Beginnersvliegtuig gezocht...

Discussie in 'Beginners' gestart door Keesje, 1 jan 2003.

  1. Keesje

    Keesje Guest

    Nadat ik vandaag mijn Spirit (Hij is nog steeds te licht trouwens) afgebouwd heb, wil ik eigenlijk wel graag een motorvliegtuig bouwen, ik ben nog geen lid van een vliegclub, dus kan daar geen info winnen, wel van plan trouwens.

    Ik dacht zelf aan:

    - Laser Colibri (Wel rolroer versie)
    - Laser Ibis

    Dit omdat ik namelijk bijv een Charter niets van een vliegtuig weg vind hebben (Lelijk model).

    Zijn deze twee vliegtuigen te vliegen door een beginner?
    Zoja, welke motor zouden jullie erbij aanschaffen?

    Vinden jullie het bouwen trouwens leuker dan het vliegen, of precies andersom? (Ik vond het bouwen namelijk helemaal geweldig, als het vliegen dan nog leuker is kan ik niet wachten tot ik mijn rijbewijs heb :p )
     
  2. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb mijn vliegbrevet gehaald met de Colibri (rolroer versie) van Laser models...
    Is een fijn toestel om te vliegen, erg gemoedelijk. Wel licht en dus erg gevoelig voor wind/turbulentie.
    Het starten kan ook nog wel eens problemen geven omdat het een "taildragger" is en het toestel een vrij grote spanwijdte heeft ten opzichte van de romplengte waardoor hij nogal snel "uitbreekt".
    Maar er zijn manieren om dit op te lossen en je leert opstijgen op de moeilijkere manier. :)

    succes!
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het antwoord is simpel:

    Wordt lid van een club en vraag naar hun favoriete trainermodel ( daar hebben zij ervaring mee en kunnen je dus daarmee ook het beste helpen). Niet eerst maar wat bouwen en dan eens gaan vragen.
    Het is voor een instructeur heel vervelend, als er eerst nog van alles veranderd moet worden, voordat er eindelijk een eerste vlucht kan worden gemaakt.

    Vergeet het uiterlijk, dat is echt niet interessant. Concentreer je op vliegeigenschappen.
    Als je pech hebt is je eerste model in no-time 1 grote lijmklodder, als het meezit (dit is de regel) valt het wel mee, maar de meeste trainers zien er na een poosje niet meer uit, dus Charter of niet is hier een non-discussie.

    Een Kolibri is een prima kist, maar wel wat wendbaarder dan een Charter-achtige en zal daardoor voor de wat minder getalenteerde leerling langer problemen opleveren. Maar het moet gezegd worden, ik heb mensen met de Kolibri prima hun brevet zien halen.

    Over het geheel genomen is een Kolibri ook wat kwetsbaarder, maar dat hoeft natuurlijk geen echt probleem te zijn als je een alerte instructeur naast je hebt staan.

    Persoonlijk ben ik een voorstander van een licht model met een niet te grote motor ( max .25 = 4cc) met flink veel V=stelling, zodat e.e.a. met een richtingsroer te sturen is. Geeft veel meer rust bij de leerling dan een rolroerkist die constant sturen vereist. Maar ook hier, ik heb mensen tot het brevet opgeleid met een rolroer model.

    Ik denk dat de beslissing over al deze zaken ligt bij degenen, die je gaan leren vliegen..

    Succes!
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook al ben je nog geen lid dan kun je gerust vragen en informatie inwinnen. Je wordt (bij ons althans) meestal pas lid als je gaat vliegen. Ga gerust tijdens het bouwen naar die club en laat het bekijken/controleren. Minstens een keer, voordat het toestel helemaal bekleed is, dan kan men het inwendige nog goed zien en beoordelen.
     
  5. Keesje

    Keesje Guest

    Stomme vraag misschien, maar is het niet gewoon mogelijk te leren vliegen zonder schade? Zo moeilijk kan het toch niet wezen....

    Keesje vliegt dagelijks met Microsoft Flightsimulator en zet daar ook Boeing 747's aan de grond.....
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    met de colibri hebben ze op onze club slechte ervaringen, ik bedoel dan eigenlijk aanleen maar zijdens het opstijgen, alleen weet ik niet of dit met rolroeren beter gaat. en dat vliegen zonder schade, volgens mij is er bij ons niemand op de club die wel eens een jaar schadevrij heeft gevlogen.
     
  7. Keesje

    Keesje Guest

    Dan ga ik proberen de eerste in Nederland te zijn die dat lukt.... (Ehm, het gaat niet lukken denk ik)

    maar meer mensen slechte ervaringen met een Colibri?

