Beginnersvliegtuig gezocht...

Discussie in 'Beginners' gestart door Keesje, 1 jan 2003.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Charter is iets solider en vliegt iets makkelijker, vooral starten is een stuk makkelijker.
    Kolibri heeft wat meer motorvermogen over, kun je wat 'wilder' mee vliegen, ben je misschien wat minder snel op uitgekeken. Hoewel, touch and go's met beide modellen op een rustige zomeravond blijven altijd leuk, ook voor instructeurs...

    Heb met beide typen vliegers opgeleid, lukt met alletwee. Een lichte voorkeur voor de Charter (als ik alleen uit deze twee zou mogen kiezen)
    Maar de vleugel met tapse tips is eigenlijk weer geen geweldige keuze als eerste project, bouw eerst maar eens een rechte vleugel....

    Succes,

    Bruno
     
  2. Keesje

    Keesje Guest

    Ik vind de Colibri (Met rolroeren) veel meer een werkelijk vliegtuig dan zo'n blokkendoos charter....

    Overigens is die vleugel geen probleem, heb al een Spirit gebouwd, met tapse vleugel en dubbele knik, moet wel eerlijk bekennen dat hij nog nooit gevlogen heeft, maar hij's werkelijk, met een maximale afwijking van 5mm, symetrisch.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    5 mm.? De achterlijst? Alles meer dan 1 mm. merk je en moet weggetrimd worden. Op zich geen goede oplossing, want het geheel is dan snelheidsafhankelijk geworden. Ga je langzaam, dan wil het ding linksom, ga je snel dan trekt het geheel naar rechts, of net andersom.
    Maar even in de weer met de waterkoker, boven de stoom de vleugel binnen deze tolerantie brengen en het is voor elkaar.

    Tja, een 'werkelijk vliegtuig', daar vroeg je niet om, en het is ook echt het laatste, waar ik me zorgen over zou maken...
    Een probleem voor veel nieuwbakken RC-vliegers is dat ze nog nooit een vrijevlucht model hebben afgesteld, en daardoor neigen tot het willen 'wegtrimmen' van alle trim en afstelfouten door middel van hun besturing in plaats van het perfect neutraal afstellen van het model zonder dat er aan gestuurd wordt.

    De reden om met een niet-rolroermodel te beginnen, is dat zo'n type model zichzelf binnen zekere grenzen altijd hersteld na een fout stuurcommando. Je krijgt dus de gelegenheid om het nog eens te proberen. Een rolroerkist moet altijd teruggestuurd worden. Nu weet ik ook wel dat er in dit gedrag allerlei tussenvormen bestaan, maar als voorbeeld stel ik het even zwart/wit.
    Als nu het sturen nog niet zo goed gaat, dan maakt de noodzaak, om iedere beweging ook nog eens te moeten corrigeren het voor een beginner een stuk gecompliceerder. Uiteindelijk heb je het model weliswaar perfecter in de hand, maar daar merk je als beginner in voornoemde situatie nog niet veel van. Ik hoop, dat je dat van me aanneemt.
     
  4. Keesje

    Keesje Guest

    De ene vleugelhelft is 2 mm langer dan de andere :p
    En de achterlijst loopt niet geheel rechtdoor, maar er zit een knikje van 2 mm in (Wel symetrisch)
    Dat is alles eigenlijk, of hij goed vliegt gaan we in de lente zien, dan krijgt hij z'n luchtdoop.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Symmetrisch? Dat klinkt inderdaad niet al te dramatisch. Als het zwaartepunt ongeveer goed ligt en de staartvlakken + roeren ook aardig recht en uitgelijnd zijn, moet 'ie zonder problemen vliegen. Even een paar handstartjes om dit vast te stellen en dan aan de lijn omhoog...

    Succes!
     
  6. Aan de lijn omhoog?

    Okay, bij die handstartjes kan ik me nog iets voorstellen, maar "aan de lijn omhoog"? We hebben het hier toch nog steeds over een motorvliegtuig?
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Bruno is een lijnvlieger...

    zou ie lijntrekken op zijn werk? 8)
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    'Spirit' is toch een Great Planes zwever van 2 m40 spwdt. ?
    Is er hier sprake van 'Krommunicatie'? (= zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten)

    Kijk naar de eerste post in deze thread, daar zegt hij, dat hij na de Spirit een motorvliegtuig wil bouwen. Ik ga er dus vanuit dat hij het over de Spirit heeft.....

    De ruimte hier op mijn werk is 13,5 m. lang, daar zou ik dus hoogstens een setje lijnen voor een 1,5 cc model kunnen testen.
    De 10 cc stunters vliegen aan 21,5 m. Weinig kans dus hier...
     
  9. Je hebt gelijk Bruno, aangezien ik niet wist dat een Spirit een zwever was (dat is immers ook niet echt duidelijk uit de thread af te leiden). Bovendien is de overgang van Colibri/Charter naar Spirit wel heel subtiel.

    @ Keesje; je zegt dat je die Spirit helemaal afgebouwd hebt, maar je hebt er nog nooit mee gevlogen? Waarom dan meteen alweer doorgaan met een vrij-vlucht-motorvliegtuig? (ik hou je niet tegen hoor, vind het alleen een beetje vreemd)
     
  10. Keesje

    Keesje Guest

    Spirit is een 2-m zwever....

    En ik heb helaas nog geen rijbewijs, zodra ik die in m'n bezit heb ga ik werkelijk vliegen.

    Eerlijk gezegd vind ik alleen het bouwen al geweldig :p
     
  11. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ga je taxiën? :lol:
     
  12. Zoals het een echte modelBOUWER betaamt! :)

    Ik denk eerder dat ie achteruit wil inparkeren! :D
     
  13. Keesje

    Keesje Guest

    Zie me al aankomen :p (een vriend van me is taxi-chauffeur, misschien kunnen we iets regelen :p )
     

Deel Deze Pagina