beginnersvraagje

Discussie in '3D Printen' gestart door tonspit, 1 feb 2014.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    884
    Locatie:
    Stein
    Ik heb deze week een printer in gebruik genomen.
    Ben bezig om de printer te leren kennen.
    Heb een aantal producten geprint.
    Op zich ging het goed.

    Als ik PLA print is de hechting op het bed goed maar na een paar lagen ging de rand vervormen. Een gedeelte kwam omhoog.
    De extruder bleef de rand wel volgen omdat hij zacht was. Maar het eindresultaat werd er door beinvloed.

    Bij ABS printen van een blokje van 40 x 40 mm kwamen de hoeken los.
    Ik heb kapton folie gebruikt. Het gedeelte wat vast bleef zitten zat behoorlijk vast.

    Ton
     
  2. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Dit is zowat "het" probleem met 3D printen. Er zijn talloze workarounds die soms wel en soims niet werken. Een paar voorbeelden:

    - heatbed warmer zetten. Zeker met ABS heb je >90C nodig voor grotere objecten. Ik print ABS aan 115C. Met PLA kan je veel lager gaan, maar hoe hoger, des te minder kans dat je randen omhoog krullen.
    - Print met een grote "brim" (rand rond het object)
    - Trager printen
    - fans uitschakelen op de eerste paar lagen. Eenmaal je hoger komt kan je een beetje bijkoelen afhankelijk van het object en het materiaal waar je in print.
    - Printen van grote stukken met een bredere nozzle en iets grotere laagdikte.

    Tot slot, if all else fails; probeer eens ander materiaal. Als je ABS kan printen moet je eens "smartABS" proberen. Dat warpt merkelijk minder, maar kost ook wel iets meer. Nylon (taulman) is een andere optie, dat warpt naar verluid helemaal niets, maar niet alle extruders hebben er grip op.
     
  3. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Je kunt experimenteren met andere materialen dan kapton, bv. voor PLA werkt blauwe schilderstape ook erg goed, en voor zowel ABS als PLA schijnt haarlak (extra strong) ook goed te werken.

    Dat gezegd hebbende, ik print op Kapton, en heb dit probleem in het geheel niet. Zowel ABS als PLA warpen bij mij niet van het bed af. ABS wil nog wel eens mid-print warpen, maar dat heeft met de aanhechting op het bed niets te maken. Ik heb eerder dat prints soms 'te vast' op het bed zitten.

    Wat voor printer heb je?

    De drie belangrijkste factoren:

    1) temperatuur van het bed (~60 graden voor PLA, ~110 graden voor ABS)
    2) een level bed en de juiste afstand tussen nozzle en bed (!!!!)
    3) de snelheid

    De temperatuur; over het algemeen wordt de thermistor (sensor) dicht bij de warmtebron gemonteerd, zodat hij goed kan reageren op wat de warmtebron doet. Dat houdt in dat het daadwerkelijke printoppervlakte vaak een paar graden kouder is.

    Voor ABS is rond de 105 graden de ideale temperatuur, men zet het dan vaak op 110 vanwege bovenstaande.

    De dikte van de eerste laag is echt van belang. Dat is, zeker voor PLA op kapton, het belangrijkste. PLA heeft de nare eigenschap dat het in beide uitersten (te dichtbij, te ver weg) in het geheel niet 'pakt'.

    Ik heb zelf geen enkel probleem met 'van het bed af warpen', dit komt gewoon niet voor. Ik heb een prusa i3 en gebruik de 'auto bed level' functie, alhoewel ik tegenwoordig zelf het 'echte auto-bed levelen' niet gebruik, alleen de z-probe. Het bed levelen, kan ik zelf wel.

    Dan print ik altijd een skirt van 3 'loops', hij print dan 3 randen om de print heen. Op de z-as heb ik 'fingerwheels' gezet:
    [​IMG], hiermee kun je, tijdens het printen nog, de z-hoogte aanpassen.

    Dan ga ik kijken hoe goed het 'pakt'. Eigenlijk is dat altijd goed, maar met de fingerwheels is het bij te stellen tot het echt perfect is.

    Houdt voor de eerste laag de snelheid laag.

    Als de hoeken opkrullen, kan dat ook nog zijn doordat je te warm print.

