trainers in zijn soort.
     
  10. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Dat filmpje heb ik al eerder gezien maar dit lijkt gewoon echt heel dom uit want je bent echt niet slim als je vliegt maar maar las iemand met een kabel aan mijn controller zit kan die het vliegtuig toch redden
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ga eerst zaterdag maar eens bij die club kijken, misschien dat je er dan wat realistischer tegen aankijkt.
     
  12. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb dit zo vaak mis zien gaan, Ik zou zeggen gewoon een stuntkist kopen is goed voor de winkel... of in de kachel ermee heb je tenminste er nog wat warmte van. Dit gaat niet goed komen!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat redden gaat best, met een trainer wel ja, met een stuntkist hoef je maar een keer te knipperen en hij gaat mollen proberen te vangen. Wees nú verstandig en je hebt er een hobby bij voor vele jaren. Vlieg je straks je dure kissie aan gort, is de kans groot dat je er uit teleurstelling helemaal mee stopt....zonde!

    Heeft Culumus een clubleskist? Zou helemaal fantastisch zijn.....kost je weinig!
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem

    Hey Tim,
    rustig jongen.
    We weten al langer waar het schoentje knelt, en dat is dat je waarschijnlijk van je spaargeld je vliegtuig wil kopen. Ben ik juist?
    En dat je dus je centjes wil steken in iets wat je echt zelf leuk vind.

    Maar vergeet dat stuntvliegtuig als eerste toestel. Dat gaat twee seconden meegaan en dan aan barrels liggen. Je gaat er enorme spijt van krijgen.
    De meesten die hier antwoorden zijn allemaal een pak ouder dan jij, maar we zijn ALLEMAAL blij dat een jong iemand ook belangstelling toont voor deze hobby.
    We hebben, echt waar, het beste met zo'n jonge mensen voor die zich interesseren in de vlieghobby.
    En meestal zijn jonge mensen zeer snel weg met deze hobby.

    Maar ik schreef eerder dat je geen stappen kunt overslaan! En zeker de eerste stap niet.
    Die eerste phoenix trainer... Heeft die werkelijk gevlogen want daar ontbreekt een nogal essentieel element...

    Eerder werden al de Tundra, Funcub (jammer genoeg wordt die niet meer gemaakt), of Timber vernoemd.

    Dat zijn vliegtuigen die heel wat kunnen verdragen, snel te lijmen zijn bij een breuk, en redelijk wat fouten vergeven.
    Maar ze laten ook toe om al redelijk acrobatisch te vliegen, als je vingers er klaar voor zijn.

    Kijk maar eens op deze filmpjes:





    Zoals je ziet zijn die piloten allemaal jonge gasten van een jaar of 16, 17 die al een paar jaar ervaring hebben en toch lol beleven met hun 'trainer'.
    In het eerste filmpje vertelt de jongeman trouwens in het begin dat zijn funcub al talloze keren hersteld is, en dat het ding gewoon blijft vliegen.

    Er wordt hierboven ook geopperd om zelf een toestel te bouwen.
    Alhoewel ik zelf heel graag bouw, en het eigenlijk aan iedereen zou willen aanraden denk ik dat dit nog wat te veel voor je is.
    Ik zou het persoonlijk niet aanraden.
    Je gaat wel bij een vliegclub ten rade, da's ongeveer de beste beslissing die je kan doen.

    Simulator kan helpen, maar het is geen heiligmakende oplossing. Je kan jezelf er ook veel foute dingen mee aanleren.
    Maar je kan er wel veel mee oefenen. Maar het is niet omdat je in een simulator twintig vluchten kan doen zonder crashen dat je dat in het echt ook gaat lukken.
    Er komt zoveel meer bij kijken in het echt. De wind, de zenuwen etc.

    Er is bij ons ook iemand op de club die begonnen is op zijn 13e. Hij is wel indoor begonnen, met een trainertje. En ook buiten in de wei, met een trainertje.
    Toen hij 16 was vloog hij met een 60" Edge van Extreme Flight.
    Nu is hij 18 en vliegt hij volgend seizoen met een 108" 3D hobbyshop toestel(dat is een vleugel van 2,74 meter!).

    Hij is enorm snel geëvolueerd. In een jaar of 5 van een easystar achtig iets naar een groot toestel. Maar hij heeft geen stappen overgeslaan.
    Ik hoop dat je een verstandige keuze maakt.
     
    MicropropSport, Johaver en Arnold 85 vinden dit leuk.
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Beste Tim,

    Ik vind het best jammer te lezen dat je zo ongeduldig bent, maar dat snap ik aan de andere kant ook wel weer.
    Eigenwijs is ook een soort wijs, maar doorgaans wel enigszins van het verkeerde soort.
    En vraag me niet hoe ik dat weet :)

    Ga zaterdag eerst maar eens met je zender en de Nikko naar de club en laat je informeren.
    Maak gebruik van de kennis op het forum, het kost je verder helemaal niets..!

    De club heeft geen leskist, daar ben je zelf verantwoordelijk voor (ook tijdens het vliegen met instructie overigens).
    De Easystar is een fijne kist om mee te leren vliegen (zo ben ik ook begonnen)
    en is fijn om erbij te houden voor eens relaxed vliegen als je wat gevorderd bent.

    Je kan in het 2e hands gedeelte vragen of iemand een trainer voor je heeft staan voor een zacht prijsje.

    Suc6!

    PS. Alleen in de winter maanden word er indoor gevlogen.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat IS een Easystar.....
    [​IMG]
     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Dat is een Easystar 1, prima vliegtuig om mee te leren vliegen!
    Niet meer dan €40 voor uitgeven in mijn opine.
    Hangt er vanaf hoe ver deze "beschadigt" is.

    Edit: te laat, Arjan was me nèt voor :)
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Heel leuk toestel, niet alleen om te leren vliegen maar ook om lekker mee te scheuren. Ik heb er een goedkoop borstelloos binnenlopertje in zitten.
    Zonder ailerons kan ik er prima rolls en rugvlucht mee doen. Het ding vliegt geweldig en is bijna eindeloos te repareren.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    2e Hands alleen kopen als het goed is voorgevlogen.
     
    MicropropSport en Tim.l vinden dit leuk.
  21. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Nog een tip voor je Tim, begin pas met de simulator nadat je een paar echte lessen gehad hebt. Ga je van te voren met een simulator aan de gang dan ga je jezelf misschien al verkeerde gewoontes aanleren en dat kost extra tijd en frustratie om weer af te leren.

    Veel plezier alvast met je nieuwe hobby!
     
    ron van sommeren en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina