Beginners vliegtuig

Discussie in 'Beginners' gestart door Tim.l, 12 dec 2016.

  1. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Ik een bericht geplaatst op de cumulus forum bij gevraagd
     
    r.marijnissen vindt dit leuk.
  2. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Maar ben toch nog niet lid van de club
     
  3. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    heb ik nog garantie op mijn dx6 zender spektrum als die word omgebouwd naar mode 1?
     
  4. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Ja, de garantie blijft als je de zender ombouwd naar mode 1. Miet vergeten om de plaatjes die nu de gasknuppel uitslag begrensen ook over te zetten naar de andere kant. En natuurlijk even de sticks opnieuw callibreren en de zender op mode 1 zetten.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2016
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je op DEZE link klikt zie je een pdf file waarin staat hoe je de zender moet "ombouwen". Helaas is het wel in het Engels maar ik hoop dat je het toch kan lezen. Vraag anders je vader om het voor je te vertalen en/of te helpen bij het ombouwen.

    Eigenlijk valt er niet veel om te bouwen om naar mode 1 te gaan. Er moet een schroefje los en een andere vast gedraaid worden. Een veer omgezet en in het menu mode 1 kiezen. Opnieuw kalibreren is niet nodig. Dat kan je ook niet zelf doen zonder in het "verborgen" menu te gaan. Dat moet je alleen doen als je heel goed weet wat je doet want in dat menu kan je heel makkelijk de zender totaal ontregelen. :confused:
     
  6. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Ik vroeg bij de club kan ik het ook door mijn vader laten ombouwen want we hadden al een video gezien op youtube.

    Maar hij vertelde dat we het beter daar konden laten doen want hun zien zon zender vaker van de binnenkant

    Dus dan geloof ik dat ook wel
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt..
    ombouwen is absoluut niet moeilijk, maar als je het niet aandurft kun je het beter op de club laten doen.
    Als je aan de verkeerde dingen gaat zitten prutsen, heb je zo een hoop schade.
     
  8. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    @Ernst, de link die je geeft is de handleiding van de DX6i en Tim heeft een DX6. Daarin zitten wel degelijk plaatjes die de gasknuppel begrenzen en dan moet je echt de zender opnieuw calibreren. Dit gaat overigens niet in een verborgen menu maar bij System setup en dan het laatste scherm.

    In dit filmpje laten ze alles duidelijk zien:
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2016
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dan heb ik niet goed opgelet, sorry. Maar als je die plaatjes verzet veranderd er toch niets aan de potmeters en is kalibreren volgens mij niet nodig. Ik heb diverse zenders, daar zijn er ook een paar bij waarbij ik een plaatje heb moeten omzetten om de ratel en veren van de knuppel mee om te zetten. Kalibreren was daarna echt niet nodig. Zelfs niet bij het goedkoopste van het goedkoopste zendertje wat ik bij zo'n RTF ding kreeg.
    Beetje vreemde manier van doen van Spektrum. :rolleyes:
     
  10. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    De plaatjes begrenzen de knuppelweg van het gas. Als je deze overzet en niet kalibreerd dan heb je op de nieuwe gasknuppel maar 90% uitslag en op de hoogte 110%. Waarom die plaatjes.... geen idee. Volgens mij is het inderdaad alleen spektrum die deze plaatjes heeft.
     
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik haalde ze er altijd uit die plaatjes, het schijnt dat vooral helivliegers er plezier van hebben. Waarom.... dat weet ik niet ik doe uitsluitend vaste vleugel modellen.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    futaba heeft ze niet in ieder geval..

    die heeft wel plaatjes, maar die worden gebruikt om de veer buiten werking te stellen.. indien gewenst.
     
  13. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Hallo,

    Ik wil jullie allermaal even bedanken voor jullie posts.

    Ik heb al heel veel geld verdiend en ik heb Realflight 7.5 sins gister, het is echt heel leuk en leerzaam.

    Ik ben er nog niet helermaal overuit als dat ik een multiplex easystar || ga kopen. Maar als ik een kans krijg voor een 2e hands doe ik het sowiso wel.

    Mijn vader heeft de spektrum dx6 omgebouwd naar mode 1 ik kan er al evengoed mee vliegen als met mode 2
     
    PH-SVV vindt dit leuk.
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet alleen simmen, dan leer je je verkeerde dingen aan, en je gaat denken dat met name starten en landen makkelijk is. Combineren met live-instructie, met name de dingen die daar beter kunnen oefenen met sim.
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar pas op!
    Je leert er vooral mee in de juiste richting reageren, zo dat je niet meer de verkeerde kant op stuurt als je naar je toe vliegt, of vergelijkbare oriëntatiefouten maakt.
    Maar het blijft natuurlijk niet meer dan een videospelletje, dus tweedimensionaal.
    Het allerbelangrijkste bij RC vliegen is de beheersing van waar je model zich in dat luchtruim bevindt en waar het naartoe moet. En dat is iets driedimensionaals.
    Je hebt bij zo'n simulator nooit het 180° gezichtsveld dat je in werkelijkheid hebt.
    En dat heb je nodig bij wat het belangrijkste onderdeel is van het hele RC vliegen: het samen vliegen met anderen. :beer:
    Een model laten opstijgen, rondvliegen, kunstjes maken en weer heel neerzetten heb je zo geleerd. :yes:
    Maar een goede instructeur zal je vervolgens leren hoe je je verder gedraagt als je met anderen samenvliegt en hoe je dat veilig en sociaal doet.:thumbsup:
    Naar mijn ervaring het moeilijkste onderdeel voor degenen die alleen vele uren simervaring hebben voordat ze echt gaan vliegen. o_O
    De andere categorie die hier ook vaak weinig van bakt zijn degenen die zichzelf hebben leren vliegen in weiland, helemaal alleen, zonder anderen om zich heen. :confused:
    Zodra hun model vliegt, zien ze dat alleen, weten niet waar ze zich bevinden in het luchtruim :weetnie: en al helemaal niet waar de anderen zijn :weetnie: en wat die uitspoken . Word je (bijna) uit de lucht gevlogen in een mid-air :mad:, dan kun je er de klok op gelijk zetten dat het om dit type piloten gaat.:frustie:
    Helaas kom je dit soort gasten ook tegen op clubs (waarschijnlijk doordat een aantal van hun opleiders dat klaarblijkelijk ook niet goed beheerst. Ik vraag me nog steeds af hoe dat laatste mogelijk is.:hammer:).
    Een van de redenen dat ik liever niet meer ga vliegen als er veel van deze houthakkers bij zijn.:eek::mad:

    Om te voorkomen dat jij in deze categorie terecht komt dus het advies, om de sim te gebruiken voor oefeningen die je eerst in real life op de club hebt geleerd.:thumbsup:

    Correctie: je kunt er al even goed mee simmen....;)

    Tip: vlieg mode 1 met je duimen en mode 2 met de sticks tussen je vingers.
    Dan houd je je reflexen gescheiden en beheers je later allebei de modes.
    Wie weet wil je later wel instructie geven, dan is dit heel handig....:yes:
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat is de reden dat ik helemaal niet zoveel sim. Hooguit om eens te prophangen, meskant vliegen en dat soort dingen, meer de stickbeheersing zeg maar.
    Als ik gewoon vlieg heb ik altijd ruzie met de bomen. Blijft lastig diepte inschatten op een plat scherm. Ik ben veel liever lekker buiten in de frisse lucht!
     
  17. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Hallo,

    Eindelijk heb ik een 2e hands vliegtuigje weten te scoren!!! Ik heb de Mustang p-51 gekocht voor €70 euro er zit een flight controller bij en ik weet niet precies wat het is misschien kunnen jullie mij even helpen het is een aerostar. En ik moet ook nog even zoeken naar een geschikte accu de. Verkoper zei dat een goede accu is een
    11.1 v 2200 mah 20 - 30 c

    Mvg Tim
     
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Aan de accu te zien heeft ie ongeveer 1m spanwijdte denk ik. Laagdekker, relatief hoge vleugelbelasting......moedig als je het hiermee aandurft om te leren vliegen! Eerst maar eens aan de leraar/leerling kabel oefenen als ik jou was!

    Succes met je nieuwe kist! Hou em heel!

    Groeten, Arnold
     
  19. Tim.l

    Tim.l

    Lid geworden:
    4 sep 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Overijsel
    Fotos
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Goed idee, om vooraf foto's te maken! ;)
     

Deel Deze Pagina