Belgische sleper De Zeehond 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marc w, 12 okt 2014.

  1. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Goed weekend geweest zo te zien :)
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    we zijn precies goed bezig [​IMG] zal wel aan het weer liggen en verder niks te doen, dus modelbouw tijd [​IMG]

    Nu alle attributen gemaakt zijn die zich langs de balustrade bevinden en alle gaten geboord om deze te bevestigen, is het terug tijd om de laatste werkzaamheden aan de romp(voor het schilderen) aan te vangen.

    De onderste bevestigings-lat voor de stootblokken gemonteerd.

    hier en daar nog wat bij geschuurd en dan met een klein hartje begonnen aan de afscherming van de boegschroef en water aanzuig.
    Voor zover ik op de foto's kan zien, zijn het enkele verticale staven in de openingen.
    ik heb geopteerd om terug sleuven in de romp te frezen waarin ik enkele messing staven kan plaatsen .
    deel 1 is alvast gelukt, nu alles nog terug met epoxy verzegelen en mooi passend schuren.

    ondertussen gaan we alvast alle attributen van afgelopen week in hun definitieve verf jasje zetten.
    mogelijk krijg ik de romp nog dit jaar af, [​IMG]we zullen maar niet te hard van stapel lopen en rustig aan verder knutselen.
    tot later
    vgr Marc
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2017
    Jan Walpot, MikeMohawk en Thijs Slotman vinden dit leuk.
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er goed uit. Wordt een prachtig schip.
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    om niet in de vergeethoek terecht te komen , toch maar even een kleine stand van de werken.
    Het onderschip is ondertussen opnieuw gespoten en de verf voldoende uitgehard.
    vandaag de waterlijn afgetekend en gestart met alles af te plakken om straks onze volgende kleur te kunnen spuiten.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2017
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het gaat niet al te snel maar langzaam vooruit is nog steeds de goede richting.
    de 3d geprinte kabel kluizen eindelijk kunnen plaatsen. En dan merk je dat je nog niet kan gaan schilderen..... het belangrijkste onderdeel van de reling bijna vergeten. De naam natuurlijk in opgelaste letters. opzoek dus her en der in de winkels, juiste grootte of juiste lettertype 1 van de 2 was steeds mis.
    Dan maar zelf gaan snijden, eerst uitgeprint en op 0.75 mm dikke plaat gekleefd en dan maar snijden en vijlen .......

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    nu nog op de reling lassen en dan eindelijk... kunnen we verder met afplakken en beginnen te spuiten.

    vgr Marc
     
    Dennist, Freek-Johan en MikeMohawk vinden dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Langzaam maar zeker werken we verder, een schip van meer dan 1m afplakken om te kunnen spuiten was meteen goed voor 2 avonden plak en kleefwerk.
    uiteindelijk kunnen we dan gaan spuiten maar na het aanbrengen van de primer zie je toch nog foutjes.Nog efkes bij schuren de volgende avond en opnieuw een primerke erover.
    enkele dagen later eindelijk de bus zwart ( zeer donker grijs ) bovengehaald en het kleurke aangebracht.
    De volgende dag het merendeel van de 2 dagen plakwerk op 2min verwijderd :) en wat ziet men dan ??????? toch nog ergens niet voldoende geschuurd.
    Zal dus nog een keer opnieuw moeten hier en daar, Nu eerst alles maar laten uitharden voor we meer stukken maken ipv verbeteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    tot later
    vgr Marc
     
    Jan Walpot, MikeMohawk en Dennist vinden dit leuk.
  7. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Op de foto's ziet het er allemaal erg goed uit Marc! Mooi ook die opgelaste letters!.

    Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

    Gr Chris
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    na een lange stilte zijn we terug, niet dat we stil gezeten hebben want in de afgelopen 2 maanden het zeilschip varende gemaakt dat onder de kerstboom lag
    bouw verslag kan je vinden onder zeilschepen of door hier te klikken voor de geïnteresseerden.

    toen het met de Fairwind mis ging bij het spuiten lag de zeehond natuurlijk ook op de spuittafel en aldaar dus ook problemen met de verf.
    ondertussen heeft er zich al wat extra stof neergezet op de romp maar dat verdwijnt straks wel als we alles gaan corrigeren.
    [​IMG]

    ook al was het volgens mij goed afgeplakt , door de te dunne verf overal onderkruipers en op sommige plaatsen zelfs vrij grote.

    [​IMG]

    [​IMG]

    maar om het moraal terug wat op te krikken zijn we de binnen zijde van de reling en het voordek alvast beginnen schilderen. Eveneens is de naam ook wat zichtbaarder geworden met een likje witte verf.

    [​IMG]

    hopelijk tot binnen kort met wat meer schilderwerk van een hogere kwaliteit :)
    vgr Marc
     
  9. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Leuk zeiljacht Marc :) Ik kijk geregeld bij de zeilschepen maar had deze gemist.

    Over de onderkruipers van de verf: zet als je afgeplakt hebt eerst een dunne laag transparante lak eroverheen, wacht tot deze droog is en spuit dan de overlappende laklaag. Op die manier kan de verf er nooit onderkruipen.
     
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dat dacht ik ook al Mike,
    Maar ik vraag me echter wel af, of blanke lak je matte verf mooi mat laat? Ik heb er geen ervaring mee namelijk. Ikzelf moet dit ook gaan doen als ik zo ver ben. Er moet namelijk een hele dunne witte lijn op komen.
     
  11. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Alleen de laatste blanke laklaag bepaald de glans, alle voorgaande lagen doen er niet toe.
     
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Prima, duidelijk. Dankje :)
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    merci voor de tip jongens , eens uitproberen als ik de lijn corrigeer.
    vgr Marc
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Merci voor jullie blijvende interesse ondanks het lage bouwtempo.
    voila, dit stadium zijn we voorbij,
    De reling is geschilderd aan binnen en buiten zijde en eveneens zijn alle luchters , kranen en andere geplaatst.
    We kunnen starten aan de stuurhut of aan het afwerken van de dekken, ???? ben er nog niet uit [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    tot later,
    Marc
     
  15. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dit ziet er toch allemaal gelikt uit Marc.
    Ik weet ook dat de kleinste dingen de meeste tijd in nemen, maar geven wel een groot verschil in je eind resultaat.
    Ga zo door.
    MVG Patrick.
     
  16. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo laag is jouw bouwtekeningen nog niet. Ik heb al een paar maanden geen tijd gehad. :( maar dat komt weer goed als het weer wat beter wordt. Was een beetje te koud in de schuur.

    Ziet er iig heel netjes uit wat je gemaakt hebt. En tja de volgorde blijft lastig. Als je aan de stuurhut begint zie je snel resultaat en met de dekken is het kleine beetjes, maar uiteindelijk moet het toch gedaan worden dusssss...... Verras ons :)
     
  17. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Marc dat word een leuk slepertje ziet er prima uit .:thumbsup:
    probeer als je spuit om je lak in meerdere keren dun aan te brengen dan geeft het niet als het niet helemaal dekt .
    ik spuit meestal in 2 of 3 keer hangt af van de dekking zo voorkom je dat je lopers krijgt ook met blanke lak.
    Het dek plak ik af met Tamiya tape (Deze is er in verschillende breedte's) veel werk maar verven is voor mij niet weggelegd .
    ook tussen de versteviging van de verschansing het duurt even maar het werkt prima .
     
  18. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hey Erwin,
    merci voor de tips,
    Jouw spuitwerk ziet er inderdaad prachtig uit.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

Deel Deze Pagina