    Een ander redmiddel kan een brim of raft zijn. Dan print de printer eerst een raster waarop hij de eigenlijke print gaat maken. Dit vernaggelt wel je mooie gladde eerste laag.

    Ik vermoed dat als je je printkop marginaal lager zet, en de snelheid ook iets lager zet, dat je probleem opgelost is.
     
  4. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    884
    Locatie:
    Stein
    Bedankt voor de tips.

    Het vast blijven zitten van de werkstukken op het bed zijn nu wel opgelost.
    Maar bij PLA printen blijft het werkstuk goed vlak zitten op het bed maar na een aantal lagen , het werkstuk is dan ongeveer 6 tot 8 mm hoog , blijft de rand niet vlak. De rand gaat dan golven en blijft flexibel en is op verschillende plaatsen hoger dan hij zou moeten zijn. Bij de volgende laag printen raakt de extruder de rand en drukt hem naar beneden.
    Bij ABS heb ik dit probleem niet.

    Ik zal vanavond een foto plaatsen.

    Ton
     
  5. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    trager printen, of hetzelfde object meerdere keren tegelijk printen. Welke snelheid print je? Ook een fan (met duct) kan hier helpen, en evt minder warm printen. Aan welke temperatuur print je de PLA?
     
  6. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Herentals, BE
    PLA onmiddellijk koelen, met fan ... moet niet extreem zijn maar er moet een zekere flow zijn.

    Anders mogelijk ophoping van warmte in het midden van je print (na 6 of 7 lagen dus).
    Heb er ook last van gehad en door het gericht plaatsen van cooling het probleem kunnen oplossen.
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.377
    Als met ABS je randen gaan golven, print je waarschijnlijk met "overhang" (schuin omhoog)
    Een oplossing is inderdaad langzamer printen. Maar wat ook nog wel eens helpt is de laaghoogte wat groter nemen (als je laaghoogte te klein is t.o.v. de doorsnede van het gat in je printkop, komt er extra spanning in het materiaal), of de printbreedte wat groter kiezen en/of meer materiaal doorvoeren. Wat je dan ziet is, dat het materiaal als het ware "over de rand valt", maar juist door het "warpen" weer teruggetrokken wordt. Als je de juiste instelling weet te vinden, kun je behoorlijke "overhangs" printen, zonder dat de boel begint te vervormen.
     
  8. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Misschien moeten we eerst effe uitleggen waarom dit gebeurt; PLA (ABS overigens net zo) zet uit als het opwarmt, en krimpt als het afkoelt. Er bouwt zich dan ook een spanning op in je object. elke laag die je legt zal tijdens het afkoelen de lagen eronder samen trekken, als een snaar op een boog gaat het dan krom staan.

    Door trager te printen (of meerdere objecten tegelijk) of met een fan koeling te voorzien op de bovenste lagen, zal je minder lagen hebben die nog heel warm zijn en dus nog rekbaar. Het gaat dus niet zozeer over mm/s snelheid, maar hoeveel seconden per laag. Rule of thumb: probeer zeker boven de 20 seconden te blijven. De meeste slicers hebben een optie waar je dat kan instellen, meer is beter om curling te voorkomen. Een dikkere nozzle of dikkere lagen help inderdaad ook, maar dat gaat natuurlijk ten kosten van de kwaliteit.
     
  9. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Dit is iets waar Cura beter in is. In Cura kun je inderdaad een minimumtijd voor een laag instellen, bv. 20 seconden. Als je dan een heel klein iets print, zal hij printen op normale snelheid, en dan buiten het printgebied wachten tot de layer time voorbij is.

    Slic3r kent die optie helaas niet. In slicer is je enige optie, om de print te vertragen. Dit kun je bij filament instellen onder cooling (slow down print if layer time below...).

    Een opkrullende rand kan overigens ook komen door een te hoge printtemperatuur. Met welke temperatuur print je?
     
  10. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    884
    Locatie:
    Stein
    Allemaal voor de tips.

    Tot nu toe heb ik met de standaard instellingen geprint.
    De printer is een Leapfrog.

    Ga deze week verder met printen en zal jullie raadgevingen gaan toepassen.
    Ik heb ondertussen files gedownload om een extra koeler te monteren op de printer.

    Zal jullie op de hoogte houden.

    Ton
     

Deel Deze Pagina