    Ik zag ook deze nog: Piper J-3 Cub .60, beginners vliegtuig of niet, vond het wel een geinig dingetje...
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dat klopt, er is eigenlijk niets aan.
    Behalve voor een beginner.....
     
  9. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Belgiƫ, Geraardsbergen/Gent
    Keesje,

    Leren vliegen zonder brokken is perfect mogelijk.
    Ik heb leren vliegen met een rolroerkist (124cm span) zonder! V-stelling,
    met een 4cc erop. Ik zou me trouwens niet kunnen voorstellen hoe
    je precies kunt sturen zonder rolroeren. Die kisten met enkel richtingsroeren lijken me bijzonder wankel in hun bochten.

    Anyway, zo ben ik beginnen vliegen, ik heb de meest gekke dingen met
    het toestel uitgehaald en de enige schade die ik ooit heb gehad
    was een gebroken staart toen ik achter een deur bleef hangen :evil:

    maar het wil niet zeggen dat als je perfect op fs2002 kan vliegen dat
    je ook modelvliegtuigen kan besturen.

    Wouter
     
  10. Keesje

    Keesje Guest

    Nee, ok das ook wel waar....

    maar welk beginnersvliegtuig raden jullie aan (Gaat om de vliegeigenschappen, bouwen is echt geen probleem)
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als je geen Charter wilt dan neem je toch een Taxi I, Snoopy, Telemaster of een Westerly. Die laatste is mischien nog in mijn vereniging te verkrijgen.
     
  12. Uiterlijk

    Ik neem aan dat je dan vooral de afwerking bedoelt, Bruno. Want het uiterlijk is namelijk HEEL belangrijk. Het gebeurt nog te vaak dat vliegtuigen gebouwd worden die geheel in wit of blauw worden gefolied.

    Het is belangrijk een kleur te kiezen die zich afzet tegen de lucht, bovendien kan een signaalkleurtje niet kwaad als je vliegtuig ergens ver in het bos gecrashed is. Bovendien is het handig, zeker bij een beginnersmodel, duidelijk onderscheid te maken tussen boven- en onderkant van het toestel.

    Ga dus geen kleurenschema van een 1:1 vliegtuig nabootsen, deze zijn vaak erg gematigd met referentiepunten, die we in de modelvliegsport juist voor de beginner zo hard nodig hebben. Denk dus vooral functioneel mbt. het uiterlijk van het toestel.

    Extreem voorbeeld van signaalkleuren :wink: ;
    [​IMG]
     
  13. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    ik ben zelf momenteel aan het lessen met een PT 40 van great planes. een redelijk stevig toestel dat ook nog redelij zwaar is... dus wat minder last van windvlagen en turbulentie . maar ook met een forse motor... een 6.5 wordt aangeraden maar vlieg zelf mometeel met een 7.5 irvine..

    bouwen is simpel en duidelijk met weinig verrassingen. het was mijn allereerste project en is toch redelijk gelukt.

    een voorbeeldje van signaal kleuren op een trainer... (de mijne)

    de bovenkant
    [​IMG]
    onderkant
    [​IMG]
    groet,

    vinze
     
  14. FS2002

    @ Keesje; zet je flightsim2002 maar eens op tower-view (druk een aantal keer op ) en zet de simulation-rate op 2x (druk 1x op [r]+[+])

    Met deze instellingen is het vliegen vergelijkbaar met modelvliegen, kijk nu of het nog steeds zo goed gaat 8O
     
  15. J. de Beer

    J. de Beer

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Roosendaal
    Signaal kleur of niet... vaak is het toestel, zeker als hij op grote hoogte zit (beginners...) niet meer dan een donker silhouet.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Re: Uiterlijk

    Inderdaad, alles behalve de door jou genoemde punten...

    Trouwens, wanneer is de LB-demo tijdens jullie show dit jaar? :wink:
     
  17. Re: Uiterlijk

    De datum van de komende BigScaleMeeting2003 is mij nog niet bekend, maar ik ben meteen ff aan het informeren geslagen. Meer informatie volgt.

    Om op de hoogte te blijven kun je ook af en toe ff kijken op :arrow: http://fms.nl.nu
     
  18. Re: Uiterlijk

    Datum; 29 mei tot 1 juni (het weekend van Hemelvaart) *onder voorbehoud
    Meer info volgt uiteraard in de weken voor die datum op http://fms.nl.nu
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    pokke dan zit ik in harsewinkel
     
  20. Keesje

    Keesje Guest

    Ik twijfel nog steeds, Charter of Kolibri...

    Wat vliegt het leukst, maar wat is vooral leuk om te bouwen???

    Ik ga waarschijnlijk twijfelen totdat ik hem werkelijk besteld heb.
     

Deel Deze Pagina